Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Meer liters, minder breedte? Waarom vaart mijn oude Stype zo lekker en kan ik niet iets vinden wat daarop lijkt?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, MxR Proto 57, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Re: Meer liters, minder breedte? Waarom vaart mijn oude Stype zo lekker en kan ik niet iets vinden wat daarop lijkt?

Bericht door Flying Dutchman » wo sep 27, 2017 9:46 am

Dat de Manta niet aan je verwachting voldoet snap ik wel. Dat board is full slalom en bump en jumped voor geen meter.

Ik herken je probleem goed. Ieder jaar komen er zoveel nieuwe modellen met marketing prietpraat en de boards voldoen soms echt niet. Zelf ervaring met een JP FSW. Er zitten en paar jaargangen tussen waarbij je gewoon denkt dat er wier aan je vin zit of dat je een emmer meesleept. Geen idee hoe dat komt.
de kleinste gecko lijkt me een leuk board dat in jouw range zou liggen 98 liter maar wel 63 breed. Laat je worry over het volume varen en ga die eens testen.
Testen is echt goedkoper dan een board kopen dat je niet bevalt.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Re: Meer liters, minder breedte? Waarom vaart mijn oude Stype zo lekker en kan ik niet iets vinden wat daarop lijkt?

Bericht door Kapitein Rob » wo sep 27, 2017 5:52 pm

Ik denk dat je op zoek moet naar de opvolgers van de x-boards (2004) en ja dan kom je snel op een T1, maar.......
er zijn nog wel een aantal freeriders van toen, bijvoorbeeld de Tabou Rocket95/115/105, de Hawk100 van Fanatic, maar ook de opvolger de Futura101 zal het denk ik nog steeds doen. Zelf zou ik ook eens kijken naar de RRD Firestorm (tuttlebox) Een super makkelijk board om te varen en redelijk snel. Mijn eerste positieve ervaring met een breed board was de RRD Firemove en later de Magic Ride van JP. Ik vond dit echt verrassend varen. Wendbaar zeker gezien de breedte (72cm), snel en groot windbereik.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op do sep 28, 2017 7:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

RAF-Robbie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RAF-Robbie » do sep 28, 2017 7:14 pm

Ik zat ook te denken aan de klassiekere shapes van de Angulo Release. Zonder daarmee te kort te doen aan de vaareigenschappen. Integendeel, denk ik voor een heel breed publiek zeer goed inzetbaar.

Release 120 248cm, 68cm, 120L deze vaar ik van 6.2 t/m 8.2m
Release 145 248vm, 75cm, 145L deze vaar ik van 7.8 t/m 9.4m

Waarbij ik zeer goede ervaringen heb met de R120, doet echt niet veel onder voor echt slalom spul. Beide met een TB uitgevoerd

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » ma okt 02, 2017 11:08 pm

je moet het nmbm niet enkel in liters en breedte (heb het niet over de OFO) zoeken maar eerder in de vorm en shape van de spiegel van het board: de S-type heeft dan ook een uitgesproken pintail achteraan die zorgt voor meer controle

pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 86 & 113 | Ram F9 6.8 7.8 | Daytona 6.0

Bericht door pim46 » zo okt 08, 2017 9:13 pm

Futura lijkt mij hier aardig op lijken. Lengte rond de 245, shape met een puntige tail, genoeg volume om te drijven maar wel de snelheid!

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma okt 09, 2017 12:21 pm

en niet te vergeten de S-tye was gewoon een erg lekker board

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » ma okt 09, 2017 7:12 pm

@@pim46 ; als ik volgens de aanbevolen zeilenrange de Stype en Futura vergelijk, dan vergelijk ik de 126liter, 67 breed met de 107, 71 breed. Oftewel met minder liters, stukje meer breedte om op hetzelfde inzetbereik te komen.
Nogmaals, ik zal nog eens wat meer bredere boards testen (danwel smallere boards met minder volume), maar aan de reacties te zien was de Stype een geliefd board bij meer mensen, waardoor ik me blijf afvragen waarom dergelijke verhoudingen momenteel niet meer zo in trek zijn.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di okt 10, 2017 7:27 am

JanvD schreef:
ma okt 09, 2017 7:12 pm
@@pim46 ; als ik volgens de aanbevolen zeilenrange de Stype en Futura vergelijk, dan vergelijk ik de 126liter, 67 breed met de 107, 71 breed. Oftewel met minder liters, stukje meer breedte om op hetzelfde inzetbereik te komen.
Nogmaals, ik zal nog eens wat meer bredere boards testen (danwel smallere boards met minder volume), maar aan de reacties te zien was de Stype een geliefd board bij meer mensen, waardoor ik me blijf afvragen waarom dergelijke verhoudingen momenteel niet meer zo in trek zijn.
De ontwikkeling is naar mijn mening wat doorgeschoten naar korte, brede en dunne boards waarbij de marketing wel de voordelen maar (natuurlijk) niet de nadelen heeft belicht. Het bereik van die korte brede boards is in het hogere windbereik denk ik iets groter maar in praktijk pakt men dan vaak al een kleiner board.
Nadelen van korte, brede en dunne boards zijn:
-Minder makkelijk passief aanplaneren door kortere waterlijn.
-Weinig volume rond en voor de mast waardoor je verder achterop het board moet staan als je niet planeert en overstag gaan lastiger is.
In Nederland wordt veel gesurfd op binnenwater waarbij je soms stukken hebt waar het bijna niet waait. Daar komen die nadelen naar voren.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » di okt 10, 2017 8:38 am

Daarom geven de boardbouwers denk ik de klassieke shapes ook niet helemaal op. Bij bv JP zitten nog altijd traditionele boards als de X-CiteRide en AllRide in het programma en heb je bij Tabou de ‘dauerbrenner’ Rocket. Deze boards krijgen al jaren hooguit wat kleine updates, maar niks revolutionairs. Want ze doen gewoon wat ze beloven zonder irritante bijwerkingen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di okt 10, 2017 9:25 am

JanvD schreef:
ma okt 09, 2017 7:12 pm
De vliegende Pizza,s zoals ik ze altijd maar noem hebben een breder inzetbereik zowel qua windrange als vaarnivo en dat is waar veel consumenten ook om vragen.
Shops en voor een deel consumenten zelf vragen ook om een minder uitgebreide range en uiteindelijk krijg je dan een soort allround dinges zonder de pit/karakter dat een Stype had maar je wel met heel veel verschillende nivo,s en omstandigheden kunt varen.
(Nog ff en we gaat terug naar de windsurfer met een groot zeil en een stormzeil :+).

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » wo okt 11, 2017 9:40 am

ik heb ook jaren op de S-type 104 gevaren en kon er ook niet echt een vervanger voor vinden tot dat Severne met de Fox 105 kwam,
239x65 iets breder dan mijn oude S-type...

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » wo okt 11, 2017 9:46 am

Angulo Cv1 100L misschien een optie? 242cm en 62 breed

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo okt 11, 2017 4:22 pm

Zonder reclame te maken, maar de Angulo CV1 100 is best een goede optie. Ik ben er erg content mee.
Zie ook eerdere berichten op het forum en de positieve uitgevallen testen in de surfbladen bevestigen dit ook.

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » do nov 16, 2017 4:25 pm

Heb zelf de S-type 104 jaren met veel plezier gevaren en kon er ook geen opvolger voor vinden totdat ik op de Fox 105 ging staan, toch wel een stap verder, ik vaar 6.0/7.0 NCX met de standaard powerbox vin en heb niks anders nodig, het ding loopt kogel hard met super veel controle en een grote wind range...

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » do nov 16, 2017 4:27 pm

Wil degene die werkt in een surfshop, importeur is of een shop bezit dat even melden? Maakt het advies wat transparenter

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » do nov 16, 2017 4:50 pm

dit heeft niks met mijn werk in de surfzaak te maken, alleen maar mijn ervaring met de S-type die ik prive heel veel gevaren heb.....transparant advies op een forum ?.....het zijn en blijven allemaal meningen..

bobphilipse
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Severne Fox 95, RRD Wavecult 75, RRD FSW 88, Simmer Icon, Severne Unit/Gator
Contacteer:

Bericht door bobphilipse » do nov 16, 2017 5:13 pm

Heb jaren een S type 115 gehad. Spijt dat ik hem toen verkocht heb, had er veel meer uit kunnen halen nu. Maar goed. De Severne Fox 95 die ik nu vaar heeft in de verte iets weg van de S type, heel snel, en een board waar je lang op door kunt groeien. De 105 is ook top trouwens. Ik werk niet in de Severne Winkel ; )

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » do nov 16, 2017 5:15 pm

dank je Bob.

Plaats reactie