Pagina 1 van 1

Chango 88 hulp

Geplaatst: zo jan 13, 2019 8:51 pm
door Kapitein Rob
Wie kan mij helpen om de Chango88 te temmen.
Ik heb 3 Angulo’s, waarbij ik met de Chango88 een haat:liefde verhouding heb.
Soms heb ik een topdag met dit board en kan ik intens genieten van zijn explositeit en zijn wendbaarheid.
Maar dit laatste is ook mijn valkuil.
Rechtuit varen op een de Chango vergt bij mij veel concentratie.
Ook al weet ik dat dit ook niet de bedoeling is bij een wave board, maar toch soms moet het.
Hoe harde het waait des beter werkt het board, maar wanneer de wind het even laat afweten beginnen de problemen voor mij.
Trim die niet meer klopt, wispelturige vaargedrag. Eigenlijk ben ik dan de controle kwijt.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: zo jan 13, 2019 10:46 pm
door Jeroensurf
Welke maat en type fin vaar je en welke zeilmaat+wat weeg jij?

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 10:29 am
door Kapitein Rob
Vinnen:
23 MUF x-wave
21.5 MFC K-One
De standaard Angulo 24 nog nooit gebruikt
Gewicht 90 kilo
Voetbanden wide stand (Max)
Mastvoet bijna altijd in de midden.
Over rechts meer controle (ondergreep) tijdens het rechtuit varen dan over links(bovengreep).
De uitdaging zit in het onderpowerd varen. En dan maakt het niet uit welk zeil erop staat. (4.2-5.7). Ik heb overigens geen spin-outs. Meer dat de neus weg vliegt door bijvoorbeeld ern golf. Dit board voelt dus aan als een banaan een echt single wave board dus.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 3:34 pm
door funride
Rob, heb je dit in alle omstandigheden of alleen in omstandigheden zoals gister op Andijk? (dat was jij toch met 4.7)

In omstandigheden gister op Andijk was je daar denk ik niet enige met dit probleem, heb meerdere mensen zien klooien met het naar buiten varen (inclusief mijzelf)
Was best steile chop haaks op de vaarrichting met een tussenruimte van ongeveer 2m. Goeie manier is dan om meer ruime wind naar buiten te varen om achterin weer wat hoogte te lopen.

Heb je er bijvoorbeeld in classic Schellinkhout omstandigheden met WZW waarbij je parallel aan de chop vaart ook last van?

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 6:37 pm
door Kapitein Rob
Klopt ik was inderdaad aan het vechten op Andijk😀.
Zo ben ik ook naar buiten gekomen, maar het ging erg moeizaam.
Maar ik heb het ook wel eens op Schellinkhout wanneer ik van de meeuwenkolonie naar de kitehoek welvaren. (Vaar ik ook over rechts)
Met de andere boards vaar ik zo naar buiten en heb ik deze problemen niet. Zeker met de CV, die een langer planeervlak heeft, gaat alles super. Hier vaar ik ook nog op als ik 65 wordt.👍

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 6:45 pm
door EdwinR
Check de positie van je trapezelijntjes aan beide kanten eens. Is dat precies gelijk?

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 6:55 pm
door Jeroensurf
Het eerste wat mij opvalt is dat kleine vinnen vaart voor dat board.
een Xwave kun je 1cm vanaf trekken als je hem wil vergelijken met een normale wave-vin.
Het kan heel goed dat je van de standaard vin blijer wordt doordat je board dan wat hoger ligt en minder op de chop klapt.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 7:06 pm
door JanvD
Je beschrijft dat over links je handen anders hebt dan over rechts...is dat met een reden?

Ken het board niet, maar klinkt idd als erg kleine vinnen voor je gewicht, ik ben 5kg lichter en vaar grotere vinnen op mijn 85 liter...
Ik heb twee kleinere boardjes waar de ene een behoorlijk wijdere stance heeft dan de ander. Op de wijdere stance heb ik vaker een wel/niet gevoel (helemaal joepie of juist net niet) dan op die met minder wijde stance. Misschien iets om een keer mee te testen ook?

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 8:04 pm
door funride
Kapitein Rob schreef:
ma jan 14, 2019 6:37 pm
Klopt ik was inderdaad aan het vechten op Andijk😀.
Zo ben ik ook naar buiten gekomen, maar het ging erg moeizaam.
Maar ik heb het ook wel eens op Schellinkhout wanneer ik van de meeuwenkolonie naar de kitehoek welvaren. (Vaar ik ook over rechts)
Met de andere boards vaar ik zo naar buiten en heb ik deze problemen niet. Zeker met de CV, die een langer planeervlak heeft, gaat alles super. Hier vaar ik ook nog op als ik 65 wordt.👍
Dat is wel een beetje vergelijkbare situatie, wind is dan west en richting de meeuwen kolonie vaar je bijna recht tegen de korte chop in.
Kan het zijn dat je er met andere boards minder last van hebt omdat je deze met minder wind vaart? en er dan logischerwijs ook minder chop staat?

Het is overigens wel herkenbaar hoor, met mijn old school boards van +250cm had ik hier geen last van. Met die nieuw korte boardjes met weinig rocker kan het soms best lastig varen zijn in een klotsbak.
Daarom heb ik paar jaar geleden een Jp fsw 2014 aangeschaft, deze is net wat “langer” en “smaller”dan de hedendaagse shapes.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 8:23 pm
door Kapitein Rob
Bij minder wind ga ik in ieder geval de standaard 24 vin proberen en bij meer wind de 21.5 MFC.
De MFC vin is duidelijk dikker boven in en geeft meer lift, dan de x-wave.
Ik ga ook de MFC 23 K-One eens opzoeken kijken wat die doet.
Bedankt voor het mee denken.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 8:40 pm
door Nelis
Ik lees waveboard en binnenwater, volgens mij is de vlagerigheid op zoet een stuk uitdagender dan op zee. Ik zeg: grotere plankof dat ding op zee varen!

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: ma jan 14, 2019 9:46 pm
door Soul surfer
Zelf ook de chango gehad ben zelf ook 100kg +. Moet wel zeggen at ik het board ook eigenlijk met de orginele vin gevaren heb .Niet kleiner als de 24cm. Zzou eerst een de 24 proberen en kijken of dat wat uitmaakt. Klink mij ook dat de vinnen aan de korte kant zijn .\
Enwat betreft de CV1 100 ge wel dig board zo snel en wendbaar .

succes we horen je bevindingen graag.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: di jan 15, 2019 8:00 am
door funride
Nelis schreef:
ma jan 14, 2019 8:40 pm
Ik lees waveboard en binnenwater, volgens mij is de vlagerigheid op zoet een stuk uitdagender dan op zee. Ik zeg: grotere plankof dat ding op zee varen!
Binnenwater als in Schellinkhout of Andijk, hier valt het wel mee met de vlagerigheid.
Spots worden meestal gevaren in onshore en dan heeft de wind iets van 14km open water voordat hij aankomt.
Groter board is niet aan te raden dan omdat je met windkracht 6/7 in een soort wasmachine vaart.

Hierbij wat geleende foto's om de condities te laten zien, op deze foto's is de wind zo dat je redelijk parallel aan de golfjes vaart.
maar als hij soms net iets draait vaar je er recht tegen in.
27021928_169815813784105_4802357398146040839_o.jpg
IMG_9298.JPG

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: do feb 07, 2019 4:40 pm
door Kapitein Rob
Ik denk dat ik het lek boven heb.
Ik heb jaren lang (vanaf 2004) met MFC K-One wave vinnen gevaren 21.5 en 23.
Deze vinnen hebben een klassieke out line van een wave vin.
De X—wave van MUF hebben een veel rechtere vorm.
Ik had al ervaring met de 18, want deze vaarde ik als middelste op mijn thruster bij mijn paarse Simmer freewave (2013).
Wat ik nu gelezen heb is dat de “swep” ook stabiliseert bij het recht uit varen.
Ik had dit al moeten weten, omdat ik bij veel wind de 21.5 er onder vaar en goed vaar gevoel kan hebben, echter het board ligt dan wel erg los op het water, vandaar mijn eerste keus de X-wave is.
Ik moet het dus nog uit testen, maar klopt de bewering?

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: do feb 07, 2019 5:05 pm
door Jeroensurf
Ja die klopt, dat gezegd hbbende: de K-one vond ik ook een extreem nerveuze intolerante vin in rommel omstandigheden.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: do feb 07, 2019 6:26 pm
door tristan55555
Ja doe mij maar een select x1. Heerlijke vin. Alleen jammer dat hij wat slijt gevoeliger is dan de muf bij het raken van de bodem.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: zo feb 10, 2019 9:16 am
door DouweM
Met andere woorden zoek het dus niet in de hightech vinnen met wazige outlines maar gewoon bij de standaard wave vin zoals de normale wave van MUF :wink:
Heb nog wel een 21cm liggenwelke je kunt testen om te kijken wat hetgevoelsmatig doet

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: di feb 19, 2019 9:01 am
door Kapitein Rob
Hé Douwe, bedankt voor je aanbod. Wel even een kanttekening. MUF heeft geen normale wave vin! MUF gebruikt een soort model slalom vin van bijvoorbeeld F2.

Maar..... ik kwam dit op het internet tegen en dit is precies het verhaal waar ik tegen aanloop.

“Op een plaatje lijkt de X-wave lijkt erg op de WAVE met alleen een hapje eruit maar in het echt is het verschil veel groter. De X-wave heeft de zelfde outline als de X-twins, de meest gevaren twin en door de concurrentie gekopieerde vin in de worldcup op dit moment. Dit houdt in, een dunner profiel waarbij het breedste punt langzaam verder naar achteren doorloopt een snelle dunne tip met het hapje eruit en nul twist. Deze veranderingen t.o.v. de WAVE maakt dat de X-wave veel meer een high performance vin. Waar de WAVE excellente allround-eigenschappen heeft met veel grip op hoge EN de O zo belangrijke lagere snelheden is de X wave veel meer gericht op alleen hoge snelheden. Met lage snelheden voelt de X-wave wat minder grip en is zoekeriger als de WAVE maar zodra je goed doorplaneert dan pakt hij en neemt de grip per km die je versnelt toe. Het bijzondere hieraan is dat de X-wave ook maar blijft versnellen zonder een moment overpowered aan te voelen. Op een golf werkt dit net zo, op lage snelheden is de X-wave wat zoekerig en heeft hij relatief weinig grip, maar zodra je echt hard een golf afblaft heb je heel veel grip in de bottomturn en kun je alle snelheid de turn mee innemen. Als je dan met veel snelheid een topturn inzet gaat een normale wavevin onder de druk twisten en verliest zijn grip. Als je je board dan niet heel en precies goed kantelt zul je geheid ongecontroleerd gaan sliden. Met de X-wave werkt dit anders, de vin twist niet maar kun je heel precies laten sliden door de hoek waaronder je je board tegen de golf aangooit aan te passen. Je kunt zo dus exact bepalen wanneer je je vin zich weer wil laten herpakken. Hierdoor is de vin voorspelbaar en kun je ZELF echt kiezen of je sprayen nog nog eens vol grip wil doorversnellen voor een dikke aerial op de volgende keer dat je de lip raakt in plaats van dat je vin die keuze voor je maakt. Doordat de X-wave voornamelijk gericht is op uitblinken in hogere snelheden is het potentieel van de X-wave een stuk hoger. Dit vraagt ook om goede windsurfers en omstandigheden om de meerwaarde t.o.v. de WAVE te kunnen benutten. De X-wave is dus niet een über allrounder als de WAVE maar meer een specialistische vin voor degene die het spelletje echt snappen, al exact weten hoe ze het maximale uit hun sjizzle halen en dat nu verder willen pushen. Omdat de X-wave dunner is en veel kleiner aanvoelt adviseren wij de X-wave in dezelfde maten te varen als een normale wavevin, per saldo heb je dan sowieso al minder vierkante CM vin oppervlak”.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: di feb 19, 2019 10:25 am
door funride
voor wat het waard is, ik vaar in mijn JP freestyle wave een vergelijkbare single vin als de x-wave maar dan van JP zelf.
Deze zit standaard bij het board, maar omdat ik er niet zo heel erg in geloofde en hij op mij nogal "freeride" overkwam heb ik er meteen een
old school wave vinnetje bij gekocht.
Nu 1,5 jaar verder kan ik vertellen dat zeker op het IJsselmeer het X-wave model het veel beter doet in mijn board dan het old school wave vinnetje (select x1.v4)
Geeft mij veel meer power,stabiliteit en snelheid aan het board, vaar hem wel in een iets groter voormaat namelijk een 25cm. (Select in 23cm)
Dit komt vooral springen ten goede, kort draaien doet hij wat minder.

Bovenstaand verhaal herken ik niet echt omdat ik meestal op Schellinkhout en Andijk vaar waar je geen golven hebt waarop je kan rijden, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat hij in echte golven lastiger is voor de gemiddelde surfer vanwege juist die snelheid en power.

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: di feb 19, 2019 2:09 pm
door Jeroensurf
Grappig als je je eigen stukjes terug leest van ongeveer 8-10jaar geleden 8)
Dit is wel echt geschreven op wave=zee en dan geen zuiderzee :wink:

Re: Chango 88 hulp

Geplaatst: di apr 30, 2019 9:58 am
door Kapitein Rob
En nog een lek boven.
Ik vaar al een tijdje met te veel downhaul op mijn zeilen.
Tijdens een winddip heb ik wat tijd geïnvesteerd in het beter tunen van mijn zeil.
Dit kon ik doen omdat een surfmaatje met hetzelfde zeil vaart.
Naast de latten spanning verminderd te hebben bleek dat onze verlenger ons voor de gek houdt.
Het eerste gaatje geeft het nummer 2 aan, terwijl de afstand as-wieltje naar het eerste gaatje al 4.5 is. (Witchcraft)
Bij het nameten van mijn North XT verlenger idem.
Sommige onder jullie vinden mij misschien dom, maar het rare aan het verhaal is dat de zeilen wel goed varen (zeker snel zijn), echter ik pakte gewoon een maat groter als de rest. Dit wilde ik jullie niet onthouden.
En ja, ik heb afgelopen zaterdag prima en heel gecontroleerd kunnen varen met 2 cm minder neerhaal spanning. Dit terwijl de wind best wel vlagerig was en draaide heb ik niet keer het gevoel gehad dat het board iets anders wilde varen dan wat ik wilde.