Masten 460CM: X6 of North Gold Series (Verschil in Curve)

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Lauw 73
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP SuperSports, JP Superlichtwind, Serie NP Atlas en Serie NS Ram's en nog wat

Masten 460CM: X6 of North Gold Series (Verschil in Curve)

Bericht door Lauw 73 » vr apr 21, 2017 12:03 pm

Beste mensen.

(Weer) Een vraag over de Bendcurve van Neil Pryde X6 masten ten opzichte van North Sails Gold masten in de maten 460 - 490cm.

Ik heb alleen North Sails Gold en Viper masten in de maten 460, 490 en 520cm, maar wil graag 1 of 2 Neil Pryde Lichtweer zeiltjes kopen rond 7.5 tot 9.5 meter. (Hellcat, H2 etc)

Voor zover ik begrepen heb zijn Neil Pryde masten 'Progressive flex' en North Sails 'Constant Curve'.

Ik lees echter in de brochure van Neil Pryde dat de korte masten meer flextop zijn en de langere masten meer constant curve!
Kan ik er dan vanuitgaan dat mijn North Sails Gold masten het prima gaan doen in de grotere Neil Pryde Zeilen mastlengte vanaf 460cm, of blijft dit toch een hele grote gok?

Ik voel er namelijk niet veel voor om nieuwe masten te moeten kopen.

Graag jullie ervaring en advies

(Even ter info: Ik ben rond 90kg, gebruik carbon gieken en vaar meestal Freerace materiaal, oa JP Supersport 118, Superlightwind)

Hartelijk bedankt voor de reacties

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Re: Masten 460CM: X6 of North Gold Series (Verschil in Curve)

Bericht door Ruben » vr apr 21, 2017 7:28 pm

Neilpryde claimt dat hun mastcurve niet is veranderd door de jaren heen. Uit meetresultaten van Peter Mann (tot 2013) blijkt dat de grotere masten ook gewoon flextop zijn, dus dat grotere masten cc zijn lijkt me niet waar, tenzij er de vorige jaren opeens iets is veranderd. Ik weet ook niet uit welk jaar je mast komt, misschien is dat ook nog even handig om te vermelden.
Hoe het dan vaart als je een Neilpryde zeil op een North mast doet weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » ma mei 08, 2017 1:17 pm

Pryde zeil op een north mast zuigt ******, je krijgt veel bolling en een relatief dichte leech. Zeil wordt enorm zwaar. Het effect op aanplaneren zou je zelf moeten ondervinden. Wel is het zo dat freeridezeiltjes zonder cambers alweer veel beter op een verkeerde curve passen dan (free)racezeilen.

Daar komt nog bij dat je masten mogelijk niet de normale vorm hebben maar dropshape zijn, wat inhoudt dat ze sneller taps toelopen naar boven. Dit werkt wrs minder met cambers van andere zeilen dan north's uit grofweg dezelfde jaren als de masten.

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » ma mei 08, 2017 3:28 pm

Om risico van een verkeerde aankoop uit te sluiten is het meest voor de hand liggend om zeilen en masten van één merk te nemen. Dus als NeilPryde zeilen de voorkeur hebben zou ik de North Sails masten verkopen en NP masten bij de zeilen nemen. Of keer het om en kijk uit naar North Sails E-type of S-type zeilen....

Kanarie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Falcon 140 + Rocket 125 + NP

Bericht door Kanarie » ma mei 08, 2017 7:47 pm

Als je de keuze nog hebt, doe het dan in één keer goed.
Achteraf krijg je altijd spijt. Misschien vaart het prima voor je gevoel, maar er blijft in je achterhoofd spoken: "Hoe zou het met de juiste mast zijn geweest?"

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma mei 22, 2017 4:19 pm

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties.
Een goed alternatief voor de duurdere NP masten zijn de Unifibers in Flextop.
Met de verkoop van je North masten moet dat niet al teveel kosten (en wellicht in te ruilen bij je shop).

Plaats reactie