Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Waterstarten met een Gaastra Vapor (drama!)

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Waterstarten met een Gaastra Vapor (drama!)

Bericht door Willemsen980 » wo okt 18, 2017 10:25 am

Hoi allemaal,

Sinds een half jaar ben ik als herintreder van 48 jaar weer enthousiast aan het surfen. In verleden (toen ik nog rond de twintig was) was ik een volleerd zinker surfer met alles erop en eraan (gijpen, waterstarten, op zee surfen etc.). Nu heb ik een Tabou Rocket Wide 118 aangeschaft en op marktplaat een aantal Gaastra Matrix zeilen en een Gaastra Vapor 8.5 uit 2012 (mijn eerste camber zeil ooit!).

Alles is fantastisch. Lekker heen en weer scheuren bij strand Horst. Gijpen begint weer te lopen en de waterstarts die ik oefen zijn geen probleem met een Gaastra Matrix. Maar..... in mijn enthousiasme ben ik laatst op strand Horst gevallen in de vaargeul met mijn Gaastra Vapor.

Man, man wat een drama. Zeil was werkelijk voor geen meter uit het water te krijgen voor een waterstart. De mastslurf was volgelopen met water en op een 1 of andere manier kreeg ik het zeil niet in de positie om te waterstarten. Na 15 minuten terug zwemmen met mij set en met vaste grond onder mijn voeten kon ik weer verder gaan.

Vraag, is het waterstarten met een camber zeil werkelijk zo moeilijk? Moet je over een soort oerkrachten of drijfvermogen beschikken om het zeil uit het water te krijgen? Heb ik wat gemist?

Alvast bedankt voor jullie tips of insight!

P.S. Het camber zeil was een prikkie op marktplaats en ik speel al met het idee om het maar weer te koop te zetten en een Gaastra matrix 8.5 aan te schaffen op marktplaats. Of wil iemand ruilen (of voor 150 EURO is hij van jullie!). LOL.

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Re: Waterstarten met een Gaastra Vapor (drama!)

Bericht door jipsteenbrink » wo okt 18, 2017 10:31 am

waterstarten met zo een groot zeil inc 4 cambers is gewoon heel pittig en vergt het nodige geduld om in de goede positie te komen. Ik ben persoonlijk van mening dat je meer plezier uit een matrix gaat halen.

Tyto Alba
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou/Loft Starboard/Goya/Gunsails

Bericht door Tyto Alba » wo okt 18, 2017 11:46 am

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » wo okt 18, 2017 12:42 pm

Niet te snel opgeven!!! Zoveel verschil in techniek is er namelijk niet met het waterstarten van een freerace/freeride/race zeil.

Blijkbaar heb je het meeste moeite met het in positie brengen van de set, mits wat oefenen en rustig nadenken kan dit toch geen onoverkomelijk probleem zijn!

Lig je in het water even kijken hoe je zeil ligt tegenover je board: ligt de outhaul richting de tip van je board eerst even je board onder de mast door duwen zodat de outhaul richting de achterkant van het board gericht ligt.

Dan afhankelijk van waar je in het water ligt neem je de of de tip van je zeil of de tip van je board en begin te zwemmen in een cirkelvormige beweging tegen de wind in. Ideaal ligt je board met de tip recht in de wind en je mast ongeveer loodrecht op de wind.
(hoe beter je kunt waterstarten hoe minder dit uitmaakt m.i.)

Nu je in basispositie bent zou het redelijk eenvoudig moeten zijn om het zeil uit het water te krijgen, Hoe meer water in het zeil hoe verder naar de tip je begint met liften. Neem het tipje van het zeil en begin het rustig omhoog te duwen, het eerste duwtje is het zwaarste, vanaf er wat zeiloppervlak vrijkomt trek dan het zeil een beetje in de richting van de wind(over je hoofd). Normaal gezien komt nu de rest van het zeil heel eenvoudig uit het water.

Voor de rest weet je het wel denk ik.... handje per handje opschuiven richting de giek... eens je bij de giek bent juiste positie leggen van het board door te duwen op de masthand of te trekken aan de zeillhand.

Beste tips die ik kan bedenken zijn:
-blijf ten alle tijden rustig en denk na over wat je moet doen. (als je buiten adem geraakt ben je verkeerd bezig...laat het zeil voor jou werken)
-Als je valt probeer dan controle te houden over hoe en waar het zeil valt, ok als je echt crasht of katapult gaat dan ben je controle kwijt maar blijf dan rustig en ga terug naar basispositie.
-Draag een drijfvest ofzo. maakt het allemaal net wat makkelijker... ik denk dat ikzelf wel redelijk bedreven ben in het waterstarten maar elke keer doe ik toch dat lelijke vestje aan :idea: :+ :x :lol:
-stop met het gebruiken van dat ophaaltouwtje of terugzwemmen... oefening baart kunst. Elke keer je valt opnieuw waterstarten. Je moet er gewoon door. Zoals met zoveel dingen in het surfen moet je oefenen totdat je de click gemaakt hebt en op autopilot functioneert.

succes

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » wo okt 18, 2017 12:53 pm

Waterstarten met een Phantom 8.5 en de RW 118 lukt mij prima, verschil met een Vapor zal toch niet zo groot zijn ?
Goed in positie brengen door gewoon bij de top te wachten tot de wind en golven de zaak goed hebben gelegd, en dan de top van de mast oplichten en wat geduld hebben tot het water uit de slurf is.
Of: het zeil optrekken, zou toch moeten lukken met 118 liter ? Als er ff geen wind is is dat de enige optie.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » wo okt 18, 2017 12:58 pm

probleem zit hem niet in de cambers maar in de overmaatse masthoes welke, zoals je gemerkt hebt, vol met water kan lopen.
En daarmee nogal zwaar wordt om omhoog te krijgen.

Tip en methode is vrij simpel.
Indien de masthoes volgelopen is.
Zwem naar de masttop en til die een stukje omhoog.
Hou die even omhoog zodat het water eruit loopt.
Dan met de hand aan de mast naar de giek zwemmen en normaal waterstarten.

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » wo okt 18, 2017 5:56 pm

Ik zou zo snel mogelijk een matrix halen.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » wo okt 18, 2017 6:02 pm

Ik waterstart nog met een 10.0 Vapor, geen enkel probleem als er maar voldoende wind staat mij uit het water te trekken 😉.
Zorg er ook voor dat je cambers al omgeklapt zijn naar de richting waar je heen wilt, dit kun je in het water vaak met je hoofd of handen doen, dan zeil aan de top in de wind uit het water enz... geef het even de tijd om de volgelopen slurf even leeg te laten lopen en hoppa gaan.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » wo okt 18, 2017 6:42 pm

Ik kan zelfs met m'n 11.0 Vapor waterstarten bij voldoende wind, echter dan moet het wel 'goed' liggen anders is optrekken vaak veel sneller (o.a. met hulp easy uphault). Bij meer wind op een board waar ik afhankelijk ben van de waterstart gaat altijd het drijfvest aan, omdat dat de eerst fase (die van de de masttop!) van de voorbereiding van de waterstart een stuk makkelijker maakt.

ps bij edit: er bleek nog een aanpassing van m'n tekst niet gesaved te zijn toen ik na het eten weer achter het scherm kroop!

Plaats reactie