Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Overstap van oude NP V8 naar nieuwe(re) free race zeilen. Wat is beste alternatief?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
ufosgalore
Deur-surfer
Deur-surfer

Overstap van oude NP V8 naar nieuwe(re) free race zeilen. Wat is beste alternatief?

Bericht door ufosgalore »

Ik vaar al zeker 15 jaar met oude Neil Pryde V8 zeilen (momenteel voornamelijk 7,5 en 8,5) omdat ik de combinatie van stabiliteit, early planing, snelheid en handling van de zeilen erg goed vind.
Maar oude V8 zeilen (15 jaar?) worden bros en monofilm gaat snel stuk. Na een aantal schades en nieuwe 2e hands zeilen kopen, wordt het gemodder met oud materiaal een beetje vermoeiend. Ik denk er dan ook over om 2 nieuwe(re) zeilen te kopen (rond de 7,5 en 8,5), die wat langer mee zouden moeten gaan onder normaal gebruik.

Ik zie mezelf als een redelijk capabele surfer, maar zeker geen pro.
Zelf vaar ik vaak op vlak water (Horst, soms Brouwersdam), en met Falcon 2011 85 cm 140 liter (is wat groot voor 7,5 maar ik kan er aardig mee uit de voeten).

Belangrijkste eigenschappen die ik zoek in een zeil:
Licht en wendbaar voor early planing en snel gijpen
stabiliteit en power (voorliefde voor paar cambers om beter door de lulls te varen en hoge top end speed)
Het liefst te combineren met bestaande 460 en 490 CC masten

Na enig onderzoek op dit forum heb ik de volgende shortlist in mijn hoofd:
  • Severne Overdrive
  • Loft Switchblade
of wellicht
  • Severne Turbo GT (nadeel dat ik oppikte: bij veel wind een flinke krachtverplaatsing naar achterste hand, twijfel over gedrag overpowered)
  • NP V8 nieuw model (nadeel: peperduur)
Omdat ik geen referentie heb met nieuwe zeilen weet ik niet hoe groot het verschil is met wat ik gewend ben. Graag zou ik eens wat ervaringen horen van anderen die de vergelijking wel hebben kunnen maken tussen oude V8 en nieuwer spul zoals hierboven.

Tevens ben ik benieuwd welk zeil het beste zou passen bij mijn voorkeuren en bestaande masten collectie, en of ik nog andere zeilen gemist heb die ik absoluut moet overwegen (Ik hoor ook goeie dingen over KA Koncept en Gun Vector)

hanglos
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Overstap van oude NP V8 naar nieuwe(re) free race zeilen. Wat is beste alternatief?

Bericht door hanglos »

Ik heb Gun Vectors (2018/2019) en het nieuwe model NP V8 (2017) gevaren.

Voordeel Gun: past op CC mast, stabieler in high end, prijs
Nadeel Gun: mindere low end, zwaar. (mijn V8 7,2 was lichter dan de Vector 6,3)

Voordeel V8: Licht, zeer goede low end, prettige handling op het water. Prettig om mee te foilen (ik had de 7,2)
Nadeel V8: iets minder overpowered

Als ik moest kiezen tussen de 2 zou ik gaan voor de V8. Er zijn nog veel overjarige modellen te koop (ook in Duitsland) waarbij je rond de € 500 betaald per zeil. De 7.7 + 8.7 gaan beide op een 490 mast (versie 2019). Helaas wel flextop.
Deze gebruikers waarderen hanglos voor dit bericht:
ufosgalore

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: slalom georiënteerd

Re: Overstap van oude NP V8 naar nieuwe(re) free race zeilen. Wat is beste alternatief?

Bericht door Robke »

als je weer 15 jaar met je setje wilt doen, dan zou ik zeker voor Sailloft Mission's gaan in de maten 7.8 en 8.6
licht en toch degelijk in elkaar gezet, super low-end, stabiel en ook high end prima te varen
de Overdrives zijn ook heerlijke zeilen maar deze zijn in mijn ogen minder degelijk afgewerkt

er staat nu op MP een zeldzame Mission 2017 7.0 m te koop in Drachten
Deze gebruikers waarderen Robke voor dit bericht:
ufosgalore

ufosgalore
Deur-surfer
Deur-surfer

Robke schreef:
wo jul 29, 2020 1:45 pm
als je weer 15 jaar met je setje wilt doen, dan zou ik zeker voor Sailloft Mission's gaan in de maten 7.8 en 8.6
licht en toch degelijk in elkaar gezet, super low-end, stabiel en ook high end prima te varen
de Overdrives zijn ook heerlijke zeilen maar deze zijn in mijn ogen minder degelijk afgewerkt

er staat nu op MP een zeldzame Mission 2017 7.0 m te koop in Drachten
Ik hoef er niet persé 15 jaar mee te doen, maar een beetje duurzaamheid is wel meegenomen. Wat dat betreft hoef ik niet een super licht zeiltje als dat na 1 seizoen al uit elkaar valt.
Die Missions zien er goed uit, ga ik me eens verder in verdiepen. 7.0 is echter net te klein voor mij en Drachten... Waarom komt alles op marktplaats uit Drachten of verder :lol: ? Niet te doen voor mij vanuit Delft.

Ik denk dat ik die Severne Overdrive maar even uit mn hoofd zet. Gezien de kosten en jouw ervaring ermee.

Siem de Jong heeft de Gun Vector en Exceed staan, en nieuwprijs is zeer schappelijk. Ze voelen in de etalage idd wel iets zwaarder dan een V8, dus als dat merkbaar is op het water (wat Hanglos ook al meldt) zou dat een minpunt zijn.

De Switchblade (of zelfs de Oxygen zonder cambers?) blijft ook nog wel een optie, benieuwd of daar nog ervaringen over zijn.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

De Vector en Exceed zijn wel echt hele andere zeilen. Vector (en ook Overdrive) staat al heel dicht op de slalomzeilen.
De 2-cam zeilen zijn over het algemeen een stuk lichter en makkelijker te hanteren.
Nadeel is echter dat ze iets sneller overpowered zijn en minder instelmogelijkheden.

ErikdeBier
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket Wide 120 (2018), NP Hellcat 6.7 (2014), NP RSS MK4 7.0 (2011), NP H2 Racing 8.7 (2014)

Bericht door ErikdeBier »

Ik ben laatst overgestapt van een 8.4 V8 uit 2003 naar een 8.7 H2 Racing uit 2014 (2 cambers, 8 latten). Wat ik opvallend vond was dat de H2R aanzienlijk zwaarder was op het droge dan de veel oudere V8. Verder is het een fijn zeil met een goede low end, erg stabiel en hij lijkt degelijk gebouwd.

ufosgalore
Deur-surfer
Deur-surfer

Kanarie schreef:
wo jul 29, 2020 7:33 pm
De Vector en Exceed zijn wel echt hele andere zeilen. Vector (en ook Overdrive) staat al heel dicht op de slalomzeilen.
De 2-cam zeilen zijn over het algemeen een stuk lichter en makkelijker te hanteren.
Nadeel is echter dat ze iets sneller overpowered zijn en minder instelmogelijkheden.
Goed punt. Ik neig zelf wat minder naar de slalom hoek. Vindt het extra gewicht en statisch gevoel minder leuk. Ik heb ooit een Vapor gevaren, en het beviel me niet. Is gewoon niet echt mijn ding.
Vector en Overdrive vallen dan naar mijn gevoel af.

Als de 2 cam zeilen iets makkelijker overpowered zijn dan geldt dat nog meer voor cam-loze zeilen denk ik? Ik zoek wel vaak het randje op van overpowered ("liever te veel dan te weinig wind"), en dat zou mijn keuze nog wel eens weg kunnen sturen van helemaal camloos. Ik wil die kant toch wel onderzoeken, maar ik heb daar 0 ervaring mee, hoor echter lovende reacties over bijvoorbeeld de Loftsails Ogxygen of de Severne NCX (met name het snel aan-planeren). Maar als die lastiger te varen zijn overpowered, dan moet ik wellicht toch bij 2 cambers blijven. Ik leer veel hier, maar nog geen beslissing :)

Huidige shortlist 2 cams die voor zover ik kan zien ook een CC mast nodig hebben:
  • Gun Exceed (goedkoop, tikkie zwaar)
  • Sailloft Mission (recommended)
  • Loft Switchblade (nog geen beeld van gevormd, en 3 cambers wellicht te veel richting slalom?)
  • NP H2R (wellicht tikkie zwaarder dan V8)

En wellicht nog te overwegen zonder cambers (benieuwd naar feedback over overpowered gedrag):
  • Loftsails Ogxygen
  • Severne NCX
Laatst gewijzigd door ufosgalore op wo jul 29, 2020 10:37 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

ufosgalore
Deur-surfer
Deur-surfer

ErikdeBier schreef:
wo jul 29, 2020 9:52 pm
Ik ben laatst overgestapt van een 8.4 V8 uit 2003 naar een 8.7 H2 Racing uit 2014 (2 cambers, 8 latten). Wat ik opvallend vond was dat de H2R aanzienlijk zwaarder was op het droge dan de veel oudere V8. Verder is het een fijn zeil met een goede low end, erg stabiel en hij lijkt degelijk gebouwd.
Lijkt op het plaatje erg op de (nieuwe) V8. Mooi zeiltje lijkt me. Hoe is het ervaren gewicht op het water in vergelijking met je oude V8?

ErikdeBier
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket Wide 120 (2018), NP Hellcat 6.7 (2014), NP RSS MK4 7.0 (2011), NP H2 Racing 8.7 (2014)

ufosgalore schreef:
wo jul 29, 2020 10:14 pm
ErikdeBier schreef:
wo jul 29, 2020 9:52 pm
Lijkt op het plaatje erg op de (nieuwe) V8. Mooi zeiltje lijkt me. Hoe is het ervaren gewicht op het water in vergelijking met je oude V8?
Tijdens het varen heb ik er geen last van. Hoogstens dat ik merk dat het zeil iets groter is dan het vorige zeil. Daarnaast ben ik nog aan het experimenteren met de trim, dat zou ook nog effect kunnen hebben op het vaargevoel. Het zeil neigt iets meer naar slalom dan de oude.

Hier staat overigens een leuke test van het zeil (in de 2013 versie):
https://www.windsurf.co.uk/test/neil-pr ... st-review/

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Al eens Ezzy zeilen overwogen? Hoge duurzaamheid en enorm trimbereik. Wel wat zwaarder maar wellicht heb je dan niet eens cambers nodig door het diepe profiel vh zeil zelf.
Deze gebruikers waarderen eckerdt voor dit bericht:
ufosgalore

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Ik ben recentelijk overgestapt naar Point 7 ACX (zonder cams dus) naar aanleiding van de goede berichten, als snel, groot bereik, drukpunt stabiel etc. Ik kan niet anders zeggen dan helemaal blij mee, ik heb de hele serie en ik vind ze zelfs overpowered het best.
O ja, en je pakt je zeil met 1 hand uit het water, geen volle mastlurf meer echt fantastisch en ik ben even snel gebleven als toen ik loft racing blades had
Deze gebruikers waarderen Flowmaster voor dit bericht (totaal 2):
ufosgaloreKapitein Rob

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

ufosgalore schreef:
wo jul 29, 2020 10:11 pm
Kanarie schreef:
wo jul 29, 2020 7:33 pm
Goed punt. Ik neig zelf wat minder naar de slalom hoek. ..
Vector en Overdrive vallen dan naar mijn gevoel af.

Als de 2 cam zeilen iets makkelijker overpowered zijn dan geldt dat nog meer voor cam-loze zeilen denk ik? Ik zoek wel vaak het randje op van overpowered ("liever te veel dan te weinig wind"), en dat zou mijn keuze nog wel eens weg kunnen sturen van helemaal camloos. Ik wil die kant toch wel onderzoeken, maar ik heb daar 0 ervaring mee, hoor echter lovende reacties over bijvoorbeeld de Loftsails Ogxygen of de Severne NCX (met name het snel aan-planeren). Maar als die lastiger te varen zijn overpowered, dan moet ik wellicht toch bij 2 cambers blijven. Ik leer veel hier, maar nog geen beslissing :)

...
2cam of geen cams maakt wat betreft overpowered varen niets/niet veel uit.
Voordeel van 2cam is dat je een vaste vorm hebt. Bij een windvlaag staat het zeil al. Als je geen cams hebt, moet het zeil eerst even zijn bolling krijgen. Het zeil beweegt dus een beetje en daarmee verschuift het drukpunt ook een klein stukje. In theorie zou een 2cam ook iets beter moeten doorplaneren in de windgaten, omdat hij zijn (vleugel)vorm behoudt. In de praktijk valt dat wel mee en is dat bijna niet merkbaar.
Voordeel van geen cams is natuurlijk het gewicht, nog smallere mastslurf (lastiger mast erin prikken met optuigen) en vooral het makkelijk omslaan na het keren.

Beide doen het prima en varen lekker. Het is een keuze / voorkeur.

Als je de NP H2R al zwaarder vind dan de V8, zal de Switchblade daar ook toe neigen schat ik in. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Wel schitterende zeilen. Je zou eventueel ook naar de NorthSails E-type (no cam) en S-type (2/3cam) kunnen kijken. Inmiddels is North veranderd van naam naar Duotone. Dit zijn ook echt schitterende zeilen, maar wel wat prijziger
Verder heb je nog KA Sails, die hebben ook echt mooie zeilen. En natuurlijk de alom bekende Gaastra Matrix en Cosmic.

Zie hier de merken met behorende masten:
https://www.unifiber.net/en/masts-selector

Let wel, als je oudere zeilen kiest, kan de mastcurve ook veranderen. Gaastra heeft dit ergens rond 2016 gedaan van hardtop naar constant curve.
Deze gebruikers waarderen Kanarie voor dit bericht:
ufosgalore

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er »

ufosgalore schreef:
wo jul 29, 2020 10:11 pm

Huidige shortlist 2 cams die voor zover ik kan zien ook een CC mast nodig hebben:
  • Gun Exceed (goedkoop, tikkie zwaar)
  • Sailloft Mission (recommended)
  • Loft Switchblade (nog geen beeld van gevormd, en 3 cambers wellicht te veel richting slalom?)
  • NP H2R (wellicht tikkie zwaarder dan V8)

De H2R gebruikt toch flextop?

Zelf ben ik een paar jaar geleden overgestapt van de Gaastra Vapor naar Phantom. Tikje minder performance misschien, maar véél meer gebruikersgemak. Sneller optuigen, stukken lichter (makkelijker pompen!) en maar een klein beetje minder qua prestaties. Zeker voor een amateur als ik. ;)
Deze gebruikers waarderen 76-er voor dit bericht:
ufosgalore

Guus
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Rocket 145LTD + 95,JPsuperride 124, Starboard carve 111 en NP zeilen

Bericht door Guus »

Vaar al jaren no cam. Alles wat je wilt, speed handeling en stabiliteit vind ik in de NP Hellcat. Grootste maat is 8.2. Planeert vroeg aan en is lang door te varen. De opvolger nu is de speedster. Hoor alleen maar goede reacties.
Succes

ufosgalore
Deur-surfer
Deur-surfer

76-er schreef:
do jul 30, 2020 8:58 pm

De H2R gebruikt toch flextop?
Ik kon het niet exact vinden, maar de grotere zeilen neigen meer naar constant curve, de kleinere naar flex top, zegt Neil Pryde in een productfolder van 2014.

Een hoop goeie tips hierboven, en vooral veel positieve ervaringen met zeilen zonder cams. Ik merk dat ik daar steeds meer interesse in begin te krijgen. Het gebruiksgemak, snel planeren, en de positieve ervaringen met overpowered doorsurfen maken het wel interessante alternatieven die in mijn straatje passen.

Wellicht dus tijd voor iets geheel nieuws, in plaats van meer van hetzelfde. Soms moet je het roer eens omgooien om het interessant te houden.

Dank voor alle suggesties en ervaringen. Ik heb er veel van opgestoken!

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Ik heb diverse cam en no-cam zeilen gevaren van neilpryde, loft en severne en weeg 83 kilo.

No-cam vind ik helemaal top tot 7.0. Maar daarboven vind ik met cambers echt wel een stuk fijner. Op welke manier dan?:

- Waterstart makkelijker doordat zeil meteen reageert op een vlaagje
- planneert in deze maat merkbaar beter door windgaten heen (bij 6.8/7.0 viel dat wel mee)
- vaart gewoon lekkerder bij minimale wind
- tuigt makkelijker op door meer ruimte in mastslurf

Daarnaast ook nog 2020 race zeil geprobeerd in 7.8: dat vond ik echt waardeloos, wat een gewicht en gedoe met waterstarten bij minimale wind, meteen terug gebracht en gelukkig kosteloos mogen omruilen naar freerace 3-cam zeil...

Dus mijn advies zou zijn een 7.8 en 8.5 met cambers. En lekker zelfde merk. Moet zeggen dat ik wel voorkeur zou hebben voor merk met constant curve masten. Dat gezeur met hardtop en flextop en zo ben ik spuugzat, zeker na een Gaastra die ineens alles van hardtop naar constant curve veranderd.

Zelf vaar ik nu alles loftsails switchblade in grote maten maar dat is omdat ik die persoonlijk heel fijn vind varen. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en budget.
Deze gebruikers waarderen tristan55555 voor dit bericht:
ufosgalore

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 121, SB S-Type 93, Neilpryde Hellcat 7.2 en 6.2 Severne Blade 5.3 4.7 4.2

Bericht door iHans »

Volg deze discussie met interesse en heb een beetje soortgelijke vraag. Vaar nu als grootste een 7.2 Hellcat maar onder de 15 knp krijg ik die niet aan de gang. Wil er voor de mooi weer dagen voor niet al te veel wel een zeiltje bij om hopelijk vanaf 12 knp te kunnen varen. Zou wel mooi zijn als dat op mijn 460 Neilpryde mast kan. Waar zou ik dan het beste naar uit kunnen kijken voor zeg maar een €200 Max. Wil niet te groot. Is een zeil met cams zoals een wat oudere V8 dan misschien wat? (Geen ervaring met cams overigens) Board is Futura 121

ufosgalore
Deur-surfer
Deur-surfer

iHans schreef:
za aug 01, 2020 11:01 pm
Volg deze discussie met interesse en heb een beetje soortgelijke vraag. Vaar nu als grootste een 7.2 Hellcat maar onder de 15 knp krijg ik die niet aan de gang. Wil er voor de mooi weer dagen voor niet al te veel wel een zeiltje bij om hopelijk vanaf 12 knp te kunnen varen. Zou wel mooi zijn als dat op mijn 460 Neilpryde mast kan. Waar zou ik dan het beste naar uit kunnen kijken voor zeg maar een €200 Max. Wil niet te groot. Is een zeil met cams zoals een wat oudere V8 dan misschien wat? (Geen ervaring met cams overigens) Board is Futura 121
Zoals ik het begrijp uit dit draadje, en ook mijn eigen bevindingen, planeert een zeil met cams net even iets later dan eentje zonder cams. Vooral in erg licht weer merk je dat. Maar je vaart vervolgens wel lekker door de vlaagjes heen. Ik zou dan een flinke stap groter gaan, omdat je met een 7.8 bijvoorbeeld rond de 12 knopen niet weg bent (mijn ervaring, hangt natuurlijk ook van je board en techniek af). Ik surf mijn oude V8 8,5 vanaf 13 knopen door tot 18 knopen (vlak water). Maar dan heb je wel een 4,90 mast nodig. Ik ken zelf geen grote zeilen (boven de 8 ) waar nog een 4.60 in kan, maar die zullen best wel bestaan.

Mijn ervaring met 2 cams zeilen is erg positief. Stabiel, en nog licht en wendbaar. Niet te vergelijken met de logge zware race zeilen met meer cambers. En zoals de ervaringen hierboven aangeven lijken cams wel een voordeel te bieden voor de grotere zeilmaten.

Het is heel even doorkrijgen hoe je ze optuigt, vooral om de cambers goed op de mast te krijgen. Maar ook dit heb je zo door. Eerst de mast los over de camber-latten heen, dan flink veel downhaul tot bijna de aangegeven instelling bij een V8, en dan plop je ze er zo op. Optuigen is geen probleem, maar je moet het even doorkrijgen.

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 121, SB S-Type 93, Neilpryde Hellcat 7.2 en 6.2 Severne Blade 5.3 4.7 4.2

Bericht door iHans »

Weleens begrepen dat ook de Hellcats niet echt uitblinken in vroegplaneren dus vandaar mijn vraag. Maar dan helpen cams me dus ook niet echt. Vanwege mijn Neilpryde masten is de keuze qua merk best beperkt. Heeft Neilpryde überhaupt een zeil tot Max 8 dat deze eigenschappen wel heeft?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

En ook ik volg dit item ook met interesse.
Zelf ben ik van P7 ACX (no-cam) over gestapt naar een set Bow’s van Gun Sails. (4 cams)
Ik zou de info over dit concept zeker mee nemen, want het concept werkt echt.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

De NP V8 7.7 (460 mast) planeert vroeg aan, vind ik. Ik weeg 87kg.
Heeft enorm veel low-end.
12 knopen is wel erg krap, maar met een vlaagje van 2 knoopjes extra ben ik wel weg en blijf ik ook gaan.
Echt comfortabel wordt het vanaf 15+
Vanaf 18 begint ie me weer wel vrij snel te overpoweren, maar ja 't is kiezen, he.
't is natuurlijk niet alleen het zeil dat telt, het board is minstens even belangrijk en de techniek waarschijnlijk het meest.

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door iHans »

Ze geven inderdaad voor de V8 aan dat ie vroeg planeert en 7.7 past op 460 mast. Ga toch eens overwegen de 7.2 Hellcat om te ruilen voor een V8 met mijn 70 kg kan ik dan wel wat winst boeken hoop ik.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Ben het er niet mee eens dat zeilen zonder cambers eerder planneren, in mijn ervaring juist later omdat eerst de bolling in je zeil moet opbouwen.

Een race-zeil met cambers planneert wel later!

Met betrekking tot dezelfde mast voor grootste zeil willen gebruiken. Een deel van de power komt van je mast, dus je zou juist wel een 490 erin willen hebben! En dan heb je nog twee voordelen:
1.je kan beide zeilen optuigen als het vlagerig is die dag
2.als de mast breekt heb je nog een ander setje over om mee te varen ;-)

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

tristan55555 schreef:
zo aug 02, 2020 8:28 pm
Ben het er niet mee eens dat zeilen zonder cambers eerder planneren, in mijn ervaring juist later omdat eerst de bolling in je zeil moet opbouwen. Een race-zeil met cambers planneert wel later!
Geloof dat dat de eeuwige discussie is. Zonder cambers heb je doorgaans wel een lichter/makkelijker zeil wat weer makkelijker te pompen is en dus aan te planeren is.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Heel veel mensen pompen niet :wink:

Maar ook met pompen werkt een camberzeil goed hoor, maar ik vaar wel rdm masten dus dat maakt volgens mij pompen ook makkelijker.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | F-Race/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie »

Alweer eens met Tristan: een zeil zonder cams zal wellicht sneller aanplaneren ALS je de moeite wil doen je setje in gang te pompen. Ik ben zelf liever lui dan moe (ik vaar dan ook graag iets langer door...) en boven 7 meter heb ik dan een duidelijke voorkeur voor een gecamberd zeil met voorbolling. Het grote voordeel is dat mijn grote gieken voorzien zijn van een variable outhaul en dan is een gecamberd zeil sowieso de betere keus omdat je een voorgevormd zeil nog s makkelijk kan moduleren (losser om aan te planeren of integendeel minder bolling om hoger aan de wind te varen).

@ Kanarie: ik snap je opmerking over de Switchblades niet. Je gaat uit van veronderstellingen en niet van persoonlijke ervaring?

Ik heb zelf een H2 Racing 8,7 gehad omdat ik mijn V8 8,5 uit 2008 moest vervangen en met die X9 490 flextop had ik weinig keus. Ik heb me die overstap van die geweldige powerhouse naar die logge H2R heel snel beklaagd. Niet enkel bleken de latten van fabriek af te lang (daar ben ik na het tweede seizoen pas achtergekomen, ik kreeg die cambers amper overgeklapt na het gijpen, vreselijk... en voor een dergelijk duur zeil een absolute afknapper), de H2R had minder power dan de V8 en was op het water minder makkelijk te hanteren.

Uiteindelijk heb ik het geheel ingeruild voor een Switchblade 8,5 uit 2018. Een echte verademing. Ik vind de Switch ondanks zijn 3 cambers helemaal geen "zwaar zeil". Staar je niet blind op de drie cams - ik heb die fout in het begin ook gemaakt, maar het belangrijkste is hoe het zeil uitgebalanceerd is. Ik vaar wel alles met rdm (weinig merken bieden die optie aan in dergelijke maten maar voor een middelgewicht is dat wel een voordeel). Ben er nog altijd niet uit of een 8,5 met een rdm wel het beste idee was, ik voorzie op termijn misschien wel opnieuw een overstap op sdm omdat je in dergelijke maten vooral power zoekt en dan presteert rdm toch iets minder. Mijn Switch 7,3 van 2014, daar ben ik dan weer absoluut fan van: zéér moduleerbaar (sommigen durven hem zelfs met minder downhaul op te tuigen voor meer low end en dat lijkt goed te werken), enorme high end, licht, zeer uitgebalanceerd in de handen, makkelijk in de gijp... ik kan er niks negatiefs over kwijt.

Ik heb sinds vorig jaar een Oxygen 6,3 en ook dat was een openbaring. Als nocam zeil niet het lichtste zeil, maar het staat wel "als een huis": véél power, maar wel erg handelbaar, planeert aan als een eitje, zeer comfortabel (dezelfde eigenschap als de Switchblade, nl. het gevoel dat het zeil zich "autoreguleert", het incasseert bijzonder goed de vlagen, je krijgt zelden het gevoel de controle te verliezen) en daardoor superstabiel.

Er zullen ongetwijfeld minstens even goede alternatieven zijn (P7, Gaastra, Ezzy...). Ik wil zeker ook niet zeggen dat Loft "de beste zeilen" maakt. Ik wou enkel mijn ervaring delen, ik ben zeer tevreden over dat merk. Het grote voordeel is ook dat Loft met CC te varen is en ik zou niet meer naar merken overstappen als Neilpryde die koppig blijven vasthouden aan hun flextop: Gaastra en Naish zijn niet voor niks naar CC overgegaan. In mijn Loft Purelip 5,2 vaar ik probleemloos een Gun mast - beide merken zijn CC en de masten zijn echt compatibel. CC is nu duidelijk de norm geworden en als ik later mijn Lofts wil vervangen door iets anders, kan ik moeiteloos overstappen naar Gun, Ezzy, Duotone...

ErikdeBier
Deur-surfer
Deur-surfer

Wisecoonie schreef:
ma aug 03, 2020 11:09 am
Niet enkel bleken de latten van fabriek af te lang (daar ben ik na het tweede seizoen pas achtergekomen, ik kreeg die cambers amper overgeklapt na het gijpen, vreselijk... en voor een dergelijk duur zeil een absolute afknapper), de H2R had minder power dan de V8 en was op het water minder makkelijk te hanteren.
Hoe ben je er achter gekomen dat de latten te lang waren? Dat wil ik ook wel checken voor de zekerheid... :)

Plaats reactie