Bredere boards die korter zijn planeren actief wel eerder aan, maar je moet wel actief aan het werk. En ik vind een heel breed board niet zo lekker surfen. En tenslotte: het past lastiger in een kleiner model auto. Dus het is ook een beetje wat je zoekt en wat je expertise is. Er zitten veel mensen die heel goed kunnen surfen op het forum en die kunnen ons vaarkunnen wel eens overschatten met hun advies
Ik planneerde altijd lekker snel met mijn Lorch Breeze 129 uit 2011 (68,5 breed). Doordat het board langer was (256) hoefde je alleen maar een beetje te staan en je ging vanzelf. Daarvoor had ik een Fanatic Ray 130 uit 2011, deze was een stuk breder (73) en korter (235) maar het koste me veel meer moeite om weg te komen.
Ik weeg ook 85 kilo. Nu heb ik een Lorch Breeze 140 gekocht om nog eerder weg te komen met mijn 9.0 zeil.
In de Surf magazine van vorig jaar deed naast Lorch ook de RRD FireStorm 129 het geweldig. Die wilde ik ook heel graag kopen, maar was wat lastig te verkrijgen. Ze zijn nu rond de 1000 euro. Misschien ook een tip? Voordeel tov RRD FireMove is dat het meer een freerace en dus wat sneller board is. Volgens testen doet de FireStorm het ook erg goed in choppy water, dus als je niet altijd op vlak water surft is het volgens mij ook een aanrader.
En als je grote vinnen kan gebruiken waar je surft zou ik persoonlijk een JP SuperSport hebben gekozen. Wat ziet dat board er mooi uit, zodra ze Schellinkhout uitbaggeren koop ik er 1 van 2015
Groeten Tristan