Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Omdenken

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Re: Omdenken

Bericht door niels40+ » za nov 24, 2018 5:49 pm

Begin met kopen zonder btw
https://www.eurofun.nl/nl/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za nov 24, 2018 6:03 pm

tristan55555 schreef:
za nov 24, 2018 2:10 pm
Dat er geen recent freerace/freemove board te vinden is komt gewoon doordat de nieuwprijzen belachelijk hoog zijn, waardoor mensen die er 1 kunnen kopen hem lang blijven vasthouden.
Ja boards zijn duur, maar op zich vind ik het een hele gezonde situatie dat men over het algemeen langer met boards doet.
Naast dat je beter gaat varen als je materiaal echt goed leert kennen is het ook gewoon vanuit het duurzaamheidsaspect wenselijker....en De Blast even niet meegenomen veranderd er ook niet op dat vlak de laatste jaren.
tristan55555 schreef:
Het is te gek voor woorden dat een product dat voor 300 euro te maken is voor 2400 euro in de winkel ligt. En dat hij na een jaartje tweedehands max 900 euro oplevert. Dit levert een hele dunne spoeling in de markt op.
Ik weet niet waar je die 300,- op baseert, maar volgens mij hebben we het tegenwoordig qua grondstoffen en loon over het drievoudige. Gelukkig hebben ze in Thialand en China ook geen hongerloontjes meer maar een behoorlijke levensstandaard. Dan moet zo,n ding ook nog vd fabriek naar de shop, verschillende partijen moeten er wat aan verdienen, en dan is 2400,- geen hele gekke prijs.
Daarnaast noemen we het nog wel productieboards, maar kunnen we beter spreken van klein-series want massa productie waardoor je een volume voordeel hebt is het allang niet meer. Wel heb je een voordeel qua consistentie en afwerking want daar is Cobra heel goed in.
Ga je naar een Europese bouwer als Flikka, Pulse, Mojo, Moo en andere kleinere custom merken, dan geen geteste shape en je kan ook niet proefvaren dus je loopt een zeker risico, maar daar staat tegenover dat als je goed kunt uitleggen wat je precies wilt een shaper dat wel voor je kan maken en waarschijnlijk ook steviger als het productiemateriaal en kom je waarschijnlijk op een iets lagere prijs uit, alleen 2e hands
tristan55555 schreef:
Surfen is een onbetaalbare sport als je je spullen recent wil houden.
Ja en nee.
Surfen is nooit goedkoop geweest, maar nogmaals de vraag is wel of het zo recent moet blijven gezien de ontwikkelingen.
Daarbij is surfen een vd weinig sporten waar je vrij makkelijk hetzelfde materiaal kunt kopen als de Pro,s en dat ook op bijna elke kutplas tegenkomt. Op zichzelf vind ik dat best bijzonder want zelfs bij fietsen wat helemaal een materiaalg##le sport is zie je dat nog niet in die mate.
Ik heb door sponsoring en helpen met R&D ook jarenlang elk jaar ongeveer alles vervangen maar doe tegenwoordig ook steeds langer met mijn spullen en vervang ze alleen nog bij echt verbeteringen ipv zomaar omdat er een nieuw kleurtje is en eerlijk gezegd bevalt me dat beter als elk jaar weer aan alles wennen. Eigenlijk alleen in deze koude windarme periodes word ik pas koopge#l .

My 2 cents: Nieuw en beter wordt vaak verward, vaar langer door en kijk wat minder naar de leeftijd en wat meer naar de vaareigenschappen.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za nov 24, 2018 6:37 pm

@Jeroensurf
2400 euro is echt wel een gekke prijs, en ik vraag me af of iemand dat daadwerkelijk ervoor betaald. Als een dergelijk board overjarig voor 1300 wordt aangeboden dan maken ze er echt nog geen verlies op. 900 euro om een board te maken geloof ik ook echt niet.

Maar dat geld natuurlijk voor alle producten, de prijs in de winkel is een veelvoud van de productiekosten. Alleen valt het bij een surfplank vanwege de prijs meer op en ga je in een supermarkt of kledingzaak niet onderhandelen om een redelijke prijs ;-) Tenminste, in Nederland niet.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op za nov 24, 2018 7:25 pm, 7 keer totaal gewijzigd.

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: witte boards & sailworks & tectonics

Bericht door Robke » za nov 24, 2018 6:38 pm

Jeroensurf schreef:
za nov 24, 2018 6:03 pm
My 2 cents: Nieuw en beter wordt vaak verward, vaar langer door en kijk wat minder naar de leeftijd en wat meer naar de vaareigenschappen.
dit is de essentie van omdenken !

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » za nov 24, 2018 6:41 pm

Misschien tijd voor een cursus productontwikkeling, productie logistiek, marketing?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za nov 24, 2018 6:57 pm

Ik had het over maken Niels, dus zonder marketingkosten en dergelijken. Maar als jij graag 2400 euro voor een board betaald geen probleem hoor. Als ik het er maar niet voor hoef te betalen ;-)

Off-topic
Het helpt overigens als je vaste klant bij een winkel bent. Als een winkel goede service/garantie geeft en "jouw" merken verkoopt scheelt het al een hoop als je daar consequent je spullen koopt.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op za nov 24, 2018 7:54 pm, 9 keer totaal gewijzigd.

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer » za nov 24, 2018 7:02 pm

je kan het zo duur maken als je zelf wilt..maar supergoede freeracer overjarig bv Angulo Release kost niet de hoofdprijs

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo nov 25, 2018 9:17 am

Ja of als je een wave board wil, kater verkoopt nieuwe tabou pocket wave boards voor 999, al een paar maanden lang ;-).

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo nov 25, 2018 10:19 am

Nog even over de prijs discussie: Levi broek maken kost 3 euro? Winkelprijs 100+. Dan valt surfplank nog wel mee ;-)

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » zo nov 25, 2018 11:05 am

Ze hebben ook het juiste model Rocket in de aanbieding.
Dat is het model wat nog niet nog breder is gemaakt.
De eerste verbreding( mod 2016/2017) is echt top maar nog breder en dan ga je net de kant op wat juist veel mensen niet willen.
Dan kun je net zo goed meteen een breed board kopen...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo nov 25, 2018 12:00 pm

Alle shops hebben trouwens wel mooie aanbiedingen in de winter. Punt wat ik probeerde te maken is: als de nieuwste board tussen de 1500 en 2000 euro adviesprijs zouden kosten (fanatic kan het wel met de blast/jag???) Dan worden er meer boards verkocht, komt er meer tweedehands te koop en is er dus veel meer spoeling en een gezondere markt. Nu bloed het dood. Zeker als je naar freerace boards kijkt. En daarom kan rob de topic opener niets vinden.

En voor shops die niet leuk vinden dat ik zeg dat kostprijs voor maken board onder de 500 euro ligt: de consument is niet gek en kan dit zelf ook wel bedenken. En voor andere producten geldt dit ook en die kopen we ook gewoon. Dus niet zo druk over maken.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo nov 25, 2018 12:35 pm

De prijsdiscussie begin ik niet aan, die is al zo vaak gevoerd, jij hebt daar jouw visie op waarbij ik mij sterk afvraag op welke cijfers je die baseert en wat je in zo,n prijs dan meerekent en ik de mijne.

Ook geloof ik niet dat als het minder duur zou zijn je een gezondere markt zou hebben.
Gezonder voor wie? Ik geloof niet dat 10 jaar geleden toen boards rond de 1500 zaten er meer verkocht werden.
Liever zou ik zien dat men langer met spullen deed, en dat is wel een effect van hogere prijzen, dat er nog meer eisen aan duurzaamheid en levensduur worden gesteld.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo nov 25, 2018 1:17 pm

Even dan off topic:
De adviesprijzen vind ik ook absurt hoog. Voorheen zei men dat het aan de hoge dollarkoers lag, toen werden het aantal producten verminderd waardoor de vraag vs aanbod ging spelen en dan komt er vast wel weer een andere marketing truc. Echter,...mijn fietsvakanties in Azië hebben hebben mij laten inzien, dat een grote groep mensen heel hard werken voor heel weinig geld. (in 2009 was het omgerekend 90 dollar in de maand, in 2011 110 dollar. En dan praat ik over een baan: docent). In Azië is het maar een kleine groep die giga rijk aan het worden is door onderdrukking. Oké, Iedereen krijgt ook loonsverhoging net zoals in Nederland. Iedereen (dus ook de WG) krijgt 2% loonsverhoging. Dan krijgt iedereen evenveel. (Echt Middeleeuwse toestanden)
Zie ik nu de prijs van 2400 euro, dan denk ik nog steeds dat is 5000 gulden.
En dan het materiaal van nu, dat het zo snel stuk kan gaan bij normaal gebruik. Dat klopt echt niet. (lees de topic's over de kwetsbare Isonic's en Fanatic's (eierschalen)en nu dus ook bij Tabou(?)). In de jaren 90 had je gewoon een deuk in je board ipv een gaatje in je board, omdat je je board net op een steentje lag. Of als ik een surf film zie waarbij de surfer zijn plank even zijn plank even in het zand zet als een ski. Als ik dat doe met mijn board, dan kan ik met zekerheid zeggen dit is geen garantie. Nee, er wordt met name bij Cobra maar ook bij anderen bouwers verkeerde materialen gebruikt, dat is mijn conclusie 8) . (En dan heb ik het alleen nog over boards, maar bij andere surfspullen heb ik mijn twijfels).

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo nov 25, 2018 1:47 pm

vroegah was alles beter :P

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » zo nov 25, 2018 1:58 pm

oossie71 schreef:
zo nov 25, 2018 1:47 pm
vroegah was alles beter :P
Tov vroeger is het nu zeker beter!
Maar toen was alles vernieuwend en ging de vernieuwing met sprongen. Met alle mislukkingen op de koop toe.
Nu, 10 jaar verder en zijn de ontwikkelingen op windsurfgebied minimaal beter geworden, daarin tegen zijn er wel weer andere watersporten ontstaan. (Kiten, Suppen en nu Foilen)
Al zie ik nu wel weer nieuwe ontwikkelingen. Boards van 220 lang. Daarmee stond je vroeger zeker vaak mee langs de kant, maar deed het wel leuk op het dak van je aut0. Gelukkig zijn wij van dat image af.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo nov 25, 2018 4:42 pm

er is zeker veel verandert tov vroeger, eens dat boards duur zijn.... maar als ik mijn vergelijking materiaal erbij pak. een VDB raceslalom PWA specs kostte gewoon 5000guldens (ding heb ik nog steeds overigens) als je die prijs zou doortrekken, dan zijn de boards met PWA specs zeker niet duurder geworden! Eerder goedkoper. En ook die was erg kwetsbaar en deuk gevoelig. Een custom wave kostte ook de hoofdprijs, nu heb je voor 1700Euro een custom wave die extreem sterk is zeker tov de productieboards die evenveel kosten.

Zeilen is helemaal bizar, Point7 koop je voor een prikkie vanaf 2019 en doet qua kwaliteit en duurzaamheid absoluut niet onder voor een GA.

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED 326
Teamrider: 99NoveNove
Surf spul: 99NoveNove Sl 89,109 en 129, KA Sails race en Koncept
Contacteer:

Bericht door Guido » zo nov 25, 2018 9:10 pm

Als je niet groter dan 7.5 wil varen maar wel veel uren wil maken, is er een simpele oplossing. Koop een Manta foil. Geschikt voor alle soorten vinboxen en doet het geweldig met 7.5 en kleiner.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma nov 26, 2018 8:34 pm

Foilen of toch:
Das ”Gleit Wünder”

roodkapje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door roodkapje » di nov 27, 2018 2:17 pm

😌

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo nov 28, 2018 11:17 pm

De denkfout die naar mijn bescheiden mening in dit draadje wordt gemaakt is dat freeracers en -movers net zo snel zouden wisselen als racers en freestyle- of waveboards, Dat is dus niet zo. In het semi-pro circuit wordt, als het ff past, elk jaar gewisseld want de riders zijn de drijvende etalage van de maker. Maar zonder die promotie-druk wisselen boards gewoon niet zo snel. Iemand koopt gewoon een 'lekker plankie' en als-ie zacht is kijken we wel voor iets anders. En terecht, denk ik.
Ik zie weinig leuke gebruikte boards in gangbare maten te koop. Die wil niemand kwijt.

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » za dec 01, 2018 8:46 am

Rop kijk ook eens naar pulseboards
@ronaldstout1 is hier vertegenwoordiger van volgens mij. Zag er dikke prima uit voor zeer reeele prijzen. Hoop dat je er wat mee kan

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » zo dec 02, 2018 4:00 pm

Heeft Pulse ook knappe freemove boards? Want daar ben ik voorlopige naar op zoek.
Een aantal geleden waren er nog jongens die met Carbon Art vaarde.
Zijn deze er nog en hebben zij hun board laten overkomen?

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » zo dec 02, 2018 5:15 pm

Carbon Art bestaat zeker nog steeds
http://www.carbonartwindsurf.com

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo dec 02, 2018 7:59 pm

Kapitein Rob schreef:
zo dec 02, 2018 4:00 pm
Heeft Pulse ook knappe freemove boards? Want daar ben ik voorlopige naar op zoek.
Een aantal geleden waren er nog jongens die met Carbon Art vaarde.
Zijn deze er nog en hebben zij hun board laten overkomen?
Mojo kan je ook naar kijken, zien er mooi uit, puls wordt hand geshaped , Mojo cnc , en die zijn erg strak , vandaag 3 aan kunnen raken , maar niet op gevaren.Varen volgens de eigenaren erg fijn.
1 van de eigenaren heeft een puls en nu net een mojo.

Plaats reactie