Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Zeil en windbereik Fanatic Hawk 95 en Fanatic Ray ltd 125

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Zeil en windbereik Fanatic Hawk 95 en Fanatic Ray ltd 125

Bericht door Down the line »

Iemand ervaring met deze board en ervaring met wind en zeilbereik van deze boards in combi met bepaalde vinmaat, twijvel of deze 2 boars goed kunnen aansluiten in combi met meerdere vinnen of dat er nog een board er tussen in nodig is

De boards zijn ;

Hawk 95 is 245 bij 58 van 2006/2007 met ofo van 37 cm, vinnen 29, 32 en 34 cm. Fanatic zegt 4.0 tot 7.0 maar 7.0 lijkt mij wat overdreven, hoop dat 6.2 nog relaxt gaat

Ray 125 Ltd. is 245 bij 70 en nog geen 7 kilo van 2010 met ofo van 46,5 , vin voorlopig alleen 42 cm, Fanatic zegt 6.5 tot 9.0. Ik denk en hoop zelf dat het meer 6.0 tot 8.5 is

Benieuwd dus of deze 2 boards goed op mekaar aansluiten voor iemand rond 75 kilo met redelijk niveau

Inzet is wat sneller heen en weer varen. Beter leren gijpen en in de toekomst misschien een sprongetje. Vaart nu in trapeze, kan waterstarten, meer als helft van gijpen lukken op Shark 120. 1 kant bijna 100% :z Staat in binnenste voetbanden achter en buitenste voor

Zijn boards hiervoor; de Fanatic Shark 120 duurzame uitvoering en oudere goya 105 freemove en Tabou Freestyle 100

Zeilen zijn 4.0 , 4.7 , 5.3 , 6.2 , 7.0 en 7.6

Zelf verwacht ik dat 6.2 de kantelmaat en hoofdvraag is dus zal 6.2 nog goed werken op beide boards en zal vinmaat dan nog helpen. Zo ja welke maat vin voor beide boards

Vaar-locatie in Nederland is vooral Uitgeestermeer en Amstelmeer. De Hawk 95 is vooral voor Kapathos en Sao Vicente maar met goede wind en niet te moeilijke omstandigheden ook in Nederland

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRDFSW 85/96,FanaticRay95, Speedster69, Angulo Release W133, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Re: Zeil en windbereik Fanatic Hawk 95 en Fanatic Ray ltd 125

Bericht door Endewerf »

Ik heb de Fanatic Ray 95 uit 2009. Absoluut topboard. Wat ik superfijn aan dit board vind is de diepe dubbel concave voorin de neus. Bij onrustige chop op het ijsselmeer blijft dit board heerlijk rustig doorvaren. De Ray 125 heeft ook een beetje dezelfde shape dus ik denk dat je broer er heel blij van wordt. Een vriend van mij heeft die Hawk 95 en om heel eerlijk te zijn, die vaar ik aan alle kanten voorbij met de Ray. De Ray vaar ik met 5,0 tm 7,0.

Hopelijk gebruiken jullie ook nog mn oude Naish Indy 7,6 :)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Thanks. Vraag is of zowel de Ray 125 als Hawk 95 met 6.2 redelijk goed te varen zijn , zodat ze goed aansluiten zodat dat er geen board tussenin nodig is rond de 64 breed

7.6 en 7.0 zijn Indy en 6.2 en kleiner powerwave
Wil 6.2 zo mogelijk vervangen voor type Indy

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRDFSW 85/96,FanaticRay95, Speedster69, Angulo Release W133, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Bericht door Endewerf »

De Hawk kan je prima met een 6,2 varen. De Ray volgens mij ook wel omdat het een relatief smal board is. Ik zou eerst voor 2 boards gaan.

hawk108
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door hawk108 »

Zoals mijn username al aangeeft heb ik even geleden met veel plezier op een Hawk 108 gevaren. Met 6.7 hellcat ideaal. Een 7.2 hellcat in combi met een 460 mast vond ik niet fijn, gaat wel maar net te zwaar . Vond de Hawk een heel fijn board, veel controle en daardoor had ik veel vertrouwen in het board. Inderdaad iets langzamer dan de Ray. De Ray uit 2014 (zware falcon) vond ik de fijnste uit de hele reeks. Ook hier vond ik 6.2 en 6.7 de perfecte maat. Hoop dat je er iets aan hebt.

LRS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LRS »

Down the line schreef:Iemand ervaring met deze board en ervaring met wind en zeilbereik van deze boards in combi met bepaalde vinmaat, twijvel of deze 2 boars goed kunnen aansluiten in combi met meerdere vinnen of dat er nog een board er tussen in nodig is

De boards zijn ;

Hawk 95 is 245 bij 58 van 2006/2007 met ofo van 37 cm, vinnen 29, 32 en 34 cm. Fanatic zegt 4.0 tot 7.0 maar 7.0 lijkt mij wat overdreven, hoop dat 6.2 nog relaxt gaat

Ray 125 Ltd. is 245 bij 70 en nog geen 7 kilo van 2010 met ofo van 46,5 , vin voorlopig alleen 42 cm, Fanatic zegt 6.5 tot 9.0. Ik denk en hoop zelf dat het meer 6.0 tot 8.5 is

Benieuwd dus of deze 2 boards goed op mekaar aansluiten voor iemand rond 75 kilo met redelijk niveau

Inzet is wat sneller heen en weer varen. Beter leren gijpen en in de toekomst misschien een sprongetje. Vaart nu in trapeze, kan waterstarten, meer als helft van gijpen lukken op Shark 120. 1 kant bijna 100% :z Staat in binnenste voetbanden achter en buitenste voor

Zijn boards hiervoor; de Fanatic Shark 120 duurzame uitvoering en oudere goya 105 freemove en Tabou Freestyle 100

Zeilen zijn 4.0 , 4.7 , 5.3 , 6.2 , 7.0 en 7.6

Zelf verwacht ik dat 6.2 de kantelmaat en hoofdvraag is dus zal 6.2 nog goed werken op beide boards en zal vinmaat dan nog helpen. Zo ja welke maat vin voor beide boards

Vaar-locatie in Nederland is vooral Uitgeestermeer en Amstelmeer. De Hawk 95 is vooral voor Kapathos en Sao Vicente maar met goede wind en niet te moeilijke omstandigheden ook in Nederland
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van het type zeil dat je gebruikt, is in elk geval mijn beperkte ervaring. Op mijn Gecko 105 (nog iets ouder dan jouw Hawk schat ik in) kan ik met m’n goed hanteerbare freeride zeil van 6,5m2 nog prima waterstarten. Echter m’n 7,0m2 race zeil (hoewel marginaal groter, maar met cambers en brede mastslurf die vol water loopt als hij plat in het water ligt) is gewoon te lomp en te zwaar om mee te waterstarten. op zo’n board met wat minder volume vind ik het zeil aan het optrekkoord uit het water hijsen ook geen pretje, en heb ik het liefst iets wat goed te hanteren is.
Groet,
Chris

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Gaat mij echt om de Hawk 95 en Ray 125 of deze goed aansluiten op elkaar en of je nog wat met vin(maat) kan doen om dat te bevorderen, waarbij ik denk dat 6.2 de kantelmaat is. Dus graag mensen die hiermee ervaring hebben met deze of zelfde type boards kwa maatvoering

Zeilen zijn zoals eerder gemeld. 7.6 en 7.0 Naish Indy (2 camber zeil met vrij smalle windslurf) en 6.2 tot 4.0 powerwave zeilen.(Force, combat)

Gewicht van de zeilen is licht. De 7.6 met lichte 100% 460 sdm mast en 7.0 en kleiner met lichte 100% rdm masten en met carbon giek
Laatst gewijzigd door Down the line op do dec 03, 2020 11:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Een 60 breed freeracertje als de Hawk 95 kan gewoon 6.2 op. Gedaan met XFire 90, Patrik F-Race 100, etcetra.

Een 70 breed boardje is 6.2 echt op het randje, niet heel fijn, maar het gaat wel. Ik heb dat op RRD FireStorm, Fanatic Ray 130, Patrik F-Race 120 ervaren.

Dus tja het is niet ideaal op het grote board, en met grote kar liefst een boardje ertussen. Maar op de Hawk 95 lijkt het me wel een fijne maat.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

tristan55555 schreef: do dec 03, 2020 11:22 am Een 60 breed freeracertje als de Hawk 95 kan gewoon 6.2 op. Gedaan met XFire 90, Patrik F-Race 100, etcetra.

Een 70 breed boardje is 6.2 echt op het randje, niet heel fijn, maar het gaat wel. Ik heb dat op RRD FireStorm, Fanatic Ray 130, Patrik F-Race 120 ervaren.

Dus tja het is niet ideaal op het grote board, en met grote kar liefst een boardje ertussen. Maar op de Hawk 95 lijkt het me wel een fijne maat.
Fanatic Hawk is geen freerace maar freemove of voor toen SuperX board, Hawk 95 is geen 60 cm breed maar 58 cm, dus zou hem niet vergelijken met de boards die jij noemt

6.2 op Ray 125 ltd heb ik ook mijn twijvel over of dat gaat voor iemand met 75 kilo en redelijk niveau. Zal een 6.4 type Naish Indy of switchblade/oxygen hier beter matchen ?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

tristan55555 schreef: do dec 03, 2020 11:22 am Een 60 breed freeracertje als de Hawk 95 kan gewoon 6.2 op. Gedaan met XFire 90, Patrik F-Race 100, etcetra.

Fanatic Hawk is geen freerace maar freeride/freemove of voor toen SuperX board. De Hawk 95 is geen 60 cm breed maar 58 cm zodat 4.0 er ook nog goed op te varen is in Karpathos , dus zou hem niet vergelijken met de boards die jij noemt. De X fire en F race is echt veel meer slalom en gaan beter om met grotere maten zeil

6.2 op Ray 125 ltd heb ik ook mijn twijvel over of dat gaat voor iemand met 75 kilo en redelijk niveau. Zal een 6.4 type Naish Indy of switchblade/oxygen hier beter matchen ?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Fanatic Hawk werd de laatste jaren echt wel als freerace meegenomen. Voor freeriders kan het een behoorlijk intimiderend board zijn. Dat heb ik in ieder geval begrepen. De boards die ik noem zijn iets breder, maar ook iets korter. Daarnaast vaar ik er ook 7.0 op. Ik denk echt dat 6.2 er prima op vaart.

Ik denk dat geen enkel 6.2 zeil echt superlekker zal varen op die Ray 125. Ik vaar zelf Switchblade/RacingBlade/Oxygen/Purelip in die maat (ja allemaal gehad). Het zeil voelt ten opzichte van de boardbreedte dan gewoon wat klein aan. Op de SuperSport 111 leek het nog het best te werken ondanks de 70cm breedte. Maar dat is qua volume/lengte dus weer een stuk kleiner board. Maar het gaat dus wel, voelt alleen niet als de ideale combi. Mooier kan ik het ook niet maken.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bedankt voor je info. Dacht dat zelf ook over de Ray 125 Ltd met 6.2. Board heeft best wel brede one food off tegen de 47

We gaan de 6.2 op Hawk 95 proberen als weer het toelaat. Zou 32 of 34 cm vin eronder dan nog wat extra doen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Hangt er helemaal vanaf welke vin. Dus ik zou er eentje lenen en proberen, als je geduld hebt (ik ben daar zelf niet zo goed in).

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Een 29 select EVO slalom vin zat bij het board en daarboven meer gebogen freeride/freemove G10 vinnen. 2 maal 32 en een 34 cm van MFC, Mystick en Fins.. Hele hoge eindsnelheid is niet echt belangrijk, aan en door planeren met 6.2 wel en zelfde geld voor bochtenwerk, EVO 29 zal ook met de tijd vervangen worden voor freemove/freeride model. Standaard zit een 28 cm freemove vin bij het board

One food off Is 37 van de Hawk, dus is de 34 dan nog mogelijk of beter 32 als grootste.

Als weer het toelaat gaan we het zelf testen maar elke persoonlijke ervaring van deze of zelfde type boards is welkom

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | F-Race/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie »

Voor wat het waard is en in zoverre het je kan helpen: ik heb zowel de Ray 110 uit 2012 als de Hawk 108 uit 2009 destijds (2013) kunnen proefvaren in Soma Bay, Egypte.

De Hawk vond ik speels maar die heeft wel wat druk nodig om te performen, "half planeren" leek mij er niet in te zitten (een Rocket bvb is daar wél toe in staat). Een beetje een alles-of-niets verhaal. En de vroegere jaargangen van de Hawk werden door Fanatic op zijn website vergeleken met de Eagle, zijn freeride broertje, waarbij Fanatic zelf aangaf dat je het volume van de Hawk een niveau lager moest inschatten dan de Eagle. Bvb:

- Hawk 123 = Eagle 113
- Hawk 108 = Eagle 100
enz.

Wat mij dan weer doet denken dat die 6.2 niet geweldig gaat varen op een Hawk 93 (als het een vroege Hawk betreft, zoals je zelf aangeeft, is het volume 93 en niet 95). Ik heb zelf een Indy 6.4 en die heb ik al eens zonder veel succes gevaren op mijn Cross 94 (nogal vergelijkbaar met die Hawk93 lijkt mij). Al is die Indy slechts een 2cam freerider met smalle masthoes, optrekken zodra de wind wegviel was geen pretje. En een Indy geeft veel power, de 6.4 heeft beduidend méér power dan een vergelijkbaar 6.5 freeride zeil. Een 6.4 op die Hawk93 wordt naar mijn gevoel niet prettig. Zoals je zelf aangeeft, de vroege versies van de Hawk waren eerder gericht op bump&jump en manoeuvres (= het supercross-gebeuren van weleer) dan op puur heen en weer raggen. Die "oude" Hawks hebben niet de power in de tail die freeracers uit die klasse wel hebben.

Op de Ray 110 heb ik ook gevaren, inderdaad een geweldig board. Vliegt over de chop. Niet lang genoeg gevaren om er me echt een duidelijk beeld van te maken, maar mij lijkt een 6.2 (of die Indy 6.4) op een Ray 125 al iets beter passen, maar je zal toch tegen het randje zitten.

Ik denk dat je zelf wel beseft dat een 110 tussen die 93 en de 125 de ideale oplossing zal zijn, maar dat zal niet zijn bedoeling zijn.

Zoals iedereen hier zegt: probeer die 6.2 eens op beide boards uit. Veel zal ook afhangen van waar je maat die boards vaart (open zee, meer...).

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Zal zeker afhangen waar je surft. Eerst maar boards met warmere temperatuur proberen en dan vooral benieuwd met 6.2. De 6.2 op de Ray 125 op vlagerig Uitgeestermeer en op minder vlagerig Amstelmeer zal hopelijk gaan met de Hawk 95 en 6.2

Voor Uitgeestermeer is er ook nog een oude geplakte 5.7 Force voor de Hawk 95 als grootste maat. Op filmpje hierboven zag ik 5.9 met Hawk 93, dus zal 5.7 denk ik wel lukken op Hawk 95 als grootste maat

Mocht de 6.2 powerwave ook lastig worden op de Hawk op Amstelmeer en 5.7 echt de grootste maat wordt voor de Hawk down 95, zal de 6.2 omgeruild worden voor type 6.4 Indy gezien ik verwacht dat dit type zeil en inzet bereik beter aansluit bij de Ray 125 ltd

Vond ook hier op forum in oud topic dat op de Ray 125 met 7.6 en 6.6 en ook zelfs met 5.9 racezeil was gevaren

viewtopic.php?t=13860127

Gaat hier wel om iets zwaardere Ray 125 en iemand met redelijk hoog surfniveau. Maar lijkt dat een type 6.4 Indy als kleinste maat wel gaat werken voor de Ray 125 als ik dit lees in combi met 38 cm vin

pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Ray 111 | Ram F9 6.8 7.8

Bericht door pim46 »

Ik heb een ray 111 en 6.8 is heerlijk, maar idealiter zou ik bij 25 knopen al overstappen naar een kleiner board dus een 6.2 op 125. Het kan maar is niet ideaal.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Fanatic Ray 111 van 2015 is puur kopie van Facon 111 van 2015 , enige verschil is iets duurzamere materialen en mogelijkheid voetbanden naar binnen, maar wel puur falcon slalom shape met scherpe rail, monoconcaaf , iets bredere tail met 69 cm breed en 115 liter volume gemeten.

Denk dat Ray 111 van 2015 stuk lastiger varen is gepowerd met 6.2 of 6.4 als Ray 125 van 2009/2010 met meer freeride shape , smallere tail met behoorlijke V en minder scherpe rail

Om deze discussies, etc dus te voorkomen graag alleen advies als je ervaring heb met Ray 125 of Hawk 95 of echt zelfde type board, denk zelf dat Ray 2015 die 1 op 1 kopie van Falcon is, dat niet is

Verder helemaal mee eens dat Ray 125 niet ideaal is met 6.2 powerwave of 6.4 type Indy , maar is denk ik heel erg afhankelijk waar je surft. Op vlagerig Uitgeestermeer met ZW 18 tot 25 knopen met redelijk vlak water zal dat anders zijn als op choppie ijselmeer

We gaan het gewoon eerst proberen en als het echt niet fijn is dan een 64 cm breed freeride board erbij
Deze gebruikers waarderen Down the line voor dit bericht:
pim46

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Kwam voor weinig een F2 Eliminator 103 tegen. 63 breed Dus die moet het gat rond de maat 6.2 opvullen en lijkt tevens ideaal board voor Sao Vicente als we daar weer heen mogen .... :z

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Endewerf »

De rooie of de groene?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Rood, zwart,wit. 2006 dacht ik

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met P7 en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Hallo John.
Een beetje late reactie van mij.
Maar....hebben we hier nog steeds over mijn gele Indy 7.0? (2013) (De laatste versie die nog op een RDM ging)
Ik vaarde de Indy 7.0 op de X97 van Thommen en dat ging prima. De Hawk moet dit zeker ook kunnen.
Deze boards komen uit dezelfde cross groep van toentertijd.
De 6.2 op Ray 125 wordt een ander verhaal.
Dit zeil is te klein voor dit board.
Ik heb zelf de 6.0 Stealth (2005) op de FF110 (2009) gevaren en dan moet je goed geconcentreerd blijven.
ik had dan vaak geen druk meer in het zeil en bepaalde het board je koers.
Met de Vapor 6.7 had ik dit probleem niet.(2009)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Kapitein Rob schreef: za jan 09, 2021 2:59 pm Hallo John.
Een beetje late reactie van mij.
Maar....hebben we hier nog steeds over mijn gele Indy 7.0? (2013) (De laatste versie die nog op een RDM ging)
Ik vaarde de Indy 7.0 op de X97 van Thommen en dat ging prima. De Hawk moet dit zeker ook kunnen.
Deze boards komen uit dezelfde cross groep van toentertijd.
De 6.2 op Ray 125 wordt een ander verhaal.
Dit zeil is te klein voor dit board.
Ik heb zelf de 6.0 Stealth (2005) op de FF110 (2009) gevaren en dan moet je goed geconcentreerd blijven.
ik had dan vaak geen druk meer in het zeil en bepaalde het board je koers.
Met de Vapor 6.7 had ik dit probleem niet.(2009)

Klopt. De Indy 7.0

Maar Hawk 95 stuk ouder en is 58 breed en de Thommen 97 moderner kwa shape en een stuk breder

Surfniveau van mijn surfmaatje is (misschien) ook stuk lager als die van jou.

Is ook allemaal erg spot afhankelijk. Op vlagerig Uitgeestermeer zie je heel veel surfers van zijn niveau met 6.2 op 70 cm breed freeride of freerace board varen

Vandaar de F2 Eliminator 105 van 63 breed aangeschaft als tussenboard voor als wind wel lekker doorkomt voor 6.2 of Amstelmeer of naar Sao Vicente

De Hawk 95 is meer voor Karpathos en als de wind echt doorkomt in Nederland voor 5.3 en kleiner

Plaats reactie