Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Voeten in achterste voetband

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

overpowerd
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: vinta threefory, hy-fly slalom 295 ,gun sails mega x 6.3 ,maui hotsail 4.9, de vries sails 4.2

Re: Voeten in achterste voetband

Bericht door overpowerd » do sep 04, 2008 7:53 pm

ik heb keuze uit de voorste en de achterste voetbanden moet ik de voorste of achterste voetband kiezen en moet ik onder de plane ook wisselen?

mvg,

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do sep 04, 2008 9:09 pm

@overpowerd: Begin maar met de voorste voetbanden, als het dan nog harder gaat en op heel ruime koersen kun je je voorste voet een bandje naar achteren zetten

overpowerd
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: vinta threefory, hy-fly slalom 295 ,gun sails mega x 6.3 ,maui hotsail 4.9, de vries sails 4.2

Bericht door overpowerd » zo sep 07, 2008 11:02 am

ok

Rob Gaastra
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 stoke, Starboard PureAcid, Gaastra Matrix Pilot Gtx en nog wat zooi

Bericht door Rob Gaastra » ma sep 08, 2008 10:54 am

off topic: small pumping zoals genoemd, probeer het ook maar eens als je al vol in plane bent, kost bijna geen moeite en je lichaam hoeft niks te doen, en resultaat is nog een versnelling

boyanka
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: starboard futura 133 2011, F2 stoke 116 2006,

Bericht door boyanka » za sep 13, 2008 10:52 pm

:) ik haak eerst in, zodra ik zie dat het vlagerig is gaat eerst mijn achterste voet in de voetband en later pas de voorste. voordeel met eerst de achterste voet is dat je geen kattapult hebt. in het verleden een paar lelijke klappen gemaakt en nu zweer ik dus bij de achterste voet eerst. wat ook scheelt zijn stevige voetbanden die hun vorm blijven behouden met instappen

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma jul 31, 2017 11:43 am

Oudje, even afstoffen, ben vast niet de enige met dit probleem hahaha.
Mijn probleem is dat wanneer ik rechtsvoor sta ik met mijn linker voet vaak moeite heb om in de voetband te komen, zeker op een beetje stuiterig water, met de linkervoor heb ik zelden een probleem om mijn rechtervoet in de voetband te krijgen, dat gaat heel soepel, hoef dan ook nauwelijks te kijken terwijl dat andersom wel anders is.
Het zou natuurlijk makkelijker zijn als ik dat kijken achterwege laat, maar op de een of andere manier lukt me dat niet omdat ik waarschijnlijk bang om mis te stappen.
Het zal ook wel te maken hebben dat ik of we allemaal wel een goede en een minder goede kant hebben, maar kan het ook aan stand trapezelijnen liggen? De lijnen heb ik trouwens op de Guy Grip methode en daar ben ik wel content mee.
Iemand tips, of een redelijke uitleg hoe het komt dat de ene zijde heel makkelijk gaat en de andere zijde juist moeilijk?
Ben benieuwd!

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » ma jul 31, 2017 12:02 pm

@ Reindt, idd hebben de meesten een voorkeurshouding en daardoor meer moeite over een bepaalde vaarrichting. Waar volgens mij het algemene advies is voorste voet eerst (in de gedachte dat dit je voorwaartse en open houding beter vasthoudt ?) en met vlagerig weer velen het veilig vinden om achter er eerst in te schuiven heb ik de gekke twist om mijn rechtervoet eerst in de voetband te doen (ongeacht of die achter of voor staat).
Het is niet precies het probleem wat jij beschrijft, maar misschien helpt het je om je voorkeursvoet eerst in de voetband te plaatsen en dat het daarna makkelijker wordt om je andere voet ook te plaatsen??? (ik zou idd afraden om te kijken waar je stapt, je wilt kijken waar je heen wilt met je board...)

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Bericht door Ruben » ma jul 31, 2017 3:12 pm

Om te oefenen helpt het ook om je voetbanden wat wijder te zetten. Dat heb ik ook eerst gedaan en daarna kunnen ze steeds strakker tot ze weer staan zoals ze volgens het boekje zouden moeten.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » ma jul 31, 2017 7:11 pm

Heb dit fenomeen bijna eigenlijk altijd wel ergens in een seizoen. Waarom geen idee, maar de oplossing is eigenlijk altijd weer bewust eventjes goed te gaan zitten in m'n trapeze (begin altijd ingehaakt met mijn voorste voet in de voetband) dan heb ik alle tijd en controle om in de achterste voetband te komen. Deze staan overigens tegenwoordig met de nieuwe versie van SB's lightstraps weer een gat breder....

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » di aug 01, 2017 1:08 pm

Om te oefenen helpt het ook om je voetbanden wat wijder te zetten. Dat heb ik ook eerst gedaan en daarna kunnen ze steeds strakker tot ze weer staan zoals ze volgens het boekje zouden moeten.
Ik weet niet wat het volgens het boekje moet zijn volgens jou, maar hoor de meeste gevorderde surfers (wavers iig) continu aangeven dat de meeste surfers hun voetbanden te strak hebben staan. Nu snap ik dat het vooral met waven (en freestylen) nut heeft om meer op het midden van het board te staan en dus dieper in de straps, maar ik vermoed dat ook veel freeriders de voetbanden wel aan de strakke kant heeft staan. Zet ze niet te strak, je wreef moet er echt wel goed in en je tenen moeten er aan de andere kant wel uitkomen!

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di aug 01, 2017 1:59 pm

heb de voetbanden ook op mijn slalomboards ook lekker wijd staan net als op mijn waveboards.

Weet niet wat het boekje zegt.

Had ze voorheen een stuk strakker staan (net de tenen aan de andere kant uit de voetband) en had op een slalomboard toen bij een zwevend voorste voetje nog wel eens de angst en neiging om eruit te schieten. Dat heb ik nu niet meer.

Op waveboard lekker wijd om goed druk te kunnen zetten.
Bij een crash schiet ik er probleemloos uit.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di aug 01, 2017 2:18 pm

Goed dat ik dit topic zie, want ik heb ook nog een vraag over de achterste voetband. Inmiddels lukt me dit al aardig ook al moet ik bij de achterste toch nog wel even kijken tijdens instappen. Wanneer je voldoende snelheid hebt om in de voorste te stappen volgt de achterste eigenlijk vlak erna (vaak kwestie van een paar seconden later tot je snelheid flink omhoog gaat). Wanneer het flink choppy is, maar soms ook op redelijk vlak water met harde vlagen, lukt het me een enkele keer niet om de band in 1 keer te vinden terwijl de snelheid dan snel omhoog schiet. Gevolg is dat het na de mislukte poging al zo hard gaat dat ik mijn achterste voet er niet meer in durf te doen en het rakje afvaar met alleen de voorste voet erin en de achterste er dan op of tegen aan. Moet ik gewoon ballen kweken om met een tweede poging op hoge snelheid alsnog die voet erin te krijgen of kan ik dan beter de achterste voet eruit laten en bij het volgende rakje een nieuwe poging totdat het een automatische handeling wordt? Het is niet dat ik in de voetbanden komen als prioriteit nr. 1 zie, maar het vaart gewoon een stuk fijner zeker in choppy omstandigheden.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di aug 01, 2017 2:30 pm

meestal steek je je achterste voet vlak na de voorste voet in de voetband.

Je hebt diverse opties mocht je hiermee moeite hebben.

A steek eerst tegen de gebruikelijkheid in eerst je achterste voet in de voetband.
terwijl je dit doet niet je gewicht erop zetten maar je gewicht op je voorste voet houden.

B als jet water te choppy is en je snelheid inmiddels al te hoog om vol in plane je achterste voet erin te steken.
Vaar even hoog aan de wind. De snelheid zakt hierdoor iets waardoor je net even een moment krijgt om de achterste voet ook in de voetband te steken.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » di aug 01, 2017 2:31 pm

enne ballen kweken is goed voor diverse momenten :-)

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di aug 01, 2017 2:54 pm

A: Zal het eens proberen eerst de achterste dan de voorste, heb het nog nooit geprobeerd, omdat het voelt als te snel teveel druk op de achterkant voelen, maar misschien valt dit mee en is het wat in choppy omstandigheden.

B: Hoog aan de wind varen vind ik nog vrij lastig. Ik ben momenteel aan het uitproberen wat het punt is dat je zo optimaal mogelijk op dat punt kunt varen zonder teveel snelheid te verliezen dat je uit plane raakt en weer opnieuw moet beginnen. Juist die voetbanden helpen hier enorm mee, omdat je dat mooi kan regelen met je voeten. Met 1 voet in de banden gaat dit alweer lastiger dan met beide voeten in de banden zeker met harde wind/chop.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » di aug 01, 2017 3:19 pm

Robbie-79 schreef:
di aug 01, 2017 2:54 pm
B: Hoog aan de wind varen vind ik nog vrij lastig. Ik ben momenteel aan het uitproberen wat het punt is dat je zo optimaal mogelijk op dat punt kunt varen zonder teveel snelheid te verliezen dat je uit plane raakt en weer opnieuw moet beginnen. Juist die voetbanden helpen hier enorm mee, omdat je dat mooi kan regelen met je voeten. Met 1 voet in de banden gaat dit alweer lastiger dan met beide voeten in de banden zeker met harde wind/chop.
Alleen even om je achterste voet in de voet te krijgen.

alleen om het jezelf net even iets makkelijker te maken

JanvD
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JanvD » wo aug 02, 2017 7:39 am

@ Robbie; het klinkt alsof je erg veel druk op je achterste voet hebt tijdens het varen, waardoor je niet het gevoel hebt deze te kunnen verplaatsen tijdens het varen. Dat is niet ongebruikelijk, maar kijk eens of je met de positie van je trapezelijnen of met je totale houding (7, open, zie diverse andere posts en instructiefilmpjes) het voor mekaar krijgt om meer in balans te staan en minder op je achterste voet. Hopelijk heb je dan minder ballen nodig om het voor mekaar te krijgen.
Ook tijdens planeren zou je in en uit je voetbanden moeten kunnen komen.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » wo aug 02, 2017 3:18 pm

JanvD schreef:
wo aug 02, 2017 7:39 am
@ Robbie; het klinkt alsof je erg veel druk op je achterste voet hebt tijdens het varen, waardoor je niet het gevoel hebt deze te kunnen verplaatsen tijdens het varen. Dat is niet ongebruikelijk, maar kijk eens of je met de positie van je trapezelijnen of met je totale houding (7, open, zie diverse andere posts en instructiefilmpjes) het voor mekaar krijgt om meer in balans te staan en minder op je achterste voet. Hopelijk heb je dan minder ballen nodig om het voor mekaar te krijgen.
Ook tijdens planeren zou je in en uit je voetbanden moeten kunnen komen.
Met mijn lijnen heb ik in het begin veel gedoe gehad, maar ik heb ze nu bij al mijn 3 zeilen nu volgens de Guy Cribb manier afgesteld. Dit werkte meteen goed voor mij en vaart comfortabel. Met de voetbanden ben ik nog maar een maandje bezig. Het is nog wat onwennig, ik vind mijn achterste band nog niet blindelings en moet daarom nog heel even naar beneden kijken. Niet handig, maar liever dat dan een katapult wanneer ik mis stap. Probeer dat kijken al wel wat af te leren, maar zeker in harde wind situaties vind ik het fijner om te blijven staan. Ik denk dat mijn houding wel ok is, hoewel ik mezelf nog nooit op foto's/filmpjes heb gezien. Wanneer ik in beide banden sta hang ik met gestrekte armen en met mijn heupen en schouders iets naar voren gedraaid in mijn trapeze en gaat het eigenlijk bijzonder fijn. Wanneer ik wat naar voren hang kantelt het zeil automatisch een beetje naar achter/onder (tot vlak boven het board) en kan ik hem mooi dichttrekken.

Enige waar ik nu wel geregeld last van heb, wanneer ik in beide voetbanden sta is dat ik mijn trapezelijn soms uit de hangt valt. Ik ben nu wat met de lengte van de lijnen aan het spelen en heb ze naar wat ik van een andere ervaren surfer heb gehoord behoorlijk lang staan. Wanneer ze iets korter staan heb ik er minder last van maar trek ik het zeil soms teveel naar het water toe wanneer ik over het water hang wat ten koste gaat van de power. Ik vermoed dat dit komt dat ik misschien te klein optuig voor de wind. Afgelopen zondag voer ik flink overpowered en had ik er minder last van. Ga vrijdag als de voorspellingen zo blijven weer varen en ga dan ook een maatje groter dan dat ik normaal optuig om te kijken of dit het probleem van de lijnen verliezen kan oplossen.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » zo aug 06, 2017 9:36 am

Wat experimenteren met je verstelbare lijnen... maakt een groot verschil uit, ik gebruik op elke giek verstelbare NP vario lijnen en pruts er ook geregeld aan:

- kortere lijnen bij minder wind, omdat je meer terugkoppeling wil van je zeil, zodat je sneller kan reageren op vlaagjes of windgaten.
- langere lijnen bij meer wind, omdat je meer afstand wil van je zeil zodat je hardere vlagen kan opvangen, een fractie meer tijd krijgt om te reageren en niet meteen "overboord" getrokken word bij de eerste beste dikke vlaag.

Ik heb het hier nu niet over geweldige verschillen hé, een beetje verlengen of verkorten kan al een groot verschil uitmaken. Had vroeger ook geregeld last van uithaken, heb intussen geleerd dat dit een "symptoom" is van te lange lijnen. Paar cm inkorten in dat geval en het probleem is opgelost.

Lijnen van 20/22 inch zoals sommigen suggereren, vind ik in elk geval véél te kort. 26 inch is tegenwoordig zowat de standaard, surfers op brede slalom of formulaboards gaan dan nog een stuk langer zodat ze de giek ook nog een stuk hoger kunnen zetten bvb.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » vr aug 25, 2017 4:19 pm

Ik haak op de slalom pas in nadat ik in de voetbanden sta. Op die manier nooit een katapult. Met de trapeze ingehaakt wordt de druk automatisch over je lichaam en dus over je benen verdeeld. Je zal dan een been (achterste been) misschien niet kunnen optillen. Zonder kan je dat veel makkelijker. Je kan ook effectiever pompen op de vin zonder trapeze. Met freestyle haak ik eerst in omdat ik de (te) kleine spullen dan effectiever kan pompen met druk op de voorste voet.

26" is tegenwoordig al vrij kort. 28-30" is normaal, 32-34" is sneller/makkelijker met licht en zwaar weer. met licht weer kan je dan je zeil rechterop zetten, maar toch je board laten vliegen. met zwaar weer is het wat vergevingsgezinder en zit je niet zo opgesloten.

Guy cribb methode met lijnen gewoon op 1/3e zetten geloof ik niet in, want je kan je lijntjes echt trimmen op de mm

Plaats reactie