Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Variotop?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Arnoh
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S 86; Tabou Rocket 115; NP Fusion 4.9 t/m 6.7; Gaastra Matrix 7.5, Manic 3.7 & 4.2

Variotop?

Bericht door Arnoh » do okt 25, 2012 10:28 pm

Stomme vraag misschien, maar hoe werkt dat, een zeil met een variotop?

Kies je hierbij eenmalig voor een bepaalde mastlengte, bijvoorbeeld 340, of kan je altijd terugvallen op een andere lengte? Bijvoorbeeld 370. Ervan uitgaande dat het zeil op zowel 340 als 370 kan met variotop.

Alvast bedankt!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Variotop?

Bericht door eckerdt » do okt 25, 2012 11:10 pm

Klopt, de fabrikant bepaalt welke mastlengtes minimaal en maximaal op een zeil passen. Een variotop wil zeggen dat je m.b.v. een riempje de totale lengte van de 'mastslurf' kun verlengen. Hierdoor kun je een zeil bijvoorbeeld op zowel een 4.00 m. mast (riempje aangetrokken, mastdop zit strak tegen de top van de mast slurf aan) als op een 4.30 m. mast (riempje een stuk langer, mastdop zit 30 cm boven de mastslurf) kunt varen.

Uiteraard zit hier ook een max. aan, want het riempje is ook maar beperkt in lengte. Niet alle zeilen hebben een variabele top! (de meeste niet zelfs)

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » vr okt 26, 2012 4:02 pm

Meerdere merken maken gebruik van een vaste lengte variotop. Een luff van 409 kun je met een bandje van 9 cm (meestal bijgeleverd) icm een 400 varen of met een 370 icm een verlenger op 39.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr okt 26, 2012 5:09 pm

DonLimas schreef:een vaste lengte variotop.
Dat lijkt me een contradictio in terminis :devil:

Arnoh
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S 86; Tabou Rocket 115; NP Fusion 4.9 t/m 6.7; Gaastra Matrix 7.5, Manic 3.7 & 4.2

Bericht door Arnoh » vr okt 26, 2012 10:57 pm

Ik begrijp dus dat je iedere keer als je gaat varen opnieuw kan kiezen welke mast je wilt gebruiken voor het zeil met de variotop?

martijn van wees
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 axxis 262/85ltr. F2 stoke 107. Bic Techno 153. Tabou rocket 105 . NP 4.2-4.7-5.5-6.0-6.7

Bericht door martijn van wees » za okt 27, 2012 2:48 pm

Er gaan maar 2 max mast lengtes in het zeil. het is of bijv. 3.70 of 4.00. Dus niet elke keer een andere lengte..van 4.30 of 4.60..
Je kán extra bandjes halen bij de shop, maar meestal is er 1 in de zeil zak meegeleverd.
Staat er op het zeil dat je een 3.70 moet hebben dan moet je er geen 4.30 of 4.60 in prakken.
3.70 is ideaal, 4.00 kan met fario bandje.

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » za okt 27, 2012 6:57 pm

Huug schreef:
DonLimas schreef:een vaste lengte variotop.
Dat lijkt me een contradictio in terminis :devil:
Hahaha, vond het zelf ook al raar klinken maar kon zo geen andere bewoording vinden :roll:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » di aug 15, 2017 10:55 pm

Wanneer is er eigenlijk sprake van 0 cm verlenging in de top? Is dit als de variotop helemaal in de top van (de masthoes van) het zeil zit?

Op hoeveel verlenging denken jullie bijvoorbeeld dat de variotop op bijgaande foto (EZZY zeil) is afgesteld? Ik kon het riempje in ieder geval niet strakker zetten en de top past ook niet nog verder in de masthoes. Niet dat mij dit nu zo bijzonder dwars zit maar was wel benieuwd wat jullie hierover denken tijdens deze windloze dagen... :+
masttop.jpg

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo aug 16, 2017 2:19 pm

Deze opstelling zorgt dat je verlenger moet instellen op LUFF - mast + 5cm,zo werkt het in elk geval bij KA.

RonaldvT
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door RonaldvT » wo aug 16, 2017 2:56 pm

eckerdt schreef:
di aug 15, 2017 10:55 pm
Op hoeveel verlenging denken jullie bijvoorbeeld dat de variotop op bijgaande foto (EZZY zeil) is afgesteld?
Je kunt een mailtje aan Ezzy wagen, volgens mij reageert hij goed en snel op vragen.

Op de Ezzy site kom ik bij de 2012 Lion wel een foto tegen van een vario top die er verder inzit.

Afbeelding

Met als ondersschrift "Head cap fully recesses into sleeve head.", dus waarschijnlijk moet/kan hij er iets verder in voor nul verlenging.

http://www.ezzy.com/sails/2012-sails/lion

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » za aug 19, 2017 1:54 pm

Thnx! Ga ik doen. In dit geval betreft het een Ezzy Zephyr uit 2008.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » di aug 22, 2017 7:27 pm

Wat een topservice van Ezzy! Binnen 1 dag een reply van David 'the boss himself':-)

The Zephyr has a different head configuration than my other sails. The head cap does not slide inside the sleeve. Looking at your picture you are very close to the shortest setting on the head cap. You could possibly go up another 8mm, until the bottom of slider of the head buckle is even with the slot in the head cap.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » di aug 22, 2017 7:29 pm

Maar goed, wel bijzonder dat dit bij bijna alle zeilen met een variotop meestal slecht in aangeduid terwijl de rest op de cm. nauwkeurig getuned moet worden.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo aug 23, 2017 8:02 am

Het is pas een probleem als je het zeil 2e hands koopt , want dan weet je niet of er aan de variotop is gezeten.
Voor hetzelfde geld had deze vorige gebruiker een oudere 4.70 mast of zo , die niet echt meer als standaard maat worden gezien.

De manier waarop de variotop is ingesteld als het zeil nieuw is is zoals hij moet op de geadviseerde mast.
Vanuit deze positie ga je varieren als je een andere mast wilt gaan gebruiken.
Wil je dus varieren met verschillende lengtes moet je zorgen dat je de "origineel" ingestelde lengte niet vergeet om zo weer terug te kunnen naar fabrieks instelling.

Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou & Gaastra

Bericht door Lehcim » wo aug 23, 2017 1:40 pm

Ik heb een ezzy 3.5 waarbij 2 touwtjes zaten. 1 om hem op een 370 mast te varen en 1 voor een 4m mast. Zeil kan ook op een 340 mast al ben ik zo'n mast nog nooit tegengekomen.

Wat betreft lengte staat de vario op zn kortst bij een te korte mast en wordt het opgevuld met de verlenger. Bij te lange mast gaat de verlenger op 0 en is het kijken naar de luff.

Persoonlijk vind ik het bij die kleine maatjes niet zoveel uitmaken want de wind is dan toch nooit constant.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » do aug 24, 2017 10:23 pm

Worldxtreme schreef:
wo aug 23, 2017 8:02 am
De manier waarop de variotop is ingesteld als het zeil nieuw is is zoals hij moet op de geadviseerde mast.
Soms wordt de variotop er los erbij geleverd dus dan heb je hier niet zoveel aan.
Lehcim schreef:
wo aug 23, 2017 1:40 pm
Wat betreft lengte staat de vario op zn kortst bij een te korte mast
Maar wat is "op zn kortst" bij jou? De variotop in de mastslurf geduwd of er tegenaan? Scheelt al snel 4 cm.

Eigenlijk zou met een variotop op het verstelbandje zelf te lezen moeten zijn hoeveel je em verlengt in de top. Begrijp niet helemaal waarom ze de luffcurve heel nauwkeurig specificeren terwijl je eigenlijk nooit weet op hoeveel cm exact de masttop staat versteld. Tuurlijk is het een kwestie van gevoel maar zou een kleine moeite zijn om hier een duidelijke indicatie voor te geven, toch?.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr aug 25, 2017 7:57 am

Ben ik zeer benieuwd welk merk tegenwoordig een nieuw zeil aflevert zonder mast top.
Geloof er zelfs niets van.

Als dan toch kan ik mij ook niet voorstellen dat hier duidelijke optuig instructies bij geleverd worden cq te vinden zijn op de site van dat merk.

Indicatie op het vario gedeelte is alleen van belang indien je de juiste mast erin stopt.
En de vario top is juist zodat je verschillende ( lees : niet altijd de juiste mast ) kan gebruiken.

Als er op het zeil staat : Luff 4.46 is het zeil voor 4.30 mast met 16 cm verlenging.
Hier is normaal gesproken dan de variotop af fabriek op ingesteld.
Maar je kunt het zeil ook gebruiken met 4.60 mast maar dan moet je de variotop langer maken.

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Bericht door medano » vr aug 25, 2017 10:37 am

eckerdt schreef:
do aug 24, 2017 10:23 pm
Eigenlijk zou met een variotop op het verstelbandje zelf te lezen moeten zijn hoeveel je em verlengt in de top. Begrijp niet helemaal waarom ze de luffcurve heel nauwkeurig specificeren terwijl je eigenlijk nooit weet op hoeveel cm exact de masttop staat versteld. Tuurlijk is het een kwestie van gevoel maar zou een kleine moeite zijn om hier een duidelijke indicatie voor te geven, toch?.
North Sails heeft op het verstelbandje de lengte aangegeven waarop je het moet afstellen. op de kleine maten staat dus 370 cm en 400cm. Als je bandje daarop afstelt kan het niet fout gaan.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » wo aug 30, 2017 12:22 am

Worldxtreme schreef:
vr aug 25, 2017 7:57 am
Ben ik zeer benieuwd welk merk tegenwoordig een nieuw zeil aflevert zonder mast top.
Geloof er zelfs niets van.
De masttop wordt soms LOS erbij geleverd. Da's wat anders dan zonder masttop. Daar geloof ik namelijk ook niets van :+
Worldxtreme schreef:
vr aug 25, 2017 7:57 am
Als er op het zeil staat : Luff 4.46 is het zeil voor 4.30 mast met 16 cm verlenging. Hier is normaal gesproken dan de variotop af fabriek op ingesteld. Maar je kunt het zeil ook gebruiken met 4.60 mast maar dan moet je de variotop langer maken.
Precies, en dan zou ik het bijzonder handig vinden als er op het bandje vd masttop stond aangegeven wanneer ik de top op 14 cm (4.60 - 4.46) heb ingesteld zoals sommige North Sails dat kennelijk dus wel hebben.

Anyways, dit is gerommel in de marge. Tijd voor wind!

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo aug 30, 2017 7:31 am

voor de mensen die niet in oplossingen maar problemen denken.

zonder GEMONTEERDE masttop.

Daarbij , volgens mij gaat het hier om een non-issue want variotop zeilen zijn er al sinds windsurfzeilen gemaakt worden en zo vaak zie ik hier geen post voorbij komen over dit onderwerp.

Plaats reactie