Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke Freeracer boven de 120 liter

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

Re: Welke Freeracer boven de 120 liter

Bericht door Hans Kleingeld »

tristan55555 schreef:In de 130 freeride test van de surf van vorig jaar kwam de rrd firestorm 129 er stukken beter uit dan de bredere firemove 122. Breedte is dus niet alles!
Deze boards hebben wellicht verschillende shapes en verschillende doelgroepen. Breedte op zich kan dan niet de bepalende factor zijn. Bovendien is de test een momentopname onder bepaalde condities, op een gegeven spot met een paar testers. Vaak is er ook maar één fin die gevaren wordt. Wees dus voorzichtig met het oordelen over de breedte van het board gekoppeld aan een uitslag :)

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Dat klopt, het is een heel specifieke situatie. Het enige dat ik ermee wilde zeggen is dat breder niet altijd beter hoeft te zijn. Zoals onze bekende JC zegt, elk voordeel heb zijn nadeel.

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld »

Ik zie aan mijn Futura's dat ze in de loop van de afgelopen 7 jaar ook steeds dunner, breder en met minder volume geworden zijn. Mijn huidige Futura 114 is 72 breed en verdraagt een 8.5 perfect. Het valt me op dat dit board het niet alleen goed doet met 4-5 Bft met vlak water, maar ook met chop met 5-7 Bft en niet van het water vliegt. Dit zal waarschijnlijk ook voor de platte en brede boards gelden van Tabou en Fanatic. Als je dobbert geeft de breedte je drijfvermogen en vertrouwen. Als het echt hard waait met chop blijft de boards door hun dunheid en shapes veel makkelijker door te varen voor een recreant. Wat dat betreft is dit wel een tendens dat je zelfs met één board alles kunt doen en dat je met twee boards, één hebt voor licht/midweer (4-6 Bft) en één voor als het echt waait (5-8 Bft oid).

Black Sheep
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: F2 Team en Challenger Sails
Surf spul: F2 SX 2015 Silberpfeil 69 en 82, F2 Barracuda 92/2015 , Challenger Saila 2016 Aero6 / Salts 5G

Bericht door Black Sheep »

F2 Sputnik?fijn boardje....ondergewaardeerd..-;)

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer »

Zelf in het bezit van de Angulo Release's de 120 & 145 http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=fo ... &val=71114
Zeer rappe freeracer die aardig mee kan komen met slalom spul.

Niet zo breed,was vroeger altijd fan van de F2 RX 120 & F2 RX 133. Zelf de 120 RX gehad..top board. Nu de Release 120 is zeker net zo goed.

Switch naar F2 SX 69,F2 Sputnik 77 was niet echt een s6,wel de F2 Sputnik 63 die het best goed deed.
Nu voor het grote werk over naar de Angulo's,super veel controle,best rap en voor de rest naar oude Isonic's wood 2007/2008/2009.

Angulo goede shapes & scherp geprijst.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Bredere boards die korter zijn planeren actief wel eerder aan, maar je moet wel actief aan het werk. En ik vind een heel breed board niet zo lekker surfen. En tenslotte: het past lastiger in een kleiner model auto. Dus het is ook een beetje wat je zoekt en wat je expertise is. Er zitten veel mensen die heel goed kunnen surfen op het forum en die kunnen ons vaarkunnen wel eens overschatten met hun advies :P

Ik planneerde altijd lekker snel met mijn Lorch Breeze 129 uit 2011 (68,5 breed). Doordat het board langer was (256) hoefde je alleen maar een beetje te staan en je ging vanzelf. Daarvoor had ik een Fanatic Ray 130 uit 2011, deze was een stuk breder (73) en korter (235) maar het koste me veel meer moeite om weg te komen.

Ik weeg ook 85 kilo. Nu heb ik een Lorch Breeze 140 gekocht om nog eerder weg te komen met mijn 9.0 zeil.

In de Surf magazine van vorig jaar deed naast Lorch ook de RRD FireStorm 129 het geweldig. Die wilde ik ook heel graag kopen, maar was wat lastig te verkrijgen. Ze zijn nu rond de 1000 euro. Misschien ook een tip? Voordeel tov RRD FireMove is dat het meer een freerace en dus wat sneller board is. Volgens testen doet de FireStorm het ook erg goed in choppy water, dus als je niet altijd op vlak water surft is het volgens mij ook een aanrader.

En als je grote vinnen kan gebruiken waar je surft zou ik persoonlijk een JP SuperSport hebben gekozen. Wat ziet dat board er mooi uit, zodra ze Schellinkhout uitbaggeren koop ik er 1 van 2015 :devil:

Groeten Tristan

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 »

Net bij Kater mijn Rocket 125l ingeruild op een nieuwe Rocket 115l.
Heb het daar ook nog over de Rocket Wide gehad en mijn eventuele overweging en wat ze daar aangaven,dat de wide wel meer als een lightwind board gezien moet worden welke niet zo door de chop/golfslag zal knallen dan zijn smallere broer.
Mede door die info en dat ik de afgelopen paar weken een aantal keer weer heerlijk met onze 2010 115l Rocket heb kunnen varen,was de keuze voor mij duidelijk.
Ben heel benieuwd hoe de 2015 aanvoeld tov de 2010.

ron surf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish, Tabou, wave, free style, slalom
Contacteer:

Bericht door ron surf »

Zo, dan hier een reactie van iemand die de Thunder wel vaart!
Ik heb de lichte 2013 versie in 120 ltr. en deze is dus niet te koop! een beter board voor binnen water bestaat er niet!
Tenminste als je een board zoekt voor lichte en midden wind. Bijzonder snel planeren en een geweldige free ride snelheid.
In de DLD surf is het board matig getest en dat was de nekslag voor het imago van de Thunder. In Frankrijk was het een topper en terecht! Hij is daar heel veel verkocht. echter het beste vaart hij met een 2 cam (of zo) in 8.2. In ieder geval een groot zeil dus. Logisch, want het is een licht weer board. De snelheid zit hem echt in de smalle kont. het aan planeren in de brede neus. hij vaart als een hovercraft, vaart altijd door de windgaten heen en komt amper stil te liggen. Op vakantie heb ik een keer de 130 gevaren ook met verbluffende snelheid en controle, echter de 120 is echt mijn favo. deze voelt snel , apart, sensationeel en vooral goed aan. Een wiervin van de nieuwe uni fiber (FFW) is met een 8.2 perfect in 30 cm, ook weer vanwege de smalle kont. Kortom leuk om een board te hebben die onbekend en onbemind is want de meeste windsurfers varen achter me aan (tenzij ze nog een groter zeil hebben). Mijn vaar (planeer) uren zijn in ieder geval sterk verhoogd! Aloha
O ja, de wide is dus het gevolg van het imago probleem en die matige test (overigens met een 7.0), foutje bedankt! daarna is de wide gekomen. ik durf elke wedstrijd met de wide aan, ik ben sneller weg en heb een betere eindsnelheid. dus ...hij is niet te koop.
Aloha , veel plezier voor iedereen en uiteraard iedereen zijn eigen ding.

Plaats reactie