Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Waarom geen middelste voetbanden meer?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Waarom geen middelste voetbanden meer?

Bericht door tristan55555 » ma sep 05, 2016 4:51 pm

Vroeger op mijn Mistral Screamer zat er tussen de voetbanden voor en achter nog een middelste voetband. Als je dan in plannee was maar niet vol gas ging kon je daar je achterste voet inzetten.

Ik merk dat ik nu een dergelijke voetband mis, zeker in de chop omdat je zo weg kan glijden. Ook voor upwind varen heeft een dergelijke voetband volgens mij voordeel. Dus waarom zit dat ding er niet meer? En kun je er eentje bij laten zetten door de surfshop?

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Re: Waarom geen middelste voetbanden meer?

Bericht door iSonic » ma sep 05, 2016 6:04 pm

Bij laten zetten kan maar is je board wel meteen veel minder waard. Mijn gok is dat ze er niet opzitten omdat niemand het gebruikt en/of mist.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma sep 05, 2016 6:29 pm

Nou ik had moeite met aan de wind varen, en ik kreeg juist regelmatig de tip mijn achterste voet op die plek te zetten. Dus ik ben niet de enige die dat doet ;-)

Op vlak water kan het ook prima zo, maar op choppy water is het best link bij vlagerige wind.

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » ma sep 05, 2016 6:36 pm

Klopt. Ik zet ook soms m'n achterste voet een positie naar voren voor maximaal hoogtelopen onder minimale omstandigheden. Het voetbandje ervoor heb ik nog nooit echt gemist eigenlijk.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di sep 06, 2016 6:00 pm

snap je bedoeling.

ipv je voet voor de voetband zetten kan je in de voetbanden ook gewoon extreem naar voren hangen en je gewicht via de trapezetouwtjes > giek > mast veel verder naar voren op de plank brengen.

Dat je je voet verder naar voren zet belast je de achterkant van je board minder waardoor de tail niet/ minder wegzak.

Als je je gewicht via trapezetouwtjes > giek > mast verder naar voren van de plank brengt kan je dit nog veel effectiever doen.
Wat meteen die hele voetband overbodig maakt.

En zit die extra voetband ook niet in de weg met gijpen :)

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » wo sep 07, 2016 10:06 am

Is ook de techniek die ik gebruik om hoger aan de wind te varen.

Daarnaast haal ik m'n achterste voet vaak half uit de voetband en plaats ik de hiel schuin naar voren (onder de voorste plug van de achterste voetband). Daarmee belast je ook de vin iets minder en kan je verder naar voren hangen. Wel niet te veel druk op de hiel of je riskeert een spinout. Is wat zoeken.

Woody68
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP SuperSport 136, Starboard Carve 121, RRD FSW 106 & 91, Point Rainbow 360

Bericht door Woody68 » wo sep 07, 2016 10:12 am

Jurjen schreef:snap je bedoeling.

ipv je voet voor de voetband zetten kan je in de voetbanden ook gewoon extreem naar voren hangen en je gewicht via de trapezetouwtjes > giek > mast veel verder naar voren op de plank brengen.

Dat je je voet verder naar voren zet belast je de achterkant van je board minder waardoor de tail niet/ minder wegzak.

Als je je gewicht via trapezetouwtjes > giek > mast verder naar voren van de plank brengt kan je dit nog veel effectiever doen.
Wat meteen die hele voetband overbodig maakt.

En zit die extra voetband ook niet in de weg met gijpen :)
Moet je dan de trapezetouwtjes wat verder naar achteren plaatsten? Ik zit hier zelf nogal eens mee te klooien.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » wo sep 07, 2016 10:15 am

Lijkt me niet, als je je touwtjes naar achteren moet verschuiven, zou dat betekenen dat het drukpunt in je zeil verschuift en in principe zou een modern zeil een redelijk stabiel drukpunt moeten hebben.

Ik heb het alvast nooit gedaan en daar ook nooit de behoefte toe gevoeld.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 07, 2016 10:18 am

In de situatie dat je voor de achterste voetband wil gaan staan kun je ook wel zonder achterste voetband.
In de tijd van de dubbele achterste voetband had je ook twee voetbanden voor. Ik bouw geen boards, maar volgens mij is het een bijproduct van verbeterde stabiliteit dat je met minder banden toe kan. Tel daarbij de besparing van gewicht en kosten en je snapt dat we tegenwoordig zonder willen.
Overigens, mijn Bic Astro Rock, uit 1989, had ook al maar één voetband achter. We hebben het niet echt over een moderniteit :lol:

Trapezelijntjes zitten hetzelfde voor alle omstandigheden, al hebben veel mensen ze wel te ver naar voren zitten voor alle omstandigheden...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo sep 07, 2016 10:38 am

Het feit dat de voetband niet in de weg zit lijkt mij een hele goede reden, daaf had ik nog niet aan gedacht!

Dat jr meer naar voren kan hangen met je touwtjes om het drukpunt te verplaatsen heb ik ook ondervonden, echter heb ik tegenwoordig veel last van mijn rug en knieën door al dat scheve gehang bij weinig wind. Dat is dan ook de reden dat ik tegenwoordig mijn voet tussen de voetbanden in zet.

Maar oo de schellinkhouter chop loop ik hiermee dus bij meer wind het risico dat ik een katapult maak of juist uitglijdt en achterover klap.

Petah
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 145L LTD, Gaastra Matrix 7.5, 6.5 & 5.5

Bericht door Petah » wo sep 07, 2016 10:59 am

Tristan,

Is de oplossing niet veel makkelijker? In plaats van de investeren in een extra voetband zou ik mijn geld uitgeven aan een groter zeil met minimaal twee cambers.
Doordat je probeert te surfen in minimale condities zit je een beetje vast aan de positie die jij beschrijft. Een extra voetband zou uitkomst kunnen bieden, maar houdt er rekening mee dat hoog aan de wind varen dan ook een uitdaging wordt en dus ook terug komen op de plek waar je bent begonnen (aka: teruglopen).

Ik zou ook het liefst iedere dag 20 knopen hebben op mijn spot, maar ik heb mij er inmiddels bij neergelegd dat alles onder de 17 knopen niet de moeite waard is met een 7.5 als grootste maat.

Greetinx Peter

Zurich
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Zurich » wo sep 07, 2016 11:06 am

Huug schreef: Overigens, mijn Bic Astro Rock, uit 1989, had ook al maar één voetband achter. We hebben het niet echt over een moderniteit :lol:
Volgens mij hadden deze juist wel extra posities, net als m'n electric rock uit die periode.

Afbeelding

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo sep 07, 2016 11:15 am

@petah: je bedoelt zoiets als een severne turbo 8.6?

Reeds gedaan, Planneert echt heerlijk vroeg aan en lost inderdaad een deel van het probleem op. Maar je weet hoe het gaat, dan wil je nog eerder surfen en sta je weer zo.

En als je in vlagerige wind lekker met een 7.0 vaart ga je niet groter varen omdat je af en toe net te weinig wind hebt.

Maar mijn vraag is denk ik wel beantwoord, die middelste voetbanden zitten in de weg bij het gijpen. Dat vind ik wel een valide reden. Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 07, 2016 11:39 am

Zurich schreef:
Huug schreef: Overigens, mijn Bic Astro Rock, uit 1989, had ook al maar één voetband achter. We hebben het niet echt over een moderniteit :lol:
Volgens mij hadden deze juist wel extra posities, net als m'n electric rock uit die periode.
Voetbandposities wel, maar ze kwamen met maar één voetband achter. Die kon je dan wel een heel eind naar voren zetten.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo sep 07, 2016 11:58 am

Mijn Mistral Screamer uit 1989 had standaard 3 voetbanden achter aan elke kant.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo sep 07, 2016 12:02 pm

Niet vervelend bedoeld, maar dit is gewoon een vaartechniek dingetje, dus ik zou het uberhaupt niet in sjizle zoeken (zei de patient met ernstige sjizleritius :+ ), maar gaan experimenteren met je houding en giekhoogte.

Op zee vaar ik ook wel eens met mijn voet uit de achterste voetband, maar dat is voornamerlijk bij net genoeg wind om te planeren en dan ook nog hoogte willen lopen en dan is stuiteren niet zo,n issue.
Als dat met 5.2 en kleiner op zee kan, moet dat op Schellinkhout ook kunnen lijkt me+ met goeie porrrr in het lappie moet je gewoon in de achterste band goed kunnen staan, zo niet dan gaat er wat mis met je techniek of afstelling van je spullen, daar helpen helaas geen extra gadgets voor.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 07, 2016 3:16 pm

tristan55555 schreef:En kun je er eentje bij laten zetten door de surfshop?
Alles kan, maar ik vraag me serieus af wat je er mee gaat winnen.
Ik ben het met jeroensurf eens dat je niet zomaar van je board af stuitert als je wegens gebrek aan snelheid niet in je voetbanden staat. Als je in die situatie wegglijdt zou ik eerder nieuwe antislip aanbrengen dan extra voetbanden laten monteren.
Ik ga in marginale omstandigheden ook best wel eens van mijn plank af, maar da's vooral als de aanwezige golven helemaal niet marginaal zijn. Maar voetbanden gaan me in die omstandigheden niet redden, dan ga ik met plank en al op mijn gezicht.

Plaats reactie