Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ervaringen op de Tabou Rocket plus 133

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Re: Ervaringen op de Tabou Rocket plus 133

Bericht door Spike_B »

De Manta heb ik onder de R+123. Werkt op zich prima maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal en ik ben foilbeginner (misschien vindt een gevorderde foiler het niks). In het filmpje van mij hierboven van 7 oktober zie je een aantal shots van het foilen met de Manta. Na 4 sessies lukte het me 55 km te varen op de foil en een paar gijpen te doen en ik ben niet echt lenig/handig. Ik zet de achterste voetbanden naar binnen bij het foilen. Starten in beide voetbanden.

Dillinger
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Dillinger »

Wisecoonie schreef:
di jul 02, 2019 5:21 pm
Ik schrok er wel van dat mijn deep tuttle vinnen er niet helemaal in pasten. De Foil tuttle box is dus minder diep dan een deep tuttle box? Dat was een onaangename verrassing.
Was het inderdaad zo dat de foilbox van de Rocket plus minder diep was?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Dillinger schreef:
do jul 23, 2020 11:14 am
Wisecoonie schreef:
di jul 02, 2019 5:21 pm
Ik schrok er wel van dat mijn deep tuttle vinnen er niet helemaal in pasten. De Foil tuttle box is dus minder diep dan een deep tuttle box? Dat was een onaangename verrassing.
Was het inderdaad zo dat de foilbox van de Rocket plus minder diep was?
Daar ben ik nu ook wel benieuwd na.
Je “Wisecoonie” zegt dus dat een deep tuttle vin niet in een Tabou Rocket+ 123 past.
Onze Tabou’s zijn foil ready.
Past de deep tuttle vin er helemaal niet in of moet de base van de deep tuttle iets aan de voor- en achterkant worden aangepast?
Ik ben nu ook benieuwd naar je antwoord “wisecoonie”.

Dit is namelijk het antwoord wat ik kreeg van mijn lokale surfshop.
“ Beste Rob,

Jouw board is uitgerust met een Deeptuttle box (foil box wil zeggen extra verstevigd)
Daar passen deep tuttle vinnen in en ook gewone tuttle box vinnen, dan heb je alleen langere schroeven nodig.

Alle windsurffoils kunnen geleverd worden met de deeptuttle toepassing. Dus alles kan passen onder jouw board.“.

Ik heb een Tabou Rocket+123 LTD 2019.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op ma jul 27, 2020 10:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Dillinger
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Dillinger »

ik heb 2 nieuwe deeptuttle box vinnen die ook niet helemaal in de box gaan. Ze gaan er in het begin goed in, lekker strak maar het gaat ok tot de vinbox nog 5/6 uitsteekt tov de bodem. Ben nu 1.5 uur wezen schuren maar weinig tot niets opgeschoten. Ik vind het lastig om te bepalen waar hij vastloopt.
Ik heb overigens ook een Rocket+123 LTD 2019.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | F-Race/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie »

Klopt nochtans, “Kapitein Rob” (zal je naam dan ook maar s tussen aanhalingstekens plaatsen :whip: ). Zoals Dillinger aangeeft, is de vinbox van m’n Rocket + niet “perfect” deep tuttle, maar na wat intensief schuurwerk heb ik m’n Gasoil er wel in gekregen. :angel:
Deze gebruikers waarderen Wisecoonie voor dit bericht:
Kapitein Rob

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Het is met alle merken hetzelfde, de ene vin past wel en de ander niet. Helaas is de industriestandaard niet heel erg standaard. Ik gebruikt zelf altijd een vijl voor het schuren van de base, sindsdien gaat het veel beter en sneller dan met schuurpapier of schuurmuis.

968mint
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door 968mint »

Hier mogelijk hetzelfde, Ik heb een Isonic 83 waar Meanline Deep tuttle vinnen (zaten bij Thommen RS boards) niet inpassen. De vinnen zijn vooraan ongeveer 4 mm te diep (of de foil tuttle box te ondiep, vooraan ca 6.8 cm) het gevolg is dat ze gewoon niet passen. Heeft in dit geval niets te maken met de voor of achterkant van de vin. Enige oplossing zal zijn de bovenkant van de base korter te maken, echter probleem is dan dat de messing bevestigen bijna geen vlees meer hebben in de base en ik dus nieuwe gaten moet boren lager in de base.
Bij mijn JP 135 hydrofoil (ook met deep tuttle foil) hetzelfde probleem, maten box vrijwel gelijk aan isonic. Dit was mij nog niet opgevallen omdat ik hier nog geen gewone vin in geprobeerd heb. .

Vraag me nu nog af of de meanline vinnen afwijken van standaard deep tuttle of de boxen van de board. Zal binnenkort in moderne courante deep tuttle vin passen,

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Bij mijn weten heb je tuttle, deep tuttle en “ Chinook tuttle”. Ik ken de exacte afmetingen van Chinook niet maar is dit niet wat Tabou gebruikt?
https://www.youtube.com/watch?v=IcODWUe5fqc

(Mijn Mistral heeft geloof ik “ultra tuttle” die loopt helemaal door tot aan het dek en is dieper dan deep tuttle 🙄)

Dillinger
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Dillinger »

eckerdt schreef:
vr jul 24, 2020 1:45 pm
Bij mijn weten heb je tuttle, deep tuttle en “ Chinook tuttle”. Ik ken de exacte afmetingen van Chinook niet maar is dit niet wat Tabou gebruikt?
https://www.youtube.com/watch?v=IcODWUe5fqc
Oh dit wist ik niet en met mij dus diverse surf-shop's want
het lijkt er inderdaad op dat deze Chinook tuttlebox in o.a. Tabou's zit.

Dillinger
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Dillinger »

Ik kom terug op het bovenstaande.

Vandaag heb ik de vin en box voorgelegd aan iemand met meer tuttlebox ervaring dan ik.
Diepte van de box/vin zijn gelijk. Gewoon (heel)veel schuren aan de kopse kanten...

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | F-Race/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Vandaag de Rocket+ 133 nog s “uitgelaten“. Mijn Gasoil 45 paste er perfect in. Heb wel duchtig moeten bijschuren, als ik me goed herinner, maar niks onoverkomelijk dus.

Had die opmerking destijds gemaakt omdat de vin er moeilijk In geraakte tov zijn voorganger, de Exocet Warp SL. Daar paste de vin er standaard in als een eitje.

Dus ja, een verwittigd man ... :wink:

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Nog even een vraag aan de Rocket+ 133 bezitters: ik heb een paar maanden geleden getracht de 133 te varen met mijn Gasoil 6.3 45 vin. Een krachtige vin, die nochtans te klein bleek voor mijn Loft Switch 8.5.

Varen jullie de standaard 46 met een dergelijke maat? Of groter?

Ik heb de mogelijkheid om tweedehands een Sonntag SLP R-3 te kopen, in maat 46 of 48.

48 lijkt me voor de Rocket+ nogal groot, zeker voor een carbon vin als de Sonntag SLP, die bovendien de reputatie heeft veel lift te geven en korter dan andere vinnen gevaren te worden.

Of zou ik toch die 48 nemen naast de standaard 46?

(De blauwe standaardvin vind ik nota bene erg soepel, op hogere snelheden is mijn ervaring dat ie het board "nerveus" maakt, maw dat het board nogal begint te bokken, weet niet wat jullie ervaring is...).

Surf Smurf de 2de
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Surf Smurf de 2de »

Ik kwam bij deze discussie uit toen ik opzoek was naar ervaringen met de Tabou Rocket plus 133. Zou dit board (een CED versie uit 2019) een optie zijn voor een beginner van 85 kilo? Of is dat net effe te veel board?
Ben op dit moment cursussen aan het doen en het gaat super lekker. Had mijn pijlen gericht op een Gecko 135 of 148. Voornamelijk omdat Fanatic veel meer doet aan PR (er is dus veel meer informatie te vinden). Ik snap na het lezen van bovenstaande dat Tabou dat minder doet maar dat het board absoluut goed is.
Punt is dat ik graag de Tabou Rocket plus 133 tweedehands zou willen kopen. Maar heb geen idee of dat goed gaat komen. Ik kan gijpen op een 150 liter board. Kan nog geen waterstart

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Er staat al veel op het forum over vervolg stappen van een beginnersboard naar een steeds kleiner board.
Afhankelijk waar je surft kun je op locaties met kans op veel wind naar een kleiner board.
Vaar je echter op een meer in de buurt dan wordt een te klein board een ramp.
De Gecko van Fanatic wordt veel gebruikt voor lessen en dit heeft zijn reden. (Als beginner heb je snel resultaat, zeker in de grote maten die je aangeeft). Door dit resultaat wil je meer......
Zoals ik zei, afhankelijk waar je vaar, is dit een meer zou je kunnen overwegen hetzelfde board in een lichtere uitgave of wanneer je op winderig plek vaart een maat kleiner. Vergelijk ik de Gecko 120 met de Tabou 123 dan zijn dit bijvoorbeeld wel 2 verschillende boards. De Tabou is sportiever en de Gecko zit meer op het niveau van de gewone Rocket van Tabou. Ik verwacht dit dus ook bij de maat hierboven. Aanschaf van de RP 133 kies je voor een sportiever board tov de Gecko.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op za aug 01, 2020 7:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Surf Smurf de 2de
Deur-surfer
Deur-surfer

Dank je wel Rob. Ik ga volgend weekend een Gecko en een Rocket (plus) huren denk ik. Wilde ik eigenlijk sowieso al doen, een board huren voordat ik het koop (zoals met grote regelmaat op dit forum wordt aangeraden).
Omdat ik een RP 133 kreeg aangeboden werd ik een beetje onrustig en voelde het dat ik meteen moest beslissen. Dus terug naar het originele behoudende plan; eerst huren :D

Had inderdaad eea gelezen over overstap van beginnersboard naar een gevorderde board. Maar het was met niet 100% duidelijk of een RP 133 een goede optie zou zijn voor een enthousiaste beginner. Bij de Gecko ligt dat wat duidelijker (mede door de bouw style).
Mijn doel na het lezen van verschillende forum berichten om toch meer mijn pijlen te richten op de RP 133 of meer

Surfgebied: Haringvliet, Brouwerdam en als het niet anders kan Oostvoornse meer (minder golven maar vind het daar vies)

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Denk zelf dat een gewone rocket meer bij jou zal passen. Rocket plus is geen moeilijk board maar vooral meer toegespitst op hogere snelheid. De rocket plus is breder en korter en zal iets lastiger passief aan planeren. De gewone rocket ben je wat makkelijker mee in plane. Ik zou voor een Rocket 135 - 145 in ced of ltd uitvoering gaan.

De Gecko is volgens mij wat meer vergelijkbaar met een gewone rocket. Beide boards kun je trouwens wel richting de 60 km/h pushen. Als je aan het begin van je windsurf carrière staat bieden ze uitdaging genoeg. De gewone rocket heeft een enorm grote fanbase en de gecko niet. Dat was voor mij reden om een aantal jaar geleden een rocket aan te schaffen en geen gecko.

Als je gaat testen zou ik eerder de rocket plus en rocket testen.

Wat is overigens je niveau? Je zegt dat je kan gijpen maar vaar je ook al voetbanden, trapeze en planeer je al lekker door? Zo niet dan heeft testen misschien niet superveel zin.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Iemand een antwoord op mijn vraag ivm ervaring met een 8,5 op de Rocket+ 133 aub?

Surf Smurf de 2de
Deur-surfer
Deur-surfer

heydude schreef:
zo aug 02, 2020 8:43 pm
De gewone rocket heeft een enorm grote fanbase en de gecko niet. Dat was voor mij reden om een aantal jaar geleden een rocket aan te schaffen en geen gecko.

Wat is overigens je niveau? Je zegt dat je kan gijpen maar vaar je ook al voetbanden, trapeze en planeer je al lekker door? Zo niet dan heeft testen misschien niet superveel zin.
Heel erg bedankt voor je informatie. Ik ga de Gecko naast de Rocket leggen en de plus op een mogelijk later moment overwegen. Na aardig wat forum artikelen doorgespit te hebben zie ik inderdaad meer over de Rocket dan Gecko en allemaal erg positief.

Niveau is licht wisselend :P
Zeg bij windkracht 4 kan ik trapeze, voetbanden en planeren. Bij meer wind heb ik nog wat last van de golven en dan ga ik niet zo handig de voetbanden in. Ik moet vooral ervaring op doen.
In elk geval is het zo dat de snelheid 1:1 relateerbaar is aan mijn glimlach. En overigens spierpijn in mijn nek na een niet al te vriendelijke katapult actie als gevolg van een moment van onoplettendheid :angel: :angel: :angel:

klepper
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door klepper »

Wisecoonie schreef:
ma aug 03, 2020 10:11 am
Iemand een antwoord op mijn vraag ivm ervaring met een 8,5 op de Rocket+ 133 aub?
Ik vaar een rocket+ 133 met een Sontag SLR-47 met mijn North S-type 8.4. Deze combi bevalt goed.
Deze gebruikers waarderen klepper voor dit bericht:
Wisecoonie

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya »

Volgens mij slaat @heydude de spijker op de kop. Je kan eea testen maar als je de kans krijgt het oude model rocket te varen moet je dat echt eens doen. Laat zich het beste omschrijven als een board wat vertrouwen geeft en makkelijk hard gaat. Ik heb zelf een Normale rocket 145 ced en denk er steeds over om deze te vervangen voor een 120 tot 130 board maar de rocket laat me gewoon nooit in de steek.

Plaats reactie