Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gaastra Phantom op CC-mast

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Gaastra Phantom op CC-mast

Bericht door Cosmic_henk » di jun 19, 2018 2:18 pm

Zijn er meer gebruikers die Gaastra Phantom's op cc masten varen? Ik heb zelf twee versies aangeschaft uit 2015 en 2016 (marktplaats) en een nieuwe cc mast gekocht (Gaastra 2018). In de Franse test hadden ze de 2015 versie ook met de nieuwe cc mast gevaren en waren ze er positief over. Nu heb ik zelf problemen met het omslaan van de cambers. De spacers heb ik er al afgehaald, maar dan nog bleef het niet soepel gaan. Nu moet ik nog wat meer met de downhaul spelen omdat ik ze net heb, maar grofweg heb ik deze in mijn ogen al goed aangetrokken. Rest is meer fijntuning. Met name de onderste camber bleef haken en de lat in een S- staan. Downhaul aangetrokken tot het onderste paneel net ietsjes los staat.

Ik ga binnenkort ook eens met mijn oude HT mast erin varen en zo experimenteren, maar als ik nu al een wat do of don't krijg scheelt dat mij omtuigen en kan ik wat eerder gewoon lekker varen:) Ik dacht altijd dat men de oudere versies ook al met North masten vaarde??? Thx alvast!

Qua varen vond ik het nog te vroeg om het vaargedrag te analyseren. (was te overpowered om goed te testen :think: )

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Re: Gaastra Phantom op CC-mast

Bericht door oossie71 » di jun 19, 2018 3:09 pm

Vanaf 2015 zijn de phantoms en Vapors CC
Onderste lat in een S dan is je latspanning veel te hoog
Iets meer downhaul zou je cambers beter moeten omslaan.
Bovenste 3 latten mogen maar minimaal zijn op latspanning.

Heb je er een 75% of 100% mast in? De phantom is specifiek gemaakt voor de 75% mast als optimale setup

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » di jun 19, 2018 3:31 pm

Ik heb er de 75% mast in, maar dan cc terwijl ze volgens Gaastra pas vanaf 2017 cc zijn geworden. De lattenspanning heb ik al geprobeerd, terug gedraaid tot ik rimpels had en daarna een paar slagen extra gegeven bij de cams. Niks extreems en ik kon de imbus nog makkelijk draaien, leek mij eerder te weinig maar meer spanning gaat hij ook niet makkelijker roteren lijkt mij. Nadat de camber is omgeslagen staat hij wel mooi, als hij blijft hangen (dus niet de laatste klick maakt) lijkt hij juist weinig spanning te hebben en staat in een S. Het zeil is overigens ook wel erg diep gesneden t.o.v. de 2015, met een stuk bredere mastslurf.
Meer downhaul kan ik nog wel geven, maar dan ging hij bovenin wel erg los hangen, maar daar ga ik zeker mee aan de slag. Thx voor het meedenken iig

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di jun 19, 2018 4:59 pm

Camspanning is anders dan latspanning.
Met de latspanning word de spanning van de cam niet anders.

Los hangen mag best, ze zijn daarop gemaakt ;)

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di jun 19, 2018 5:00 pm

En op welke latten paar slagen extra?

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » di jun 19, 2018 6:13 pm

Ik heb even teruggezocht in mijn postings. Vorig jaar heel kort met een geleende 100% cc-mast gevaren in mijn Phantom 6.4 2015 nadat de Gaastramast gebroken was. Dat was helemaal niks. Nerveus, geen controle. Ik heb toen geen moeite genomen om de settings aan te passen, dus dat zou kunnen schelen, maar het lijkt me meer voor de hand liggen dat de aanbevolen hardtop er niet in zat. Wat zei de winkel waar je de mast kocht? Ik ben wel benieuwd want als het wel kan dan kan ik de 7.1, die ik te koop heb, makkelijker verkopen.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » di jun 19, 2018 10:23 pm

Oossie,
Ik heb de onderste met cams erop wat extra spanning spanning gegeven, maar niks extreems en daarna naar boven draai ik de lattenspanning per lat telkens steeds iets losser. Ik weet dat er flink wat loose leech in mag zitten, dus de downhaul klopt denk ik wel aardig, op een laatste optimalisatieslag/ fine tune / ervaring's cm na dan wellicht. Maar het voelde ook niet helemaal lekker, zoals theoH schreef.
Het waaide wel hard, maar met mijn oude zeil had ik dit wel uitdagend gevonden, maar nu voelde het niet lekker / weinig controle. Dat kan komen omdat ik moet wennen aan het zeil, aangezien het mijn eerste wide sleeve is, maar aangezien de cams ook niet lekker omslaan was ik wel benieuwd naar andermans ervaring. Maar het loopt nog niet echt storm met tips de oude Phantom op cc te varen....
Overigens heb ik bij de koop niet overlegd met de shop, omdat ik op de franse test was afgegaan en mijn eigen gelijk???. Wellicht een denkfout om op fransen te vertrouwen :)

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di jun 19, 2018 11:11 pm

onderste cams moeten gewoon kunnen omslaan.
Alle spacers er al tussen uit? (tussen cam en zeillatpocket) dat kan een wereld van verschil maklen.

Waar vaar je het meest? kunnen wel eens samen kijken. Een phantom moet ook stabiel zijn, wellicht iets minder dan een Vapor maar dan zit je ook wel echt op de grenzen, voor een recreant liggen die nog aardig ver weg.

Misschien iet te weinig outhaul?
Latten spanning en cam spanning zou ik het in zoeken als je de downhaul hebt staan zoals je zegt. lat boven de giek en van daar omhoog mag de leech los zijn.

Green Egg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 114 + 134 2016 // GA Phantom 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Phantom 8.5

Bericht door Green Egg » wo jun 20, 2018 6:10 am

Ik vaar ook phantoms uit 2014 ( 7.1 // 8.6 ) en een 7.8 ( 2015 ). Voor de deze zeilen gebruik ik een unifiber 80% cc. Ik vaar deze zonder problemen, en omslaan is bij mij geen issue. Al moet ik zeggen dat mijn 7.8 iets lastiger gaat dan de 7.1 en 8.6.
Ik geef meestal 1 cm meer downhaul dan de voorgeschreven specs, dat zorgt er gelijk ook weer voor dat ik mijn outhaul 1 cm groter dan de specs zet. Doe ik dit laatste niet, dat wordt het omslaan meteen een stuk lastiger, dus wat oossie71 hierboven ook al aangaf klopt zeker.

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, heb dit setje zo aangeschaft en ook nooit een andere mast geprobeerd.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » wo jun 20, 2018 11:45 am

Ik ben van plan morgenmiddag te gaan surfen op Muiderberg, maar ik weet nog niet of ik mijn 7,8 optuig:). Idee was om dan even te testen met een HT en CC mast. Maar het is ook wel mooi weer om met FSW te varen...

De spacers waren er iig al afgehaald: Nu nog even met downhaul en lattenspanning spelen. Ik had nu nagenoeg de voorgeschreven downhaul erop, zal dus ook eens wat meer proberen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo jun 20, 2018 9:56 pm

Heb je er al een andere surfer mee laten varen die racezeilen gewend is? Kan ook een kwestie van techniek/gewenning zijn. Ik heb nog nooit een zeil gehad wat niet klapte, maar heb maar 1x de masten van hetzelfde merk/jaar bij de zeilen gehad. We altijd op de curve gelet, maar zelfs dan moet het eigenlijk prima kunnen.. mijn test is altijd binnen (ik tuig vaak binnen op, heerlijk is dat) met het zeil op de grond, bolling boven, iemand op de top laten staan en dan de base naar beneden drukken of andersom. Als dat werkt moet hij op het water ook zeker kunnen klappen. Klapt hij nog niet helemaal door met deze techniek is het een kwestie van trimmen. Allerlaatste optie is de cambertjes een beetje vijlen, maar dat heb ik nooit nodig gehad.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jun 21, 2018 8:35 am

cambertjes vijlen zou ik als allerlaatste doen inderdaad (zelf nog nooit nodig geacht)

Mn eerste Vapor was ook een draak, oldschool optuigen werkt niet hahaha
Nu paar jaar verder en vooral instructie gehad in het finetunen gaat er een extra wereld open. Vooral veel trimmen, proberen daarna wat werkt. Het komt nu nog wel eens voor dat een sessie op het water ruk gaat, voornamelijk omdat ik dan met te weinig aandacht het zeil heb getrimt.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » do jun 21, 2018 10:06 am

Wij varen een 75% HT 460 in een Phantom 8.5 2015 en een enkele keer wordt een 30% CC 460 gebruikt.
Cambers omklappen is voor beide hetzelfde, maar jee wat voelt de 30% mast belabberd in dat zeil. Ik denk meer dat het aan het carbon percentage ligt dan aan de curve. Op de kant zie je nauwelijks/geen verschil, maar in je handen voel je het echt wel.

Dezelfde mastwisseltruc doen in een Savage 7.8 geeft een minder duidelijk verschil.

Plaats reactie