Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ervaringen op de Tabou Rocket plus 133

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Ervaringen op de Tabou Rocket plus 133

Bericht door firefly16 » za okt 20, 2018 11:19 am

Tijdens het vergelijken van prijzen ivm de aanschaf van zeil mast en giek kwam ik bij Kater de inruil actie tegen van de nieuwe Tabou rocket plus. Door inleveren van mijn 3 jaar oude Fanatic Gecko 133 Bamboo betaalde ik maar 900 euro voor een nieuw 2019 board. Dat was erg verleidelijk en ik heb het na enig nadenken gedaan. De keuze voor de maat was lastig. Ik vaar met 1 board en wilde graag de volgende stap maken. Nu is de Rocket Plus wel een upgrade in mijn optiek maar ook wel een compleet ander board met ditto andere vereiste vaar techniek. Na de 123 en de 133 vergeleken te hebben ben ik toch voor de 133 gegaan. Ik wil nog wel eens overstag gaan ipv gijpen en doordat het volume van deze plank veel meer achterin zit tov de Gecko leek mij iets meer volume dan wel prettig. De windrange voor dit board van 133 liter is met mijn 94 kg ook iets groter. Ik vaar dit board met een North S 8.8 of als de wind harder wordt met een North E 7.3.

Wauw dit is echt anders varen. Na 3 jaar op de Gecko en in veel verschillende omstandigheden surfen is het echt een stap omhoog. Waar ik op de Gecko bijna vanzelf planeerde moet ik nu iets actiever het board op de Vin varen en afvallen om te planeren. Maar dan voel je ook echt alsof je een motor aanzet. Mijn record op de Gecko was 49.8 km/h op een downwind rak met erg weinig golven. Dit record heb ik nog niet verbroken (6 keer gevaren met de Rocket plus inmiddels) maar dit gaat wel komen denk ik.

Wel vind ik het jammer dat dit board dat qua shape en stijl veel meer richting de Manta gaat als naar de Rocket wordt geleverd met een Freeride vin. Bij de 133 liter wordt een 46 cm vin geleverd. Ik heb inmiddels een oude F2 SX48 (inmiddels 47 ws door enig schuurwerk :) van vorige eigenaren) en dat vaart al heel anders. Passief aanplaneren gaat nog wel bij harde wind (20+ knp) maar daaronder moet ik echt aan het werk.
Zijn er al meer mensen die dit board hebben, (denk het zeker) en wat zijn jullie ervaringen mbt techniek en vin etc.
Ik ben blij met dit board en moet weer veel gaan uitproberen. Mast voet plaats, giekhoogte, voetbanden zijn allemaal veel kritischer als op de Gecko.

Er komt waarschijnlijk een test door Kater van dit board maar vooralsnog lees ik nog niet veel over de nieuwe Rocket plus die in de range van Tabou de Rocket Wide en de Speedster lijkt te vervangen.

Groet, Theo (leiden)

NB: heb dit topic verplaatst van slalom naar hier. Lijkt toch beter op zijn plek hier 8)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Ervaringen op de Tabou Rocket plus 133

Bericht door WhiteofHeart » ma okt 22, 2018 11:42 pm

49,8 op een gecko! dat heb je knap gedaan man, zeker toe aan een stapje omhoog ;). Ik heb geen ervaring met de rocket plus, lijkt een mooi board, wilde vooral dat eerste ff aanstippen haha. Mijn ervaring met tabou heeft er wel toe geleid dat ik de achterste voetbanden altijd maximaal buiten en achter zet. de voorste in de eenna voorste en buiten op een choppy spot en helemaal achterin op vlak water. wel ook een beetje afhankelijk van je zeilen, als je met camberloze zeilen vaart zou je ervoor kunnen kiezen het hele verhaal één gaatje naar voren te verplaatsen omdat je dan waarschijnlijk ook je mastvoet wat verder naar voren zal varen dan ik ;)

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » vr okt 26, 2018 9:43 pm

Heb mijn Rocket Wide 118l 2015 ingeruild voor de Tabou Rocket plus 123l. Beide boards zijn 77 cm breed.
Inmiddels 2 sessies mee gevaren. Eenmaal op een binnenlandse plas met alleen vlagen en een 8.5 Ga Phantom, met 43 cm Select S1. De 2e sessie was (vandaag) op Herkingen, over de chop met een Select S1 41 cm en 7.8 en 6.6 Ga Savage zeilen.
Het was bij Tabou: Rocket, Rocket Wide, Speedster, Manta. Stap voor stap technischer en meer wedstrijd.
Nu is het dus Rocket, Rocket plus en Manta. De R+ volgt dus zowel de RW als de speedster op en dan verwacht je een gemiddelde van die 2. En dat is het ook geworden is mijn ervaring nu. Hij ligt misschien iets dichter tegen de speedster aan.
De 41 cm vin beviel me beter dan de 43, met die laatste had ik een aantal tailwalks, maar dat kan ook met nog niet helemaal goed staande voetbanden van de 1e sessie te maken hebben.
De Rocket plus gaat 3-5 km/u sneller dan de Rocket wide, op halve wind goed gepowerd. Mijn gemiddelde 10 sec track op de Grevelingen chop ligt nu rond de 50 km/u. Een nautical mile van 48 km/u over de chop. De chop is dus geen enkel probleem, alleen steile golven van een halve meter hoog halen de snelheid er uit. Doorplanerend gijpen is supermakkelijk, nog makkelijker dan met de wide. Het board ligt meer los op het water voor je gevoel, anders dan de wide die altijd een beetje leek te plakken.
Er is ook een keerzijde, door het los lopen komt er makkelijker lucht bij de vin en dat leidde tot een aantal spinouts, die had ik op de wide nooit meer. Beetje mijn vaarstijl er op aanpassen en probleem was opgelost.

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » ma okt 29, 2018 5:46 pm

Leuk om deze ervaringen te lezen, en een kleine nuance over mijn top met de Gecko.... Dit was weliswaar op een Gecko 133 maar het was een LTD uitvoering met een 5.9 zeil op Gran Canaria op een vlak stuk zee richting de kust bij Bahia de Formas met ongeveer 25 - 30 knopen ruime wind en ondergetekende die wel hard ging maar niet al te veel controle had. Pas na landen en bijkomen bleek mijn top snelheid ;)
Op mijn eigen Gecko (de 133 Bamboo) is de top 49.1 ! Wel even een nuance die ik moet noemen denk ik.
Het licht lopen en over de chop heen gaan kan ik zeker beamen met idd de ervaring van enige spinouts. Op naar de 50 & beyond :)

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma okt 29, 2018 7:31 pm

Nog even terugkomen op het passief aanplaneren. Je schrijft dat jou dat pas lukt bij 20+ knoop.
Ik herken het wel een klein beetje, helemaal passief wil het niet makkelijk maar dat is alleen zo als je niet op tijd je gewicht van de voorkant haalt. Een beetje ruim, even wiebelen met de enkels en dan een stapje naar achteren en dan accelereert het board snel. Jouw board is nog iets breder dan die van mij, heeft daardoor meer nat oppervlak en zal daarom nog iets meer hulp nodig hebben. Maar dat geldt eigenlijk voor alle korte brede boards. Wil je 100% passief aan kunnen planeren dan ben je beter af met een lang board.

SurfZeeland
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door SurfZeeland » di okt 30, 2018 12:07 pm

Gaaf board en zeker erg snel, heb zelf de RP 123 gevaren bij NW op kabbelaarsbank met ongeveer 20 kts, als ik dit board vergelijk met de gewone rocket (125) dan heeft de RP toch iets meer last van chop voor mijn gevoel. Ook staat buitenste positie achterste voetband best 'ver weg' waardoor je er niet even makkelijk instapt zoals op de rocket. Maar sta je er eenmaal in kun je hem echt laten vliegen.

Echter de keuze om de RW & Speedster te vervangen voor RP is voor mij wat onbegrijpelijk. Speedster 138 is het perfecte lightwind board om vanaf 11/12 kts met een groot zeil snel en comfortabel te kunnen varen. Een dergelijk echt groot freeraceboard komt nu helemaal niet meer voor in de collectie 2019.

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » do nov 08, 2018 9:21 am

@SpikeB: Wat voor vin gebruik jij?

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » do nov 08, 2018 12:26 pm