Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Freemove shapes

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Re: Freemove shapes

Bericht door Jurjen » vr nov 17, 2017 3:41 pm

FroukeW schreef:
ma nov 13, 2017 11:25 am
Ik vaar nu een jaar met de fanatic Gecko 112 met 6,7 en 7,9 met een 38 cm en 42 cm vin en een drietalzaken vallen mij op, en ik vroeg mij af of dat de nadelige zaken zijn van de nieuwe shapes.. De eerste is het slecht doorplaneren in windgaten, hierbij hang ik met mijn hele gewicht aan de giek en gaat zelfs de achterste voet uit de voetband, maar dat mag niet baten en het board komt weer in de aanplaneer modus. Mijn eerste ingeving was dat er te weinig volume in de tail zit bij deze boards zit om fatsoenlijk door deze gaten planeren. Het tweede geval is hoogte lopen in het algemeen. Met genoeg wind(17 knopen en meer) gaat het wel, maar wanneer de condities net aan zijn, is het bijna onmogelijk om dit board ook maar een stukje upwind te sturen of hij valt stil.
Het slechte doorplaneren is nit specifiek toe te wijzen aan de veranderede boardshapes.
Vroeger met de lange en smalle boards, beef je vaak nog net hangenin die net aan doorglij/planeer modus.
Waarbij zodra de wind weer iets aantrok je weer in plane schoot.

Dat doen de kortere bredere board idd niet tot nauwerlijks.
Staat tegenover dat ze wel degelijk langer doorplaneren echter zodra de wind echt onvoldoende is ook meteen stil vallen en niet half in plane door blijven gaan.

Enkel tips om zo lang mogelijk door te blijven planeren:
Gewicht naar voren (deed je al) Overigergens bij voorkeur terwijl je IN de voetbanden blijft.
Iets van de wind af sturen
En pak, hoe minuuscuul ook, een (wind) golfje mee, zal je verbazen hoeveel dat helpt om in plane te blijven.

Hoogte lopen:
Mede door de langere vinnen is, mits correcte techniek, hoogte lopen makkelijker.
Dit is echt een kwestie van voldoende druk in je zeil hebben en leren om dit zo effectief mogelijk te gebruiken.
Belangrijk is om board echt los te laten lopen.
En dit te blijven oefenen.

board heel licht van je af kantelen helpt, mits voldoende gepowerd, om extra hoogte te lopen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr nov 17, 2017 4:57 pm

tristan55555 schreef:
vr nov 17, 2017 12:32 pm
O en de gevraagde disclaimer:
Ik werk bij ING en we verkopen nog steeds geen surfplanken :cheer:
:lol: :lol:
Nee maar je financiert ze wel :shh:

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » vr nov 17, 2017 7:24 pm

Ik ben maar een simpele it-er ;-)

Plaats reactie