Pagina 1 van 1

trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 08, 2017 12:51 pm
door Guus
ik heb 2 Hellcats gekocht uit 2016 (8.2 en 6.7) en 1 mast voor de grootste van de 2 zeilen
De hellcat 6.7 tuig ik op op met mijn vrijwel ongebruikte 430 matrix X65 mast uit 2013.
Het zeil heeft in deze combo extreem veel neerhaler nodig en de gieklengte moest 6cm (!) langer ingesteld worden dan aangegeven.
Ik heb hier 5x mee gevaren en het voelt niet top, lijkt of er wat power mist, latten roteerde soms wat moeizaam.
Meer downhaul loste dit wel op maar voelde extreem zwaar zelfs met een molentje.
Bij al mijn vorige NP zeilen klopte de maten altijd precies dus ik vind dit vreemd.
De 8.2 heb ik slecht 1x kunnen gebruiken in minimale omstandig heden maar leek wat beter te staan met een FLX40 mast.

Tot zover de situatie.
Als het mogelijk is hoop ik iemand mij antwoord kunnen geven op een aantal vragen:

Past de mast uit 2013 op de Hellcat?
Is de flex van de masten veranderd met de komst van een nieuwe producent voor de NP masten in 2016?
Kan het een ander probleem zijn?
Wat kan ik nog meer proberen om deze set beter te maken?
:problem:

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 08, 2017 1:07 pm
door jipsteenbrink
mast nameten? Ik heb thuis een mast liggen die bijna 3cm korter is dan aangegeven. De gieklengte zou kunnen liggen aan het feit dat je de giek misschien hoog hebt staan? Dan word de lengte naar de clew langer.

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 08, 2017 2:11 pm
door Jurjen
heb je een foto van het opgetuigde zeil.

een foto spreekt nl boekdelen

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 08, 2017 6:10 pm
door Tomk
Jip als je weer een keer langskomt gewoon zeilen en masten ff meenemen. Kijken we samen even.mvg Tom

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 08, 2017 8:08 pm
door Jorw
Mast zeker nameten! Heb dit probleem ook eens gehad met een zeiltje, dan maar altijd opgetuigd met 6 cm minder downhoal dan voorgeschreven. Overlaatst bij het testen van een nieuwe mast was het vlug duidelijk dat de voorgeschreven downhoal wel bleek te kloppen... :lol:

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 08, 2017 8:21 pm
door Kanarie
Ik heb een 6.2 hellcat en die kan best wat neerhaler gebruiken, meer dan ik initieel zou doen, puur kijkende naar de neerhaalkracht.
Maar extreem vind ik het niet. Wel haal ik hem iets verder neer dan is voorgeschreven, maar ik heb dan ook geen NP mast erin zitten.

De giek heb ik nooit naar gekeken, daar heb ik genoeg ruimte op zitten.

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 08, 2017 9:32 pm
door Guus
bedankt voor jullie reacties.
Mast heeft de juiste lengte en idd plaats ik de giek hoog maar dat verklaard geen 6cm.
ik heb wel foto's maar moet even uitzoeken hoe ik die hier plaats.

Weet iemand nog iets van de verandering van producent van de masten?
tot 2015 door NP zelf en nu in Italie

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: do nov 09, 2017 8:48 am
door jipsteenbrink
Tomk schreef: ↑
wo nov 08, 2017 6:10 pm
Jip als je weer een keer langskomt gewoon zeilen en masten ff meenemen. Kijken we samen even.mvg Tom
Ik heb niet het idee dat ik een probleem met de trim van m'n zeilen heb maar wil best een keer een zeil meenemen, alle tips zijn welkom!

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: do nov 09, 2017 11:15 am
door martijn73
De 2016 masten en jonger uit Italie zijn een beetje zachter, flex patroon zou het zelfde moeten zijn, de diameter ( op de onderste 50 cm na) zijn ook kleiner geworden. Dus wel een andere mast...

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: zo nov 12, 2017 1:16 pm
door Guus
Jurjen schreef: ↑
wo nov 08, 2017 2:11 pm
heb je een foto van het opgetuigde zeil.

een foto spreekt nl boekdelen
https://imageshack.com/i/pmSD2tbYj
https://imageshack.com/i/pogE2qjvj
https://imageshack.com/i/pnHRjV0Rj
https://imageshack.com/i/poXU5aFxj

hier staan een aantal afbeeldingen.
neerhaler is vol tot specs doorgehaald, uithaler los ingehangen
opgegeven giek zou 198cm moeten zijn maar bij mij 204cm

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: zo nov 12, 2017 5:02 pm
door WhiteofHeart
Ik vind je downhaul overdreven, de loose loopt voor een pryde bizar ver naar beneden door. Bij een pryde hoeft er tussen de 3e en de 4e lat van onder geen loose te zitten. En bij dit model moet je loose in het tweede paneel van boven tot 2/3e komen. Ik zou je verlenger een standje korter zetten en het dan nog eens proberen. Het is opzich niet gek dat je er zo veel loose intrekt. Een 430+30 heeft altijd meer flex in de top dan een 460 mast, daar moet je voor compenseren met de downhaul. Ik zie dat NP aangeeft 34/4 voor verlenging, waarschijnlijk klopt die 4 wel, maar omdat je 430+30 meer flex in de top heeft moet je hiervoor compenseren, de specs kloppen dus denk ik gewoon niet ;). Probeer hem eens op 430+32!

Andere waar je naar kan kijken is hoever de lat boven en onder de giek voorbij de mast steken, trek je dh aan tot ze ongeveer tot halverwege je mast komen, dat is lichtweer/powerhouse stand. Vanuit daar kan je dan gaan experimenteren. Succes! ;)

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: zo nov 12, 2017 8:14 pm
door Speedsurfer142
Inderdaad, te veel downhaul. Hierdoor wordt het zeil zenuwachtig door en er zit dan veel minder power in.
Doodgetrimd heet dat ook wel.

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: zo nov 12, 2017 9:58 pm
door eckerdt
@Speedsurfer142 : ik deel je conclusie dat het zeil te veel downhaul heeft, maar naar mijn beleving is een doodgetrimd zeil juist allesbehalve zenuwachtig. Anders zou het ook geen doodgetrimd zeil heten lijkt mij :wink:

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: zo nov 12, 2017 10:34 pm
door Guus
Bart en anderen: bedankt voor jullie reacties.
ik kan volgen wat jullie bedoelen.eerder had ik de verlenger op 32cm gezet.
Voer niet geweldig vooral omdat het zeil met een geweldige klap om sloeg bij het gijpen.
Ga het zeker nog weer even proberen met minder downhaul.
:idea:

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: ma nov 13, 2017 3:38 pm
door Jurjen
mooie setting voor als het eigenlijk te hard waait voor het zeil.

Toefje minder downhoal zal wonderen doen.

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: ma nov 13, 2017 11:27 pm
door Guus
't woei inderdaad flink!

Allen bedankt.
Deze reactie kreeg ik nog van Pryde.
Aan de hand van dezelfde foto's kwam Jacques va der Hout tot de zelfde conclusie:

Goedemorgen,

De X65 mast uit 2013 moet zeker passen in dit zeil, zelfde buigingscurve dan de huidige masten.
Het lijkt erop dat teveel neerhaler en teveel uithaler spanning gegeven is.

De Hellcat is een raf zeil, dus zonder cambers, het is normaal dat de latten iets achter de mast staan en dat het zeil pas goed roteert op het water met wind in de zeilen.

Met vriendelijke groet/ Best regards,

Jacques van der Hout

Prydegroup GmbH

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: di nov 14, 2017 1:37 am
door Speedsurfer142
eckerdt schreef: ↑
zo nov 12, 2017 9:58 pm
@Speedsurfer142 : ik deel je conclusie dat het zeil te veel downhaul heeft, maar naar mijn beleving is een doodgetrimd zeil juist allesbehalve zenuwachtig. Anders zou het ook geen doodgetrimd zeil heten lijkt mij :wink:
Dat zie ik anders. Met doodgetrimd bedoel ik dat er geen power meer in zit. Mijn ervaring is dat zo’n zeil veel last heeft van het verschuiven van het drukpunt van voor naar achter, etc. Dat noem ik dus zenuwachtig. Verder is het een aan/af zeil waar je alleen in een vlaag eniger mate redelijk mee kunt varen.

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: di nov 14, 2017 9:50 am
door Huug
Gebruik vooral de uithaler om de power te regelen. Bij licht weer liggen de latten op de mast. Trek uithaler verder aan als de wind toeneemt.

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: di nov 14, 2017 10:57 pm
door Guus
ik ben er eigenlijk wel uit.
:cheer:
Specs op het zeil zij niet 100% correct en dat was ik na 20 jaar NP zeilen optuigen niet gewend.
Gelukkig is de mast wel goed voor dit zeil
Dus mastlengte -2 en giek +4

misschien dit weekend nog even uit proberen

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 15, 2017 7:26 pm
door Kanarie
Zoals hierboven aangegeven, ik heb ook een zelfde hellcat6.2m.
De foto's gezien, ik trek hem veel minder hard aan dan jij nu hebt staan en hou de loose leach daarmee een ruime lat hoger.
Daarmee bevestig ik opnieuw wat hier al door andere staat beschreven.

Wat betreft het zenuwachtige in het zeil: als de wind vlagerig is of net niet hard genoeg, dan heb ik ook met dit zeil dat het drukpunt verschuift. Het is minimaal, maar wel merkbaar met de trapeze. Zodra het zeil goed druk heeft, dan pas wordt hij netjes stabiel.
Ik heb ook een Hornet7.2m (2cam) en die is een heel stuk stabieler met een duidelijk drukpunt. Echter de hellcat is ideaal om zonder enige moeite te waterstarten. Die duw je een stuk makkelijker het water uit en is net iets speelser. Alle NP van dit jaar zijn ook erg prachtig om te zien! :P

Re: trim probleem NP Hellcat

Geplaatst: wo nov 15, 2017 8:20 pm
door Jeroensurf
Zoals al tig keer vermeld minder DH erin.
Die +4 op de giek lijkt mij ook wat aan de ruime kant, tenzij je de giek erg hoog vaart.
In de vlagen is het niet erg als je zeil de giek over een stukje (niet het hele zeil!!) de giek zachtjes "kust". Oftewel er niet vol in/overheen hangen, maar aantikken is geen probleem.

nb: Bij een ander merk giek kunnen de maten ook iets afwijken.
Mijn oudere carbon Tecnolimits gieken vaar ik op exact hetzelfde zeil 2.5cm langer als mijn AL360 gieken.