Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

rigging Loft Racing blade (2013)

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

rigging Loft Racing blade (2013)

Bericht door Broekie » ma jun 05, 2017 11:34 pm

heb 2 Racing Blades (2013) met masten overgenomen.
Enkele vraagjes betreffende het op-en aftuigen van de blades.

1. Zeilen hebben erg veel dh nodig. Onmogelijk om dit met de hand dicht te trekken. Met de trimmolen geraak ik wel in de buurt maar echt tot op de aangegeven specs aantrekken lijkt me veel te veel leach. Kzit ongeveer 2cm onder de aangegeven specs.

2.Het optuigen lukt wel maar ik vindt dat er erg weinig plaats is waar de giek op de mast bevestigd moet worden. Erg smal en lastig om de giek op de mast de zetten.

3. Grootste probleem heb ik bij het aftuigen. De cambers geraken heel moeilijk van de mast af.
Ik los dus volledig dh, de bovenste en onderste camber krijg ik er redelijk eenvoudig af. Er zitten daar ook ritsen.
De 2 middelste cambers kan je enkel bereiken via de boom cut-out. Aangezien daar erg weinig plaats is en ik men arm er echt in moet wringen kan ik niet goed op de lat noch camber duwen om hem van de mast af te duwen. Cambers van de mast duwen is dan ook een erg lastige zaak waar ik ongeveer 10 minuten mee bezig ben en ook pijnlijk is aan men arm.

Indien er iemand tips of ervaring met dit probleem heeft hoor ik het graag.

Ik heb ook zeilen van MS, Np en gaastra gehad en deze waren in vergelijking met Loft sails veel gebruiksvriendelijker.
Tenzij ik een oplossing voor dit probleem vindt zal het ook meteen de laatste keer zijn dat ik loft sails aankoop

Sander37
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: rigging Loft Racing blade (2013)

Bericht door Sander37 » di jun 06, 2017 8:35 am

Hoe bepaal jij dat je nog twee centimeter tot de setting hebt te gaan en beschrijf eens precies de stappen die je volgt met aftuigen!
Ikzelf vindt het heel gebruiksvriendelijke en duurzame snelle zeilen :whip:
Aantrekken tot aan de specs of eroverheen gaat gewoon met de hand met stang en twee gaatjes erin om het touw erdoor te rijgen zonder al teveel moeite.
Aftuigen; Giek naar boven schuiven, natuurlijk weer vastzetten.
Achterlijk een paar centimeter lossen en weer vastzetten.
Tackstrap los maken en onderlijk bijna helemaal los gooien.
Cambers eraf duwen en beginnen bij de bovenste(top) en zo naar beneden, de onderste grijp ik altijd vast en druk deze gewoon omlaag. De andere drie gaan er gewoon vanaf, that's it!

Zo en nu naar Horst.

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Vinnetjes
Surf spul: Loft Sails / JP-Australia / Neil Pryde
Contacteer:

Bericht door Tomk » di jun 06, 2017 10:12 am

Dag Broekie, gewoon eens langskomen in de shop (Sprang Capelle, op afspraak) dan tuigen we samen eens op. MvG Tom

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » di jun 06, 2017 3:01 pm

Sander,
Bedankt voor je reactie, goed om te horen dat je tevreden bent over loftsails. Ws doe ik iets verkeerd en zit ik daarom zo te klooien.

Betreffende bepaling van de specs...
Vandaag loft 5.6 gebruikt.
-Mast 400 luff 418.
-verlenger op 20cm gezet en dan aangetrokken tot ik een mooie leach had. Dan even gemeten tussen katrol op zeil en katrol van de verlenger, 4 cm gemeten dus dan zit ik nog 2 cm onder de aangegeven specs.Eens op bet water was ik toch wat overpowered dus terug naar de wal en met de trimmolen nog 2 cm bijgetrokken. (Met de hand lukt dit echt niet, teveel spanning).

Het aftuigen...
In men grotere maten heb ik mauisails tr's en ga ik altijd zo tewerk...
-uithaler volledig los
-giek eraf
-dh een heel stuk lossen
-boom cut-out opent zich dan mooi en dan kan ik eenvoudig de middelste cambers van de mast afduwen. De bovenste en onderste via de ritsen eraf duwen. ( geen vaste volgorde... gaan er allemaal heel eenvoudig af)

Nu dacht ik deze werkwijze ook bij de blades te gebruiken. Echter blijft er teveel spanning op de cambers staan bij het lossen van de dh.
Dus probeer ik de omgekeerde wijze van optuigen.
-dh bijna volledig lossen.
-uithaler een stuk lossen.
-dan probeer ik de cambers van de mast te duwen maar gaat erg moeilijk bij de middelste cambers.

Vandaag weer liggen klooien en uiteindelijk de middelste cambers eraf gekregen door de spanning van de latten te halen maar kan toch zeker niet te bedoeling zijn om dit elke keer te doen?
Mogelijk heegt de vorige eigenaar er gewoon extreem veel lattenspanning opgezet? Echter heb ik hetzelfde probleem met de 6.7

Nu ga ik zeker u werkwijze ook eens proberen... hopelijk lukt het zo wel.

Tomk, ik ga eerst nog wat proberen, lukt het echt niet dan zie jemij wel in de shop.

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP Slalom 71 en 85 met NS WARP 5.8 en Loftsails RacingBlades 7.0, 7.8, 8.6.

Bericht door ron.vandijk » di jun 06, 2017 6:48 pm

En wanneer is het zeil goed opgetuigd?
1 Exact de voorgeschreven downhaul?
2. Hoeveel cm spanning op de uithaler?

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP Slalom 71 en 85 met NS WARP 5.8 en Loftsails RacingBlades 7.0, 7.8, 8.6.

Bericht door ron.vandijk » di jun 06, 2017 6:48 pm

En wanneer is het zeil goed opgetuigd?
1 Exact de voorgeschreven downhaul?
2. Hoeveel cm spanning op de uithaler?

Flitz
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD X-Fire 80 / PD 110 / Falcon 132 / freewave / Loft / North

Bericht door Flitz » di jun 06, 2017 9:54 pm

Broekie schreef:
di jun 06, 2017 3:01 pm
Het aftuigen...
Dus probeer ik de omgekeerde wijze van optuigen.
-dh bijna volledig lossen.
-uithaler een stuk lossen.
-dan probeer ik de cambers van de mast te duwen maar gaat erg moeilijk bij de middelste cambers..................
Aftuigen is zo gepiept. Ik doe het altijd zo, volgens mij is dit ook volgens de instructies:
- uithaler NIET losgooien
- wat spanning van de neerhaler halen, zeg maar 10 cm.
- eerst de onderste camber er af drukken. De middelste twee even helpen via de giekopening in de mastsleeve. En daarna de bovenste.
- dan de uithaler helemaal los
- en vervolgens rustig de spanning van de neerhaler halen, dus niet in 1 keer los laten schieten.
- klaar!

SvenK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Naish

Bericht door SvenK » wo jun 07, 2017 8:40 am

Ga niet blindelings op de specs af, zie het als een richtlijn.
Zeker wanneer je met verschillende merken werkt klopt het niet altijd.
Soms zit er wel 4 cm verschil tussen specs en werkelijkheid.
Zodra je de juiste trim hebt gevonden schrijf dan de settings van verlenger en giek op, schilt een hoop gedoe bij volgende keer optuigen.

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Tomk » wo jun 07, 2017 8:52 am

RacingBlades zijn niet de moeilijkste maar het blijven wel racezeilen.
Blijven kijken naar je zeil, en hou idd rekening met wat SvenK zegt. Zeker als je niet originele masten gaat combineren, klinkt stom maar meet je mast na.... ook daar zitten afwijkingen in qua lengte, en je mastverlenger... (je vraagt je af hoe kan het maar... :whip: :confused: lengte mast + afwijking mastverlenger kan veel uitmaken tov specs ). net afwijkende curve zorgt ook voor iets andere settings etc. etc. etc.

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door ron.vandijk » wo jun 07, 2017 9:22 am

Klopt TomK, maar ik heb de RacePro en Team Edition masten. Mijn ervaring is dat de down haul klopt, ik heb bij de 8.6 (2014) en 9.2 (2014) altijd gevaren met 0-spanning op de uithaler. Gisteren op Horst voor het eerst geëxperimenteerd met 2cm spanning op de uithaler van mijn 2015-7.0 met TE-mast. Eerder planeren, lichter vaargedrag en nog meer controle. Downhaul toen ook maar eens 1 cm méér dan voorgeschreven, lattenspanning gecheckt en varen maar. Cambers roteerden niet meer vanzelf uit de gijp en moesten nadrukkelijk omgeduwd worden. Conclusie: voorlijklengte i.c.m. met Loftmasten en Loftverlengers klopt voor mijn tuigages. Ik ga bij de andere maten ook eens checken hoe ze varen als ik niet met een spanningsloze uithaler, maar met een paar cm uithalerspanning vaar. TomK, en iedereen natuurlijk!, wat zijn jouw ervaringen vwb de uithalerspanning bij optuigen?
groet,
Ron
Laatst gewijzigd door ron.vandijk op wo jun 07, 2017 9:43 am, 2 keer totaal gewijzigd.

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD, Loftsails

Bericht door KidxRude » wo jun 07, 2017 9:27 am

Heel ONherkenbaar! Nog nooit problemen gehad met de loftsails (welk jaar dan ook). Mijn optuig/aftuig werkzijze:

Optuigen:
Nog nooit problemen gehad met welke setting je op de verlenger pakt (+ 2 tot -2 wel geprobeerd).
1) Downhaul toepassen tot aan het moment dat de mast in de sleeve van het doorzichtige gedeelte ongeveer ergens onder de niet doorzichtige stof komt. Ja, zonder gedoe met de giek.
2) Cambers er op plaatsen beginnen van boven de giek naar benden en de bovenste als laatste (op klikken van de cambers is even een gevoel dat je door moet hebben hoe ze het makkelijkst er op gaan)
3) Downhaul verder aantrekken tot ongeveer de juiste downhaul setting
4) Giek er op zetten (gaat nu erg makkelijk omdat de mast nu helemaal naar buiten staat).
5) Check nog even de downhaul, met giek erop ziet dat er vaak net weer even wat anders uit.

Aftuigen:
1) Giek er helemaal afhalen
2) Downhaul ongever 10 - 15 cm releasen (beetje aanvoelen dat de cambers er net niet afploppen)
3) Cambers in dezelfde volgorde er afploppen door eerst je hand in de giekuitsparing dicht bij de betreffende camber op het zeil te leggen en voorzichtig naar beneden drukken. De cambers gaan er makkelijk vanaf. Bij de onderste (ook bovenste) camber kun je je hand via de rits opening ook op het zeil leggen (deze heeft de meeste druk nodig).
4) De downhaul volledig releasen

Zie ook vanaf minuut 5:48 voor de snelle rigging techniek zoals hierboven beschreven (door Ben van der Steen):

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door ron.vandijk » wo jun 07, 2017 1:17 pm

Ik kom terug op de outhaul setting voor de Racing Blade.
Mij valt op in onderstaand filmpje voor de 2017-RB (vanaf 4'10") dat Monty spanning aanbrengt op de uithaler.
Dat heb ik dus tot gisteren nooit gedaan.
Wat is jullie ervaring; als je de downhaul op de voorgeschreven waarde hebt, hoeveel cm spanning trek je op je uithaler?

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door KidxRude » wo jun 07, 2017 1:28 pm

Ah natuurlijk, hier doet Monty het zelf even voor. :) Hier zie je ook het optuigen zoals ik het beschreven heb hierboven.

Outhauler doe ik meestal tot het zeil nog net de giek raakt.

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door ron.vandijk » wo jun 07, 2017 5:13 pm

Outhaul tot het zeil de giek raakt is afhankelijk van de giekbreedte; hoeveel cm trek je hem aan?

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door KidxRude » do jun 08, 2017 8:28 am

Klopt Ron, maar ik doe het meestal op het oog en gevoel. Zal er eens op letten wat de specs dan zijn.

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Tomk » do jun 08, 2017 9:56 am

ron.vandijk schreef:
wo jun 07, 2017 9:22 am
Klopt TomK, maar ik heb de RacePro en Team Edition masten. Mijn ervaring is dat de down haul klopt, ik heb bij de 8.6 (2014) en 9.2 (2014) altijd gevaren met 0-spanning op de uithaler. Gisteren op Horst voor het eerst geëxperimenteerd met 2cm spanning op de uithaler van mijn 2015-7.0 met TE-mast. Eerder planeren, lichter vaargedrag en nog meer controle. Downhaul toen ook maar eens 1 cm méér dan voorgeschreven, lattenspanning gecheckt en varen maar. Cambers roteerden niet meer vanzelf uit de gijp en moesten nadrukkelijk omgeduwd worden. Conclusie: voorlijklengte i.c.m. met Loftmasten en Loftverlengers klopt voor mijn tuigages. Ik ga bij de andere maten ook eens checken hoe ze varen als ik niet met een spanningsloze uithaler, maar met een paar cm uithalerspanning vaar. TomK, en iedereen natuurlijk!, wat zijn jouw ervaringen vwb de uithalerspanning bij optuigen?
groet,
Ron
Bij originele loftmasten geen issue met mastlengte idd (dan op zn hoogst met de verlenger). Outhaul aantrekken geeft vlakker profiel en dus kan ik me deels wel vinden in jouw ervaring (dat meer controle zie ik nog niet).
vwb niet roteren is veelal kwestie van (teveel) lattenspanning of camber die niet netjes is mee geschoven met het aantrekken van downhaul.
Kwestie van mee spelen. Zitten er spacers in? Soms ook nog wel oorzaak daarvan.
bij optuigen uithalerspanning = 0 want ik tuig niet op met giek.... (bij 2017 zeilen gaat dat heel makkelijk. Oudere racingblades vaak bij optuigen wel met giek en dan fors spanning erop. des te vlakker het zeil des te makkelijker de cambers erop)
Tijdens varen met outhaul trimset aanpassen aan situatie. (kost geen drol en geeft je max kans te variëren).

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do jun 08, 2017 10:02 am

Kan me ook wel herinneren (2011/2012) dat de giek erop krijgen bij optuigen een heel gepriegel kan zijn...

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door ron.vandijk » do jun 08, 2017 1:50 pm

Goede opmerking van die spacers, maar die gebruik ik niet. Met nul spanning op de uithaler bedoel ik dat je je zeil optuigt met de gewenste voorlijkspanning, uithaler loshalen en dan de giek op die lengte instellen. Eergisteren heb ik mijn giek vanaf dat punt twee cm ingesteld. Op die nul spanning ingesteld zijn mijn gieklengtes bij alle zeilen fors korter dan Loft aangeeft

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Tomk » do jun 08, 2017 4:42 pm

dat geloof ik zo. naar mijn mening moet je voor de outhaul kijken naar je zeil en stellen tijdens het varen. je merkt snel genoeg wat het beste past bij de omstandigheden waar je op dat moment inzit.

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door ron.vandijk » do jun 08, 2017 5:26 pm

Goeie tip Tom, dat ga ik doen, bedankt!

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » do jun 15, 2017 1:17 am

Thx voor alle advies.
Het lukt me nu ook.
Is gewoon beetje anders als bij MS.

Neerhaler op setting's trekken lukte niet omdat de rollers van men np verlenger haaks staan op de neerhalerkatrol van het zeil. Ik had nog een simpel unifiber verlengertje liggen en daar lukt het wel mee.
Wel spijtig want ik vind die np echt een top ding.
blade 5.6.jpg
blade 5.6.jpg (24.85 KiB) 780 keer bekeken
blade 5.6.jpg
blade 5.6.jpg (28.32 KiB) 780 keer bekeken
Cambers eraf lukt nu ook goed. Gewoon anders dan ms.
Beetje moeten zoeken ma het lukt nu.
Ook rdm mast maakt het net wat anders.

👊👊👊🤘🤘

Sander37
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Sander37 » do jun 15, 2017 7:05 am

Hoi Broekie, ik gebruik alleen maar Pryde verlengers SDM & RDM, touwtje doorrijgen gaat perfekt! Katrol op het zeil onderaan beginnen en op de verlenger van buitenaf beginnen indien het touw zich kruist moet je de eerste insteek van de andere kant uit doen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo aug 30, 2017 5:45 pm

Je kan met een beetje logisch nadenken prima de np verlenger gebruiken. Alleen zorgen dat je de lijntjes niet kruist, en soms moeten ze dan in tegengestelde richting door de katrollen.

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » do aug 31, 2017 5:29 pm

Sander had dit ook al vermeld... maar lukt me niet.
De lijntjes krijg ik wel mooi recht maar dan zitten de katrollen nog steeds haaks tov elkaar en lopen de buitenste touwtjes dus gevrongen in de katrol waardoor de wieltes niet draaien en dus niet optimaal.
Wel op het punt een andere verlenger aan te schaffen.. de unifiber (cheap) verlenger begint al te kraken.

Voor de rest nog iemand ervaring met gebruik van het bovenste uithaler oog? heb ik eens geprobeerd en beviel me wel. lijkt wel meer power in het zeil te geven

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo sep 13, 2017 4:26 pm

Volgensmij is het bovenste oog het oog wat de meesten gebruiken ;). De bovenste is "normaal", de onderste is lekker bij vlageriger weer, als je moeite hebt om je board op het water te houden dh ietsje losser (minder loose), maar wel oogje lager pakken bij de outhaul!

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » do sep 14, 2017 7:11 am

Bij het bovense oog opent het zeil minder en moet je gebruiken bij minder wind
Gaat het harder waaien gebruik je het onderste , dan loost het zeil beter

Plaats reactie