Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Waarde bepaling Boards ahd free diamand freeride 70 VS F2 xantos 295

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Waarde bepaling Boards ahd free diamand freeride 70 VS F2 xantos 295

Bericht door Gertjanus »

Ik ben voornemens om of de ahd free diamand freeride 70 (2002)te kopen via Marktplaats of de F2 xantos zal de linkjes toevoegen . Ik wil graag weten wat jullie opinie is en wat maximaal te betalen voor de complete sets.
ben 47 en naar bijna 30 jaar weer aan het windsurfen kon vroeger redelijk surfen (vond ik zelf😁),ik vind het leuk om lekker snel over het water te gaan af en toe een sprongetje te maken beetje gek doen. Wat ik zoek is voor tussen windkracht 4 en 7 en hoger ik kan waterstarten maar bij wegvallende wind zou het fijn zijn met een beetje balanceren dat je toch het zeil kunt optrekken ik weeg 95kg ben 188cm en heb van origine een sportieve aanleg. Dus een beetje uitdaging mag wel.

Complete windsurf set 129 l 7.5 6.2
€ 500,00
https://link.marktplaats.nl/m1583426194 ... ialbuttons

F2 Xantos 295 complete surfplank 133 liters volume
€ 400,00
https://link.marktplaats.nl/m1582271035 ... ialbuttons

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Re: Waarde bepaling Boards ahd free diamand freeride 70 VS F2 xantos 295

Bericht door RP6conrad »

De F2 Xantos is nog een shape van de jaren 90, erg smal dus. Waarde eerder rond de 200 € max, maar in deze tijden wordt er misschien meer geboden. De AHD is wat recenter, en zoals je ziet zijn er al biedingen van 350 €. Ook zijn er hier 2 zeilen bij, dus waarschijnlijk gaat deze nog wat hoger. Maar om bij 95 kg comfortabel je zeil op te halen als herbeginner heb je echt meer volume nodig ! Ik zou eerst eens een plankje huren met dat volume, en dan beslissen welke plank je koopt. Let op, de oude planken zijn veel smaller, en dat maakt veel uit voor de stabiliteit !
Deze gebruikers waarderen RP6conrad voor dit bericht:
Gertjanus

Green Egg
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD F-race 120 // PD F-race 140 // GA Vapor 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Vapor 8.6

Bericht door Green Egg »

Hoi,

Mooi dat je weer gaat herintreden. Om eerlijk te zijn denk ik dat je van beide setjes niet gelukkig gaat worden. Zoals bovenstaand ook al wordt gezegd zijn beide boards relatief smal en dus erg onstabiel. En met 95 kg en plm 130 liter zul je flink wat zeildruk nodig zijn om lekker te kunnen varen.
De AHD komt met een 7.5 en Xanthos met een 6.4.

Met jouw gewicht en 4 bft ( 15 knopen ) zul je, zeker in het begin, flink wat meer zeiloppervlak nodig zijn om te kunnen planeren en is een moderne freerider die een stuk breder is aan te raden.

Om het je zelf makkelijk te maken zou ik in eerste instantie kijken naar een wat breder board. Je geeft aan dat het best wat uitdagend mag zijn, in dat geval zou je om mee te herintreden kunnen kijken naar boards zoals een JP Magic ride, Starboard Carve, Tabou Rocket. En kwa zeil zou ik opteren voor een No Cam Free ride zeil van ongeveer 8.5 m2, bijvoorbeeld een GA Cosmic.

Echter de 2e hands markt is op dit moment booming en de prijzen skyhigh. Zelfs nieuw is niet aan te slepen of niet leverbaar.

Succes met de zoek zoektocht.

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

Green Egg schreef: di aug 04, 2020 8:05 am Hoi,

Mooi dat je weer gaat herintreden. Om eerlijk te zijn denk ik dat je van beide setjes niet gelukkig gaat worden. Zoals bovenstaand ook al wordt gezegd zijn beide boards relatief smal en dus erg onstabiel. En met 95 kg en plm 130 liter zul je flink wat zeildruk nodig zijn om lekker te kunnen varen.

Met jouw gewicht en 4 bft ( 15 knopen ) zul je, zeker in het begin, flink wat meer zeiloppervlak nodig zijn om te kunnen planeren en is een moderne freerider die een stuk breder is aan te raden.

Om het je zelf makkelijk te maken zou ik in eerste instantie kijken naar een wat breder board. Je geeft aan dat het best wat uitdagend mag zijn, in dat geval zou je om mee te herintreden kunnen kijken naar boards zoals een JP Magic ride, Starboard Carve, Tabou Rocket. En kwa zeil zou ik opteren voor een No Cam Free ride zeil van ongeveer 8.5 m2, bijvoorbeeld een GA Cosmic.

Echter de 2e hands markt is op dit moment booming en de prijzen skyhigh. Zelfs nieuw is niet aan te slepen of niet leverbaar.

Dank je wel voor de tips ik ga verder FF met huren denk ik, !waar moet ik aan denken als ik wat je hierboven beschrijft ga aanschaffen kwa prijs? Kan ik alvast doorsparen en mischien in het najaar als alle impuls kopers weer gaan dumpen nog even checken of er iets bij staat .
en is het slim om dan in componenten te zoeken of toch te gaan voor een complete set?

Green Egg
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD F-race 120 // PD F-race 140 // GA Vapor 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Vapor 8.6

Bericht door Green Egg »

Poeh ... daar vraag je wat.

Erg lastig in te schatten, zeker nu de 2e hands markt op hol geslagen is. Sommige mensen denken goud in handen te hebben en vragen absurde prijzen op MP.

Ik zou in jouw geval (je geeft een windbereik van 4 tot 7 bft) zou ik in eerste instantie zoeken naar een board en een 8,5 en 7,5. Hiermee zul je de meeste vaaruren mee kunnen maken, al houd het met een stevige 5 bft wel op met een 7,5. Maar de dagen dat het harder waait dan dat jij niet meer met een 7,5 kunt varen zijn op één hand te tellen. Voor die dagen zou je later nog eens kunnen kijken naar een 6,5. Houd wel in je achterhoofd dat met een 130 ltr board de lol er wel vanaf is vanaf 5 bft. Tenzij je op extreem vlak water vaart.

Kwa prijzen zou je voor rond de € 1000,- tot € 1200,- een knap setje moeten kunnen scoren met twee zeilen. Maar zoals gezegd, het free ride segment is erg gewild en is dus zoeken naar de bekende speld in de hooiberg.

Losse componenten of een complete set ..... pakken wat je pakken kunt.
Deze gebruikers waarderen Green Egg voor dit bericht:
Gertjanus

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

Green Egg schreef: di aug 04, 2020 8:05 am Hoi,

Nog even een vraag over de planken die je aanraadt welke volumes bedoel je dan , want zoals ik het lees moet ik een plank hebben met 140liter minimaal tot max .... En dat is dan tot windkracht 5? En daarna moet ik een andere plank hebben? Of kun je wel doorvaren met zo'n volume plank met kleiner zeil?

Green Egg
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Green Egg »

Ik persoonlijk zou, gezien mijn eigen herintreder poging, idd kiezen voor een board van ongeveer 140 ltr en 80 br. Hiermee kun je tot een dikke 4 en begin 5 bft redelijk comfortabel varen, daarna wordt het overleven.

Tuurlijk kun je doorvaren met een kleiner zeil, maar daar zullen alleen je tandarts en orthopeed blijer van worden.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Weet niet hoe vaak je van plan bent om dit jaar nog te varen en wat je budget is, maar met de huidige MP prijzen is het wellicht handiger om eerst een paar keer te huren en als het hoogseizoen voorbij is te kopen via MP of uitverkoop surshop. Voordeel is dan ook dat je het windsurfen weer beetje opgepikt hebt, beter weet wat je zoekt en je iets kunt kopen waar je wat langer mee vooruit kunt. Sommige herintreders vinden overigens die brede boards van tegenwoordig helemaal niet fijn varen, dan vind ik die F2 Xantos en AHD Freediamond zo gek nog niet. Zeker die Xantos is door zijn geringe breedte nog lang door te varen / te controleren.

Je geeft overigens aan dat je wat zoekt tussen windkracht 4 en 7 en hoger. Dat zou betekenen dat je eigenlijk alleen zou willen surfen als het goed waait. Dan ben je met boards van 140+ volume al heel snel uitgekeken, maar ik denk dat je wellicht wat minder heftige condities bedoeld :wink:
Deze gebruikers waarderen eckerdt voor dit bericht:
Gertjanus

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | F-Race/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie »

Ik denk zelf dat je er ook goed aan doet om even te blijven huren en ondertussen rustig uit te kijken naar een wat bredere freerider of (makkelijke) freeracer.

Zoals Green Egg zegt, een Tabou Rocket, JP Superride, Fanatic Gecko / Blast... freeriders met voldoende pit waarop je niet snel uitgekeken zal geraken.

Over het volume kan ik weinig zinnigs zeggen, ik weeg zo'n 20 kg minder dan jij en dan durf ik niet meteen dit of dat volume aan te raden. Doorgaans wordt je lichaamsgewicht + 30 (als je vaart op zee met constante wind) of + 40 (op binnenwater, meren dus) vooropgesteld.

Of je met 1 plank windkracht 4 tot 7 zal afdekken, betwijfel ik. In een minimale 4 BF (en dan spreek ik over 10 knopen met gaten van 3 BF) zal je blijven dobberen. In een 7 BF gaat je freerider van 140 liter dan weer te groot aanvoelen. Een plank voor (dikke 4) - (dikke 5) BF en een tweede voor 6 tot 7 BF lijkt me wel een must.

Tweedehands ga je erg moeilijk een recente freerider van 140 liter voor een gunstige prijs vinden. Freerides en freeracers worden bijgehouden en zijn erg gewild. Daarom zou ik in jouw plaats nog eerst verder huren en als het virus je flink te pakken heeft, meteen voor een nieuwe plank gaan. Zeilen kan je dan wel weer makkelijker tweedehands scoren.
Deze gebruikers waarderen Wisecoonie voor dit bericht:
Gertjanus

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Gertjanus schreef: di aug 04, 2020 10:58 am

Nog even een vraag over de planken die je aanraadt welke volumes bedoel je dan , want zoals ik het lees moet ik een plank hebben met 140liter minimaal tot max .... En dat is dan tot windkracht 5? En daarna moet ik een andere plank hebben? Of kun je wel doorvaren met zo'n volume plank met kleiner zeil?
Als je in minimale condities wil kunnen varen heb je volume nodig. Vanaf een dikke 4 (15 knopen) zou je ook met een rocket 125 liter uit kunnen met een groot zeil. Zelf vaar ik een rocket 115 met 5.3 t/m 8.3 m2 aan zeil. Dit lukt tot windkracht 6. De 8.3 is eigenlijk te groot voor het board en krijg moeite met hoogte lopen en aanplaneren. Bij 25 knopen wordt het echt teveel en stap ik over op een tabou 3s 96L. Let wel 25 knopen is echt een bak wind. Ik weet niet waar je vaart, maar in het binnenland is dat uitermate zeldzaam. Aan de kust wat vaker.

Een rocket 125 zou best goed moeten werken met een brede range. Alleen met weinig wind wordt dat dobberen.
Deze gebruikers waarderen heydude voor dit bericht:
Gertjanus

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

heydude schreef: di aug 04, 2020 12:33 pm

Als je in minimale condities wil kunnen varen heb je volume nodig. Vanaf een dikke 4 (15 knopen) zou je ook met een rocket 125 liter uit kunnen met een groot zeil. Zelf vaar ik een rocket 115 met 5.3 t/m 8.3 m2 aan zeil. Dit lukt tot windkracht 6. De 8.3 is eigenlijk te groot voor het board en krijg moeite met hoogte lopen en aanplaneren. Bij 25 knopen wordt het echt teveel en stap ik over op een tabou 3s 96L. Let wel 25 knopen is echt een bak wind. Ik weet niet waar je vaart, maar in het binnenland is dat uitermate zeldzaam. Aan de kust wat vaker.

Een rocket 125 zou best goed moeten werken met een brede range. Alleen met weinig wind wordt dat dobberen.
Nog even een vraag aan je ik heb de boards laten varen 🥴 en heb mijn oog nu op deze is die wel goed voor mij zal zo'n 525 gaan kosten hoop dat je me kunt helpen en is dat het geld waard?

Surfspullen
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1584262669 ... ialbuttons

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer »

Mja.... de waarde, naar mijn gevoel was de waarde tot voor kort voor die spul (AHD en F2 Xantos) verwaarloosbaar, m.a.w. dit kreeg je met moeite verkocht, maar..... blijkbaar is er nu een redelijke rush op watersportspul in Nederland aan de gang.

Ik kwam onlangs in een aantal verschillende surfshops en ik was bijzonder verrast van zoveel activiteit.
Nog in geen jaren zo'n drukte gezien en geweest in de surfshops.
De uitbaters beamen dit ook, druk, druk, druk ..... top hopelijk is deze herondekking een blijver ook na Corona (maar voorlopig zijn daarvan nog lang niet verlost).

Mooi om te zien en te horen dat er een heleboel herintreders zijn.

Dit zorgt er voor dat de tweedehandsmarkt gaat aantrekken, het aanbod wordt kleiner.

Deze Free Diamond en F2 Xantos zijn eigenlijk beide boards die tot voor kort nog nauwelijks aan de man te brengen waren, dus wees voorzichtig wat je er voor uitgeeft.

Ik ga mij verder niet bemoeien in de verkoop van iemand anders, maar in mijn ogen hebben ze nu niet veel meer waarde dan dat ze voorheen hadden. De Diamond een 100 euro max en de Xantos was eigenlijk een containerpark boardje tot voor kort (kartje bier waard).

Succes met het uitzoeken van de spullen (een spreekwoord zegt, 'alles is zoveel waard als een gek er voor geven wil :lol:' )

Het is natuurlijk allemaal wat je wil uitgeven en wat je denkt er nu en in de toekomst mee te gaan doen. Als je goed spul wil zul je meer moet uitgeven, maar ga je ook meer voor terugkrijgen in de vorm van gebruiksplezier dan met een hoop oudere spul. Modernere bredere shapes varen gewoon stukken beter dan het oudere spul.

Dit is wel zo'n board die je als herintreder wel zou willen hebben (afhankelijk van je vroegere niveau en hoe lang het geleden is dat je nog eens op een board gestaan hebt) viewtopic.php?f=22&t=13904423
Deze gebruikers waarderen AHD-Surfer voor dit bericht:
Gertjanus

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Mijn idee was ook dat al het surfspul van voor 2010 tot maart dit jaar een kratje bier waard was, ook al was het een complete set met zeilen boards etcetra.

Zo een oud setje vragen ze nu dus 500 voor. Ik zou er als je graag wil surfen misschien 250 voor geven, en heel goed kijken of de mast (glasfiber kan desintegreren en dan krijg je al die troep in je handen/buik of waar je het ook langs haalt) en giek (metaalmoeheid) nog goed zijn.

En voor lief nemen dat het volgend jaar niets meer waard is.

Mocht je het budget hebben dan zou ik toch voor 350 euro of zo een tabou rocket kopen van 2011-2015 in 125/135 liter. En daar dan een zeil/mast/giek bij zien te vinden van 7.5 meter. Dan kun je in ieder geval een begin maken.
Deze gebruikers waarderen tristan55555 voor dit bericht:
Gertjanus

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Ter aanvulling, straks komt iedereen van vakantie, gaat misschien weer aan het werk, etcetra. Er zijn er vast een hoop bij die totaal geen tijd meer voor de surfsport hebben of het toch een hoop gedoe vinden.

Dus als je een paar maandjes geduld hebt en volgend jaar de hobbie serieus op gaat pakken, dan kun je allicht modern spul voor een goede prijs krijgen.

Het is net als met aandelen, zonde om op het hoogtepunt te kopen. En voordeel met surfen in tegenstelling tot aandelen is dat je in ieder geval enigszins weet wat het hoogtepunt is elk jaar, de zomer :-).

Green Egg
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Green Egg »

Gertjanus schreef: wo aug 05, 2020 11:07 pm

Nog even een vraag aan je ik heb de boards laten varen 🥴 en heb mijn oog nu op deze is die wel goed voor mij zal zo'n 525 gaan kosten hoop dat je me kunt helpen en is dat het geld waard?

Surfspullen
Bieden
Sorry, naar ook dit setje zou ik persoonlijk laten liggen. Je geeft aan dat dit setje je 525 euro gaat kosten. Echter het grootste zeil bij dit setje is een 6.7. Dat is domweg veul te klein voor jouw postuur om met 4 bft te kunnen planeren. Je zou dus naast dit setje ook nog op zoek moeten naar een 8 / 8.5 m2 incl mast en giek. Dan wordt het mijns inziens een veel te duur setje.
Maar wat eerder ook al genoemd wordt ... het is maar net wat een gek er voor geeft.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | F-Race/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie »

Mijn moeder is vorige zondag na al die jaren dat ik windsurf, eens meegegaan en haar enige reactie was: "zo een gedoe om dat in elkaar te steken en uiteen te halen, dat jij daarvoor al die moeite over hebt!" :lol:

Wat de besproken planken betreft, ik heb wel steeds bijzonder lovende kritieken over de AHD Free diamond gelezen toen ik ben begonnen me te interesseren voor de surfsport in 2005. Destijds de ideale freerider en "as such" zowaar de voorloper van de razend populaire Rocket, lijkt mij. Ik surfte toen nog niet, maar AHD-surfer zal wellicht er meer over kunnen zeggen (leuke discussie trouwens, die oude planken... :D ) Ik herinner me nog hoe ik op het punt stond een FD 86 te kopen - een echt lichtweerkanon, je had nog de lichtere freeraceversie, man die was pas echt gegeerd - en de eigenaar vroeg er nog 450 euro voor, wat me overdreven leek voor een plank uit 2001. Wel, ik heb toen getwijfeld en net iets te lang blijkbaar, want binnen de week was ie verkocht.

Een goede plank blijft een goede plank, ongeacht het bouwjaar. Maar de vraag is natuurlijk maar wat je er nog voor over hebt. Ik ken iemand met een F2 powerglide en die zou ze al lang hebben kunnen vervangen door een veel recenter board maar ze houdt die lekker bij en zweert erbij. Het is ook zo persoonlijk soms. Alles hangt af van je ingesteldheid, ik wissel graag (zoals veel die-hards, neem ik aan) en ik volg een beetje de trends, maar anderen vinden dat dan weer overroepen of zelfs belachelijk. Het is ook niet omdat het nieuwer is, dat het beter is: ik ben altijd verrast wanneer ik door de wol geverfde windsurfers op hun oude lange, ongemeen smalle plank mij rustig zie voorbijsteken op het water (nu, ik ben nu ook geen door de wol etc... surfer :lol: )

Het hangt er ook van af hoe gehecht je bent aan je plankje: ik heb een Exocet Cross II 94 zien voorbijkomen voor 200 euro. No way dat ik mijn 84 voor zo'n bedrag aan de man zou brengen, daarvoor vind ik m zelf veel te leuk varen :9~ Maar dat is ook meteen de reden waarom ik 'm niet wil verkopen natuurlijk.

Tristan, ik denk dat het moeilijk wordt momenteel een tweedehands Rocket voor 350 te scoren... tenzij je als de wiedeweerga op een dergelijk bod ingaat... Rockets vind je amper tweedehands en ze worden doorverkocht als zoete broodjes. Idem voor de nieuwe exemplaren, dat weten de surfshops zelf ook drommels goed.
Deze gebruikers waarderen Wisecoonie voor dit bericht (totaal 2):
tristan55555Gertjanus

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

Green Egg schreef: do aug 06, 2020 8:49 am
Gertjanus schreef: wo aug 05, 2020 11:07 pm

Surfspullen
Bieden
Sorry, naar ook dit setje zou ik persoonlijk laten liggen. Je geeft aan dat dit setje je 525 euro gaat kosten. Echter het grootste zeil bij dit setje is een 6.7. Dat is domweg veul te klein voor jouw postuur om met 4 bft te kunnen planeren. Je zou dus naast dit setje ook nog op zoek moeten naar een 8 / 8.5 m2 incl mast en giek. Dan wordt het mijns inziens een veel te duur setje.
Maar wat eerder ook al genoemd wordt ... het is maar net wat een gek er voor geeft.
Geen sorry juist hiervoor heb ik jullie echt nodig, ik begin nu wel beter inzicht te krijgen in het wondere wereldje van het surfen 😂 ik heb een vriend die ook op mp en diverse sites mee kijkt naar een mooi plankje . Maar ik ga (mits ik natuurlijk iets supers voorbij zie komen zoals een tabou rocket 125 l of zo ) huren en leren waar ik het lekkerst op vaar . Maar mocht ik iets tegen komen hoop ik jullie weer lastig te mogen vallen 🤙

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

tristan55555 schreef: do aug 06, 2020 8:01 am Ter aanvulling, straks komt iedereen van vakantie, gaat misschien weer aan het werk, etcetra. Er zijn er vast een hoop bij die totaal geen tijd meer voor de surfsport hebben of het toch een hoop gedoe vinden.

Dus als je een paar maandjes geduld hebt en volgend jaar de hobbie serieus op gaat pakken, dan kun je allicht modern spul voor een goede prijs krijgen.

Het is net als met aandelen, zonde om op het hoogtepunt te kopen. En voordeel met surfen in tegenstelling tot aandelen is dat je in ieder geval enigszins weet wat het hoogtepunt is elk jaar, de zomer :-).
Daar zat ik ook aan te denken

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 »

Die redenering vind ik voor surfspullen niet helemaal terecht. Voor een paar honderd euro de rest van het seizoen missen? of je zou dan in de tussentijd moeten huren. Het ligt er dan een beetje aan het aantal keer dat je huurt of dat gunstiger is. Voordeel is wel dat je goed weet wat je nodig hebt.

Als je eenmaal spullen hebt en je wil langzaam upgraden ben ik het er helemaal mee eens. In het dal seizoen komen regelmatig leuke spullen op marktplaats voor scherpe prijzen.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT »

Ja, het is nu gewoon wat de gek er voor geeft. Waarde bepaling heeft eigenlijk weinig zin want iedereen wil koste wat kost snel spullen hebben. Beter is vragen of een set geschikt is. Voor de rest moet je er bij oude spullen nu gewoon vanuit gaan dat het volgend jaar mogelijk niets meer waard is.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Losse Xantos (Carbon versie ) koop je wel voor 275 € ongeveer weet ik, soms met wat repareerbare schade.
Zeilen, masten en gieken zou ik los kopen en zelf samenstellen , dan ben je veel vrijer in de keuze

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

Flowmaster schreef: do aug 06, 2020 1:08 pm Losse Xantos (Carbon versie ) koop je wel voor 275 € ongeveer weet ik, soms met wat repareerbare schade.
Zeilen, masten en gieken zou ik los kopen en zelf samenstellen , dan ben je veel vrijer in de keuze
Dan ga je er vanuit dat ik precies weet wat op elkaar afgestemd is/hoort . begin het een beetje te snappen maar om honderden euro's uit te geven en er dan achter komen dat dat Board niet lekker vaart bij dat type grote zeil is ook jammer toch

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 »

Gertjanus schreef: do aug 06, 2020 8:47 pm
Flowmaster schreef: do aug 06, 2020 1:08 pm Losse Xantos (Carbon versie ) koop je wel voor 275 € ongeveer weet ik, soms met wat repareerbare schade.
Dan ga je er vanuit dat ik precies weet wat op elkaar afgestemd is/hoort . begin het een beetje te snappen maar om honderden euro's uit te geven en er dan achter komen dat dat Board niet lekker vaart bij dat type grote zeil is ook jammer toch
Inderdaad, als beginner of herintreder vrijwel niet te doen. Tel daar bij op de tijd en brandstof die je gebruikt om die spullen op te halen op verschillende adressen.
Maar, als je dat wel wil doen kun je met behulp van dit forum prima passende onderdelen kopen, gewoon vragen! Uiteindelijk heb je dan waarschijnlijk wel de best passende set.

Heb je ook al eens overwogen het budget op te rekken? Voor 1200 euro heb je een leuke nieuwe plank met eenvoudig tuigage. Van daar uit kun je dan gedurende het seizoen uitbreiden met tweedehands spul.

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

coen76 schreef: do aug 06, 2020 9:16 pm
Gertjanus schreef: do aug 06, 2020 8:47 pm
Inderdaad, als beginner of herintreder vrijwel niet te doen. Tel daar bij op de tijd en brandstof die je gebruikt om die spullen op te halen op verschillende adressen.
Maar, als je dat wel wil doen kun je met behulp van dit forum prima passende onderdelen kopen, gewoon vragen! Uiteindelijk heb je dan waarschijnlijk wel de best passende set.

Heb je ook al eens overwogen het budget op te rekken? Voor 1200 euro heb je een leuke nieuwe plank met eenvoudig tuigage. Van daar uit kun je dan gedurende het seizoen uitbreiden met tweedehands spul.
Heb het nu opgetrokken tot 800 zag op mp een fanatic
Hawk limited edition 120liter is dit wel een goede uitgang of is dit voor 94 kg te licht zag dat je met zeilen 5,5 tot 8,5 kon varen en heb ik daar dan wat aan ? Wil varen met 4tm7 bft

WindSurfboard
€ 500,00
https://link.marktplaats.nl/m1581494073 ... ialbuttons

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 »

Wat vaarde je vroeger,? En bij welk gewicht ongeveer?
De Hawk is een snelle freerider of freeracer. Dus niet de allermakkeliijkste. Het ligt er heel erg aan wat je niveau in het verleden was. In principe verleer je het niet, maar met andere nieuwere spullen en wat kg extra ( gok ik :) ) moet je niet met te lastig materiaal starten.

Aanvulling: als jij 30 jaar geleden op een slalom board 95 liter 270 lang vaarde met 80 kg. Dan zou die Hawk een mooie optie zijn nu. Maar was je toen 70 kg en vaarde je met een 320 lang board dan is die Hawk of elk 120liter board nu waarschijnlijk te klein.

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

coen76 schreef: do aug 06, 2020 9:50 pm Wat vaarde je vroeger,? En bij welk gewicht ongeveer?
De Hawk is een snelle freerider of freeracer. Dus niet de allermakkeliijkste. Het ligt er heel erg aan wat je niveau in het verleden was. In principe verleer je het niet, maar met andere nieuwere spullen en wat kg extra ( gok ik :) ) moet je niet met te lastig materiaal starten.
Ik had vroeger een Manta 295 en kon redelijk gyben een beetje springen en was bezig met duckgyben en proberen cheesrollen te maken alleen ging dat niet zo goed 🥴😁 maar inderdaad toen ik 16 was woog ik iets (veel minder) ,nu 94kg😂😂 heb pas nog met redelijk harde wind gevaren en waterstarten gaat oke met voetbanden op lange stukken lukt het wel in planee maar gyben ging maar was nog meer bij stilvallen zeil om slaan . Maar wil best een uitdaging maar moet inderdaad wel realistisch zijn . Zoals eerder al werd aangeraden en waar ik op gevaren heb een tabou rocket 125 ging redelijk goed . Maar dit is weer 5 liter minder . Dus mischien niet slim? En is 450€ voor zo'n bord oke? Of te veel IVM schade historie

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 »

Oh daar heb ik overheen gelezen dan? Je hebt die rocket 125 gevaren? Dan kun je het denk ik het beste zelf inschatten. De Hawk zal ook niet heel veel lastiger zijn. Aan de andere kant kan 5l een groot verschil maken als je gewicht in de buurt van je volume komt. Die Manta zal dan rond de 130 liter geweest Zijn gok ik.

Gertjanus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gertjanus »

coen76 schreef: do aug 06, 2020 10:13 pm Oh daar heb ik overheen gelezen dan? Je hebt die rocket 125 gevaren? Dan kun je het denk ik het beste zelf inschatten. De Hawk zal ook niet heel veel lastiger zijn. Aan de andere kant kan 5l een groot verschil maken als je gewicht in de buurt van je volume komt. Die Manta zal dan rond de 130 liter geweest Zijn gok ik.
Dat weet ik echt niet meer ,maar het is zo lastig om voor iets te gaan . Wat denk je van de prijs van de Hawk limited edition is dat één oké prijs of kan ik beter doorsparen? Maar met zo'n Hawk kun je daarmee doorvaren met bijvoorbeeld windkracht 8 ? Of is dat dan niet te doen omdat het zeil bereik min 5,5 is ? Of zijn dat adviezen .ik had namelijk op die tabou toen een 3.7 bij windkracht 7/10 (heb toen ook maar 15 min gevaren van de 2uur en de rest in het water gelegen en materiaal gewisseld bij brouwersdam) maar wat een Fun was dat 😁

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Je eerste setje moet absoluut low/medium wind georiënteerd zijn ! De dagen dat het +25 knopen waait zijn echt zeldzaam, en dan nog moet je de skills hebben om het nog leuk te vinden ook bij 25+ ! Als ik mijn persoonlijke statistieken bekijk, dan surf ik hooguit 10% van de sessies met 25+. Als je op zee surft, kan dat wel anders liggen.
Deze gebruikers waarderen RP6conrad voor dit bericht:
Gertjanus

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Met 94kg zou ik dan een rocket / hawk 135 nemen en geen 125.

Hawk is wel sneller en iets lastiger, nieuwere manta is een slalomboard en daar moet je gewoon niet aan beginnen.
Deze gebruikers waarderen tristan55555 voor dit bericht (totaal 2):
GertjanusHuug

Plaats reactie