Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Hoe kiezen jullie de juiste maat zeil?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Hoe kiezen jullie de juiste maat zeil?

Bericht door Willemsen980 » zo okt 15, 2017 8:34 am

Hoi allemaal,

Misschien komt het jullie bekend voor. Je komt bij je surfstek. Je wil surfen maar je weet niet welk zeil je moet pakken. Het waait een knoop of ???? (je kunt het niet goed inschatten omdat het vlagerig is, het een onbekende stek is, je te weinig ervaring hebt etc.). Wat gebeurt er dus, je tuigt een groot zeil op omdat je zeker niet under powered wil zijn. Het resultaat is dat je de helft van de tijd overpowered bent en over het meer gesleurd wordt en weinig plezier hebt.

Hebben jullie een handige tip hoe je de juiste maat zeil kiest?

Checken jullie bij voorbeeld eerst Windfinder of Surfguru, dan een check via een calculator (http://www.07techno.com/windsurfing_calculator/?). Hoe doen jullie het?

Alvast bedankt voor jullie tips.

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Re: Hoe kiezen jullie de juiste maat zeil?

Bericht door barth » zo okt 15, 2017 9:02 am

Ik heb wel een windmeter maar de vlagerig van de wind is inderdaad erg bepalend. Ik vraag of kijk altijd waar een ander mee vaart en of de maat een beetje klopt en dan vergelijk ik dat met mijn gewicht en spullen.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo okt 15, 2017 9:06 am

Tja, goeie vraag.. is soms erg moeilijk, wie kent het niet.
De calculator in je link is een fraaie, maar voor mij gaat die niet op, hij geeft in mijn beleving steevast te klein op.
Elke keer als ik ga surfen, zet ik een vlag op en aan de hand van die vlag kan ik redelijk in schatten welk zeil het wordt, ook het gekeuvel met surfmaatjes werkt goed, wat ga jij op zetten, en jij en dan kom je ook vaak tot een keus, niet dat je precies het zelfde moet varen als je maatjes, maar zo weet ik bv dat ik altijd een of twee maatje groter moet dan een van mijn maatjes.
Ik heb ook een fraaie app op de iPad en telefoon, op de telefoon heet die Windsurfing manager Pro en voor de iPad My Windsurf calulator en die kloppen voor mij wel aardig.
En meestal begint het pas echt moeilijk te worden als je veel zeil keuze hebt 😉

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » zo okt 15, 2017 9:26 am

Ik gebruik de Windcalculator Pro app als voor selectie thuis bij het inpakken van de auto heb ruimte voor max 3/4 zeilen, maar neem het liefst maar 2 mee. Dit op basis van de super forecast windfinder en als crosscheck nog steeds teletekst 707, aangezien ik het idee heb dat teletekst beter is dan windfinder zoals ik gister weer heb gemerkt. Daarna op basis van wat ik aan de waterkant zie maak ik een keuze en die is dan op basis van wat gebruiken de anderen en als die er niet zijn op ervaring/interpretatie van wat ik op het water zie gebeuren.

Daarnaast log ik al mijn sessie's in de Suunto omgeving en noteer daar wat het lokale weerstation heeft gemeten en met deze data weet ik nu wel zo'n beetje wat ik nodig heb. Mooie van het weer en onze sport is dat het allemaal hulpmiddelen zijn en regelmatig is de werkelijkheid anders.... :-?

Overigens maak ik als ik kijk wat anderen varen een vertaalslag naar wat wil/kan ik zelf. Kunde, gewicht en materiaal zijn belangrijke factoren in de keuze waar jezelf mee wilt gaan varen en het maken van die juiste keuze voor jezelf is toch weer een kwestie van ervaring :angel:

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo okt 15, 2017 10:41 am

Als je gaat surfen, hou dan bij met welke knopen of ms, je die dag vaart, en met welk zeil, na een tijdje weet je o dat zeil moet ik gebruiken.
Ik vaar bijna altijd op de brouwersdam, zee zijde en kijk dan thuis op water data wat de wind die middag, dag geweest is en hou dat bij in exel.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo okt 15, 2017 5:14 pm

Ik heb een redelijk idee met hoeveel wind ik welk zeil moet varen en check actuele waterdata
https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geo ... Z1&net=LMW

Verder is et ook gewoon gevoel. Ik heb veel maten dicht bij elkaar dus zit zelden echt enorm fout want kan altijd wel wat groter of kleiner varen als ideaal.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Ray111, Rocket125, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » zo okt 15, 2017 7:27 pm

Het is toch vaak ook zo dat het weer anders wordt op het moment dat je nog aan het optuigen bent.
Gelukkig hebben de zeilen van tegenwoordig ook een brede range, dus met een beetje touwtjes trekken kun je nog wel wat marges inbouwen.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » zo okt 15, 2017 8:12 pm

ik kan alleen maar zeggen: wees niet bang om te wisselen. volg je gevoel. zo leer je zelf in te schatten.
dat gezegd hebbende, ik vaar tegenwoordig wat vaker op zee, en moet hier ook mijn gevoel (opnieuw) bij ontwikkelen. en ja, dan kijk ik wat anderen van mijn gewicht/postuur doen. zelf pak ik dan een board dat wat groter is, zodat een kleiner zeil minder impact heeft. alhoewel een groot board met golfrijden weer beduidend minder is, maar een board is makkelijker te wisselen :)
en je kunt altijd je zeil anders tunen: meer downhaul om meer te wind te lozen, minder outhaul voor meer profiel. dit kun je ook makkelijk aan de waterkant doen. zo kun je ook je giek wat hoger plaatsen om sneller aan te planeren, of je mastvoet wat meer naar voren voor meer controle.
kortom, je kunt aardig spelen met de windrange van je setje. :)

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » ma okt 16, 2017 7:59 am

rvdhorst schreef:
zo okt 15, 2017 8:12 pm
ik kan alleen maar zeggen: wees niet bang om te wisselen. volg je gevoel. zo leer je zelf in te schatten.
dat gezegd hebbende, ik vaar tegenwoordig wat vaker op zee, en moet hier ook mijn gevoel (opnieuw) bij ontwikkelen. en ja, dan kijk ik wat anderen van mijn gewicht/postuur doen. zelf pak ik dan een board dat wat groter is, zodat een kleiner zeil minder impact heeft. alhoewel een groot board met golfrijden weer beduidend minder is, maar een board is makkelijker te wisselen :)
en je kunt altijd je zeil anders tunen: meer downhaul om meer te wind te lozen, minder outhaul voor meer profiel. dit kun je ook makkelijk aan de waterkant doen. zo kun je ook je giek wat hoger plaatsen om sneller aan te planeren, of je mastvoet wat meer naar voren voor meer controle.
kortom, je kunt aardig spelen met de windrange van je setje. :)
zo is dat, klopt als een bus!

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » ma okt 16, 2017 7:01 pm

Neem wel altijd alles mee ,die windsites zijn ook niet altijd juist met hun voorspelling even rondvragen waar de andere mee varen en optuigen maar
Beter iets te groot dan te klein opzetten
Anders omtuigen

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » ma okt 16, 2017 8:11 pm

dimossss schreef:
ma okt 16, 2017 7:01 pm
Neem wel altijd alles mee ,die windsites zijn ook niet altijd juist met hun voorspelling even rondvragen waar de andere mee varen en optuigen maar
Beter iets te groot dan te klein opzetten
Anders omtuigen

toch even nuanceren: altijd alles meenemen is niet voor iedereen mogelijk of haalbaar maar...indien het kan toch best altijd 2 boards en een paar 'goed gekozen zeiltypes en maten'. Als ze dus bvb 'allemaal' 5 a 6 BF voorspellen, blijft mijn grootste freerace-zeil+board zeker thuis en neem ik mijn allerkleinste wave-zeilen+kleinste board mee in de plaats..

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di okt 17, 2017 1:15 pm

Als je niet alles kan meenemen maak je altijd ongefundeerde keuzes, want je kiest dan op wat er misschien zal komen en niet op wat er is.
Bij het water kijk een ik beetje wat de rest heeft en pas mijn keuze daarop aan. Bij twijfel geeft de verwachting (komt er straks meer of minder wind) tussen de twee overgebleven alternatieven.

Hiddekornelius
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: North Sails | Starboard | JP | Fanatic

Bericht door Hiddekornelius » di okt 17, 2017 1:28 pm

Als aanvulling wil ik je adviseren om je niet te veel te laten leiden door cijfertjes en voorspellingen. Ik gebruik de voorspellingen voor de beslissing surfen/niet surfen. Eenmaal bij het water loop ik eerst even over het strand om te kijken wat voor setjes er allemaal liggen en ik sta een kwartiertje te kijken naar de surfers op het water. Als ik, vol adrenaline, gelijk optuig vanwege de schuimkopjes i.c.m. een bepaalde voorspelling van windguru maak ik vaak verkeerde keuzes. De wind kan net even harder/zachter zijn als je aankomt. Wind is immers nooit constant. De tip die al gegeven werd over onthouden wat je vaart bij welke wind is natuurlijk de major key. Ik denk ook dat je elke surfsessie weer een stukje wijzer je beslissingen neemt. Maar ik heb ook nog wel eens dat ik op een vreemde spot het verkeerde zeil pak. Shit happens. Inmiddels kan ik snel op- en aftuigen, ook weer een voordeel :)

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di okt 17, 2017 2:18 pm

Wat ik ook nog wel een interessant stukje borrelpraat vind, is "hoe veel power wil je hebben?".
Twee extremen: neem je (1) het kleinste zeil dat je ook in de luwtes in plane houdt of (2) het grootste zeil dat je nog net kunt houden in de vlagen.
Bij (1) ben je dus af en toe flink overpowered, bij (2) sta je af en toe te dobberen.
Hoe stabieler de wind, hoe dichter (1) en (2) bij elkaar liggen (een luxe die je in het binnenland meestal niet hebt).

En ook nog: onder welke windsnelheid (of vanaf welke zeilgrootte) laat je het 'ik moet planeren' idee los en ga je bv met je kleinste zeil en je grootste plank een beetje pielen, toeren, techniek oefenen etc. Of zelfs (ik durf het nauwelijks te zeggen) SUPpen.
Als je uitsluitend gefocust bent op vol gepowered planeren dan maak je het jezelf wel moeilijk qua vaarbare dagen en benodigd materiaal.

Persoonlijk, als ik met 9.2 zeil en 133l freeracer minder dan 25% in planee kan blijven, schakel ik om naar een klein zeiltje en ga techniek pielen. De 9.2 blijft opgetuigd op het strand voor geval de wind terug komt.
Laatst gewijzigd door Ron Gijzen op di okt 17, 2017 7:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » di okt 17, 2017 6:53 pm

Ik kies op basis van de 'vorm' van de dag ergens tussen (1) en (2). Verder begint het voor mij vanaf 5 knt met een grote lap op het raceboard en dan kan ik aan de wind en met zwaar vol uit ergens tegen de 8knt in de trapeze hangen en ergens rond de 10 knt in de aan de windse voetbanden en ik heb eigenlijk geen idee wanneer dan het vol planeren op de vin begint.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di okt 17, 2017 7:25 pm

ik kijk naar de wind op het water, probeer de wind te voelen. En als ik echt twijfel dan kijk ik rond naar anderen, maar ik trek uiteindelijk toch wel mn eigen plan ongeacht wat de anderen varen qua grote.
En ja je grijpt weleens mis, naja dat is dan jammer dan tuig ik het volgende setje wel op (voordeel van altijd alles bij je hebben)
Mijn spot keuze baseer ik op basis van windfinder en windguru en die check ik altijd met de plaatselijke spot webcam.
Gaat niet altijd goed zoals gezegd, pech dan is het mijn dag niet en ga ik weer.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di okt 17, 2017 10:45 pm

Ik heb 3 zeilen en neem er altijd 2 mee die het dichts bij de voorspellingen liggen. Dan aan het water even de situatie bekijken, als er nog anderen zijn kijken wat die opgetuigd hebben en dan gokken en zelf optuigen. Ik kies over het algemeen liever wat groter dan te klein. Die enkele vlaag die ik dan niet kan houden heb ik liever dan teveel dobberen.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo okt 18, 2017 7:54 am

Zeilkeuze is altijd een 'persoonlijke keuze' vindt ik.
En (af)kijken bij de medesurfers helpt altijd wel iets maar dan nog steeds ligt het aan je zelf of je liever wat under of overpowered vaar in de huidige condities.

Ikzelf hou op de rit naar het water toe elk plasje in de gaten en heb dan al een beetje voor mezelf in het vizier wat ik op ga tuigen.
Aangekomen op de stek altijd een paar minuten het water observeren en een keuze maken, dan kijken wat de anderen erop hebben en of dat een beetje overeen komt.

7 van de 10 keer zit ik goed, en die andere 3 keer tuigen we maar even om.
Liever omtuigen en lekker varen dan dobberen of er volledige afgeblazen worden.

Mocht ik omtuigen dan wil ik ook nog wel eens de eerste set laten liggen en een volledig andere set pakken, komt niet veel voor maar gebeurt wel eens'.
En is natuurlijk ook afhankelijk van wat je hebt en bij je hebt (heb dan weer het geluk dat ik altijd alles mee heb in de bus)

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo okt 18, 2017 8:44 am

^^met hemmes :)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » wo okt 18, 2017 12:08 pm

Kijken naar het water, hoe graat de schuimkopjes zijn.
Kijken wat iedereen heeft opgetuigd en met het stukje ervaring dat je een maatje meer of minder gebruikt dan de rest.

Eventueel bij twijfel even nagaan of de wind nog gaat toe of afnemen gedurende de dag.

Is inderdaad iets wat je met ervaring leert.

Je kunt eventueel een windmeter gebruiken.
sommige zweren erbij, persoonlijk zegt het water (ook onbekend) me meer.

Plaats reactie