Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Oude plank/nieuw zeil

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
erwinoverbeek
Deur-surfer
Deur-surfer

Oude plank/nieuw zeil

Bericht door erwinoverbeek » do aug 04, 2016 5:13 pm

Na jaren (25) niet gesurft te hebben ben ik weer begonnen. Heb een loft O2 freeride 7.4 gekocht met de geadviseerde mast en giek. Deze combineer ik met een f2 xantos 133 ltr. Volgens mij uit +/- 1997. Volgens twee surfshop eigenaren kan je geen oude plank met nieuw zeil combineren ivm drukpunt zeil!
Hoe is dit volgens jullie?
Ze gaven me dit advies nadat ik klaagde over moeite met hoogte lopen en snelheid in halfwind varen.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Re: Oude plank/nieuw zeil

Bericht door OpinionMan » do aug 04, 2016 5:39 pm

Wat verwacht je?

Hoe groot is de vin onder dit board?
Wat voor type vin is het?
Wat is de stand van he mastvoet?
Hoe hoog/laag staat je giek?
Vaar je met veel bolling en weinig loose leech? Of juist met weinig bolling en veel loose leech?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do aug 04, 2016 6:24 pm

Ideaal is anders maar het kan zeker hoor. Omdat t drukpunt vh zeil tegenwoordig wat verder naar voren zit dan vroeger zou ik je zeil wat verder naar achteren zetten om dit te compenseren. Maar zoals opinionman aangeeft kunnen er tal van andere oorzaken zijn.

erwinoverbeek
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door erwinoverbeek » do aug 04, 2016 7:15 pm

Vin 44cm power box
Mastvoet 150 cm vanaf achter gemeten
Mastvoet kan naar 138 cm
Giek schouder hoogte
Weinig bolling veel loose leech

Alvast bedankt voor jullie reaktie's

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » do aug 04, 2016 11:21 pm

Ik zie veel ouwe planken met moderne zeilen op het ijsselmeer (Hindelopen, Workum, Makkum) dus het kan prima. Vaak planeren ze sneller aan en langer door terwijl ik met mijn moderne spul nog sta te dobberen. Het zijn voornamelijk Duitsers met jaren negentig planken en zeilen van nog geen 5 jaar oud. Dus ja surfen maar zou ik zo zeggen...

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » do aug 04, 2016 11:57 pm

Dus je hebt je mastvoet relatief ver voorin als ik dat zo lees?

Plakt het board dan aan het water voor je gevoel?
Als dat zo is dan zou ik als ik jou was wat met je mastvoetpositie gaan spelen (verder naar achteren) om te kijken of je het board wat vrijer kunt laten lopen.

Werkt dit niet dan zou je wellicht nog kunnen kijken naar een andere type vin (slalom ipv free race?).

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Future Fly Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » vr aug 05, 2016 8:28 am

Ik vaar heel af en toe op een oude plank met nieuwe zeilen. Gaat prima. Mastvoet idd meer naar achteren. De kans bestaat dat je het heel leuk gaat vinden. Dan kun je het geld beter even in je zak houden want je komt nog voor veel keuzes te staan. Zoals bv. een kleiner zeil omdat je met een dikke windkracht 5 of windkracht 6 ook wil varen. Dat gaat ook nog eens makkelijker met een oude plank.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma aug 08, 2016 12:16 pm

Van proberen worden de meeste kinderen geboren. Een oud zeil op een modern board heet ook niet te kunnen, en dat was voor mij ook niet echt een probleem.
Over nieuw vs oud board. De mast voet stond vroeger inderdaad verder van de tail. Maar de vin stond ook verder van de tail, dus netto is het verschil niet zo dramatisch want voor je trim is de afstand mast-vin vooral van belang.
Niets is lucratiever dan een zuchtende surfer een oplossing 'uit het rek' te verkopen. Mijn twee cent is dat de problemen die je had in de surfer zitten en niet in de surfset. Die surfer kun je makkelijk upgraden, gewoon meer varen, en je lijrail in het water houden, moet je eens zien hoe hard het gaat! Bij mij op de club varen sommige jonkies de sterren van de hemel met zo'n Xantos.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 Matrix 8.0 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie » ma aug 15, 2016 12:29 pm

Heb ook een Xantos van 133L. Vaar daarop een Gaastra Swift 6.5 uit 2010 of 2011 en dat geeft geen probleem. Wellicht dat je vin wel iets aan de grote kant is en dat je een kleinere kunt proberen. Heb met de Xantos met Swift ruim 49 km/h gehaald dus echt traag is hij niet.

bartws
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door bartws » ma aug 15, 2016 5:41 pm

Vorige week donderdag nog een 25 jaar oude Tiga 285 LWR uitgelaten op Strand Horst in combinatie met een vier jaar oude Gaastra GTX 7.5 en het vaart erg plezierig en nog behoorlijk rap. Kan er nog heerlijk van genieten. Normaal vaar ik een JP Supersport.

Plaats reactie