Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Vraag waterstart

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Vraag waterstart

Bericht door Jorw » wo okt 11, 2017 5:09 pm

Hoihoi,

Mijn waterstart lukt wel al behoorlijk goed, maar versta iets precies nog niet volledig...
Wanneer mijn mast dus in de wind ligt (net als plank), dan trek ik wat aan de giek zodat er een klein beetje wind onder het zeil komt. Dan ga ik onder het zeil door en duw dus op de giek zodat het zeil iets hoger komt. Daarna begin ik met de plank te draaien door druk op de mastvoet en dan lukt het me meestal wel om te vertrekken. Maar het gebeurt dus ook soms dat wanneer ik onder het zeil lig aan de giek te duwen, dat de giekkop dan wel uit het water komt, maar de andere kant van de giek volledig naar beneden zinkt. Dan probeer ik de giek echt omhoog te duwen, maar dit is meestal onbegonnen werk. Als ik dan loslaat ligt het zeil meestal recht naar beneden en dan heb ik totaal geen idee hoe ik dit zeil uit het water krijg. (Dan neem ik gewoon ophaalkoordje... :roll: )

Iemand die mij hiervoor wat tips kan geven? Of die me kan zeggen wat ik verkeerd doe :D

Mijn kunnen: planeren in voetbanden en trapeze, powergijp lukt behoorlijk maar doorplaneren zit er nog niet in. Bedoeling is volgend jaar op zee :9

Alvast bedankt!

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Ray111, Rocket125, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Vraag waterstart

Bericht door Kanarie » wo okt 11, 2017 5:21 pm

Als je hem bij de masttop ipv de giek oppakt, dan kun je met veel minder kracht het zeil uit het water duwen.
Daarna vervolgens steeds lager gaan, dus vanaf de masttop richting de giek.

Zoals je nu doet: Bij de giek oppakken kan vaak ook wel, maar dan moet de wind precies goed haaks op je zeil staan en ben je ook meer afhankelijk hoeveel wind er in je zeil komt om hem uit het water te tillen (en dus al het water op je zeil te verplaatsen)

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » wo okt 11, 2017 6:06 pm

Je moet de wind het werk laten doen. Zelf weinig kracht gebruiken.
Zeil bij de mast iets optillen zodat de wind eronder komt , niet gelijk te hoog want dan gaat de achterkant van je zeil onder water.
Eerst rustig wachten totdat je hele zeil uit het water is en dan pas onder het zeil gaan.
Als hij al met de schoothoek naar beneden in het water ligt kun je de plank rondzwemmen en komt je zeil weer boven.

Als je zeil verkeerd ligt kun je , bij een klein zeil, de achterkant iets optillen en zo het zeil laten omslaan door de wind, zodat hij goed ligt.

Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jorw » wo okt 11, 2017 7:58 pm

Bedankt voor de reacties! Tips zal ik zeker eens proberen!

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116(75), 3s,87 SBQuad,81,Simmer Blacktip 4.2,4.7,5.3,6.0 Ka race 9.0,7.9

Bericht door jipsteenbrink » do okt 12, 2017 6:57 am

Ik ken het probleem wat jij hebt ook en de oplossing daarvoor is met de mast in de hand naar de wind toe zwemmen. alleen dan komt je achterlijk weer naar de oppervlakte

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, Patagonia

Bericht door Barbatruc » do okt 12, 2017 8:26 am

Herkenbaar, toch benieuwd hoe dit op zee handig gaat met al die rollers die elke paar sec. langsrollen (dan heb je gewoon te weinig tijd om om te zwemmen, alles rustig netjes in ideale positie te leggen etc)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » do okt 12, 2017 9:04 am

Barbatruc schreef:
do okt 12, 2017 8:26 am
Herkenbaar, toch benieuwd hoe dit op zee handig gaat met al die rollers die elke paar sec. langsrollen (dan heb je gewoon te weinig tijd om om te zwemmen, alles rustig netjes in ideale positie te leggen etc)
op zee gebruik je wavezeilen welke in de regel een stuk kleiner zijn en niet onbelangrijk beduidend minder zeil oppervlak onder de giek hebben.

doordoor heb je hier minder / geen last van het zinken van het giekuiteinde in het water.

degene die op zee surfen hebben in de regel ook wel een goed nivo en zeker als je in heftigere omstandigheden ook surft op zee.
Dan zou je wel zo'n beetje achterstevoren geblinddoekt clew first moeten kunnen waterstarten :D

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do okt 12, 2017 9:05 am

Als ik echt in de branding lig waterstart ik alleen als alles toevallig zo ligt dat ik snel weg kan komen. Is dat niet zo, dan pak ik de punt van mijn zeil en laat me door een paar golven naar ondieper water spoelen. Buiten de branding heb je deining, daar heb je geen last van, dat kan je zelfs helpen.

rvdhorst
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door rvdhorst » do okt 12, 2017 10:53 am

wat ook helpt is het zeil goed in het water laten vallen. dus als het mis gaat in de branding, laat dan of eerst je zeilhand los, of eerst je masthand. daardoor komt het zeil anders in het water terecht en ligt je zeil al beter.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do okt 12, 2017 10:59 am

Als het zeil duikt komt dat omdat je met setje en al harder wegwaait dan het water, daar helpt geen masttop-tillen tegen. Dat kun je wel verhelpen door met je setje tegen de wind in te zwemmen, gewoon bij de giek.

Chiel75
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 124, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 » do okt 12, 2017 3:28 pm

ik kan de tips onderschrijven. Ben zelf nog echt bezig met het leren van de waterstart ..... had er tot gister een hard hoofd in :evil:
Gister op strand Horst meerdere keren gelukt :cheer: :cheer:

Wat me opviel is inderdaad bij de mast(top) beginnen, vooral niet te snel willen. Ook de situatie gehad dat het achterlijk in het water blijft, en ik niet tegen de wind opkon (uiteraard niet). Mijn idee was vooral eerst de rust hebben, zeil goed hebben (en "geheel"uit het water) en daarna pas met de voeten de plank op. Ben overigens steeds bij de mast begonnen.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Bericht door Ron Gijzen » do okt 12, 2017 3:41 pm

Als je merkt dat, bij het uit het water tillen van het zeil vanuit de giek, de clew in het water gedreven wordt door de wind, DIRECT en flinke ruk tegen de wind in geven. Hoe langer je wacht hoe dieper die achterkant van het zeil het water in gedrukt wordt, dus snelheid is geboden. De tip van Huug, tegen de wind in zwemmen, werkt ook maar als de clew nog maar net eventjes in het water dipt kun je hem vaak met een flinke ruk nog redden. OMHOOG duwen heeft op dat moment geen zin, dan drukt de wind het zeil nog sneller naar achteren en graaft de clew zich nog verder in.
In het algemeen, hoe harder de wind en hoe hoger de chop/golven, hoe sneller en resoluter je moet gaan handelen. Dus wel kalm blijven, je moet je bewust zijn van de windrichting en wat je wilt doen, maar geen getreuzel!
Als je zeil echt te ver begraven ligt inderdaad vanaf de mast-top beginnen.
Drijf-vest maakt het overigens een stuk makkelijker om het zeil vrij te krijgen van het water.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Kanarie » do okt 12, 2017 4:01 pm

Als je zeil trouwens aan de verkeerde kant ligt van je plank, zorg dan dat je je plank om het zeil beweegt ipv het zeil om de plank.
Scheelt je een hoop energie. :)

Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jorw » do okt 12, 2017 5:53 pm

Er komen echt goeie tips voorbij, dank daarvoor! Zal volgende week op het water zeker nog wat experimenteren.

GJMeijer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135

Bericht door GJMeijer » do okt 12, 2017 9:23 pm

Klein zwemvest aandoen, zodat je zelf tegendruk hebt en niet snel water in zakt, dus minder energieverbruik

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr okt 13, 2017 9:57 pm

Ter aanvulling op mijn zwemverhaal en de opmerkingen van anderen naar aanleiding daarvan:
- het zeil snel tegen de wind in naar je toe halen werkt als je probleem (de duikende achterkant) nog klein genoeg is.
- Dat gezeul aan de masttop maakt je probleem alleen maar groter, je setje vangt meer wind en gaat dus nog sneller weg drijven en de clew onderduwen. Been there, done that
- Zwemvest helpt, maar je moet gewoon zelf tegen de wind blijven zwemmen anders gaat je clew alsnog naar de bodem. Zwemvesten drijven niet tegen de wind in
- Als je kan staan speelt het allemaal niet.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za okt 14, 2017 9:18 am

Huug schreef:
vr okt 13, 2017 9:57 pm
Vreemde opmerking Huug!
- Als je niet valt speelt het ook allemaal niet.
- Als je niet surft speelt het al helemaal niet.

En zo kunnen we wel even door gaan 😂😂😂😉

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » za okt 14, 2017 5:45 pm

Reindt schreef:
za okt 14, 2017 9:18 am
Huug schreef:
vr okt 13, 2017 9:57 pm
Vreemde opmerking Huug!...
Vreemd... nee.
Onbegrepen... kennelijk wel, dus een kruimeltje uitleg toegevoegd:
Als je in de voorbereiding van de waterstart kan staan kun je niet verwaaien als je de mast boven water brengt en druk je dus ook het einde van de giek niet onderwater. Dan hoef je ook niet tegen de wind in te zwemmen (of te lopen, want je kan staan).

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Kanarie » za okt 14, 2017 7:42 pm

Dat noemt men een beachstart. :P

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » zo okt 15, 2017 2:22 pm

Tip voor als hij eenmaal bovenwater langzaam weer in het water zakt bij gebrek aan wind: Met je zeilhand de achterkant van je board vasthouden. Dan kun je de giek op je arm laten rusten zonder dat de boel langzaam zinkt en rustig wachten op een vlaag. Zie of voel je de vlaag komen zwem je achteruit leg je voet op het board en liften maar.

Plaats reactie