Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ervaringen op de Tabou Rocket plus 133

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Re: Ervaringen op de Tabou Rocket plus 133

Bericht door Wisecoonie » ma jul 15, 2019 1:27 pm

Gisteren de Rocket plus 133 voor het eerst kunnen bovenhalen op de Kabbelaarsbank :P

De wind gaf 's ochtends alvast weinig reden voor enthousiasme... hij speelde duidelijk verstoppertje achter het grijze wolkendek: ik zag enkel de mannen met echt grote lappen planeren achterin op het meer.

Omdat ik echt geen zin had om de 8,5 boven te halen (de windwebsites voorspelden allemaal stijgende windsterkte), de Loft Switchblade 7,3 bovengehaald en gekoppeld aan de R plus.

De LTD-versie is in elk geval erg licht en voelt echt stijf aan. Aangenamer je spul het water indragen, wordt het al niet 8)

Eerst buitengaats opgezocht, daar leek toch iets meer wind te staan. Met N is het in de kom zelf nogal windarm.

Maar daar gebeurde het dan ook. Wauw, wat een board. Zodra ik nog maar een béétje druk in m'n zeil kreeg, hoefde ik het board enkel wat van de wind te sturen en hij reageerde bliksemsnel. Ultrasnel in plané! Het verschil tussen STD en LTD bouwwijzen wordt vaak nogal meewarig afgedaan als een overbodige frivoliteit voor freaks die graag te veel betalen, maar ik kan bevestigen dat het verschil wel degelijk te voelen is op het water. De LTD slaat niet alleen sneller aan, het gaat zo goed dat je zin krijgt om de plank in gang te schoppen om nog sneller in plané te geraken, toch iets wat ik niet "spontaan" doe.

De plank gaat snel, al is het gevoel inderdaad gedempt, zoals ik al in tests heb kunnen lezen. Ik heb nog niet geëxperimenteerd met de trim, de plank blijft dicht bij het water varen. De standaardvin doet de kwaliteiten van de shape geen recht: een lange gebogen freeridevin van 46. Terwijl op mijn Manta FR69 een uitstekende TLabs 40 werd meegeleverd die ik nog steeds zeer graag onder de plank schroef, is de vin van de Plus niet opgewassen tegen zijn taak. Hij maakt het board wat springerig en zorgt dus voor "parasitaire" bewegingen. Ik ben benieuwd hoe de plank gaat varen met een kwalitatieve slalomvin. Ik heb wel een MUF slalom 42 uitgeprobeerd zodra de wind wat aantrok en ik in de "juiste" condities zat voor m'n 7,3 maar een 42 cm onder de 133 bleek toch te klein: plots kreeg ik last van spinouts zodra ik iets te hard tegen de vin begon te duwen om hoger aan de wind te varen. Mijn gok is dat er naast een 46-47 cm voor de grote zeilen een 44 zou moeten passen voor de kleinere zeilen.

Al bij al zeer tevreden van mijn aankoop. Er zullen zeker freeraceboards op de markt beschikbaar zijn die een groter subjectief snelheidsgevoel bieden (en dan denk ik bvb aan de Fanatic Jag of de JP supersport), maar als toegankelijke, comfortabele en snelle freeracer kent de Rocket plus amper zijn gelijke :)

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » di jul 16, 2019 12:44 am

Hopelijk tot gauw op de Grevelingen. Ben wel benieuwd naar de LTD versie :)
Idd levert tabou een standaard fin die niet de kwaliteit van het board recht doet. Ik vaar nu met een 49 en een 43 Select v-max 4.0 en dat maakt al een hoop verschil. Veel plezier met je aankoop. Zijn er al ergens gewichten bekent van de verschillende versies?

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » di jul 16, 2019 9:38 am

Je speelt dan ook in een andere gewichtscategorie dan ik Theo ;-) 49 is behoorlijk groot (al had de 133 van het Surfcentrum dus een Mistral slalom 48 in G10 eronder... heb gisteren even de OFO gemeten en dan kwam ik uit op 50 cm op 30 cm van de tail, tussen de achterste voetbanden).

Ik weet ook wel dat de OFO slechts een indicatie is en niet het nieuw testament. Toch lijkt mij dat je op de 133 niet kleiner dan 44 kan, het verbaast me een beetje dat je Vmax 4 in 43 voldoet. Tenzij deze véél oppervlakte heeft. De MUF heeft dat in 42 nochtans ook maar kon me toch niet de druk geven die ik nodig had met 7,3 op dit board.

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » di jul 16, 2019 10:33 am

Idd beste tijden en ervaringen heb ik met de 49 cm. De 43 cm alleen met 25+ knopen gebruikt. Dat viel mee qua spinouts maar wel spinouts dus en met de 49 (ook met minder wind) eigenlijk nooit.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » ma sep 30, 2019 8:11 pm

Wisecoonie schreef:
di jul 16, 2019 9:38 am
Je speelt dan ook in een andere gewichtscategorie dan ik Theo ;-) 49 is behoorlijk groot (al had de 133 van het Surfcentrum dus een Mistral slalom 48 in G10 eronder... heb gisteren even de OFO gemeten en dan kwam ik uit op 50 cm op 30 cm van de tail, tussen de achterste voetbanden).

Ik weet ook wel dat de OFO slechts een indicatie is en niet het nieuw testament. Toch lijkt mij dat je op de 133 niet kleiner dan 44 kan, het verbaast me een beetje dat je Vmax 4 in 43 voldoet. Tenzij deze véél oppervlakte heeft. De MUF heeft dat in 42 nochtans ook maar kon me toch niet de druk geven die ik nodig had met 7,3 op dit board.
Grappig! Ik bezit sinds een paar maanden een Tabou RP 123 LTD en die is ook 50cm breed op 30cm van de tail.
Mijn standaard vin is 42 en bevalt prima. Ik wil nog een andere vin (een vin die iets sneller planeert of die iets meer lift geeft) Ik ben zeer benieuwd welke vin jullie onder jullie board schroeven. Zelf vaar ik ook nog een Tribal 35 Weed vin. Doet het ook goed onder dit board.
Ik ben benieuwd wat de Canefire 42 van Vector doet onder mijn board bij lichtweer en de MUF Slalom 40 bij meer wind.

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » ma sep 30, 2019 11:54 pm

Tja die vinnen. Op Lefkas heb ik ook met de 123 gevaren in de baai van Vasilliki. Gewoon met de standaard vin. Ging ook wel goed. Hoe vind jij het board btw. Ik ben zeer benieuwd naar jou ervaring op dit board dat je ondanks alle goede testen mijn eigen ervaring toch nog relatief weinig tegen komt. Wat mij bij club Vass opviel was dat de Tabou Rocket plus in de 133, de 23 en de 113 versie erg populair waren en meestal op het water te vinden waren.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » di okt 01, 2019 8:32 am

Ik zou zeggen als je toch zoveel geld aan een mooi nieuw board hebt uitgegeven probeer dan in ieder geval een keer van een maatje een goede carbon vin. Misschien is het een openbaring, misschien niet. Maar zou het zeker een keertje proberen. Bijvoorbeeld:

Hurricane sr7
Sonntag sl-x
Tribal slalom mk2

Qua maat misschien iets kleiner dan de g10 vin die je vaart. Heb het board van Rob gezien en ziet er erg mooi uit.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di okt 01, 2019 12:11 pm

Ik ervaar de RP als een zeer makkelijk en daardoor een toegankelijk board. Daarbij ook nog zeer stabiel wanneer de wind weg valt.

Vinnen:
Een carbon vin zit er voor mij niet in. Ik vaar vaak op ondiep water (<38) en dan is de tip van een carbon vin veel te snel beschadigd en lastig bij te werken. (Ik heb een Select V-max4 39 en deze vin is niet mijn ding en dus te koop)
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op wo okt 02, 2019 7:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo okt 02, 2019 7:31 am

Black Project Type R is een heerlijke vin in G10. Maar die moet je wel in 40 en 42.5 cm varen onder dit board ben ik bang .

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma okt 07, 2019 10:21 pm

Bijna 1 jaar heb ik de R+ 123, tijd voor een filmpje met een paar verzamelde beelden :)
Het enige :x moment was het missen dat de memory card vol was bij de start van de 2e defi wind race, dat staat er dus niet op.
Verder.... :9~ :9~ :9~

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » di okt 08, 2019 10:43 pm

prachtig filmpje :thumbup: 8)

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru