Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

CAM or NO-CAM

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: CAM or NO-CAM

Bericht door WhiteofHeart » vr sep 29, 2017 9:29 am

tristan55555 schreef:
do sep 28, 2017 7:29 pm
Nou dat begrijp ik dan niet helemaal. Een Camberzeil staat toch automatisch boller? Hoe kan een Camberzeil dan beter aan de wind varen dan een vlakker no-cam zeil? Dat is iets wat ik me steeds afvraag als die racejongens als een malle upwind gaan.

Heeft te maken met de angle of attack van de wind en de leading edge bolling van je zeil. Zelfde als met vinnen. Een zeil dat boller is voorin, als een 4cam racezeil, kan een grotere angle of attack maken met de wind, en is daarmee over de chop zeker vergevingsgezinder, maar ook op vlak water. Dan heb je ook nog eens dat de bolling relatief ver voorin zit, wat zorgt voor best wel wat forward pull in plaats van zijwaardse pull.

Een tweede dingetje wat meespeelt is dat racezeilen vaak een minder grote cutaway hebben bij de clew, wat ook meer upwind power levert door meer "nuttig" achterlijk oppervlakte.

Dan heeft een slalom/race zeil door die extra camber en rnd vaak een nog net ff iets beter ontwikkelde aerodynamica en foilshape dan een freeridezeiltje wat lekker vlak is

En als slalommer ben je als het goed is altijd overpowered, wat enorm helpt in je upwind.

En finally, een zeil is niet alles. Rechte/lange vinnen, boxy outlines, vlakke rockers, voetbanden op de rail..

Ik ben zelf van mening dat het grootste verschil door andere dingen dan het zeil komt, alles bij elkaar heb kan je zo lekker gas geven dat je gewoon harder en daardoor hoger loopt dat een freeridesetje, de enorme power uit een slalomzeil speelt daar ook in mee. Alles wat jij aan extra snelheid tov een freeridesetje meeneemt is mooi meegenomen, omdat je ook grofweg even snel opzij schuift, maar met meer snelheid maakt dat minder uit.

STORM!
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bijna compleet

Bericht door STORM! » vr sep 29, 2017 3:08 pm

tristan55555 schreef:
do sep 28, 2017 7:29 pm
Nou dat begrijp ik dan niet helemaal. Een Camberzeil staat toch automatisch boller? Hoe kan een Camberzeil dan beter aan de wind varen dan een vlakker no-cam zeil? Dat is iets wat ik me steeds afvraag als die racejongens als een malle upwind gaan.
Een beetje racezeil voorzie je ook van een variable outhaul. Vlakker trekken bij upwind varen en weer lossen bij downwind.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di okt 03, 2017 2:34 pm

WhiteofHeart schreef:
vr sep 29, 2017 9:29 am

En als slalommer ben je als het goed is altijd overpowered, wat enorm helpt in je upwind.

En finally, een zeil is niet alles. Rechte/lange vinnen, boxy outlines, vlakke rockers, voetbanden op de rail..
Hier zit het grootste verschil.
\Zodra je maar power genoeg hebt of dit nu met een wavezeil, freeride of slalomzeil is.
Kan je makkelijk flink upwind gaan.

En daar zit ook de crux.
Met een slalomzeil is dermate stabiel dat je ook (veel) groter dan gebruikelijk zeil kunt gebruiken.
Echter wat ik veel zie. Met gebruikt dat stuk windbereik niet/nauwerlijk.
In mijn opinie heb je dan wel de nadelen zonder de voordelen ervan te benutten.

De vraag welke je af dient te vragen.
Ga ik 1 meter (of meer) groter zeil varen dan de surfer om me heen en als ik voorheen deed.
Als hierop je vraag nee of zelfs maar twijfel bestaat.
Pak een freeride of freerace zeil. Waarmee het jezelf wel even wat makkelijk maakt.
Enne de huidige freerace zeilen zijn echt wel erg stabiel.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » di okt 03, 2017 2:44 pm

Whiteofheart, bedankt voor je uitgebreide omschrijving, dat overpowered varen helpt natuurlijk. Maar ik zie ook goede slalommers die zwaarder zijn dan ik met een kleiner zeil beter upwind varen dan ik kan. Dus zal behoorlijk wat techniek achter zitten.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma mar 12, 2018 9:03 am

Omdat ik zo fijn vaar met mijn Loft Oxygen no-cam zeil en nu betwijfel of iemand met mijn gemiddelde techniek baat heeft bij een freerace camberzeil, heb ik dit weekend naast de Oxygen 6.8 een gebruikte Switchblade 6.8 gekocht. Beiden zijn van 2017. Dus ik ga van de zomer lekker met de GPS om knallen op mijn freerace boardje (Patrick F-Race 120) en allicht voor de lol ook een keer op mijn Starboard Kode 94, en kijken wat nou echt het verschil is en of het camberzeil iets voor mij toevoegt. Gewoon omdat het kan en leuk is, ik zal wel de enige surfidioot met twee 6.8 zeilen in zijn kar zijn :-)

Nu maar hopen op heel veel dagen met 20-32 knopen!

Ik gebruik geen variabele outhoul koortjes of zo, maar probeer we af en toe flink opwind en downwind te gaan.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » ma mar 12, 2018 9:49 am

Leuke test Tristan.
Ik denk alleen dat de uitkomst wel zal zijn dat je met beide zeilen ongeveer even snel zal zijn.

Wat mij opvalt als ik cam zeilen met niet cam zeilen vergelijk, vooral boven de 6,5 meter komen de camberloze zeilen wat "lomper" over dan de camber zeilen. Als er een vlaag komt sta je eerst wat werk te verrichten om het zeil in profiel te krijgen en daarna ga je pas sneller vooruit. Bij de kleinere zeilmaten heb je dat verschil veel minder in mijn gevoel. Wat ik dan altijd hoor, en misschien ook wel ervaar, is dat je een zeilmaat met cambers veel langer kan houden. Dus langer mee door kan varen. Net weer een weekje op Tenerife bij TWS geweest, en daar (omdat er toch heel veel wind is en grote golven) een week wave en freeride zeilen gevaren. Veel met North Hero zeilen gevaren en het viel met op dat een 5.6 echt groter aan voelt dan een 5.3. Dit verschilvan 0.3 vierkante meter voel je bij camberzeilen veel minden. 1 dag kreeg ik de zeilmaat niet goed voor elkaar, wind veranderde steeds van kracht, en ik bleef maar wisselen, tot dat ik een S-Type 6.6 in mijn handen kreeg, 2 cambers, veel stabieler en ik ging gelijk lekker zonder problemen. (board wat ik gebruikte was een Angulo Magnum 95 liter) Conclusie: ik ben heel blij met mijn camber zeilen, geen full race, maar 2 en 3 cambers. (NP H2 en Gun Vector zeilen)

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma mar 12, 2018 10:37 am

Hoi Arbee,

Dat was mijn ervaring vroeger ook, maar sinds ik met Loft Oxygen en Neilpryde NCX gevaren heb is mijn mening daaromtrent veranderd. Beide zeilen kun je echt heel lang doorvaren, eigenlijk tot 4.7 maar op een gegeven moment ga je gewoon wisselen omdat je naar een kleiner board wil in die omstandigheden.

De Loft Oxygen 6.8 heb ik bijvoorbeeld tot 32 knopen door gevaren (althans dat gaf WeatherPro en Windfinder aan).

Ik ben vooral nieuwsgierig of de Switchblade 6.8 downwind zoveel sneller is dan de Oxygen op een freerace board. Want alleen Downwind en in windgaten zou een camberzeil voordelen hebben. En ook hoeveel het dan scheelt, 2 km/h of bijvoorbeeld 5 km/h. Als het maar 2 scheelt dan is dat niet echt de moeite.

En ik ben nieuwsgierig hoe het gevoel is in de chop met beide zeilen. Eigenlijk zou ik voor de volledigheid ook beide zeilen met SDM en RDM moeten proberen ;-).

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » di mar 13, 2018 11:21 am

Heel veel verschillende parameters die dus allemaal de uitslag beinvloeden. Daarom denk ik dat het uiteindelijk om het gevoel gaat en gevoel bij vaargedrag is. Topsnelheid zal ook maar net afhangen van die ene vlaag die harder is of dat golfje wat je net wat beter pakte. Kort om dat gevoel bij een zeil is persoonlijk. Ik ben wel benieuwd wat je zal vinden/voelen voor verschil in 6.8 met en zonder camber. Zoals ik al schreef valt mij vooral op bij grotere maten dat ze zonder camber wat lomper/zwaarder overkomen. Natuurlijk niet bij het waterstarten, optrekken en gijpen. Dat gaat wat lichter allemaal, maar gewoon tijdens het ingehaakt surfen, vlagen opvangen enz. De NP Hellcat en H2/Hornet/V8 zeilen waren afgelopen jaren de versies die dicht bij elkaar zaten, Hellcat zonder, H2 met cambers. Tijdens vlieg vakanties hebben we geregeld met huur zeilen gevaren en vaak dan de Hellcat. Toch vonden wij (mijn vrouw en ik) dat vooral boven de 7 meter wat logge zeilen en zijn dan heel blij als we onze H2/V8 weer in handen hadden. Maar mijn persoonlijk record heb ik gevaren met een Hellcat 5.2 uit 2012. Heerlijk zeil en ook in vlagen prima te controleren, dus zeker snel. :clap:

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do mar 15, 2018 11:13 pm

Helemaal niet gek hoor, ik had tot voorkort 2x 9.6(2 en 4 cams), 3x 7.8 (2,3en 4cams) en 2x7.0 (1 en 4 cams) 🙈 altijd handig om keuze te hebben, zolang je maar je favorietjes hebt anders wordt het wel heel lastig kiezen :p

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr mar 16, 2018 8:20 am

Haha dat kiezen is inderdaad lastig. Zelfs met twee dicht bij elkaar liggende maten.

Nu surf ik op Amstelmeer en Schellinkhout, bij de laatste zal het automatisch no-cam worden.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » vr mar 16, 2018 4:45 pm

Jurjen is toch met een no-cam in de 68 km/pu gegaan.....

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr mar 16, 2018 4:56 pm

Jurjen is met Cams nog veel harder gegaan ;-)

Maar ik wil wel eens voor mezelf zien hoeveel het scheelt met mijn beperkte surf vaardigheden. Ook qua vaar gevoel.

Ik heb zelf het idee dat ik echt niet veel sneller ben met een cambered zeil. Dat wil ik nu wel eens zeker weten, hoef ik daar de komende 30 surfjaren die ik hoop te hebben niet meer over te twijfelen :cheer:

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door martijn73 » vr mar 16, 2018 5:13 pm

De dag dat Jurjen met de NCX voer was de top 69,02 dus nog geen km verschil. De cambers gaan in de extremen werken, voor de gemiddelde surfer maakt het dus niet zo veel uit...die vaart al snel een maatje kleiner:-)

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » vr mar 16, 2018 5:21 pm

Het zit alleen niet in snelheid met een camberzeil ook loop je beter hoogte met een camberzeil en houdt in wisselende omstandigheden veel beter de druk vast dat is mijn conclusie naar 40 jaar ervaring met windsurfen. Er zijn in die tijd heel veel ontwikkelingen geweest zowel nocam als met cam maar mijn ervaring leert mij dat met cam voor mij beter is vooral slalom, speed en match racen.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door martijn73 » vr mar 16, 2018 7:00 pm

Als je de techniek beheerst ben ik het met je eens Pieter, je moet er zeker ervaring mee opdoen of hebben om alles uit een cam cq race zeil te halen. Volgas over het ijsselmeer is zeker erg leuk met een volbloed race set, maar kan ook wat spannend worden. De pro's varen ook op verschillend water meestal met echte chop , die kunnen de boel ( meestal ) ook controleren, dan zijn ze onverslaanbaar...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr mar 16, 2018 7:40 pm

Als je ziet hoe Ingmar daldorf over de chop raced op het amstelmeer, dat valt totaal niet bij te houden :-)

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: RE: Re: CAM or NO-CAM

Bericht door marcoleer » za mar 17, 2018 10:23 pm

MarcWest schreef:Heren bedankt,
Maakt idd "more sense" om een no-cam te gaan gebruiken. Een NP Hellcat of dus ander NO-CAM is dus de beter optie, begrijp dat de loft dus een geliefd zeil is? Is een GA Matrix wat?

gr.
Marc
Ik zou zeker kiezen voor een No cam zeil, daar heb je met veel wind zoveel meer plezier van qua handeling en zeker in het gijpen. Als het later gaat vervelen kan je altijd nog upgraden naar een 2cam maar ik denk zelf dat je dat niet eens nodig hebt.

Qua merken. Ik ben bevooroordeeld net alles veel anderen haha dus daar ga ik even niks over zeggen. Kies in ieder geval voor een goed freeride zeil - dus niet het budget (goedkope) freeride type en ook geen vlak wave achtig zeil als je gewoon lekker wil crossen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » za mar 17, 2018 10:36 pm

Bijna Alle merken leveren tegenwoordig wel een goed no-cam freerace zeil, alleen low end prestaties en levensduur zit wel verschil in vind ik zelf.

Loft oxygen Ben ik erg blij mee, maar Severne ncx was ook super. Ook point7 acx schijnt erg fijn te zijn, zeker qua snelheid.

Ik Vind alleen de kwaliteit van Gaastra bedroevend, maar ervaring is van zeilen 2011-2014. Geen idee of ze de laatste jaren een enorme kwaliteitssprong hebben gemaakt. Zou eerder een keer voor een gun sails gaan dan, die zijn relatief goedkoop maar schijnen heel erg goed te zijn.

Alleen als je al een gaastra mast hebt en je kan een goedkope matrix krijgen dan zou ik die keuze overwegen.

radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Bericht door radical roodje » zo mar 18, 2018 12:20 pm

4 jaar geleden een gaastra vapor 9.5 gekocht voor op mijn jp slw 165. Destijds alleen maar gelet op m2 en niet op wat voor zeil. Slalom of freerdie, ik zocht een afgeprijsd overjarig zeil en de vapors staan geregeld afgeprijsd te koop
Mijn ervaring was mid en high end super vaar prestaties maar low end een lompe lap. Na gedoe met mastbreuken bij de 100% masten van gaastra, veel kracht nodig voor downhaul bij optuigen en plaatsen van cambers zeil ingeruild op een ncx 9.0.
Ncx veel lichter en makkelijker naar het water te dragen. Bij dobberen een verademing tv de vapor alleen bij high wind minder stabiel en en het gevoel dat het minder hard ging.
Jaar erop een sb futura 134 erbij gekocht en dit board match veel beter met de ncx 9.0 ook in high wind.
Mis alleen nog steeds een goede low wind.
Heb dit jaar 2e hand een severne overdrive 8.6 en gaastra phantom 9.2 gekocht. Freerace zeilen.
Ben benieuwd of deze zeilen mij een beter low end bieden dan mijn ncx 9.0. Dus uitproberen.

No cam is zoveel fijner als hobby surfer. Gewoon geen gedoe. Optuigen en surfen.
Maar als de low end noemenswaardig verbeterd en ik eerder kan aanplaneren. Tja dan toch maar 2 cambertjes. Zoveel werk is het niet en waterstart en gijpen gaan ook prima.
Maar een full slalom zeil tv van een no cam heeft voor mij geen voordelen. En dan ook nog eens het prijsverschil en de duurdere benodigde mast.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo mar 18, 2018 12:42 pm

Ik heb mijn Severne turbo 8.6 ingeruild voor een loft Switchblade 9.3 en dat werkt echt super bij light wind. Dat is ook 3cam freerace. Ik vaar hem op een Patrick f-race 140 (freerace 80 breed), met mijn 85 kg kan ik hiermee prima in vlagerig wind van 11 knopen wegkomen (badhoophuizen in zomervakantie).

bartws
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door bartws » di mar 27, 2018 4:36 pm

Nu mijn 5.7 camber zeil aan vervanging toe is twijfel ik enorm in type zeil vooral na het lezen van dit topic. Al mijn zeilen zijn Gaastra GTX/Phantom zeilen. Nu denk ik om die 5.7 te vervangen door een Matrix of een Point-7 AC-X (vanwege de snelheid). Ik zag nog ergens een Vapor 5.6 liggen wat mij ook fantastisch lijkt. Alles onder de 6m2 wordt alleen gebruikt als het serieus waait. Is het verschil dan merkbaar tussen een no-cam versus een cam zeil? Lokatie : vooral Strand Horst, board is een JP Supersport

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » di mar 27, 2018 6:07 pm

Ik heb van de week voor het eerst mijn Loft Switchblade 6.8 kunnen vergelijken met mijn Oxygen 6.8 op mijn 120 liter freerace board. Ik wil nog een keer varen voor een goed vergelijk, maar tot nu toe weet ik wel zeker dat ik lekker de Oxygen zonder cambers houd. Het is toch wel een enorm verschil in handling, en snelheidsverschil tot nu toe minimaal. Maar ik vaart wel met enige chop. Ik denk dat Horst nog veel vlakker is.

Ik denk dat je alleen als je echt puur voor GPS resultaten vaart onder de 7.0 een camberzeil zou moeten pakken. Om lekker zo hard mogelijk downwind te gaan. Maar voor de rest denk ik dat het qua snelheid niks uit maakt (max 2 km/h?). Het zou me zelfs niets verbazen als ik zonder cambers sneller ben, omdat het veel relaxter over de chop gaat.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di mar 27, 2018 10:13 pm

Of je koopt een zeil dat allebei kan....

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo mar 28, 2018 12:57 pm

In de volgende Duitse surf (mei) staat weer een interessante test (7.0-7.3). Dit is voor mij interessant, omdat camber’s bij een 7.0 of kleiner twijfelachtig vindt.(geef ik de voorkeur voor handeling), maar daar boven zeker een must wordt wanneer er goedkope latten in zitten.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op wo apr 04, 2018 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo apr 04, 2018 6:15 pm

Ik heb een 7.0 unit singlecam, prachtzeil, zou niks anders meer willen, maar ga harder met een warp 4-cam. Dat zeiltje op mn volgas slalomboard zorgt ervoor dat ik een belachelijk kleine range of use heb. Vanaf 11 knopen ofzo pomp ik hem aan, maar boven de 15 wordt de combi van dit zeil en board te bokkig,, met een 8.6 4-cam op hetzelfde board kan ik langer doorvaren. Daarbij is hij lang niet zo stabiel als een 4-cam, die je gewoon dicht kan houden in de vlagen en gaan. Just my 2 cents. Ik heb die warps wel 3 jaar gehad en ken ze door en door, hoef ze na het optuigen eigenlijk niet meer te trimmen omdat de setup precies klopt zegmaar.

Er komt nog bij dat ik met die unit niet dezelfde stance kan aanhouden als met een slalomzeil, moet mijn handen verder uit elkaar houden op de giek om controle te houden bijvoorbeeld, wat weer lift/snelheid kost voor mijn gevoel.

Misschien als een board wat gemaakt is op een no-cam qua downforce, maar snel gaat als een slalomplenkie onder die unit zit dat hij dan wel echt goed loopt. Het snelheidslimiet zit hem naar mijn idee meer in de mismatch volbloed board/freeride tuigage.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » do apr 05, 2018 8:56 pm

Voor mij lijkt het vrij simpel, ben je een cruiser dan ga je voor de nocam. Ga je voor meer dan ga je voor de cam.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za apr 07, 2018 11:36 am

... in mijn ogen is de keuze CAM or NO-CAM voor de meesten van ons (lees geen PRO) vergelijkbaar met de keuze tussen een Duitse, Franse of Japanse auto. Oftewel zeer persoonlijk en staat bijna 'los' van de technische inhoud van de discussie CAM or NO-CAM.

radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Bericht door radical roodje » za apr 07, 2018 1:20 pm

Bij voldoende planeerwind en genoeg druk in mijn zeil heb ik met alle zeilen evenveel fun. Cam of no.
Echter mijn voorkeur in deze situatie gaat dan uit naar no cam om de simpele reden, gemak met optuigen,gemak met gijpen, gemak met waterstart en uit het water tillen.
De twijfel slaat pas om als ik niet planeer en andere om mij heen wel. Gaan die camber zeiltjes nu sneller in planee?
Dat langer doorvaren en stabieler geloof ik wel, maar bij veel wind pak ik wel een kleiner no cam zeil met alle gemakken.
Dit jaar een 2ehands ga phantom 9.2 gekocht en een severne overdrive 8.5 om te vergelijken met mijn severne ncx 9.0 en 7.5.
Ben benieuwd naar de meerwaarde van deze camber zeilen voor mij.
Zodra ik een duidelijk beeld heb laat ik mijn bevindingen wel weten.

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: witte boards & sailworks & tectonics

Bericht door Robke » za apr 07, 2018 2:46 pm

cam of no cam is inderdaad persoonlijk

maar binnen cam categorie zit er ook nog verschil
een freeracer met 1 of 2 cams vaart beduidend anders dan een slalom/racezeil met 4 of meer cams
en dan heb je het nog niet eens over de maat van de mastslurf
maar daar heeft WhiteofHeart al een aanzetje voor gegeven

volgens mij hangt het ervan af wat je wilt !
hoezo ?

wil je lekker varen met een aardige balans tussen snelheid, aanplaneren en controle
dan ga je voor een no-cam freeride zeil of een cam freeride
betaalbaar, minder mastgevoelig en de garantie voor plezier
het boardtype maakt dan niet zoveel uit, gewoon lekker cruisen
wil je iets meer of heb je specifiekere boards dan kies je een freeracer met cams

wil je ook hard gaan met freerace of slalomboards zonder het "gedoe" van cambers
dan ga je voor een specifieke no-cammers met slalomambities
die zijn er inmiddels genoeg en hebben zich ook bewezen
kijk maar eens naar Dale Cook met een Hucker van Sailworks
je accepteert dan een minder breed inzetbereik en een minder gelocked vaargevoel
maar het "werkt" voor 95% van de recreanten en ze gaan er ook lekker snel door
deze zeilen werken op slalom, freerace en freeride boards meer dan prima

heb je er een hekel aan als je wordt ingehaald ;-)
en wil je volle bak doorknallen en een meter groter varen dan de rest
of, specifiek ruime speedkoersen varen
dan kom je al snel uit bij meer-cams slalom of racezeilen
mastspecifieker, over het algemeen (iets) duurder en technischer, maar dan heb je ook iets
daarbij hoort ook een specifieker board en specifiekere (duurdere) vinnen om het volle potentieel uit je setje te kunnen halen

ik denk dat een vrij klein deel van de recreanten de volle potentie uit deze racezeilen haalt
laat onverlet dat je wel kunt profiteren van de voordelen ervan, zoals het grotere inzetbereik

volgens mij is er wel een mooi compromis voor de racende recreant mogelijk
boven de 8 meter met cams en daaronder no-cams
boven de 5bft is snel aanplaneren minder van belang en gaat het meer om het plezier en controle in de gijp en waterstart
en een keertje extra omtuigen geeft je ook de mogelijkheid om even bij te komen :roll:

het gaat dus om het hele plaatje: poppetje, materiaal, ambities en waar je vaart

vroeger was het makkelijker, had je 3,80 meter polyethyleen onder je voeten, soms met voetbandjes, met een 6.3 en een 4.5, een extra stormzwaardje en daar dekte je van windstil tot eind 5 bft mee af
het surfleven was toen veel makkelijker 8)

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » za apr 07, 2018 6:45 pm

agr64 schreef:
za apr 07, 2018 11:36 am
... in mijn ogen is de keuze CAM or NO-CAM voor de meesten van ons (lees geen PRO) vergelijkbaar met de keuze tussen een Duitse, Franse of Japanse auto. Oftewel zeer persoonlijk en staat bijna 'los' van de technische inhoud van de discussie CAM or NO-CAM.
Sorry, ik begrijp deze vergelijking niet tov een cam of nocam zeil.

Dan eerder de kwaliteit van de zeilen.... Maar daar kan je ook over discussiëren.

Of je het het over een fulbloed race auto tov een comfortabele cruiseauto.

Plaats reactie