Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tweede board - vervanger Xcite ride 125

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Herman05
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 145 & Tabou Rocket 115 i.c.m. Gun Sails Vector 6.5/7.5/8.6

Bericht door Herman05 » di jul 11, 2017 10:23 pm

Beste forumleden,

Sinds 2015 ben ik vrij enthousiast begonnen aan het windsurfen. Begonnen op een grote deur. Mijn enthousiasme is alleen maar sterker geworden en in de afgelopen twee jaar best wat stapjes gemaakt door veel te oefenen.

Ik weeg ca. 92 kg en ik vaar met een oude JP xcite ride 125 (69 breed) én een Tabou rocket 145 ced uit 2016 (76 breed). De tabou bevalt mij echt super!
Mijn zeilen zijn Gun Sails vector in de maten 6.5/7.5/8.6.
Ik vaar altijd op de Grevelingen. Veel op de Grevelingendam (aangezien ik in Bruinisse woon) en regelmatig op Brouwersdam.
Trapeze en voetbanden gaat prima. Ben vaak aan het oefenen met mijn houding om het verder te ontwikkelen, met name als er flinke chop/golven staan moet ik echt nog veel oefenen. Het lukt in principe wel maar gaat nog niet hard en kost me bakken energie. Verder lukken tot en met windkracht 5 de gijpjes voor 75% vd keren. Bij meer wind neemt het aantal gelukte gijpjes hard af . Nog genoeg te doen dus. (En dan heb ik het nog niet eens over de zoektocht naar de juiste vin)

Ik zit met een dilemma.Ik heb het idee dat mijn 125 liter board eigenlijk wel 10 liter minder of smaller zou mogen zijn. Het board is 69 cm breed. Ik zou denken dat een board van 115 liter / 65 cm ook zou voldoen. Ik ben benieuwd naar jullie kijk hier op?

Verder, vooruitlopend op een eventueel nieuw board ter vervanging van de xcite ride vind ik het lastig om te bepalen waar ik goed aan doe. Is het slim om weer voor een freerider te gaan óf is het raadzaam een freeracer (tabou speedster) te kiezen (of zelfs slalom?!). Als ik besluit een nieuw board te zoeken ga ik graag voor een board waar ik lang mee vooruit kan. Misschien biedt een freeracer meer ruimte om door te ontwikkelen of is dit teveel en levert een freerider me de komende jaren meer plezier op? De motvatie om door te ontwikkelen/oefenen is ruimschoots aanwezig in ieder geval

Ik heb heeel veel gelezen maar krijg er nog niet echt de vinger achter dus ik ben benieuwd of iemand advies heeft over de breedte/volume en het type board voor een eventuele vervanger van mijn huidige oude Xcite ride 125?

Alvast bedankt!

Groeten,
Herman
Laatst gewijzigd door Herman05 op di jul 11, 2017 10:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Harm
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Tweede board - vervanger Xcite ride 125

Bericht door Harm » wo jul 12, 2017 12:55 pm

de JP Supersport 112 is ook een fijn board, 67 cm breed. Freerace board, niet heel erg moeilijk te varen maar toch best snel, dus verveelt niet snel.
Je 6.5 en 7.5 past hier mooi bij. Ik weet niet of je meerdere vinnen bij je Xcite ride hebt maar de Supersport is tot en met 2016 powerbox dus als je vinnen hebt kan misschien gebruiken.
Of anders een kleinere Rocket, ik ken de Rockets niet maar hoor er wel veel goeds over.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » do jul 13, 2017 7:12 pm

Zoals ik het lees heb je nu eigenlijk twee boards in ongeveer dezelfde range. De vraag is denk ik of je dat wilt houden en met welke zeilen en windkracht je het kleine board wilt varen. Gezien je gewicht zijn het beide mid wind boards maar aan het einde van het spectrum. Wil je vd zomer meer varen moet je eigenlijk breder. Voor wat hardere wind is de breedte vd jp denk goed maar volume wellicht iets teveel. Ik zou dus even kijken hoe je in de toekomst wilt varen: twee of drie boards. Zelf voor twee gegaan met als nadeel dat je dan eigenlijk in mid weer geen ideaal board hebt... Wellicht is jou keuze dus handiger☺️

Qua type zou ik ook kijken wat je zelf wilt en belangrijk vind in die omstandigheden: controle of volgas. Als je de tabou tot een dikke 5 kunt hebben denk ik dat je daarna wellicht liever controle in de chopper wilt en wellicht kleine sprongetjes wilt maken. Wellicht dus ook een fsw boardje? Slalom zou ik niet doen, dus eerder een freerace met accent op controle of een kleine freerider.
Gelukkig woon je vlakbij brouwersdam en kan je eens doordeweeks of met slecht weer daar wat huren met je eigen zeil. Als het niet te druk is kan je mooi vanalles proberen!
Succes en een echt slechte keuze kan je niet maken op mp. Ben je ook voor nagenoeg hetzelfde bedrag weer kwijt meestal.

Herman05
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 145 & Tabou Rocket 115 i.c.m. Gun Sails Vector 6.5/7.5/8.6

Bericht door Herman05 » wo jul 26, 2017 9:17 pm

Bedankt voor de reacties tot zover!

Inmiddels ben ik tegen een mooie maar wat verouderde (2008) Tabou Rocket 115 aan gelopen die ik aangeschaft heb. Ik heb besloten hier voor te gaan, gezien de lage prijs. Voor 6 bft omstandigheden weet ik onvoldoende welk board mij goed past, en daarom besloten geen duur board aan te schaffen.
De JP is verkocht en de rocket is daarvoor in de plaats. Ik kan mij Rocket 145 (die ik al had) best lang doorvaren en daarom gekozen voor een 115 (64 breed) als tweede board.

Gezien de positieve reviews van dit board denk ik dat ik er voorlopig goed mee uit de voeten kan en helpt het in mijn zoektoch naar het ideale board.

Grtn,
Herman

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » wo jul 26, 2017 11:53 pm

Ik ben benieuwd hoe je deze gaat bevallen. Hou ons op de hoogte. :)
Zelf had ik hetzelfde dilemma en wilde ik ook eens een slalomboard proberen, echter had ik al een Rocket125. Daarom een lichtweer slalomboard erbij gekocht (140 liter Falcon). Wat ik vooral merk met de Falcon is dat deze echt als de brandweer gaat, enorm makkelijk door planeert, maar ook erg vermoeiend is. Dit mede door de voetbanden welke veel verder naar buiten staan en daarmee extra belastend is voor de beentjes. Om die reden zal ik geen highwind slalom kopen, als het goed waait heb ik liever meer controle dan de snelheid. Op Bruinisse krijg ik er toch niet de snelheid uit door die slopende chop. :crazy: Op Oostvoorne gaat dat bijvoorbeeld veel beter.

Herman05
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Herman05 » zo aug 06, 2017 9:38 am

Kleine terugkoppeling.
Inmiddels heb ik mijn laatste aanwinst mogen uitproberen. Afgelopen vrijdag stond er op kabbelaarsbank een vlagerige wind die zo rond de 23 knopen was. Midden op stonden best wat golven en de overige delen stond een behoorlijke chop. Ik heb mijn rocket 115 gevaren met een 36 cm freeride vin (F2) en een Gun Sails Vector 6.5. Een wat kleiner zeiltje (5.7) had lekker geweest maar die heb ik niet.

Het eerste rakje op deze Rocket sprak me erg aan, hup het board op, de voetbandjes in en gaan. Het stond gelijk al best goed voor mijn gevoel. Later bij het eerste gijpje ging het ook gelijk goed, doorplaneren lukte me niet maar dat ligt aan mezelf. In de golven en de chop voelde het board aanzienlijk gecontroleerder dan de voorganger (jp xcite ride 120), die 5 cm smaller is denk toch een stuk beter. Verder was het aanplaneren even wennen omdat het board 20 cm korter is (237cm) dan de voorganger (ik denk dat dat het is) moest ik even de juiste houding vinden om te voorkomen dat ik teveel oploefde, geen probleem verder. Het was meer de vlagerige wind en controle van het zeil die me bezig hield dan het board.

Al met al dus een positieve eerste indruk en blij met de gemaakte keuze voor dit board. Wat meer controle bij hardere wind is voor mij ideaal zodat ik de nodige dingen nog kan leren.

AfbeeldingAfbeelding

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » zo aug 06, 2017 10:27 am

Mooie terugkoppeling, boven 20 knopen wil je idd een board dat je zoveel mogelijk controle biedt. Smaller is in die zin beter, al heb ik intussen geleerd dat je best ook wat volume "overhoudt" wanneer de wind plots wegvalt, wat op het Grevelingenmeer in vlagerige condities meer dan eens gebeurt.

Kleine tip: geen idee of je de R115 in deze voetbandconfiguratie gebruikt, maar een extra voetband achterin gaat je helpen om, zodra je ingehaakt bent en in je voetbanden, je lichaam verder van je plank te halen. En om je zeil beter dicht te trekken. En meer druk op de vin (meer snelheid). Wat opnieuw resulteert in méér controle én een losser lopende plank. Je hoeft daarom niet de buitenste rij plugs te gebruiken, je hebt een iets meer centraal gepositioneerde rij, zal perfect werken. Op een 115l freerider zal dat efficiënter zijn dan 1 centrale voetband achteraan.

Herman05
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Herman05 » zo aug 06, 2017 11:25 am

De foto van het board is zoals ik hem overgenomen heb, toen ik hem eenmaal had heb ik gelijk de tweede voetband er op gezet . Ik vaar ze zover mogelijk naar buiten en op 1 gaatje na zover mogelijk naar achteren. Thnx alsnog voor de terechte tip!

Wat betreft volume, dat is zeker een aandachtspunt. Op de 115 liter kan ik makkelijk blijven staan met mij 93kg wat erg fijn is.

Thnx!

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Severne fox 105, NCX 6.0/7.0/Gator 5.5/4.7 blade 4.2 starboard evo

Bericht door martijn73 » do sep 21, 2017 3:01 pm

Ik zou de Severne Fox 120 eens gaan bekijken, het board is 70 breed maar heeft een zeer dun profiel. Ook is het board speciaal ontwikkeld om zonder problemen hard over de chop te varen. Ik zelf en twee surf vrienden van mij varen het board en zijn erg enthousiast !! Ook gijpt het board zeer makkelijk dit komt door de hoeveelheid V in de bodem, deze is aanzienlijk...Het board houd de slalom kanonen gewoon bij alleen met veel meer comfort. Bekijk eens de filmpjes op you tube van de fox.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » vr sep 22, 2017 10:17 am

Kunnen de heren die werken bij een surfshop of zelf een surfshop hebben hun verkooppraatjes matigen?

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » vr sep 22, 2017 11:52 am

En eerst lezen. Topic starter is inmiddels blij met een Rocket 115.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr sep 22, 2017 1:09 pm

niels40+ schreef:
vr sep 22, 2017 10:17 am
Kunnen de heren die werken bij een surfshop of zelf een surfshop hebben hun verkooppraatjes matigen?
Ook deze personen zijn meestal zelf surfer, vaak zelfs zeer ervaren, en met een unieke positie om op allerlei locaties allerlei produkten te testen. Veel meer dan een prive-persoon. Dat ze dan enthousiast zijn over bepaalde produkten is denk ik gewoon oprecht. Ik vind wel dat iemand die hier post, met een commercieel belang in het surfen, dat moet aangeven in zijn profiel of tag-line of zo. Dan is het transparant en kan eenieder voor zich bepalen welke waarde hij hecht aan de boodschap.
Advertenties en folders zijn ook niet alléén maar flauwekul, er zit meestal ook echt wel waardevolle informatie in. Je moet alleen kijken waar het vandaan komt en dan het juiste filter toepassen.
Wat mij betreft blijven de berichtjes van de 'heren/dames verkopers' gewoon doorkomen. Waardevolle info.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » vr sep 22, 2017 7:40 pm

Iedere post op een forum moet je afwegen. Je weet toch nooit wie het zegt. :)

Plaats reactie