Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vin advies Angulo CV-1 90

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
TheRitchieman
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Cv-1 90, Tabou Rocket 105, 7,2 en NP Combat 4,7 en 5,3

Vin advies Angulo CV-1 90

Bericht door TheRitchieman » ma okt 30, 2017 9:51 am

Ik ben op zoek naar een goede vind voor het bovenstaande board.

Even wat meer informatie over mij:
Ik weeg 80 kg en ben 180 lang.
Ik vaar meestal op binnenwater (kabbelaarsbank, Oostvoorne, Wolderwijd) en af en toe Brouwersdam Zee.
Ik vaar het board met Combat 5.3 en Manic 4.7, 4.2 en 3.7. Ik vind het heerlijk om lekker hard rechtdoor te varen, af en toe een sprongetje te maken en vooral volle bak de gijp in te gaan.

Ik vaar met behoorlijk wat druk op mijn achterste voet en oja ik heb de voetbanden nu in de freeride positie staan (naar buiten dus).

Wat heb ik geprobeerd:
Ik heb het board nu gevaren met de volgende vinnen:
- De standaard Angulo 28 cm freeride vin - Hier heb ik meerdere keren mee gevaren in combinatie met de 5.3 en ik merk als ik hier echt druk op geef dat hij dan weg wil slippen. Daarnaast heb ik met deze vin het gevoel dat ik tegen de chop aan knal in plaats van er "smooth" overheen vlieg. Hij geeft mij in ieder geval minder vertrouwen/controle.

- MFC Freewave 30 - Druk is prima, maar ook hier het gevoel tegen de chop aan te knallen ipv er smooth overheen te vliegen.

- Makani Kahula Freeride 31 - Geeft super veel vertrouwen/comfort en geeft echt het gevoel alsof je over de chop heen vliegt ipv er tegenaan klapt. Als het echt wat harder gaat waaien vind ik dat hij teveel druk op de achterste voet geeft en daardoor minder comfortabel wordt.

Uiteraard heb ik bij de andere vinnen ook gespeeld met de giekhoogte en mastvoet positie, maar het gevoel bleef.

Waar ben ik naar op zoek:
Ik ben op zoek naar een comfortabele vin die mij over de chop laten vliegen, zonder daarbij controle te verliezen.
De vin moet het goed doen op het binnenwater met 5.3 en misschien 4.7, maar voor de 4.7 heb ik een vector fins freeda 26 liggen (nog niet getest). Hij moet behoorlijk wat voetendruk kunnen weerstaan en mij vertrouwen geven.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Vin advies Angulo CV-1 90

Bericht door _Dekker » ma okt 30, 2017 12:44 pm

Heb de CV1-100, maar wellicht helpt dit:
Ik weeg 83 kg en ben 185 lang. Vaar op Oostvoorne en inmiddels ook 1 keer Brouwersdam zeezijde.
Heb de voetbanden ook in de buitenste posities en ga voor snelheid/controle en lekker lang varen.
Mastvoetpositie vaar ik met alle zeilen tussen het midden en de achterste stand.
Vaar het board met 4 zeilen van Gun: 6.5 Sunray en 5.7 Torro, 5.0 Torro en 4.3 Torro.
De vinnen:
1: Standaard Angulo 34 cm freeride vin vaar ik met de 6.5 en gaat ok maar niet top.
2: Select Edge Free Slam 35 vaar ik ook met de 6.5 en daarmee ga ik harder (gemeten) en loop beter hoogte. Gek genoeg heb ik de ene richting soms last van venijnige spinouts op volle snelheid, ik vermoed dat het komt door de eenzijdig aangebrachte print op de vin (je kan het reliëf voelen).
3: Vector Frida 32 (=stijve GFK vin, dus niet die zwarte Freeda) vaar ik met de 5.7. Dat gaat heel lekker mits er goed druk in het zeil staat. De vin moet snelheid hebben voordat je er druk op kunt zetten anders riskeer je spinouts (maar die zijn mild).
4: Select Edge Free Slam 31 vaar ik met de 5.0. Dit is voor mij de mooiste combi voor de CV1-100.
5: Pro-Limit "The Blade" 28 uit de jaren 90 met de Torro 4.3. Top combi, board wordt misschien een tikkie groot voor het zeil.
Het minst lekker vaart de standaard vin, de rest is om het even qua gevoel.

De CV1-100 vind ik eigenlijk behoorlijk ongevoelig voor mastvoetpositie en vin: in alle gevallen ga ik ongeveer even hard, gijp even makkelijk en het vaargevoel blijft mega gecontroleerd. Het board vind ik niet echt los varen: daar vaart de Release 120 alweer een stuk losser en de Magnum 115 al helemaal. Maar goed ik heb hem dan ook voor de controle genomen.
Wat ik wel merk is dat bij overpowerde condities ik veel druk op mijn achterste been krijg (verzuring), ik kan mijn voetbanden nog 1 gaatje naar achteren zetten, binnenkort maar eens doen.

Standaard Angulo 34 cm vond ik wat ruw aanvoelen en heb ik licht opgeschuurd met korrel 800 waardoor hij veel meer aanvoelt als de Select vinnen. Moet nog kijken of dat wat uitmaakt.
Het gevoel van tegen de chop klappen klinkt voor mij als dat je de mast iets verder naar voren moet zetten maar dat heb je blijkbaar al geprobeerd?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » ma okt 30, 2017 6:40 pm

Nog een fan van de CV1 100.
Ik vaar onder mijn CV1 een Select S1 33 in combinatie met een ACX 6.5 en 7.0 voor speed.
Maar de mooiste combinatie is met een X-wave van Maui Utra Fins.
Ik vaar deze vin al onder mijn Simmer FSW85 en deze ontdekking beviel toen ook al bijzonder goed.
Dus deze vin door gevoerd onder mijn Chango88 (23) en dus onder ook onder mijn CV1😀
Geeft een heerlijk los vaar gevoel, super gecontroleerd, erg snel en ook nog super wendbaar.
Het klinkt wat tegenstrijdig, maar deze vin werkt bijzonder goed onder CV1.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op vr dec 15, 2017 3:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma okt 30, 2017 8:25 pm

In de omstandigheden die jij noemt, met Brouwersdam Zeezijde als radicaalste spot zou je de Tribal Kruze moeten overwegen. Ik heb bij El Medano met de CV-1 en een Tribal kruze heerlijk met de deining gespeeld. Echte krullen heb je daar alleen de laatste meters voor de kant. Lekker rechtuit of leuk de golf op en weer af, wanneer kan ik weer 8) Zo'n Kruze daar kan je lol mee gaan hebben.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo nov 01, 2017 5:41 pm

Huug schreef:
ma okt 30, 2017 8:25 pm
In de omstandigheden die jij noemt, met Brouwersdam Zeezijde als radicaalste spot zou je de Tribal Kruze moeten overwegen. Ik heb bij El Medano met de CV-1 en een Tribal kruze heerlijk met de deining gespeeld. Echte krullen heb je daar alleen de laatste meters voor de kant. Lekker rechtuit of leuk de golf op en weer af, wanneer kan ik weer 8) Zo'n Kruze daar kan je lol mee gaan hebben.
De Kruze van Tribal ziet op hun plaatje er al doordacht uit (vin voorin de base gebouwd), wat volgens mij inderdaad het losse vaargevoel geeft en wendbaarheid. En de vin kan ook nog een een stootje.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » wo nov 01, 2017 9:55 pm

Kapitein Rob schreef:
wo nov 01, 2017 5:41 pm
Huug schreef:
ma okt 30, 2017 8:25 pm
De Kruze van Tribal ziet op hun plaatje er al doordacht uit (vin voorin de base gebouwd), wat volgens mij inderdaad het losse vaargevoel geeft en wendbaarheid. En de vin kan ook nog een een stootje.
Dat geldt voor alle Tribal vinnen 8)

TheRitchieman
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Cv-1 90, Tabou Rocket 105, 7,2 en NP Combat 4,7 en 5,3

Bericht door TheRitchieman » do nov 02, 2017 1:57 pm

Bedankt voor alle reacties. Ik heb gisteren nog even contact gehad met Pieter Bijl en volgens hem moet de 5.3 met de Freeda 26 ook uitstekend kunnen. Had ik niet verwacht. Dit ga ik eerst even proberen en daarna. Lijkt de Tribal zeker een goed optie.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » do nov 02, 2017 2:31 pm

Denk ik ook. Ik gebruik een Freeda 28 op de CV1 100L/61 breed bij 5.5m2. Prima vin. Bij 6.4 en 7.1m2 gebruik ik een Ex 34. Ook een prima vin.

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » vr nov 03, 2017 10:19 pm

Wat pieter afgeeft kan ik ook wel beamen.
Ik heb zelf ook de freeda in 26 en 30cm.
Heb nu de 26 al gevaren met de cv1 100 en de simmer icon 5.9. en met mijn gewicht van 100+ vaart dat verrassend goed.
30 nog niet geprobeerd.

Vaar de cv1 100 in combinatie met de EX vinnen 28 t/m 34 cm. Met de eX is het board echt snel en ligt iets losser op het water.
Met de Freeda ligt het board iets meer op het water en vaart ook wat rustiger.

RAF-Robbie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RAF-Robbie » za nov 04, 2017 12:38 pm

+1

Ik vaar ook al enkele jaren een CV1-100l met een Freeda 28 en 5.0 en 5.8 (NP Atlas) en een EX 32 met een 6.7 (NP Hellcat). En dat gaat inderdaad prima. De Freeda is speels maar zeker niet slipperie, ook niet met mijn gewicht van 95kg.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za nov 04, 2017 6:35 pm

Ik heb nog een tectonics talon 34 liggen die je eronder kan doen, voor als je heel erg hard wil gaan. Tamelijk uniek volgens mij in powerbox.

Plaats reactie