Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke vin voor RRD Firemove 140

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Welke vin voor RRD Firemove 140

Bericht door gerrovich » di aug 23, 2016 3:06 pm

Ik heb onlangs een firemove 140 gekocht. 238 x 90, zeilen mogelijk van 7.5 tot 10 m. Ik vaar het board met de standaardvin :
MFC LIQUID PRO 48 CNC G-10.
Ik heb het board met deze vin al een aantal keren gevaren met een 7.8 (north S-type) en vond dit goed gaan. Echter bij te veel wind ging het board wel de lucht in, ik vermoed door te grote vin en een te breed board voor de omstandigheden. In deze combinatie geen spinouts
Ik heb het board ook al gevaren met een 8.7 (NP H2 race) en heb hierbij veel last van spinouts. Mogelijks door te veel druk van mij op de achterste voet, maar ik heb het niet met de 7.8 dus ... .
Heeft nog iemand hier ervaring mee? Is het mogelijk dat die vin te klein is in combinatie met dat zeil. Andere mogelijkheden?

Zijn er mensen die andere vinnen varen op dit board. Ik wel zeker niet de snelste zijn op het water, anders had ik een ander board moeten kopen. Maar heb eigenlijk nog nooit last gehad van spinouts en zou dit willen vermijden.

Ik vaar op binnenwater in meestal vlagerige condities.

grtz
Steve

Esvelt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD Firemove 112ltr./Naish global 86ltr. Zeilen: RRD Evolution 7.2, Simmer Icon 5.7,Naish force 5.0

Re: Welke vin voor RRD Firemove 140

Bericht door Esvelt » di aug 23, 2016 4:13 pm

De RSS van dit board is 7.5 tot 10!
Ik kan mij zo voorstellen dat de vin grootte in dit geval wel afhangt of je de kleinste of het grootste zeil gebruikt.
Ik heb zelf de firemove in 112 ltr. en had in het begin ook veel spinouts! Echter door de druk van mijn voeten redelijk evenredig te verdelen was dit snel opgelost!
De firemove is een top boardje, maar is echter boven de 20 a 22 knopen vrij onrustig door de breedte van het board!
Het is niet bepaald een "chop killer"
De standaard vin, liquid pro is echter wel een fijne vin voor dit board!
Ik heb in het verleden ook "vin" vragen gehad in relatie tot de firemove, en heb RRD gewoon een mailtje gestuurd!
Dylan@robertoriccidesigns.com

Succes!

Steven

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di aug 23, 2016 8:15 pm

De bijgeleverde vin Is wel erg groot. Voor je grote zeilen Is dat prima, maar voor die 7,8 zou ik kijken voor een 42 cm oid. De spinouts met je 8,7 komen hoogst waarschijnlijk niet door je vin maar door een foutje in je zeiltrim. Te veel druk op je achterste been, vooral bij een nog lage snelheid geeft spinouts. Probeer je trapeze lijnen eens iets naar achter te zetten.

Ter vergelijking, ik heb een Starboard atomiq 130 met een 9m die ik met 44 vin vaar, en een 7,5 die ik met 40 cm vin vaar.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » di aug 23, 2016 11:39 pm

Hoi Steve, blij te horen dat je een 140 liter-board aan het 'afstellen en tunen' bent voor diverse zeilen!

Nu, zonder uw gewicht te kennen moet inderdaad een 7.8 en 8.7 perfect doenbaar zijn voor dit board maar...als ie 90 cm breed is en je OFO vermoedelijk ergens rond de 60 cm zal liggen!? heb ik maar één advies: zeker een langere vin proberen met de 8.7. Nu hoop ik uiteraard dat je board geen PB moet maar ...er een TB of een DTB in kan. Suc6!

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » wo aug 24, 2016 12:02 am

Vinkas is een PB. Ik zal de OFO eens meten. Grtz

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo aug 24, 2016 8:45 am

Een grotere vin is hier niet de voor de hand liggende oplossing. 48 is ruim groot genoeg.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo aug 24, 2016 10:01 am

Beste coen, als je zelf een super-lichtgewicht bent of...eventueel totaal geen ervaring hebt met grote brede slaomboard met grote zeilen, dan kan ik jouw aangereikte 'oplossing' eventueel nog begrijpen.

Ik moet in lowwind-condities met mijn 85 kg alvast niet proberen mijn FF 145/85 met 9.0 'in gang te krijgen en te houden' met een vinnetje onder de 55 cm! Enne...die RRD van Steve is dan nog eens 5 cm breder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Esvelt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD Firemove 112ltr./Naish global 86ltr. Zeilen: RRD Evolution 7.2, Simmer Icon 5.7,Naish force 5.0

Bericht door Esvelt » wo aug 24, 2016 10:14 am

JP-T1surfer schreef:Beste coen, als je zelf een super-lichtgewicht bent of...eventueel totaal geen ervaring hebt met grote brede slaomboard met grote zeilen, dan kan ik jouw aangereikte 'oplossing' eventueel nog begrijpen.

Ik moet in lowwind-condities met mijn 85 kg alvast niet proberen mijn FF 145/85 met 9.0 'in gang te krijgen en te houden' met een vinnetje onder de 55 cm! Enne...die RRD van Steve is dan nog eens 5 cm breder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar dit is geen slalomboard!
Ik ben het dan ook eens met Coen!
De aangeleverde (standaard) vin is naar mijn mening prima voor de grotere zeilen!
Maar zal hij een kleinere moeten hebben voor zijn kleinere zeilen!
Zeker gezien hij aangeeft dat zijn board gaat vliegen.
Zoals aan hem aangegeven kan hij best even RRD een mailtje sturen! Ze zullen niet voor niets de liquid pro standaard bij dit board verkopen. Het zijn daar geen koekenbakkers...

Steven

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » wo aug 24, 2016 11:07 am

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar RRD en zal hun antwoord laten weten zodra ik deze ontvangen heb.

grtz

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » wo aug 24, 2016 11:11 am

Esvelt schreef:Ze zullen niet voor niets de liquid pro standaard bij dit board verkopen. Het zijn daar geen koekenbakkers...
Ik neem aan dat de lengte van de meegeleverde vin gebaseerd is op het midden van de zeilrange, dus ergens rond de 8.7m.
Het is logisch dat je dan voor de kleinere zeilen een korter vin pakt.

Je spinouts kunnen ook gewoon aan het type vin liggen icm met je vaarstijl, (zoals eerder gezegd) te veel druk op de vin dus. Ik had met mijn futura 122 destijds ook erg veel spinouts met de meegeleverde drake freeride vin. Met een slalomvin eronder (van dezelfde lengte) was dat probleem direct opgelost. Waarschijnlijk toch de verkeerde vaarstijl voor de wat kromme flexende freeride vin.

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » wo aug 24, 2016 11:38 am

Ik heb mijn grotere zeilen vroeger gevaren met een oud formulaboard en kon daar waarschijnlijk wel wat meer druk op die grotere vin zetten.
Als ik goed volg, zou een Slalomvin van 48 cm een oplossing kunnen zijn. Is dat verenigbaar met het board?

grtz
Steve

Esvelt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Esvelt » wo aug 24, 2016 11:45 am

Ik heb ook een slalomvin erbij genomen voor mijn Firemove.
Een carbon select S1.. Prima vin, minder spinouts. Maar het gijpen gaat aanzienlijk fijner met de liquid pro.
Deze heeft ook nog een beetje rake, en gaat mooier door de bochten heen.

Steven

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » wo aug 24, 2016 12:09 pm

De hoeveelheid druk die je op je vin geeft komt grotendeels voort uit de trim van je zeil en de plaats van de trapeze lijnen. Als je dat goed in balans hebt kun je een (iets te) kleine vin varen zonder spinouts. De overstap naar een slalomvin zou ik alleen doen als je wat meer snelheid uit je board wil halen, je levert er ook veel mee in zoals Steven ook aangeeft. Ik zou er op vertrouwen dat je set klopt, en dat je het in de trim moet zoeken. Probeer stap voor stap wat te schuiven en let er op dat de druk op je benen wat gelijkmatiger verdeelt wordt bij halve wind varen.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo aug 24, 2016 3:35 pm

goede tips hoor Coen, geen enkele twijfel maar...alles begint maar met één ding hé= je moet je board eerst en vooral wel eerst in plané krijgen en..dan spreek ik zoals reeds gezegd uit ervaring...dat lukt met 4 a 85 kg en een 90 breed board met 8.7 freerace alleen als er voldoende vinlengte onder zit!

Een MFC freerace 48 is dan voor een gevorderde surfer misschien wel 'doenbaar' mits de juiste pomp techniek en fysieke conditie, de windvlagen lezen, gebruik maken van de golfjes edm maar Steve wil gewoon in lowwind makkelijk aanplaneren met zijn groot setje dus...

En dan kunnen we inderdaad nog wel praten over welke soort vin het meest lift heeft , je 2de hands héél erg moeilijk aan een goede 50+ vin in PB zult geraken edm maar...daar schiet hij niet mee op denk ik zo

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » vr aug 26, 2016 2:51 pm

Je ziet hier wel de OFO over het hoofd: de breedte van het board op 30 cm van de tail. Hoe breder de OFO, des te groter de druk op de benen en des te groter de vin die je op het board zal kunnen varen.

Voor een JP SLW154 van 90 breed met een OFO van 60 zou ik idd geen vin van -50 cm aanraden. Zelf vaar ik een S11 55 met mijn V8 8.5. Met mijn gewicht van 70 kg hoef ik zeker niet groter te gaan.

Een Firemove is wel even breed als de JP maar heeft bijlange niet zo'n brede OFO (kijk s naar die haast pintail kont...) en zal volgens mij dan ook geen vin van +50 nodig hebben om correct te functioneren met een 8.7 zeil.

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » vr aug 26, 2016 11:13 pm

Als ik goed gemeten heb is de ofo ongeveer 57 cm.

grtz

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » za aug 27, 2016 9:55 am

dus..zoals ikzelf en Wisecoonie al aangaven, kun je er dus gerust een 54 a 57-vin onderschroeven of..het althans uitproberen! Ik ben zeker dat je een surfmaat kent (alhoewel...in herhaal mezelf....in PB..niet makkelijk te vinden uiteraard!) van wie je dergelijk exemplaar eens mag gebruiken in de juiste omstandigheden.
suc6!

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » za aug 27, 2016 3:00 pm

Tja, dan kan je idd wel groter gaan dan 50 natuurlijk... maar een PB-vin in die grootte vinden...?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » ma jun 18, 2018 4:49 pm

ik kwam dit topic toevallig weer tegen. @gerrovich wat ben je uiteindelijk voor vinnen gaan varen op dit board?

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di jun 19, 2018 6:25 pm

Uiteindelijk heb ik het zeil verkocht. Ik had bij dit zeil nooit een goed gevoel.
Ik had een oud formulaboard met een 9.2 zeil en als dit niet meer lukte, kon ik overstappen op de Firemove met 7.8. Dus nooit een andere vin gekocht. Ondertussen het board verkocht, wat ik me nu wel wat beklaag.

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » wo aug 01, 2018 4:53 pm

Recentelijk dit board gekocht als ongebruikt demo board dus nagenoeg in nieuwstaat.
Een vin was er niet meer bij dus via een tip kwam ik op Select Hydrofoils die een power edge maken van 49 cm.
Eerste test, zeil Loftsails 7.8 racing blade, windje vier/vijf planeert prima aan, voldoende hoogte lopen, geen spin outs (tot nu toe)
Overigens makkelijk te varen board, veel voetband opties dus prima aan te passen op persoonlijke voorkeur.
Nog geen grotere zeilen geprobeerd tot nu toe.
Binnenkort een proefvaart doen met een MUF Delta 28 voor ondiep en bewiert water, ben benieuwd

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » zo aug 19, 2018 5:47 pm

Keurig netjes de vin voor proef opgestuurd gekregen van de Importeur, grote klasse, maar dus wel ff testen .
Nu moet ik zeggen dat ik heeel erg mijn bedenkingen had, op forums las ik over spin outs en eerst snelheid maken voor je druk geeft.
Zodoende met twijfel te water maar het valt me erg mee moet ik zeggen, natuurlijk het vaart anders als een rechtere diepstekende vin.
Het meest is dit te merken bij het gijpen, de vin heeft de voorkeur voor groooote bochten wat gezien de vorm niet gek is.
Spin outs ik heb er geen enkelle gehad en ben zelfs wat gaan forceren, belasten en ontlasten met gelijk druk erop, ruim en hoog, behoorlijk hoog moet ik zeggen en geen enkelle wanklank.
Omstandigheden waren vlagerig met behoorlijk vlak water, ondiep en bewiert, wier waar je werkelijk niets van merkt en anderen met rechte vin over het stuur gaan.
Zeilgrote was racing blade 7.8 en net te doen nog in de vlagen, dus met voldoende power gevaren, planneert goed aan en loopt mooi door in de windgaten.
Enigste nadeel is een beetje wennen met de bocht om gaan, maar gerustellend is het zeker dat je volle bak ingehaakt vaart waar anderen komen stil te liggen.
Bijlagen
Delta 2.jpg
Delta 2.jpg (120.59 KiB) 284 keer bekeken
Delta 1.jpg
Delta 1.jpg (129.57 KiB) 284 keer bekeken

Plaats reactie