Gaastra Cosmic 2015 8.5 of Gaastra Savage 2015 8.6?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Menno
Deur-surfer
Deur-surfer

Gaastra Cosmic 2015 8.5 of Gaastra Savage 2015 8.6?

Bericht door Menno » zo mei 28, 2017 9:52 pm

Ik sta op het punt om een zeil aan te schaffen, zodat ik (103 kg) ook met een knoop of 14 al kan surfen. Wie kan me adviseren over bovengenoemde zeilen? Waar zit het grootste verschil in?

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Re: Gaastra Cosmic 2015 8.5 of Gaastra Savage 2015 8.6?

Bericht door JP-T1surfer » zo mei 28, 2017 10:17 pm

we helpen je graag maar...toch enkele vragen: surfen bij 14 knopen, bedoel je dan planeren met een lichtweerslalomboard of brede freerider of...? Is dat op een binnenmeertje of...? Uw ervaringen met freeride-of freeracezeilen? Uw budget om er ook de bijpassende mast en giek en vin bij te kopen....?

Het zeil is namelijk 'slechts' één aspect van een goed degelijk setje om bij een goede 4 BF te kunnen planeren

Menno
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Menno » ma mei 29, 2017 6:34 am

Hoi.
Ik ga meestal naar Schellinkhout of Muiderberg. En ik heb een Bic Techno (148lt). Ervaring, tja, vooral van vroeger. Ik ben het weer aan het oppakken. Het gevoel is nog, maar de uitvoering laat nog wat te wensen over. Ik moet dus meer meters maken, vandaar een groter zeil.
Volgens de specs kan een Gaastra Savage ook met mijn 460 mast (+verlenger) en mijn giek. Dan hoef ik er dus niks bij te kopen. Klinkt aantrekkelijker, maar is het de juiste keuze?

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » ma mei 29, 2017 12:04 pm

Ik had hetzelfde probleem en heb uiteindelijk voor een Cosmic gekozen. Geen spijt van gehad. Ik heb ook de Savage weleens gevaren en het zijn beide goede zeilen. Een tijdje geleden had iemand hier op het forum hetzelfde probleem en die heeft uiteindelijk ook een comic 8.5 gekocht en vaart hem op een 460 mast (meende ook uit Adam). Ze zijn altijd iets langer dan 490, maar afhankelijk van het jaartal 3 tot 7 cm ofzo, dus dat maakt nog wel even verschil of het lukt. Ook of je nu al een Gaastra mast hebt of niet (Hardtop tot 2016), al schijnen ze niet zo mast gevoelig te zijn.

Qua verschil vind ik de Savage iets sneller planeren omdat je makkelijker kan pompen, maar daarna zal de cosmic sneller en stabieler varen en ook minder snel stilvallen in windgaten. In de gijp is de Savage weer makkelijker omdat ie lichter is, de cambers slaan bij mij eigenlijk altijd makkelijk om.
Met optuigen is de Savage makkelijker omdat er geen camber in zitten. De Cosmic heeft een smalle mastslurf wat makkelijker is met het ophijsen van je zeil in het water, echter lastiger optuigen omdat je de mast er meer langs moet wringen. Het gaat allemaal op zich vrij makkelijk maar als ik een camberloos zeiltje optuig ben ik toch een stuk sneller klaar, ook met aftuigen. Door die smalle mastslurf is de levensduur denk ik ook iets korter omdat de cambers best hard in het zeil drukken met optuigen.

Toen ik het zeil kocht had ik 1 jaar surfervaring en heb me laten adviseren door de surfshop en ben er nog steeds blij mee, denk dat de cosmic ook meer groeipotentieel heeft. Nu ik wat verder ben wil ik liever een Phantom omdat je dan een brede mastslurf heb met optuigen en hij nog niet zo trimgevoelig zou zijn als een vol racezeil.

Ik zie het wellicht wel op Muiderberg. kom daar ook vaak:)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » ma mei 29, 2017 6:07 pm

Zelf ook voor deze keuze gestaan. Bij was het toen Phantom vs Savage.
Ik meen me te herinneren dat de Savage het echt pas goed gaat doen bij iets meer wind.
En al eerder aangehaald. Lees en zie het bij behorende filmpje van Point7 "cams vs NO-cams".
Dit was voor mij het overtuigende bewijs om naar een no-cam zeil te grijpen.
Ik zou met camber zeilen harder kunnen varen, maar: je moet een breed eindstuk op je giek hebben, die had ik op dat moment nog niet, cam's slijten in je mast en bij Gaastra kunnen naar verloop van tijd de cam's door de mastslurf komen (de Cosmic 2015).

Menno
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Menno » di mei 30, 2017 7:04 am

Dank voor de reactie. Ik neig nu naar de no-cam versie: iets lichter, minder gedoe en makkelijker te handlen. Vanaf 18/19 knopen kan ik dan m'n 7.3 pakken. Enige twijfel is nog: een groter zeil neem je om met minder wind te kunnen varen en cams zorgen voor meer bolling, dus 'meer wind'. Maar ik denk dat het de Savage wordt. Wie weet tot op het water!

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » di mei 30, 2017 10:12 am

Volgens mij is het niet zo dat camberzeilen per definitie sneller aanplaneren. Zoals ook al eerder aangegeven door cosmichenk zal een camberloos zeilen lichter en makkelijker pompen en op die manier wellicht sneller aanplaneren. Het is vooral zo dat de camber je zeil stabieler zullen houden.
Als vergelijk; als je het inzetbereik vergelijkt van een volbloed racezeil met een camberloze freerider / racer, dan zal je een racezeil groter kopen om in hetzelfde inzetbereik te varen. Meer cambers is dus echt niet sneller aanplaneren. Ik ben destijds geadviseerd om een 8.5 cosmic te verglijken met een 9.0 vapor qua aanplaneren (en phantom daartussenin), wat voor mij in combinatie met mast en board beter uitkwam.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » di mei 30, 2017 7:03 pm

JanvD schreef:
di mei 30, 2017 10:12 am

ik ben destijds geadviseerd om een 8.5 cosmic te verglijken met een 9.0 vapor qua aanplaneren (en phantom daartussenin), wat voor mij in combinatie met mast en board beter uitkwam.
In praktijk is mijn ervaring toch anders: een 8.5 cosmic vergelijk je nmbm het best met een Vapor 9.6 (ipv 9.0). Dus....de pro's (ja, ook veel dames-pro!!!) die uiteraard héél actief aanplaneren=pompen én ....in principe geen wedstrijd varen onder bepaalde limieten én de beste boards-vinnen-tuning-conditie hebben.... nemen zeker een 9.6 als/wanneer een freerider/freeracer al leuk rondtoert met een 8.5.

En inderdaad...zij hoeven niet te kijken naar de kostprijs van 'nog eens' een extra full-carbon mast en giekje dus..als de combinatie met je huidige board en mast en giek beter past bij een 8.5/8.6...dan moet je zeker niet twijfelen denk ik zo.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » wo mei 31, 2017 1:32 pm

In de nieuwste Duitse Surf (juni) staat weer een test van 14 Freeride zeilen. Met en zonder cambers.
Helaas niet je maat en ook geen Savage meer, maar nog wel de Cosmic.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 (2013) Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0

Bericht door Ron Gijzen » wo mei 31, 2017 1:55 pm

Subjectief: Als ik dobberend sta te wachten op de volgende vlaag, vind ik het erg goed voor de moraal om een beetje bolling in het voorlijk te zien (door de cambers), in plaats van zo'n futloos vlak zeil met rechte latten tegen de zijkant van de mast.

Objectief: Ik heb vorig jaar een Severne Convert 8.5 (freeride zonder cambers) vergeleken met een Severne Turbo 9.2 (freeride/race met 2 cambers). De 9.2 Turbo planeerde eerder aan (maar was ook 0.7 groter) EN planeerde veel beter door in gaten EN was veel stabieler in harde windstoten (ondanks het grotere opp, mijn 70 kg lichaamsgewicht en simpele niet al te stijve alu giek). Rotatie bij gijpen was net zo goed als zonder cambers. Gewicht was 0.5kg meer, wel voelbaar maar geen groot bezwaar. Mastslurf bij 2 cambers is niet zo groot, dat beetje water is er zo uit. Optuigen is 1 minuutje meer werk.

Ik wil best geloven dat cambers op zich een zeil niet eerder laten aanplaneren. Best mogelijk dat een heel slap zeil met een enorme buik in theorie de meeste power uit stilstand levert bij weinig wind. Maar kun je daar nog lekker mee varen als je eenmaal planeert en er een dikke vlaag voorbij komt? Ik denk dat, vooral bij grote zeilen, 1 of 2 cambers de stabiliteit dusdanig verhogen dat je met een groter zeil kunt varen dan zonder die cambers. Dat extra opp zorgt dan voor het beter aan- en doorplaneren.

De discussie wel/geen cambers wordt vaak wat te simpel gesteld, denk ik. Er is een flink verschil tussen een free-ride zeil met 1 of 2 cambers, en een full-race zeil met 4-5 cambers en een flink diepe mastslurf. Race-zeilen zijn bedoeld voor de surfer die het grootste zeil wil varen dat hij nog kan vasthouden in een rechte lijn op ruime koers, in plaats van het kleinste zeil waarmee hij nog prettig kan wegkomen, halve wind kruisen en mooie gijpjes kan maken.
Laatst gewijzigd door Ron Gijzen op wo mei 31, 2017 2:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert - Middelburg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Gecko 105, North E-type 4.9 en 5.4. Rocket Wide 118, Ga-Sails Savage 6.0, 7.2 Cosmic 8.0

Bericht door Bert - Middelburg » wo mei 31, 2017 2:10 pm

Ikzelf vaar met een Cosmic 8.0 (2016) en een Savage 7.2 en 6.0 (beide 2015). Juist bij een zwakkere wind, vind ik de cambers fijn varen. Rotatie rond de mast is geen probleem. Optuigen is even wennen en is inderdaad wat meer werk. Wel vind ik een groot verschil het onderlijk bij de zeilen. Cosmic sluit minder goed 'aan' op je board. Savage trek je mooi dicht. Bij het Savage-zeil heb je daardoor sneller een 'race'-gevoel. Savage is ook voorzien van een 'tack-strap', hierdoor een extra tuning mogelijkheid t.o.v. Cosmic.

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » ma jun 19, 2017 7:09 pm

Ben onlangs overgestapt van een ka koyote naar een ga cosmic. De cosmic levert me een nieuw leerproces op. Het vaart echt anders. Moet wel bekennen dat ik nog niet een dag heb gehad dat ik lekker gepowered heb kunnen varen naar de cosmic is zwaarder op het board. Het optrekken viel me overigens heel erg mee. Denk dat ik de cosmic op de lange termijn wel veel fijner ga vinden omdat ik het geleerd heb met een arrows Harrier met twee cams.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Lorch Breeze 129, Exocet Cross 94 PRO, Swift 9.0_7.5_6.8, NP H2 6.2, NP Fusion HD 5.5, NP Zone 4.7

Bericht door tristan55555 » ma jun 19, 2017 8:51 pm

Ik zou als niet-pro qua actief aanplanneren voor het grootste zeil altijd voor een lichtweer camberzeil gaan. Zeker als je ook in vlageriger wind wilt blijven doorplanneren. Meer ga er niet over zeggen want er zijn nu al zoveel forums over volgeschreven...

Posttrein
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 125 2012, Gaastra Savage 7,8, Tiga 263 B&J, Neilpryde NR Wave 5,4, Gaastra Manic

Bericht door Posttrein » vr aug 18, 2017 10:43 am

Hoi Menno,

Van de Savage ga je geen spijt krijgen, zelf vaar ik een model 7.8 uit 2012 met een rocket 125 en dat gaat als de brandweer, ook met harde wind goed te controleren door meer downhoul de te geven. Jammer dat Gaastra hem niet meer in het programma van 2017 heeft zitten, maar zit er over te denken om er nog een aan te schaffen van 2016.

succes

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » wo aug 30, 2017 4:52 pm

Met 103 kilo zou je alleen kunnen overwegen een 490 mast erin te stoppen. Als 490 is voorgeschreven en 460 "ook wel past" betekend dat dat je flink afbreuk doet aan je windrange onderin. Een 490 is stijver en daarmee beter met licht weer. Ik kan mijn 7.8 op een 490 of een 460 zetten, en met 460 voelt het eerder als mijn 7.0, met 490 eerder als mijn 8.6. voor een relatief zwaargewicht, excuus, maakt dit nog veel meer uit! Daarbij kan ik me niet voorstellen dat een 8.5 genoeg is om met 103 kilo met 13 knopen te planeren, maarja..

Plaats reactie