Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Gecko uitvoeren met GS rapid of stream?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Gecko uitvoeren met GS rapid of stream?

Bericht door FroukeW » za mar 04, 2017 9:52 pm

Het nieuwe surfjaar komt er weer aan en ik heb eindelijk de financiële mogelijkheid om mijn zeilencollectie te updaten en uit te voeren in een merk. Ik bezit een gecko 112 en wil lekker heen en weer knallen(15 tot 22 knopen) op vlak en choppy water. Ik neig naar de Rapid omdat deze op alle fronten, behalve handeling, beter scoort. Tevens is die maar ongeveer 100 gram zwaarder. Wat denken jullie, komt dit zeil tot zijn recht op dit board?

AlwinV
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gecko, F2 Stoke 106, Spice 86, Rebel 75, NP 4.2 tot 7.0

Re: Gecko uitvoeren met GS rapid of stream?

Bericht door AlwinV » zo mar 05, 2017 7:25 am

Het zijn 2 verschillend zeilen met andere kenmerken. Waarschijnlijk vaar je Rapid groter dan een Stream.
* Rapid 6,7 - Freeride - 5,0 kg - meer controle, groter inzetbereik, sneller
* Stream 6,0 - Freeride entry - 4,2 kg - vooral licht en handelbaar

Beide zeilen zullen goed werken op je board. Hoe staan je straps? Welke zeilen heb je nog?

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » zo mar 05, 2017 9:22 am

Je vaart die Rapid groter door zijn slalom outline? Ik heb mijn straps in de buitenste positie en daar zullen ze de komende tijd ook wel blijven. Momenteel bezit ik een v-max 7,2 en een chs fluido 8.4. Voornamelijk de laatste vind ik voor mij gevoel te groot en te zwaar voor 112 liter. Dit zeil gebruikte veel op m'n oudere board, die had meer liters. Ten slot voer ik afgelopen jaar vaker met hardere wind dat ik voorheen deed, rond de 19 knopen en meer, en daar gaat m'n v-max klapperen in de leech en protesteren.

Bolus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou/JP/Gaastra/North

Bericht door Bolus » zo mar 05, 2017 12:37 pm

Het zijn twee nogal verschillende zeilen.
Rapid is een nocam freerace die later aanplaneert, langer doorvaart en met name op snelheid is ontworpen.
Ik zou daar niet voor gaan op een Gecko, maar eerder voor een meer freeride/freemove zeil, Stream of Torro.
Mijn zoon heeft een Gecko 105 en vaart daar Gaastra Cross (gelijkwaardig aan Torro) op, perfecte combi.
Ik heb mijn 6.6 Savage (nocam freerace gelijkwaardig aan Rapid) er wel eens op gezet maar ik vond dat niet geweldig. Ik zou, zeker in 6.0, om ongecompliceerd heen en weer te knallen voor een nocam freeride zeil gaan, genoeg keus in goede zeilen. (Stream, E-type, Matrix, Ryde)

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo mar 08, 2017 1:57 pm

Bedankt voor de reacties ik denk dat een sportieve freerider goed zal passen bij de eigenschappen van een Gecko. Rest mij nog één vraag. Welk maten zal ik nemen? Ik ben ongeveer 80 kg, zal varen vanaf een knoopje of 16 tot en met 22 knopen. Ik dacht zelf eerst aan 7.5 en een 6.4, maar misschien is een 6.9 en een 6.0 wel beter? Dan kan daar eventueel voor lichtweer nog een 8 meter bij.

MartijnN
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: pieterbijlwindsurfing
Surf spul: 105ltr 135 ltr Angulo Magnum, 9,5 8,7 7,9 6,3 GSR Gun Sails

Bericht door MartijnN » wo mar 08, 2017 3:52 pm

De importeur van Gun, Pieter Bijl, houdt regelmatig testdagen.
Dan kun je zelf het verschil voelen tussen de zeilen.

Je kan hem natuurlijk ook gewoon een berichtje sturen of bellen, hij is altijd bereid om advies op maat te geven!
Je kan mij eventueel een PB sturen, dan geef ik je even zijn 06 nummer!

Bert - Middelburg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Gecko 105, North E-type 4.9 en 5.4. Rocket Wide 118, Ga-Sails Savage 6.0, 7.2 Cosmic 8.0

Bericht door Bert - Middelburg » wo mar 08, 2017 4:52 pm

Ik vaar zelf met mijn Gecko HRS 105 met North E-type (4,9 en 5,4). Vooral de 5,4 gaat uitstekend. Ook Ga-sails Savage 6,0 geeft geen problemen. Als tip geef ik je om te kijken naar een North E-type 6,6. Als je model 2015 of 2016 kiest is het prijstechnisch best interessant.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » do mar 09, 2017 12:19 pm

Bedankt voor al jullie reacties. Inmiddels ben ik in overleg met Pieter Bijl wat het beste past.

OuweFrank
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door OuweFrank » do mar 09, 2017 6:58 pm

Zelf tot vorig jaar op een Gecko 112 bamboe gevaren. kan je maar 1 advies geven; kies voor North S type SL...
Deze zeilen hebben een groot windbereik en zijn heerlijk stabiel.
Ik heb de Gecko altijd gevaren met 8.3 , 7.3 en 6.0.
Weeg 69 kilo en kan de 6.0 doorvaren tot plm. 28 knopen wind. Daarboven wil je niet meer op een 112 liter staan denk ik..
Als je naast de chocofin 38 cm een 42 cm koopt heb je bovendien een heerlijke set voor lichtere omstandigheden.
Bijkomend voordeel; als je na de Gecko toe bent aan iets sportievers (b.v. Futura E.d.) dan heb je al een fantastische set zeilen beschikbaar.
Succes.

Gr frank

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » do mar 09, 2017 10:25 pm

Heb vandaag mailcontact gehad met Pieter van Gun Sails, die adviseerde mij, gezien mij niveau de rapid. Omdat ik graag niet meer dan twee zeilen wil en ongeveer 15 tot 22 knopen wil afdekken wordt het waarschijnlijk een 7,9 en een 6,7. Ik heb een 42 cm vin en de 38 is in bestelling.

OuweFrank
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door OuweFrank » vr mar 10, 2017 4:37 pm

Met jouw gewicht kom je op de 112 liter met een 7.9 niet weg bij 15 knopen. Ik zou de range 8.5 en 7.3 overwegen.
Met mijn vlieggewicht vaar ik de 8.3 nog door tot 20 knopen. Zijn wel zeilen met 3 cambers en dat scheelt heel veel in het bereik. Voordeel is dat je met 3 zeilen de hele range van het board kunt afdekken.

Gr. Frank

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » vr mar 10, 2017 7:44 pm

Frank, volgens mij schat jij het aantal knopen verkeerd in. Met 69 kilo een setje van 112 liter en een 6.0 weten te houden in windkracht 7 (28 knopen) lijkt mij sterk. Daarentegen lijkt mij dat iemand van ca. 80 kilo in wind van 15 knopen (bijna windkracht 5) prima wegkomt op een 112 liter met een 7.9.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » vr mar 10, 2017 9:19 pm

+1

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » vr mar 10, 2017 10:25 pm

Met mijn 7.2 op 112 was ik al weg met 15 knopen. En ik had als wens op de range zoveel mogelijk af te dekken met twee zeilen. De 7.9 was te varen van 15 tot en plm. 20, als nodig. Maar vanaf 18 knopen is het dan mogelijk om de 6.7 te pakken.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » za mar 11, 2017 12:03 am

Welk maten zal ik nemen? Ik ben ongeveer 80 kg, zal varen vanaf een knoopje of 16 tot en met 22 knopen. Ik dacht zelf eerst aan 7.5 en een 6.4, maar misschien is een 6.9 en een 6.0 wel beter? Dan kan daar eventueel voor lichtweer nog een 8 meter bij.

Met mijn 7.2 op 112 was ik al weg met 15 knopen. En ik had als wens op de range zoveel mogelijk af te dekken met twee zeilen. De 7.9 was te varen van 15 tot en plm. 20, als nodig. Maar vanaf 18 knopen is het dan mogelijk om de 6.7 te pakken.

Heb vandaag mailcontact gehad met Pieter van Gun Sails, die adviseerde mij, gezien mij niveau de rapid. Omdat ik graag niet meer dan twee zeilen wil en ongeveer 15 tot 22 knopen wil afdekken wordt het waarschijnlijk een 7,9 en een 6,7. Ik heb een 42 cm vin en de 38 is in bestelling.

Wie zijn wij om het advies van Pieter B tegen te spreken, integendeel!

mijn ervaring: met een Rapid 7.9 wil je niet bij +20 kn varen op open water en op een Gecko 112 liter als je 'slechts' 80 kg weegt dus...die 6.7 is zeker een must. Bijkomend toch best snel uitkijken naar/investeren in een 3de en dus nog kleiner zeiltje (+vin!) om het volledig wind-en boardbereik af te dekken.

De ervaring leert verder dat dit kleiner zeiltje dan later ook perfect geschikt is op een 2de en dus kleiner board.

suc6!

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » za mar 11, 2017 1:02 am

Misschien komt dat kleiner zeil en board er ooit wel eens. Maar op die manier blijf je bezig en vraag ik me af of dergelijke investeringen nog wel opwegen tegen de lol die je ervan hebt.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » za mar 11, 2017 12:29 pm

Goed bekeken hoor! Wat betreft de investering: je hebt ook hele leuke tweedehands zeiltjes voor ca. 100 euro. Hoeft de wereld niet te kosten voor een hoop lol 😉

RonaldvT
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door RonaldvT » za mar 11, 2017 1:04 pm

Als je voornamelijk wilt knallen zou ik ook naar de Vector kijken. Vector 7.8 met 6.3 is eem mooie combi.
Beter te trimmen voor een groot bereik denk ik en low end lijkt me ook beter.
Kijk anders eens of je Rapid en Vector kunt proefvaren voor je de knoop door hakt.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » za mar 11, 2017 1:37 pm

Knallen en af en toe een sprong wagen. Past de Sunray dan niet beter op een freemove plankje? Hij gaat me helpen optuigen en trimmen voor optimaal gebruik. Dan vraag ik het sowieso even.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo apr 19, 2017 7:53 am

Ik heb de 6,7 zondag gevaren, wat een geniale combi! Het waaide 19 knopen met vlagen tot 27. Downhaul tot de FRED mark getrokken. Giek op de goede hoogte en de outhaul een klein beetje strakker dan de standaard setting en in het onderste oog. Na het eerste rakje nog een keer de trapeze touwtjes aangepast en toen eigenlijk de hele middag op die setting gevaren. Niet in planee voelde het zeil zwaar, maar dat was ik gewend van mijn oude simmer. Eenmaal in planee, merk je dat gewicht niet meer, het zeil voelt erg licht. Het planeert sneller aan dan mijn v-max en is heel stabiel in de windvlagen. Het zeil blijft maar accelereren als je het de sporen geeft, heerlijk! Binnenkort de 7,9 proberen vanaf 15 knopen. Ik kan de Rapid aanbevelen voor de Gecko en andere freemove planken.

Plaats reactie