Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Witchcraft V4 HDD 95 Impressie

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Witchcraft V4 HDD 95 Impressie

Bericht door Nelis »

Als redelijk conservatieve surfer qua spullen heb ik wederom voor een Witchcraft gekozen. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat een surfmaatje van mij altijd het allernieuwste test, reviews geeft en uiteraard koopt ;-) Wat vaak gebeurde; Hij gaf aan de nieuwe shizzle te mogen testen / proberen of lenen. Soms wel 2,5 jaar lang, ik deed het niet of maakte er geen tijd voor :roll: Gevolg; ik koop altijd op zijn advies na een minimale probeer periode. Zowel zeilen en boards.
Exemplarisch: Het board waar ik hier over schrijf heb ik voor de koop welgeteld 2 rakjes mee gevaren. En om het nog gekker te maken, dat was met een 3.4 zeiltje nadat mijn pijp al redelijk leeg was. :lol: Zo groot is mijn vertrouwen en afgelopen jaren is dat niet geschaad. :wink:

Ik heb dus al veel verschillende versies en maten gehad van Witchcraft.

1.0 -> 80 liter
2.2 -> 80 en 95 liter
3.8 -> 99 liter 63 x 235
Huidige:4.0-> 95 liter 61,7 x 231

Waarom een ander plank? Omdat ik met mijn 99 liter als enige plank in het highwind bereik tegen de grenzen aanliep. En omdat ik perse met 1 plank wil varen moet je keuzes maken. Met nu 5.5 4.9 en 4.3 zeilen wil ik er nog een 3.9/3.7 zeiltje bij. Low wind lever ik wel wat in maar met iets gezonder eten / leven en grotere vinnen moet ik een eind komen.

Terug naar de impressie, ik ben geen tester maar na een 2,5 uur durende sessie op Koningsdag kan ik wel iets meer zeggen.
Als je uitgebreid wil lezen over de shape, bouwwijze en bevindingen kan op in het topic viewtopic.php?t=13896167

Spot: Wijk aan Zee
wind: ZW tot WZW
Knopen: 23 tot 36
Zeil: 4,9

Setup vinnen: 15,5 EN 2 x 13,5

De wind was best wel aan en uit met af en toe heftige buien en dito wind. Bij opstappen het zeil in medium stand want de plank is kleiner dan mijn vorige en meer rocker. Met aanpompen merk je dat wel en zul je een ruimere koers moeten pakken en dat ook langer vast moeten houden op op gang te blijven. Ook iets actievere houding is gewenst om koers te houden op gang te blijven. Na een gijp terug naar de kant gevaren en wind kwam goed opzetten in een bui. Duwen trekken aan zeil want deze stond te bol. Plank geeft ondanks mijn gevecht met zeil rustig en gecontroleerd. Ook met uitvaren valt op hoeveel controle de plank geeft ook chaos chop ploeg je zo doorheen zonder spinouts. Springen doen ik bijna niet maar als je afzet voor eentje gaat dat heel rustig zonder dat je afgeschoten wordt. ( kan ook aan mijn laffe spring techniek liggen) Ook over witte water lijkt veel vloeiender en makkelijker te gaan. Of dat nu door de toegenomen rocker of iets minder volume is weet ik niet. Merkte wel dat ik nu met meer zelfvertrouwen ook na 3de golf lekker ingehaakt er overheen "popte" en dat scheelt in energie. Snelheid lijkt hoger dan mijn vorige en ik heb wederom veel meer controle en totaal geen spinouts. Ook max downwind achter de branding richting horizon geen angst voor ongewilde airborn. Gijpen kan op heel veel verschillende manieren en geeft mij weer een grote glimlach als ik er aan denk. Knetterhard met laydown door het spoor van andere surfers, vloeiend tegen een dikke swell, knetter kort in de laatste seconde dat je beslist, alles lukte en nogmaals controle is het sleutelwoord.
En dan golfrijden. Ik was wel beetje angstig dat ik een plank pas met dikke bakken tot zn recht zou komen. En in slappere NL omstandigheden lastig zou blijken. Nu wel een aantekening dat het nu goed waaide en er prima golven stonden en ik zeker niet underpowerd was. Eerste goede golf waar ik op stalde en op inzette geconcentreerd indraaien, zeiltje even plat en daarna omhoog laten komen en je vaart dan voor je gevoel een beetje clew first. Maar omdat ik nu zo snel draaide en dus weinig tijd in "onbalans" stond ging in binnen no time weer richting de golftop. OK nog maar een keer :9 snelheid was even weg na eerste turn en ik zet weer in... zo daar kwam de snelheid weer terug en rails bijt heerlijk vast en de turn is weer een stukje korter en sneller. Bij de derde turn het schuim vol kunnen raken en slide een beetje gecontroleerd weg. Nog net geen fistpump maar de grijns gaat niet meer weg van mijn gezicht. :mrgreen: Mijn theorie: Omdat je zo kort kan draaien sta je minder lang ingedraaid wat het succes van je bottom / topturn aanzienlijk verbetert.

Samenvatting:

Controle: Fantastisch
Aanplaneren: Moet actief en langer ruim varen om op gang te blijven.
Gijpen: Anything goes
Springen: Rust en compact in de lucht
Golfrijden: Grip snelheid en (zeer) kort te draaien

Als ik met 5.5 heb gevaren ga ik er ook iets over typen hier. Ik denk dat daar het lastigste deel van deze plank ligt. En wellicht dat ik een grotere vinnenset overweeg. Eerst maar eens varen ;-) Nogmaals het is wel je eigen vlees keuren een impressie zoals deze en met nieuwe spullen met je altijd geneigd je keuze in een roze / oranje bril te bekijken. Als er mensen zijn die eens willen proberen, spreek mij gerust aan en anders doe ik het wel. 8)

P.S. Er werd mij gevraagd; Waarom een HDD versie terwijl je niet hoog en radicaal springt en er weinig rotsen zijn in Nederland? Een foto zegt meer dan 1000 woorden :lol: :lol:
HDD waarom daarom.png
Laatst gewijzigd door Nelis op ma apr 29, 2019 3:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Nelis voor dit bericht (totaal 7):
AKCoenManAmelandHuugBozzywaveOuwewindsurferH72

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Re: Witchcraft V4 HDD 95 Impressie

Bericht door Jeroensurf »

Blij dat het ook met een iets groter lappie goed beviel :wink:

Afbeelding

Plaats reactie