Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Voeten in achterste voetband

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

BicElectricRock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: KA Race 7.9/7.1/6.3 JP VI 68 2010, Falcon89 2013
Contacteer:

Voeten in achterste voetband

Bericht door BicElectricRock » di aug 12, 2008 8:23 am

Na een aantal jaren van afwezigheid ben ik weer gaan surfen.

Op de huidige (slalom) boards staan de achterste voetbanden flink naar buiten om zo voldoende druk te kunnen geven.
Nu kan ik op zich redelijk varen maar toch heb ik vaak problemen om mijn achterste voet in de voetbanden te plaatsen.
Ik ben gewend om eerst wat snelheid te maken, dan voorste voet in de voetband en vervolgens de achterste in de voetband.
Doordat ik mijn achterste voet er niet goed in krijg is het gevolg dat:

......ik krijg een katapult doordat ik te laat met mijn voet in de voetband kom
......of ik krijg een flinke spray met water doordat mijn voet eerste door het water sleept (nog het minst erg :D )
......of het duurt te lang waardoor ik oploef en stilval.

Het gevolg is dat ik hierdoor wat krampachtig start (te vroeg in de voetbanden, 'chicken' houding bij starten, oploeven om niet te hard te gaan etc).

Hebben jullie tips?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Voeten in achterste voetband

Bericht door Huug » di aug 12, 2008 8:40 am

Door het zeil achterover te kantelen, de naturlijke gang op weg naar je voetbanden, ga je oploeven. Als je oploeft bij het naar achter bewegen dan gaat het drukpunt van je zeil ws. sneller naar achter dan het draaipunt van je plank. Dat gaat ook naar achteren als je vaart maakt, maar kennelijk minder snel/ver. Probeer je tuig zoveel mogelijk op dezelfde plek te houden als je naar je voetbanden gaat.
Nog een insteek is dat mensen 'te graag' in de voetbanden willen, ze staan dan eigenlijk te ver uit het midden en duwen de loefrail onder... en alweer loeft de plank op.

BicElectricRock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: KA Race 7.9/7.1/6.3 JP VI 68 2010, Falcon89 2013
Contacteer:

Bericht door BicElectricRock » di aug 12, 2008 8:55 am

Dank voor je reactie.

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest merk ik.
Het grootste probleem is eigenlijk niet het oploeven maar het niet in mijn voetbanden komen. Het oploeven is een gevolg hiervan.

Doordat ik niet in mijn achterste voetband kom (ja, hij staat groot genoeg :D ) sta ik teveel op alleen mijn voorste been en wordt voorover getrokken in een katapult.
Dit heeft me al een gekneusde rib opgeleverd ( :cry: ) Ik vind het lastig om in een voetband te komen die zover op de rand van het board staat.

Met bv een waveboardje heb ik geen enkel probleem

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » di aug 12, 2008 11:41 am

BicElectricRock schreef:Dank voor je reactie.

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest merk ik.
Het grootste probleem is eigenlijk niet het oploeven maar het niet in mijn voetbanden komen. Het oploeven is een gevolg hiervan.

Doordat ik niet in mijn achterste voetband kom (ja, hij staat groot genoeg :D ) sta ik teveel op alleen mijn voorste been en wordt voorover getrokken in een katapult.
Dit heeft me al een gekneusde rib opgeleverd ( :cry: ) Ik vind het lastig om in een voetband te komen die zover op de rand van het board staat.

Met bv een waveboardje heb ik geen enkel probleem
Ken dat, mijn eerste uitje met de isonic 135 en het was ook van dat. Was daarvoor nog nooit met de voetbanden zo extreme aan de kant geraakt.
Wat mij vooral helpt is het volgende:
1) Om in de achterste voetband te geraken val je in het begin van het leerproces iets meer af wat je normaal gezien zou doen. Dit zorgt ervoor dat je net langer de tijd hebt om in je voetband te geraken alvorens je gaat oploeven/stilvallen. Geef vol druk op je voorste voet.
2) Gooi je voet er niet in. Bruuske beweging haalt je uit balans en geraak je in kattapult. Probeer de "Elvis wiggle', maw kruip met je achterste voet langzaam naar de voetband.
3) Kijk niet naar je voeten, of zo kort mogelijk, of je geraakt uit balans.
4) In het begin moet je je voetbanden zoeken zonder ingehaakt te zijn. Haak pas in nadat je in je voetbanden staat. Zal je ook nogal wat schade besparen.
5) Door bovenste truukjes te volgen ga je al minder het water raken met je hiel zodat je minder spray hebt. Wat je wel kan doen om dit nog verder te minimaliseren, is met je voeten een V vorm aannemen eens je in de voetbanden zit. Je gaat dus met je achterste hiel iets meer naar binnen draaien. Dit zal je zelfs helpen bij het hoogtelopen omdat je beter druk op de rail geeft.
6) zet je achterste voetband in het begin heeeeeeel breed. Vergemakkelijkt ook de beweging.

En verder oefenen, oefenen en oefenen tot het zonder problemen lukt

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » di aug 12, 2008 12:34 pm

Bekend probleem!

Wat ik deed (en nog wel als ik moe begin te worden) is sterk oploeven.
Hierbij zet ik veel druk op de voorste voet/hang ik wat naar voren, zodat de druk van de achterste voet af is.

Ook haal je zo de snelheid er een beetje uit, wat ik zelf wel prettig vind.
(dan is de crash wat minder hard en de kans op een crash minder groot).

Daarna de hak eerst op de goede plek en dan de rest van de voet naar achteren draaien (Elvis-wiggle heet het hierboven meen ik).

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di aug 12, 2008 5:13 pm

Of je doet hetzelfde als ik (en er zijn er meer)
Zet eerst je achterste voet in de voetband.

Grabber
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Grabber » wo aug 20, 2008 8:09 pm

Dat doe ik zelf idd ook.
Eerst inhaken en vaart maken.
Ik heb nog niet vaak met beide voeten in de voetbanden gevaren, maar ik schop nu vaak al bij de eerste versnelling mijn achterste voet in de achterste voetband aan de lijzijde (gek he? gaat makkelijk op de één of andere manier). Dan schuifel ik, al versnellend, met mijn voorste voet naar achteren. Mijn achterste been buigt dan iets, mijn voorste been strekt bijna (minder druk voor op de plank, begint dan echt te zweven) terwijl ik wat afval om vaart te houden en niet stil te vallen.
Op dit punt heb ik het moeilijk om controle te houden en ga ik meestal maar °³p mijn voorste voetband staan (loefzijde), maar dat moet met wat oefening straks erin gaan worden (staat wat steviger). Als ik dan lekker planeer ga ik oploeven.
Te snel naar achteren is oploeven en stilliggen.
Bij mij werkt dit, als ik iets verkeerd doe, hoor ik het graag, als het jou helpt is het helemaal leuk! :wink:

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » wo aug 20, 2008 8:40 pm

Je achterste voet in de voetband aan de lijzijde stoppen lijkt me iets wat niemand zou moeten doen.

Niet alleen zul je het straks weer moeten afleren (wat erg lastig kan zijn als je het lang doet), ook is de vaarhouding niet echt goed, lijkt me.
Volgens mij kun je je zeil zo nooit goed dichttrekken en kun je alleen goed met erg ruime wind varen.
Dat verklaart, denk ik, ook dat je moet afvallen om niet stil te vallen.

Ook lijkt het me erg lastig om de voorste voet een beetje fatsoenlijk in de voetband te krijgen op deze manier.

Het idee van die brede planken/voetbanden aan de buitenkant is dat je voldoende druk op de vin kunt geven.
Jij geeft nu aan de verkeerde kant druk, wat volgens mij de reden is dat je geen controle kunt houden.
Ik denk dat de loefzijde omhoog wil, de neus ook en/of de plank begint te zwabberen? (is even een een gok, want deze situatie is wel erg raar voor te stellen).

Niet doen dus!
Zet desnoods je achterste voet OP de voetband, om te beginnen.

Je zult zien/voelen dat dat de juiste plek is en dat het veel beter vaart.
Haal desnoods de achterste voetband er af en ga tussen de lege pluggen staan.
Of smokkel een beetje en zet je achterste voetband wat naar binnen.
Veel voetbanden hebben wel meerdere gaatjes voor de schroeven. En anders maak je er zelf wat gaatjes bij in, als dat kan.

surfbob
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: mistral joker, neilpryde expression en search

Bericht door surfbob » wo aug 20, 2008 10:48 pm

Grabber schreef:Dat doe ik zelf idd ook.
Eerst inhaken en vaart maken.
Ik heb nog niet vaak met beide voeten in de voetbanden gevaren, maar ik schop nu vaak al bij de eerste versnelling mijn achterste voet in de achterste voetband aan de lijzijde (gek he? gaat makkelijk op de één of andere manier). Dan schuifel ik, al versnellend, met mijn voorste voet naar achteren. Mijn achterste been buigt dan iets, mijn voorste been strekt bijna (minder druk voor op de plank, begint dan echt te zweven) terwijl ik wat afval om vaart te houden en niet stil te vallen.
Op dit punt heb ik het moeilijk om controle te houden en ga ik meestal maar °³p mijn voorste voetband staan (loefzijde), maar dat moet met wat oefening straks erin gaan worden (staat wat steviger). Als ik dan lekker planeer ga ik oploeven.
Te snel naar achteren is oploeven en stilliggen.
Bij mij werkt dit, als ik iets verkeerd doe, hoor ik het graag, als het jou helpt is het helemaal leuk! :wink:

Is helemaal niet heel raar hoor, ik kan me voorstellen dat je doordat je je voorste voet nog niet inde voetband hebt, deze nog iets meer naar voren hebt en de uitwerking van je gewicht dus ook verder naar voren blijft.
Ik heb de laatste tijd ook op verschillende slalomboards gevaren en bij een van die boards merkte ik ook dat ik het wel makkelijk vond om eerst mn achterste voet in de voetband te zetten, er is denk ik geen goed of fout, doe gewoon wat voor jou lekker werkt!

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » do aug 21, 2008 1:16 pm

vanaf ik op snelheid kom haak ik men trapeze in, wanneer ik dan in plané kom zet ik men voorste voet in de voetband, beetje afvallen en snelheid maken, dan zachtjes opzen elvis men achterste voet in de voetband (duurt 5 sec), dan komt men board echt los en gewoon scheuren maar. Indien de wind niet voldoende is (vlagen) haal ik men achterste voet er terug uit en ga ik gewoon met 1 voet in de voorste voetband door.

Tip: upwind beetje naar voor leunen in trapeze, downwind, redelijk naar achter gaan hangen in de trapeze. En met vlagerige wind u zeil goed looch leach trekken, laat die vlagen dan maar lekker rammen in u zeil

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » do aug 21, 2008 1:51 pm

Ik weet dat ik royaal in de minderheid ben maar toch mijn 50ct.

Normaal gepowerd.
beetje snelheid maken
achterste voet in de voetband
iets afvallen (meer snelheid)
bijna lekker in plane > voorste voet in voetband

Vooral als je op water surft met chop en de voetbanden op de rail van het board.
Vind ik het lastig om al stuiterend in plane de achterste voet in de voetband te krijgen.

2de voordeel. Als je bij het aanplaneren een vlaag erof krijgt sta je met de achterste voet in de voetband steviger. Waardoor je dan minder kans hebt op een katapult.

Grabber
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Grabber » do aug 21, 2008 2:26 pm

Als ik de snelheid af voel nemen en risico op stilvallen/oploeven groot wordt (bijv. ernstig groot windgat) laat ik m'n achterste voet in de band en zet ik m'n voorste voet wat verder naar voren. Zo sta je gelijk heel stevig om een volgende vlaag die ineens in je zeil beukt op te vangen; zo gauw ik weer snelheid en controle heb probeer ik de voorste voet op of in de band te friemelen.

Ik ben blij dat dat kennelijk niet helemaal raar is.
Wat wel vreemd lijkt en wat de vraagsteller volgens mij ook aangeeft, is dat het lastig is om de voetbanden die helemaal aan de zijkant van het board staan te gebruiken (zo zet ik m'n achterste voet veel makkelijker in de voetband aan de lijzijde van mijn board, dan die aan de loefzijde).

danielh
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: 62 tot 84 liter - 3.3 tot 5.3
Contacteer:

Bericht door danielh » do aug 21, 2008 4:26 pm

ik had dit probleem ook enige tijd, met name toen ik net begon met het varen in de voetbanden.
mijn tip: eerst de voorste voet instappen, en je achterste voet TEGEN je achterste band zetten. zo voel je goed waar deze zich precies bevindt. als je genoeg snelheid heb verplaats je rustig je achterste voet in de voetband. doe dit rustig en geleidelijk, en zonder te kijken, probeer hem er niet met geweld in te schoppen. als je dit vaak genoeg doet heb je vanzelf de feeling, en weet je je voetband blindelings te vinden. blijf niet te lang op je voorste been staan, want dan heb je inderdaad kans op een katapultje :) een kleine rustige beweging moet genoeg zijn. succes

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » do aug 21, 2008 8:23 pm

Wat ik tegen "eerst achter erin" heb....

Je planeert aan in een vlaag. Je gooit m ruim. Dan wil je gelijk in je voetbanden stappen. Als je dan je achterste voet eerst doet, dan heb je alleen je voorste voet om een katapult te voorkomen. En dat terwijl je als je je board ruim gooit, een stevige trek naar voren krijgt. Op alleen je voorste voet kan je dan imho niet blijven staan. Je kan te weinig weerstand naar voren opbouwen. En dus ga je vaker voorover. Nou wil ik gelijk geloven dat JJ het altijd zo doet... maar volgens mij gooi je dan je board niet ruim genoeg bij het aanplaneren. En planeer je dus te laat aan. Het had eerder gekund..

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » ma aug 25, 2008 1:35 pm

Grabber schreef:(zo zet ik m'n achterste voet veel makkelijker in de voetband aan de lijzijde van mijn board, dan die aan de loefzijde).
Vind ik zowat het vreemdste dat ik hier de laatste tijd heb mogen lezen : je achterste voet in de voetband aan de LIJzijde plaatsen?? Dat is nu wel s je reinste onzin :-?

Jouw Shark heeft 4 voetbanden met een dubbele voetband achterin, het kan dan toch nooit de bedoeling zijn dat je een voetband rechtsvoor combineert met de voetband linksachter en omgekeerd aan de andere zijde! Geen wonder dat je op snelheid dan niet meer in je voorste voetband geraakt. Leg me trouwens eens uit hoe je met zo'n rare lichaamshouding je zeil dicht kan trekken :-?

Jouw bewering lijkt me eerder een ticketje voor een megakatapult : de eerste de beste vlaag rukt je zeil verder open, je staat met je voet in die voetband aan lijzijde (zoals ik het me voorstel, hou je je lichaam dus ongeveer 45" tov je board en niet evenwijdig aan je board, zoals het hoort), je kan geen tegendruk meer bieden aan je zeil en hopla, je hebt prijs.

Nooit doen! Dan kan je beter eerst leren in die voorste voetband te geraken vooraleer je de achterste op gaat zoeken, Jille geeft goede tips wat dat betreft. En ga eens te rade op de website van Guy Cribb, daar heb ik zelf ook véél uit geleerd (http://www.guycribb.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

liefhebber
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX-XS +SX- M,Fanatic Falcon T2, Loft Sails Racing Blades 5.6 tm 7.8, Gun sails10.9

Bericht door liefhebber » ma aug 25, 2008 5:47 pm

Ik vaar zelf sinds 2 jaar op een F2 SX-M en die heeft de voetbanden ook zover achterop en naar buiten staan.
In het begin had ik ook veel moeite omde achterste banden te vinden en het board accelereerd zo snel dat je op volle snelheid bijna niet meer je benen kunt verplaatsen. Oploeven kan dan inderdaad helpen. dat doe ik zelf in een enkel geval ook nog wel eens. Maar de beste tip die ik kan geven is: Bij aanplaneren board ruim gooien en zodra hij planeerd beide benen in de voetbanden plaatsen en dan inhaken en pas oploeven.
Op het moment dat je downwind aanplaneerd heb je nog niet zoveel druk op je benen en kun je gemakkelijker je voeten verplaatsen. Verder is het een kwestie van blindelings aanvoelen waar je moet zijn.
Dus veel trainen en dan gaat het jou ook lukken. :D

zweefvlieger
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: zie profiel

Bericht door zweefvlieger » do aug 28, 2008 8:48 pm

Had in het begin exact hetzelfde probleem, maar kwam er toen (tot grote opluchting) achter dat eerst met de achterste voet in de voetband gaan, voor mij veel makkelijker gaat.

Ik ga nu zodra ik planeer met mijn achterste voet in de voetband. Hiervoor moet de koers ruim genoeg zijn zodat ik tijdens het zoeken/instappen een beetje mag oploeven voordat ik uit plané zou raken.

Het blijft een moment van opperste concentrati°¨:
achterste been optillen, op 1 been blijven planeren, voetband zoeken, oploeven onder controle houden, in plané blijven, niet katapulteren.

Grabber
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Grabber » di sep 02, 2008 4:26 pm

Hey luitjes, ben vandaag lekker aan het oefenen geweest; achterste voet eerste, voorste voet eerst (resulteerde in een kattepult, maar dat zal aan mij liggen :lol: )
Het is ook een paar keer gelukt mijn achterste voet netjes in de loefzijde-band te zetten, maar dan moet ik wel echt vol in plane zijn anders loeft de zaak geheid op. Ik blijf proberen! Ik heb wel gemerkt dat op die plek je nog weer harder over het nat scheurt! :D

Mag ik er nog eens een andere vraag aan vastknopen:
Wie haakt in bij het aanplaneren (en dus v°³°³r de voetbanden) en wie erna?
Ik doe het altijd gelijk en dat heeft het voordeel dat je gelijk zonder veel kracht met je hele gewicht aan je zeil kan hangen als je om benen en voeten aan het balanceren bent. Het heeft natuurlijk het nadeel dat je moeilijker kan pompen en dat je kwetsbaarder bent in vlagen.
Hoor graag jullie mening!

danielh
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: 62 tot 84 liter - 3.3 tot 5.3
Contacteer:

Bericht door danielh » di sep 02, 2008 10:19 pm

ik haak ook direct na opstappen in. daarna afvallen, gang maken, voorste voet in voetband, achterste voet erin (mits genoeg power in zeil / snelheid) en gaan!

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » wo sep 03, 2008 8:34 am

Zelf ben ik ook geen kolos, dus haak ik liever eerst in om m'n krachten te sparen en daarna idd voetband voor (zodra ik aanplaneer) en eens op snelheid voetband achter.

Je kan uiteraard niet voluit pompen wanneer je ingehaakt bent, maar trainer Jem Hall geeft een goed alternatief : ingehaakt in trapeze en in de voorste voetband, je giek iets verder naar achteren vastgrijpen met de zeilhand en een paar keer flink en snel aantrekken (in zijn instructievideo noemt hij dat "small pumping"). Heb het uitgeprobeerd maandag en dat werkt wonderwel. Wel de correcte lichaamshouding zo goed mogelijk bewaren zodat je je plank niet uit evenwicht brengt.

Plaats reactie