Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nieuw zeil aanschaffen of kwestie van techniek?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Nieuw zeil aanschaffen of kwestie van techniek?

Bericht door Robbie-79 » za aug 19, 2017 5:09 pm

Ik irriteer mij de laatste tijd steeds meer aan het stilvallen in windgaten. Je bent lekker in plane, je voelt de winddruk langzaam iets minder worden, de snelheid wordt direct minder. Je ziet de volgende vlaag al aankomen, maar je hebt inmiddels zoveel snelheid verloren dat je snel uit de voetbanden moet, om vervolgens een paar seconden later weer opnieuw aan te planeren en weer in de voetbanden kan schuiven. Ik vaar altijd op vlagerig water en heb hier vooral last van in omstandigheden zoals vandaag, zeg 13, 14 knopen basiswind met stoten tot 22 knopen. Ik zie naast me mensen wel vrolijk doorvaren, terwijl ik stil val. (zal deels ook wel techniek zijn). Elke keer maar ruim varen helpt wel, maar hoogte houden is ook wel belangrijk. Kan niet continu ruim gaan varen. Omdat ik zelf al van plan ben om volgende zomer de overstap te gaan maken naar freerace spul dacht ik misschien nu al mijn grootste zeil kan gaan vervangen voor een freerace (camber) zeil ongeveer 7.5- 7.8 of moet ik het in mijn techniek gaan zoeken en lekker door blijven varen?

Heb nu een tabou rocket 125 ltd, ben 70 kg en vaar camberloze (freeride) zeilen. Een 5.8 ezzy wave panter (gebruik ik zelden) een ka koyote 6.6 (gebruik ik regelmatig, maar pas vanaf 16,17 knopen) en een gun sails future 7.5 (gebruik ik regelmatig tot een knoop of 16 basiswind). Mijn giek is 160-220. Ik wil eerst mijn 6.6 en 7.5 gaan vervangen en het jaar erop een nieuw board. Ik moet het gijpen nog wel goed onder de knie krijgen, vandaar dat ik het board nog een jaartje langer hou en het waterstarten heeft ook nog wat aandacht nodig. Voetbanden, trapeze, (aan)planeren ed. gaan wel prima. Nog een ding om rekening mee te houden mocht een camberzeil de beste optie zijn, ik heb in mijn 7.5 een 460 Simmer SC-10 CC mast. De mast is iets dunner dan een normale SDM, schijnt typisch simmer te zijn. In mijn giek heb ik een stukje fietsband zitten om de ruimte op te vullen om de giek te sluiten. Weet niet of cambers een vaste maat hebben en of dat dan niet op een simmer mast zou kunnen, of dat ik dan alleen een simmer zeil zou kunnen nemen. Ik weet uberhaupt niks van cambers. Graag wil ik weten wat de beste optie is om makkelijker door windgaten heen te varen. Hoef niet de snelste op de plas te zijn, dus race/slalom zeilen laat ik nog even staan, maar vooral windgaten en misschien iets sneller aanplaneren en evt. hogere snelheid zou ik wel prettig vinden.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Re: Nieuw zeil aanschaffen of kwestie van techniek?

Bericht door EdwinR » za aug 19, 2017 9:13 pm

70 kg en een 7.5 is een flinke combi voor lichtweer. Ik zou eerst de techniek verfijnen... Als je een dip ziet aankomen focus dan op vlak houden van het board door wat extra druk op de mastvoet te geven. Lange lijnen helpen om het zeil rechtop te houden en het een beetje naar voren te kunnen zetten zonder te hoeven uithaken.
Een nog groter zeil of cambers gaan m.i. je progressie in de weg zitten.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » za aug 19, 2017 9:26 pm

Niet te snel uit de voetbanden, voorste arm goed streken voor maximaal wind ingang en vooral rustig blijven. Probeer ontspannen naar de volgende windvlaag te varen en als het kan een beetje afvallen. Als je weer drukhebt weer omhoog varen om de verloren meters weer goed te maken. Kijk ook naar je zeilafstelling. Staan je zeillaten naast de mast voor voldoende bolling? Was je vandaag op Strand Horst, zo ja op het einde van de dag was het heel erg vlagerig en dan zijnhet vooral de brede slalomboards met 8,5 camber zeilen die door blijven planeren. Maarmet 70 kilo moet je makkelijk kunnen doorplaneren. Dus oefenen en tips vragen...

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » za aug 19, 2017 10:54 pm

Thanks, ga de volgende keer proberen minder bang te zijn om hoogte te verliezen en in zo'n gat langer ruim te varen. Bedoel je met het board vlak leggen dat je met je tenen druk geeft op het midden van het board? Vaar opzich al met behoorlijk lange lijnen, zeker wanneer ik goed in de trapeze hang zijn mijn armen gestrekt en kunnen de lijnen eigenlijk niet langer. Diep hangen en het zeil zo recht mogelijk proberen te houden gaat behoorlijk hard. Ik had mijn giek vandaag ook wat hoger gezet om wat meer druk op de mastvoet te kunnen geven om wat sneller aan te kunnen planeren. Ik heb ook prima gevaren, maar ben misschien ook wel wat te veeleisend. Ik ben uiteindelijk nog maar een jaartje bezig dus er valt nog een hoop te leren.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » zo aug 20, 2017 9:08 am

Zou de oplossing niet kunnen zijn om minder vlagerige omstandigheden op te zoeken?

Ik weet niet waar je vaart, maar verbaas me altijd over de mensen die genoegen nemen met de vlagerige omstandigheden bij Horst, terwijl het IJsselmeer, de kust en de meren langs de kust een mooie stabiele en vaak sterkere wind geven.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » zo aug 20, 2017 9:31 am

Je vergeet een belangrijke variabele :

De vin.
Deze speelt nl ook een rol in het wel of niet doorplaneren.
Want met jouw gewicht , board en zeil zou je toch aardig moeten kunnen doorplaneren in de windgaten .
Wat heb je er nu onder zitten ?

Qua techniek zou je eraan kunnen denken je voorste been goed gestrekt en op spanning te houden (tenen omhoog), zo verlies je de minste "drive"
Door je benen te buigen en lekker mee te veren met de chop absorbeert je lichaam de kracht die van het zeil naar het board moet worden over gebracht voor de voorwaartse beweging.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo aug 20, 2017 10:17 am

Het is al gezegd, druk op je mastvoet.
Juiste vin doet ook veel.

Met jouw gewicht moet je een heel eind kunnen doorplaneren zeker als anderen dat ook doen. De meesten zijn toch wel 10-15kg zwaarder.

Ik zou, nog bij je setje blijven en jezelf hiermee qua techniek zelf laten uitvinden hoe je windgaten door kunt blijven gaan. Beheers je dit dan kun je overstappen.
Zie het als een opdracht, zeil goed tunen set goed tunen en dan de kunst van het doorplaneren onder de knie krijgen, heb je dit onder de knie dan kun je ook bij weinig wind erg hard gaan :)

Techniek eerst dan materiaal updaten (tenzij het materiaal al erg beperkend is, zo te lezen is dat het niet)

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » zo aug 20, 2017 4:34 pm

Ik had er gister mijn grootste vin 42 cm onder en dat is denk ik ook wel genoeg. Zal eens opletten of mijn voorste been gestrekt is. Meestal heb ik mijn tenen omhoog om druk te geven op de zijkant van het board, tenzij de snelheid afneemt en ik wat ruimer moet om snelheid te houden dan gaan ze even plat op het board. Denk dat dit wel ok is? Ik vaar vaak en zo ook gister op leekstermeer en soms zuidlaardermeer in het noorden van het land. De eerste is op 10 minuutjes rijden de 2e iets verder. Lauwersmeer waar de wind veel constanter is is voor mij een klein uur heen en dan ook nog weer terug. Vanwege m'n werk en een kleine uk van 2 moet ik het qua tijd vaak hebben van 2 a 3 uurtjes per keer, dus lauwersmeer wordt hem voorlopig niet. Je kunt het ook zo bekijken, wanneer je goed in vlagerige omstandigheden kan varen is een water met constante wind appeltje eitje.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » ma aug 21, 2017 6:55 pm

Met de vlaag ook wat hoogte pakken en ertussen wat ruimer om snelheid te houden. Daarnaast kan je als je planneert en in de voetbanden staat vrij makkelijk pompen om in planee te blijven. Zeker als je de volgende vlaag al ziet. Alleen beetje pompen met je achterste hand voor klein stukje of anders ook vol met beide benen erbij (en beide handen) zodat je board ook omhoog komt. Afhankelijk van je conditie kan je dan de hele plas over pompen als je de vaart al hebt :D

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » di aug 22, 2017 8:22 am

Je kan ook, als het windgat erg lang is, je achterste voet uit de voetband halen en deze net achter je voorste voet zetten. Daarnaast zou je nog lichtjes kunnen pompen.

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » di aug 22, 2017 1:58 pm

Robbie-79 schreef:
za aug 19, 2017 5:09 pm
Ik irriteer mij de laatste tijd steeds meer aan het stilvallen in windgaten.
Als ik u verhaal lees zou ik eerder een maatje groter kopen.
Meer druk in het zeil zorgt voor minder frustratie :lol:
Je hebt een gun sails 7.5m² (je andere zeilen zijn imo te klein voor jou op de 125liter.)
Dus ik zou op zoek gaan naar een maatje 8.4m² of groter.

Echt stilvallen tussen de vlagen met men 7.6 dan heb ik veel liever men 8.4m² in de handen, easy door de windgaten, deftig hoogte halen en lekker gepowerd in de vlagen.(zelf ook 70kg en heb 116l en 128l die ik met 7.6 en 8.4m² vaar)
Niets meer irriterend :x :x dan te weinig druk in het zeil, hoewel het toch nog beter blijft dan helemaal geen TOW :lol: 8)

En natuurlijk zoals hierboven gezegd wordt: trim, techniek, vin, enz... zijn enorm belangrijk. Moet je altijd mee bezig zijn. Die bepalen echt alles.
Robbie-79 schreef:
ik heb in mijn 7.5 een 460 Simmer SC-10 CC mast
Hele goede mast, 100%.
Moet je natuurlijk wel mee opletten, niet elke mast past op elk zeil.
vergelijk het productiejaar van de simmer met de unifiber mast selector van hetzelfde jaar. Dan heb je al een idee welke zeilen mogelijks compatibel zijn.http://www.unifiber.net/2015/mast-selector
Best is toch om altijd minstens even op te tuigen als je mast en zeil van een ander merk hebt voor je koopt.
Zelf zweer ik bij mast en zeil van hetzelfde merk.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di aug 22, 2017 7:32 pm

Robbie-79 schreef:
Ik zie naast me mensen wel vrolijk doorvaren, terwijl ik stil val.
stap op die mensen af. kijk wie van ze ongeveer jouw gewicht heeft en vergelijk dan je setje en je vaartechniek.

persoonlijk, leer ik het meest van medesurfers op locatie. 8)

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo aug 23, 2017 8:24 am

Als tussen oplossing zou je een variabele outhaul kunnen proberen.
In windgat gooi je dan het achterlijk losser.....

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » wo aug 23, 2017 5:15 pm

Dank voor de vele tips. Zal de volgende lichtweer sessie wat gaan experimenteren. Een groter zeil kan altijd nog. Mijn board kan tot 8.5, maar dan moet er ook een grotere giek komen en waarschijnlijk een grotere vin. Eerst zo maar eens proberen en in de toekomst misschien een maatje groter erbij. Maatje groter is makkelijk, maar met goeie techniek en kleiner of gelijk aan de rest geeft ook een goed gevoel. Hier valt zeker nog wel wat te behalen als ik het zo lees.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do aug 24, 2017 8:58 am

Robbie-79 schreef:
wo aug 23, 2017 5:15 pm
Een groter zeil kan altijd nog. Mijn board kan tot 8.5, maar dan moet er ook een grotere giek komen en waarschijnlijk een grotere vin.
Reken ook maar op een langere mast, een ongeluk komt nooit alleen ;-)

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » do aug 24, 2017 10:10 am

Severne Convert 8.5 past op een 460 CC mast (wel 34cm verlengen), camber-loos free-ride zeil, vrij robuust en betaalbaar. Giek 220cm. Veel bottom power, relatief licht, toch robuust door X-ply.
Alleen niet zo stabiel als een zwaarder zeil met meer latten en/of cambers natuurlijk. Dus in harde vlagen voel je het drukpunt wel wat naar achteren verplaatsen.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » do aug 24, 2017 11:46 am

Naast alle tips hierboven: Als je merkt dat de wind minder wordt, beetje downwind, dan blijf je makkelijker in plane.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » wo aug 30, 2017 3:55 pm

Ik heb ook een jaar op een Rocket 125 gevaren (uit 2007), naast mijn MantaFR 69. Exact dezelfde breedte, met 15 liter minder voor de Manta. Heb dus beide kunnen vergelijken; beide planken hebben ongeveer dezelfde zeilenrange (waarbij 8,5 beter op de Rocket zal passen, op de Manta heb ik m'n V8 ooit uitgeprobeerd en dat werkte voor geen meter) en exact dezelfde breedte.

Met een basis van 13-14 knopen en uitschieters tot 22 is een 7,5 groot ZAT. Ik weeg een kilootje of twee meer dan jij en bij een constante 16 knopen (5 BF) stap ik snel over op een 6,4.

Een van de sterkste punten van de Rocket 125 tov mijn MantaFR is net dat ik 'm in windgaten zo makkelijk vond doorplaneren. Probeer maar eens in "halve plané" op de Manta door te varen... op de Rocket lukte me dat perfect en ik vaar altijd op binnenwater (Grevelingen). De lengte van de Rocket helpt daar enorm bij: de Manta is maar 233 cm langer tov 250 voor de Rocket.

Werk aan de winkel dus, het lijkt me sterk dat jij een groter zeil nodig zou hebben in een dergelijke wind, tenzij je de knopen fout inschat. BTW, voor degenen die beweren dat alles onder 7,5 "klein" zou zijn op een R125, kan ik dat meteen tegenspreken: 6,4 kan perfect en gebruikte ik vaak op m'n Rocket. Weliswaar met een Select SRX vinnetje van 36. Een vin van 42 op een R125 met 7.5 vind ik zelfs aan de behoorlijk grote kant.

Bekijk eens eerst je trim van je zeil (staat ie juist op je mast, voldoende bolling), speel met giekhoogte en mastvoetpositie en kort zonodig je trapezelijnen in. Lange lijnen in light wind is niet altijd een goede oplossing, je hebt feedback van je zeil nodig en als je te lange lijnen hebt, krijg je die niet en onderga je méér de windgaten. Persoonlijke ervaring door TOW.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do aug 31, 2017 7:28 pm

Je kunt nog zo'n joekel van een zeil hebben, deze moet wel goed opgetuigd staan. Weet je zeker dat ie goed opgetuigd staat? Outhaul, downhaul e.d. Maatvoert verder naar voren wil ook wel eens helpen al zijn de meningen daarover verdeeld. :+

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » vr sep 01, 2017 9:47 pm

je mag mijn 8 de volgende x wel even gebruiken 😉

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » ma sep 04, 2017 9:52 am

eckerdt schreef:
do aug 31, 2017 7:28 pm
Je kunt nog zo'n joekel van een zeil hebben, deze moet wel goed opgetuigd staan. Weet je zeker dat ie goed opgetuigd staat? Outhaul, downhaul e.d. Maatvoert verder naar voren wil ook wel eens helpen al zijn de meningen daarover verdeeld. :+
Als hij stilvalt in windgaten, is mastvoet naar voren wel het laatste wat je moet doen. Mastvoet naar voren geeft vooral meer controle bij te veel zeilkracht.

Zou het eerst idd zoeken bij de afstelling van het zeil. Genoeg bolling, correcte loose leach, trapezelijnen juist gepositioneerd en correcte lengte, giekhoogte... daar valt al véél mee te doen. En desnoods zet je je mastvoet iets naar achter zodat je sneller aanplaneert. Op m'n SLW is dat zelfs cruciaal: mastvoet iets te ver naar voren en ik vertrek niet in plané. Nu, het probleem was vooral het stilvallen en niet het aanplaneren natuurlijk.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma sep 04, 2017 4:58 pm

Zoals gezegd: de meningen over de mastvoetpositie zijn verdeeld... Genoeg discussies daarover te vinden en lijkt me niet bevorderlijk voor de topic starter om die discussie hier nog eens te voeren :-) Volgens mij is iedereen het iig over eens dat de mastvoetpositie gevolgen heeft voor het aanplaneren!

Erik Loots
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Erik Loots » ma sep 04, 2017 5:21 pm

Om door te planeren in windgaten heb je voldoende bolling nodig in je zeil. Dat komt omdat in windgaten de wind feitelijk van voren komt in een windgat en een vlak zeil geeft dan geen lift (lift=zijwaartse druk) en geen voorwaartse kracht. Een bol zeil blijft doorplaneren omdat een bol zeil bij wind van voren wel lift (zijwaartse druk) geeft, deze zijwaartse lift duwt tegen de vin en de vindruk zorgt ervoor dat je board hoog op het water blijft (=planeren met weinig weerstand) hierdoor kan je langer doorvaren. Soms kan je zelfs langer doorplaneren door je zeil te overtrekken (onderlijk voorbij het midden van het board), wel met een bol zeil uiteraard.

Oplossing is je zeil boller maken, lattenspanning van onderste latten verhogen, al heeft dat zijn limieten. Outhaul losser (zeil tegen giek?). Je kunt ook downhaul verlagen (als snelheid niet zo belangrijk is). Sommige zeilen zullen beperkt zijn ten aanzien van bolling zonder wind in zeil & dus niet heel lang doorplaneren in windgaten.

Trimmen van balans (mastvoet, giekhoogte, etc.) is meer finetuning, maar met te vlak zeil zal je niet doorvaren in windgaten.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » di sep 05, 2017 6:27 pm

Ik zal morgen eens naar de lattenspanning onderin kijken. Valt mij op dat sinds ik juiste lengte en buigingscurve mast heb, het zeil een stuk minder bol staat dan op de te grote mast. Toch vaart hij wel fijner dan met die grotere mast. Misshien helpt het aandraaien van de latten om wat meer bolling te krijgen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 06, 2017 9:14 am

Waarom wil je per se dat het zeil boller weer staat als ie met de goeie mast vlakker staat maar fijner vaart?

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » vr sep 08, 2017 8:07 pm

@Huug Ik wil eigenlijk dat ie met de goeie mast ook lekker bol staat. Met wat meer bolling vind ik het zeil wat minder nerveus varen in de vlagerige condities waarin ik altijd vaar. Mijn 6.6. ka koyote staat er ook mooi bol op, dus deze moet dat ook kunnen. Afgelopen woensdag wat aan het experimenteren geweest. Iets meer downhaul, iets minder outhaul en de onderste 2 latten iets aandraaien zorgde al voor een hele verbetering. Ondanks de belabberde minimale omstandigheden was ik daar wel tevreden over.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr sep 08, 2017 11:15 pm

Tja een Koyote is geen Gun Future. Ik kan wel begrijpen waarom je die eerste lekker vind varen.
A;ls je zonder veel gedoe beter door wil varen tussen de vlagen zou je eens een 7.5 Koncept moeten proberen. IK krijg veel positieve feedback als ik de mijne uitleen 8) Dan heb je een heel licht zeil met cambers...

Plaats reactie