Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Freemove shapes

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Freemove shapes

Bericht door FroukeW » ma nov 13, 2017 11:25 am

Ik vaar nu een jaar met de fanatic Gecko 112 met 6,7 en 7,9 met een 38 cm en 42 cm vin en een drietalzaken vallen mij op, en ik vroeg mij af of dat de nadelige zaken zijn van de nieuwe shapes.. De eerste is het slecht doorplaneren in windgaten, hierbij hang ik met mijn hele gewicht aan de giek en gaat zelfs de achterste voet uit de voetband, maar dat mag niet baten en het board komt weer in de aanplaneer modus. Mijn eerste ingeving was dat er te weinig volume in de tail zit bij deze boards zit om fatsoenlijk door deze gaten planeren. Het tweede geval is hoogte lopen in het algemeen. Met genoeg wind(17 knopen en meer) gaat het wel, maar wanneer de condities net aan zijn, is het bijna onmogelijk om dit board ook maar een stukje upwind te sturen of hij valt stil.

Zijn er mensen die dit ook ervaren of misschien een idee hebben? Ik twijfel eventueel over te stappen naar een board waarbij het volume meer naar achter geplaatst is.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Re: Freemove shapes

Bericht door WhiteofHeart » ma nov 13, 2017 1:02 pm

Ik herken het slecht doorlopen in windgaten niet in mn oude firemove 110LTD, als die eenmaal liep dan bleef hij lopen. Ik had wel het idee dat andere boards inderdaad misschien meer hoogte liepen, zeker vergeleken met het slalomboard waar ik nu op vaar. Dat heeft volgensmij meer te maken met de extreem ronde outline van de freemoveboards dan de volumeverdeling, die bij mijn firemove sowieso al verder naar de tail zat.

Ik ben wel van mening dat ze de fout in gegaan zijn door deze boards allemaal weer 240+cm lang te maken. Het korte en ronde was echt heerlijk en planeerde super snel en goed door met een goede techniek. Miss is door het uitrekken van de shape het doorplaneren wat minder geworden??

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » ma nov 13, 2017 1:37 pm

WhiteofHeart schreef:
ma nov 13, 2017 1:02 pm
Ik herken het slecht doorlopen in windgaten niet in mn oude firemove 110LTD, als die eenmaal liep dan bleef hij lopen. Ik had wel het idee dat andere boards inderdaad misschien meer hoogte liepen, zeker vergeleken met het slalomboard waar ik nu op vaar. Dat heeft volgensmij meer te maken met de extreem ronde outline van de freemoveboards dan de volumeverdeling, die bij mijn firemove sowieso al verder naar de tail zat
In de Gecko zit vanaf de mastvoet naar de vin toe wel een zware V in de bodem, volgens mij wordt die daarom ook standaard geleverd met een 38 cm lange vin. Terwijl een Rocket Wide van hetzelfde formaat standaard wordt geleverd met een 34 cm. Hoe zat dat met jouw Firemove? Dat verklaart overigens wel weer dat ie in de chop zo gemakkelijk doet.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door WhiteofHeart » di nov 14, 2017 2:00 pm

De firemove had naar mijn mening geen hele heftige V, zeker achterin niet, daar was hij plat. Voorin zat meer V, maar ook niet overdreven. Bijgeleverde vin was 36cm. V is zeker niet de snelste vorm, maar inderdaad wel lekker in de chop, kijk maar naar de severne fox van nu oid.

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » di nov 14, 2017 3:46 pm

Het grote voordeel van de nieuwe ronde shapes is dat ze snel aan planneren en juist goed door de wind gaten zouden moeten lopen. Bij veel merken kun je kiezen uit diverse uitvoeringen. Mijn ervaring is dat de "duurdere"uitvoeringen dit beter doen dan de voordeliger uitvoeringen. Je kunt vaak ook het verschil zien aan de rail; deze is bij zgn.LTD versies vaak net wat scherper. Als er genoeg wind staat moet hoogte lopen geen probleem zijn, maar in die minimale omstandigheden wordt het inderdaad wat lastiger....

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » di nov 14, 2017 5:25 pm

Mijn bijdrage: heb een atom 110 van 75 breed. En een blast 115 van 66. En de blast is sneller passief weg en loopt langer door

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo nov 15, 2017 10:10 am

Ik ga denk ik toch eens een atomiq of een rocket wide van hetzelfde volume proberen, die hebben een aanzienlijke vlakkere rocker en dan ook in een LTD versie. Is er trouwens een merkbaar verschil wanneer het board 3-5 cm breder is?
niels40+ schreef:
di nov 14, 2017 5:25 pm
Mijn bijdrage: heb een atom 110 van 75 breed. En een blast 115 van 66. En de blast is sneller passief weg en loopt langer door

Waardoor komt dat denk je? Shape, techniek, etc?

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo nov 15, 2017 10:31 am

Van Starboard zou ik eerder de Futura dan de Atomiq proberen, als het je gaat om doorplaneren door windgaten.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo nov 15, 2017 10:57 am

Ron Gijzen schreef:
wo nov 15, 2017 10:31 am
Van Starboard zou ik eerder de Futura dan de Atomiq proberen, als het je gaat om doorplaneren door windgaten.
Kun je dat ook uitleggen waarom dan juist?
Wat mij opviel is dat de futura van 2017 een freemove achtige shape heeft, de 117 heeft bijvoorbeeld een aanzienlijke smallere tail dan andere freerace boards met soortgelijke volume.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » wo nov 15, 2017 1:05 pm

Wat ik ook niet begrijp is dat de Atom minder goed aanplanneert dan de Blast. De Blast staat juist bekend om het niet snel planneren en de Atom dacht ik juist wel :roll:

Lag dat niet aan de condities of het zeil of zo?

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo nov 15, 2017 1:29 pm

Waarom eerder Futura dan Atomiq?
Zoals ik de info van Starboard interpreteer, is de Futura geoptimliseerd voor efficient in een rechte lijn over vlak water, een soort slalom-board maar dan net wat gebruiksvriendelijker.
De Atomiq is volgens mij wat meer geschikt gemaakt voor wendbaarheid, af en toe een trucje, ruwer water.
Maar goed, eigenschappen van jaargangen verschillen ook, en wat de een vlak water vind is voor de ander ruwe chop, dus uiteindelijk moet je gewoon alles proberen te testen waar je je handen op kunt krijgen en binnen je budget past ;)

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door WhiteofHeart » wo nov 15, 2017 3:09 pm

Passief planeren en actief planeren zijn twee hele verschillende dingen. Kort/breed = goed actief vroegplaneren, lang= goed passief vroegplaneren over het algemeen. Het doorlopen in de vlagen kan ook komen doordat de blast met een rechte Slalomachtinge vin wordt gevaren en van zichzelf volgensmij al een hoger snelheidpotential heeft dan de atomiq, en de atomiq een vrij matige standaardvin meegeleverd heeft.

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » do nov 16, 2017 3:46 pm

Probeer de carve, dat board vaart erg goed en is zeer geschikt om passief op te varen, waarbij de futura om een veel aktievere vaarstijl vraagt. De Futura leunt op de I sonic als zijnde het free race broertje.succes...

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do nov 16, 2017 3:56 pm

Om je keuze nog moeilijker te maken. Probeer ook eens proef te varen op een JP Magic Ride 111/118 Pro. Dit was voor mij een openbaring. Ik vond dit toen (demo dag Kater, Amstelmeer) een Firemove 2.0. Voelde allemaal wat sportiever aan. Ook tov de Atom.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op vr nov 17, 2017 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » do nov 16, 2017 4:20 pm

of de Severne fox 120 70cm breed en 244 lang erg lekker board....

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » do nov 16, 2017 4:25 pm

Wil degene die werkt in een surfshop, importeur is of een shop bezit dat even melden? Maakt het advies wat transparenter

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door WhiteofHeart » do nov 16, 2017 7:48 pm

martijn73 schreef:
do nov 16, 2017 4:20 pm
of de Severne fox 120 70cm breed en 244 lang erg lekker board....
Dit heeft totaal niks te maken met het topic ook.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » vr nov 17, 2017 8:38 am

Actief aanplaneren heb ik geen moeite mee vind ik juist wel een leuk onderdeel van het surfen. Ik vraag mij af of die fox lekker doorplaneert in de windgaten met z'n zware v bodem.
Kapitein Rob schreef:
do nov 16, 2017 3:56 pm
On je keuze nog moeilijker te maken. Probeer ook eens proef te varen op een JP Magic Ride 111/118 Pro. Dit was voor mij een openbaring. Ik vond dit toen (demo dag Kater, Amstelmeer) een Firemove 2.0. Voelde allemaal wat sportiever aan. Ook tov de Atom.
Volgens de tests lijkt die ook aardig op de rocket wide qua vaareigenschappen.

http://joewindsurfer.blogspot.nl/2014/08/freemove.html

Average Joe is aardig te spreken over rocket wide.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » vr nov 17, 2017 12:32 pm

Ik heb de rocket wide ook geprobeerd maar vond het heel saai varen. Maar dat is een mening.

Beste board tot nu toe dat ik ooit gehad heb (en ik heb er heel veel gehad, gemiddeld 2 per jaar) was de RRD FireStorm 120. Goed aanplanneren, doorplanneren, sportief, supersnel, makkelijk, comfortabel. Kortom had ik nooit weg moeten doen ;-) Het schijnt wel dat die Magic Ride 111 er heel erg op lijkt (Kapitein Rob heeft beiden gevaren).

Severne Fox 120 heb ik ook op gevaren, was ook wel een fijn board maar lang niet zo fijn als mijn huidige Patrick F-Race 120. Die Fox voelde gewoon wat saaig vergeleken met een echt Freerace board zoals de FireStorm en F-Race. Maar allemaal heel persoonlijk natuurlijk.

O en de gevraagde disclaimer:
Ik werk bij ING en we verkopen nog steeds geen surfplanken :cheer:

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » vr nov 17, 2017 12:50 pm

En ja,...... toen kwamen de Firestorm’s en nog later de Fox. Zijn zeker sportiever als de Gecko

Plaats reactie