Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Meer liters, minder breedte? Waarom vaart mijn oude Stype zo lekker en kan ik niet iets vinden wat daarop lijkt?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Meer liters, minder breedte? Waarom vaart mijn oude Stype zo lekker en kan ik niet iets vinden wat daarop lijkt?

Bericht door JanvD » ma sep 25, 2017 8:51 pm

All,

Na jarenlang plezier gehad te hebben op mijn S-type 115 (64 breed) waar ik als sweetspot met 7.0 op vaarde maar ook prima met 8.0 of 6.0, heb ik een paar jaar geleden ter vervanging (hij werd erg gaar en zacht) een tabou manta 69 gekocht. Volgens de boekjes ongeveer hetzelfde zeilen bereik. Ik heb me destijds al verbaasd over de toegenomen breedte.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit superveel vaaruren op mijn Manta heb gemaakt (vaar gelukkig vaak op mijn 85 liter bump n jump spul), maar heb wel redelijk wat vaaruurtjes met vergelijkbare boards bij verhuurcentra gedaan op vakanties.

Nu wil het dat ik door omstandigheden (andere board moest even naar de dokter) afgelopen vakantie weer 2 dagen op mijn Stype heb gestaan. Direct weer lol, verbazing over het vaargemak en het gevoel lekker gas te kunnen geven, ook over veel chop.

Dat brengt mij terug bij mijn vraag van een paar jaar geleden; waarom alles zo breed (en ondertussen nog breder geworden als ik bijvoorbeeld de futura's bekijk). Ja, ik snap dat dat makkelijker aanplaneerd en dat het een stabieler gevoel geeft. Het geeft mij echter ook het gevoel dat er iets in de weg zit (vooral breedte van het board, beetje de lengte van de vin).

In dit artikel praat JP Shaper Werner Gnigler hierover;
https://boards.co.uk/features/all-about ... style.html
maar ik herken me dus niet echt in zijn verhaal.

Nu mijn vraag tweeledig;
1-Zijn er meer mensen met dit dilemma?
2-zijn er nog boards momenteel op de freerace markt waar meer liters in minder breedte wordt gestopt die ik over het hoofd zie? Ik weet dat Thommen zijn shapes een poos relatief lang en smal heeft gehouden (maar niet echt een Thommen fan meer). Daarnaast zie ik de fanatic blast wat smaller uitgevoerd, maar daar zit dan weer een powerbox onder, terwijl ik goede tuttlebox vinnen heb.
Of moet ik gewoon weer een oude Stype op zien te snorren of een custom laten bouwen?

Nog wat achtergrond info;
-vaar freerace zeilen (7.0 Naish redline met 2 cambers, 8.0 cosmic met 3 cambers) en als tussenmaatje een allterrain no-cam (KA kult 6.4) voordat ik overstap op mijn kleine setje. Weeg iets van 85 kg.

Bij voorbaat dank voor jullie inputs

jordy
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Meer liters, minder breedte? Waarom vaart mijn oude Stype zo lekker en kan ik niet iets vinden wat daarop lijkt?

Bericht door jordy » ma sep 25, 2017 10:14 pm

Hoi Jan,

Volgens mij worden de fanatic blast 2018 voortaan uitgevoerd met tuttlebox.

Groeten,

Jordy.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Re: Meer liters, minder breedte? Waarom vaart mijn oude Stype zo lekker en kan ik niet iets vinden wat daarop lijkt?

Bericht door Robbie-79 » ma sep 25, 2017 10:29 pm

Een goya Bolt is volgens mij ook een freeracer die wat langer en minder breed is dan de overige in zijn categorie.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma sep 25, 2017 10:37 pm

Ja, ga de Goya Bolt testen. Ik heb jaren lang een S-Type 104 gehad. In Maart 2x een Bolt gevaren in Tenerife. Heel erg leuk, snel en makkelijk board.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » ma sep 25, 2017 11:12 pm

jordy schreef:Hoi Jan,

Groeten,

Jordy.
Klopt. 2018 heeft tuttle. Heb zelf een blast 115 met powerbox. 66 cm breed. Komt heel snel weg! Sneller dan mijn atom 110 met 75 cm breed. Snap zelf ook niet hoe dat kan... in de klotsbak van Makkum doet ie het heel goed. Wel even juiste stance zoeken om op de vin te varen. Fanatic positioneert de blast nu als free race. En dat is t ook. Vaar met 5.3-8.2. Nadeel? Voetbanden hadden iets verder naar achter gemogen. Testen dus!

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di sep 26, 2017 12:25 pm

Angulo Release 120 met tuttle box of CV1 110 met powerbox zijn ook wat minder brede boards in verhouding tot hun volume.

JipST
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JipST » di sep 26, 2017 12:29 pm

jp allride is ook een smallere freerider

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » di sep 26, 2017 1:28 pm

niels40+ schreef:
ma sep 25, 2017 11:12 pm

Groeten,

Jordy.
Klopt. 2018 heeft tuttle. Heb zelf een blast 115 met powerbox. 66 cm breed. Komt heel snel weg! Sneller dan mijn atom 110 met 75 cm breed. Snap zelf ook niet hoe dat kan... in de klotsbak van Makkum doet ie het heel goed. Wel even juiste stance zoeken om op de vin te varen. Fanatic positioneert de blast nu als free race. En dat is t ook. Vaar met 5.3-8.2. Nadeel? Voetbanden hadden iets verder naar achter gemogen. Testen dus!

Ben zelf erg benieuwd hoe dat kan, want er zit 9 cm verschil in breedte..

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » di sep 26, 2017 2:00 pm

frouke, wat bedoel je precies? waar ben je benieuwd naar dat het kan, en wat ten opzichte van wat heeft 9 cm verschil?

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di sep 26, 2017 3:11 pm

JanvD schreef:
di sep 26, 2017 2:00 pm
frouke, wat bedoel je precies? waar ben je benieuwd naar dat het kan, en wat ten opzichte van wat heeft 9 cm verschil?
Ze bedoelt het verschil in breedte van de planken nml. 75 cm om 66 cm. Normaal zou je denken dat aanplaneren met die 75 makkelijker gaat, maar volgens mij ligt het snelle aanplaneren aan de shape van de fanatic. Deze is over de hele lengte 66 cm of 70 (130 liter) breed. Vroeger had de tabou ook zoiets, de thunder. Deze leek qua vorm erg op de blast en stond ook bekend als zeer snel aan te planeren. Volgens mij is dit board vanwege de aparte vorm niet echt een succes geworden, want hij heeft maar 1 of 2 jaar in de lijn gezeten. De blast lijkt ook uit te blinken in snel planeren. Het board spreekt mij ook enorm aan al moet ik het de komende tijd nog wel even met mijn rocket doen. Ook geen straf trouwens..
115

130

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » di sep 26, 2017 3:22 pm

FroukeW schreef:
di sep 26, 2017 1:28 pm
niels40+ schreef:
ma sep 25, 2017 11:12 pm

Groeten,

Jordy.

Ben zelf erg benieuwd hoe dat kan, want er zit 9 cm verschil in breedte..
Het gaat niet om breedte persee maar om oppervlakte. Als je met minder breedte over een grotere lengte dezelfde oppervlak creëert zal het even snel planeren (grofweg). Daarbij speelt het gewicht ook een enorme rol, misschien had je de atom in een goedkopere bouwwijze? De grootte van je vin en je eigen kunnen spelen ook een rol.

Ik wil nog even toevoegen, ik heb geen ervaring met de blast, maar heb je al geprobeerd gewoon een 63-65br te pakken? De laatste tijd zijn liters veel minder belangrijk en is het naar mijn idee een obsessie die mensen meer los zouden moeten laten. Het vaargevoel van je s-type zal je veel eerder herkennen in een board van dezelfde breedte, als inderdaad bijvoorbeeld de blast, maar ook medium slalomboards van dus rond de 63-65 breed. Je zal dan uitkomen op rond de 100-105 liter, waar je nog prima op kan optrekken als het moet.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » di sep 26, 2017 3:30 pm

Ik vergelijk de atom 110 75 Carbon en slalom skeg met de blast 115 66 ‘gewoon’ met standaard vin. En toch is de blast passief sneller weg. Volgens de theorie zou dat de atom moeten zijn. Nu weer on topic!

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di sep 26, 2017 3:43 pm

Naast planeer oppervlak speelt de scoop-rocker lijn ook een grote rol in het aanplaneren. Zo planeert de Angulo Release 145 van 75cm breed passief (zonder pompen) door zijn langere waterlijn sneller aan dan de Magnum 135 van 85cm breed. Ben je bereid en technisch gezien in staat om te pompen dan planeert de Magnum weer iets sneller en haalt een hogere eindsnelheid door het kortere planeervlak.

In freeridemarkt is men hier en daar wat doorgeschoten in de breedte denk ik. Zo heb ik een keer een CV1 150 van 72cm breed uitgeleend aan een kennis die daar makkelijker mee in planee kwam dan met een RRD van 85 breed.

Uitproberen van verschillende boards is de beste methode om tot een goeie keuze te komen maar valt in de praktijk niet mee in de spaarzame surfdagen die we hebben.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di sep 26, 2017 5:54 pm

Lorch maakt ook veel lang en slank

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » di sep 26, 2017 5:58 pm

Severne fox?

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di sep 26, 2017 6:20 pm

Vele S-type bezitters die ik ken willen idd niet van het board of of houden h'm erbij ondanks het feit dat ze al een ander board hebben gekocht.

Erik Loots
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Erik Loots » di sep 26, 2017 6:49 pm

Er zijn weinig echt snelle freeracers met een lengte van 245cm op de markt, de enkele uitzonderingen hebben dan weer vaak een powerbox.
De bouwwijze van de S-type is bovengemiddeld stevig als ik dit vergelijk met de nieuwere productieboards (bouwjaren na s-type). Waarom niet een custom laten maken in de stijl van de S-type? Dan kan je ook meteen iets laten bouwen wat lang heel blijft.

De Blast zou ik niet doen, lijkt mij wel erg kleine kans dat die een vergelijkbaar vaart als de S-type. Maar testen kan natuurlijk straks in 2018 vast wel ergens.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JanvD » wo sep 27, 2017 9:48 am

Dan iedereen voor jullie inputs, ik ga de genoemde modellen nog eens bekijken / evt. testen.
Goed te weten dat de blast vanaf 2018 in tuttle is, die zal ik zeker gaan testen.

@Erik Loots ; ik had inderdaad ook al een mailtje uitstaan naar Luka van Flikka. Alles kan uiteraard bij hem, maar ook hij gaf aan dat wat extra breedte vooral nut heeft en niet in de weg zou moeten zitten. Ik ga nog eens wat meer testen met andere modellen ook.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JanvD » wo sep 27, 2017 9:48 am

Dan iedereen voor jullie inputs, ik ga de genoemde modellen nog eens bekijken / evt. testen.
Goed te weten dat de blast vanaf 2018 in tuttle is, die zal ik zeker gaan testen.

@Erik Loots ; ik had inderdaad ook al een mailtje uitstaan naar Luka van Flikka. Alles kan uiteraard bij hem, maar ook hij gaf aan dat wat extra breedte vooral nut heeft en niet in de weg zou moeten zitten. Ik ga nog eens wat meer testen met andere modellen ook.

JipST
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JipST » wo sep 27, 2017 10:11 am

zag net een allride hier op het forum verschijnen, misschien de moeite om naar te kijken?

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » wo sep 27, 2017 10:46 am

Dat de Manta niet aan je verwachting voldoet snap ik wel. Dat board is full slalom en bump en jumped voor geen meter.

Ik herken je probleem goed. Ieder jaar komen er zoveel nieuwe modellen met marketing prietpraat en de boards voldoen soms echt niet. Zelf ervaring met een JP FSW. Er zitten en paar jaargangen tussen waarbij je gewoon denkt dat er wier aan je vin zit of dat je een emmer meesleept. Geen idee hoe dat komt.
de kleinste gecko lijkt me een leuk board dat in jouw range zou liggen 98 liter maar wel 63 breed. Laat je worry over het volume varen en ga die eens testen.
Testen is echt goedkoper dan een board kopen dat je niet bevalt.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo sep 27, 2017 6:52 pm

Ik denk dat je op zoek moet naar de opvolgers van de x-boards (2004) en ja dan kom je snel op een T1, maar.......
er zijn nog wel een aantal freeriders van toen, bijvoorbeeld de Tabou Rocket95/115/105, de Hawk100 van Fanatic, maar ook de opvolger de Futura101 zal het denk ik nog steeds doen. Zelf zou ik ook eens kijken naar de RRD Firestorm (tuttlebox) Een super makkelijk board om te varen en redelijk snel. Mijn eerste positieve ervaring met een breed board was de RRD Firemove en later de Magic Ride van JP. Ik vond dit echt verrassend varen. Wendbaar zeker gezien de breedte (72cm), snel en groot windbereik.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op do sep 28, 2017 8:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

RAF-Robbie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RAF-Robbie » do sep 28, 2017 8:14 pm

Ik zat ook te denken aan de klassiekere shapes van de Angulo Release. Zonder daarmee te kort te doen aan de vaareigenschappen. Integendeel, denk ik voor een heel breed publiek zeer goed inzetbaar.

Release 120 248cm, 68cm, 120L deze vaar ik van 6.2 t/m 8.2m
Release 145 248vm, 75cm, 145L deze vaar ik van 7.8 t/m 9.4m

Waarbij ik zeer goede ervaringen heb met de R120, doet echt niet veel onder voor echt slalom spul. Beide met een TB uitgevoerd

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » di okt 03, 2017 12:08 am

je moet het nmbm niet enkel in liters en breedte (heb het niet over de OFO) zoeken maar eerder in de vorm en shape van de spiegel van het board: de S-type heeft dan ook een uitgesproken pintail achteraan die zorgt voor meer controle

pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 113 | Ram F9 6.8 7.8 | Witchcraft xhdd 80 | HSM Smack 4.8 en 5.3

Bericht door pim46 » zo okt 08, 2017 10:13 pm

Futura lijkt mij hier aardig op lijken. Lengte rond de 245, shape met een puntige tail, genoeg volume om te drijven maar wel de snelheid!

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma okt 09, 2017 1:21 pm

en niet te vergeten de S-tye was gewoon een erg lekker board

JanvD
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JanvD » ma okt 09, 2017 8:12 pm

@@pim46 ; als ik volgens de aanbevolen zeilenrange de Stype en Futura vergelijk, dan vergelijk ik de 126liter, 67 breed met de 107, 71 breed. Oftewel met minder liters, stukje meer breedte om op hetzelfde inzetbereik te komen.
Nogmaals, ik zal nog eens wat meer bredere boards testen (danwel smallere boards met minder volume), maar aan de reacties te zien was de Stype een geliefd board bij meer mensen, waardoor ik me blijf afvragen waarom dergelijke verhoudingen momenteel niet meer zo in trek zijn.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di okt 10, 2017 8:27 am

JanvD schreef:
ma okt 09, 2017 8:12 pm
@@pim46 ; als ik volgens de aanbevolen zeilenrange de Stype en Futura vergelijk, dan vergelijk ik de 126liter, 67 breed met de 107, 71 breed. Oftewel met minder liters, stukje meer breedte om op hetzelfde inzetbereik te komen.
Nogmaals, ik zal nog eens wat meer bredere boards testen (danwel smallere boards met minder volume), maar aan de reacties te zien was de Stype een geliefd board bij meer mensen, waardoor ik me blijf afvragen waarom dergelijke verhoudingen momenteel niet meer zo in trek zijn.
De ontwikkeling is naar mijn mening wat doorgeschoten naar korte, brede en dunne boards waarbij de marketing wel de voordelen maar (natuurlijk) niet de nadelen heeft belicht. Het bereik van die korte brede boards is in het hogere windbereik denk ik iets groter maar in praktijk pakt men dan vaak al een kleiner board.
Nadelen van korte, brede en dunne boards zijn:
-Minder makkelijk passief aanplaneren door kortere waterlijn.
-Weinig volume rond en voor de mast waardoor je verder achterop het board moet staan als je niet planeert en overstag gaan lastiger is.
In Nederland wordt veel gesurfd op binnenwater waarbij je soms stukken hebt waar het bijna niet waait. Daar komen die nadelen naar voren.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » di okt 10, 2017 9:38 am

Daarom geven de boardbouwers denk ik de klassieke shapes ook niet helemaal op. Bij bv JP zitten nog altijd traditionele boards als de X-CiteRide en AllRide in het programma en heb je bij Tabou de ‘dauerbrenner’ Rocket. Deze boards krijgen al jaren hooguit wat kleine updates, maar niks revolutionairs. Want ze doen gewoon wat ze beloven zonder irritante bijwerkingen.

Plaats reactie