Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Gewetensvraag Tabou Rocket of Tabou Rocket Wide

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Gewetensvraag Tabou Rocket of Tabou Rocket Wide

Bericht door Willemsen980 » wo dec 13, 2017 10:52 am

Hoi allemaal,

Sinds een jaar vaar ik op een Tabou Rocket Wide. Deze is lek geraakt.

Nu krijg ik het aanbod van de leverancier dat ik een nieuwe Tabou Rocket Wide of Tabou Rocket mag kiezen.

Nu heb ik geen ervaring met de Tabou Rocket.

Heeft iemand van jullie ervaring met beide boards? Zijn voordelen of nadelen aan de verschillende boards?

Welke zouden jullie kiezen?

Alvast bedankt voor reactie.

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Intersurf NoveNove

Re: Gewetensvraag Tabou Rocket of Tabou Rocket Wide

Bericht door De Kraai » wo dec 13, 2017 12:33 pm

Als je de Wide gewend bent en deze goed kan varen (actief planeren, los laten varen, goed kan gijpen) dan wordt de gewone Rocket wat minder spannend en leuk.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Patrik

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 13, 2017 1:49 pm

De gewone rocket (in dezelfde maat) is iets later in planee maar wel langer door te varen (meer controle in chop), iets minder makkelijk geipen, maar wel makkelijker passief aanplaneren.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » wo dec 13, 2017 4:30 pm

Zoals White aangeeft, de wide is onhandig in de chop. Op de grevelingen wil je liever een smaller board als de normale Rocket.
Wel zal de wide sneller in planee komen en bij wegvallen wind ook langer doorlopen.

Bij een prima wind, werkt breedte alleen maar tegen je.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo dec 13, 2017 4:45 pm

Als het je grootste board is (hoe groot?), en dus waarschijnlijk je licht-weer-board, zou ik de wide kiezen omdat vroeg aanplaneren dan belangrijker is dan controle over chop.
Als je er nog een groter board boven hebt, en je deze dus in steviger wind wilt gaan varen met meer chop, is de gewone Rocket misschien verstandiger.
Maar...als dat grotere board ook een wide-style board is, zou ik bij die shape blijven zodat beide board 'wide' zijn en je dus geen ander karakter krijgt bij overstappen en weet dat ze niet overlappen.

Als het je enige board is en voorlopig blijft, zou ik voor het board met de grootste range gaan, dus de gewone Rocket.
Welke zeilen wil je er op varen en waar?
Beviel die Rocket Wide je eigenlijk goed?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 13, 2017 5:14 pm

Waarschijnlijk kan je ze ook wel allebei naast elkaar testen bij je shop??

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » wo dec 13, 2017 6:06 pm

Ik vond de wide niet spannender varen dan een gewone rocket, dat maakte heel weinig uit. En qua planneren ben je actief sneller af met een wide en passief met een normale rocket. Lastige keuze :-).

Volgens mij heeft er in surf magazine wel eens een test gestaan tussen de beide boards, en ook wide VS normale versies andere merken. Je kan deze test kopen voor een paar euro op de Duitse website.

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Willemsen980 » wo dec 13, 2017 8:27 pm

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik vaar de Wide 118 liter met zeilen van 6.5 tot 8.5. Vooral op strand Horst. Ergo, vlak water (en niet echt spannend). De Wide is een fijne, hele snelle plank. Goed gijpen is nog een uitdaging. Maar dat ligt aan mij en niet aan de plank.

Komend seizoen wil ik meer gaan surfen bij Almere centraal of Monnickedam. Ik woon namelijk in Amsterdam. Hopelijk is daar wat spannender water.

Ik neig nu naar een wide met 110 liter uit 2017. Die wordt in de Engelse test als heel goed getest. Ik lees vaak in test dat een Rocket wel heel makkelijk te varen is (zelfs een beetje saai). Aan de andere kant lees ik vaak dat de Rocket héérlijk gijpt.

Jullie chop argument is toch ook wel heel belangrijk. Misschien toch een Rocket? Makkelijk over de chop en makkelijk gijpen. Ergo, ik weet het nog niet!!!!!!!!! Keuzes, keuzes keuzes.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » wo dec 13, 2017 9:24 pm

Misschien dat die wide dan inderdaad wel leuker is als de chop niet heel heftig is als je je huidige board ook wat saai vond varen. ik dacht dat de nieuwe modellen ook iets minder breed waren, meer wide medium ;-)

Die Engelse tests op boards.co.uk zou ik niet naar kijken, die zijn altijd overal extreem positief over. Alleen in de gezamenlijke conclusie zie je wel eens nuance verschillen waardoor je iets te weten komt van het gedrag tegenover de andere boards in de test.

En heb je ook al naar de speedster 118 gekeken? Planneert wel moeilijker aan maar moet ook leuk varen. Helaas zal het gijpen daarmee ook weer wat moeilijker worden. Hangt ook van je type zeil af of dat kan.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 13, 2017 9:36 pm

Een wide een maatje kleiner zou zeker een goed compromis zijn! ;). Het gaat immers niet om de liters maar om de breedte.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » wo dec 13, 2017 11:13 pm

De speedster zou ik altijd boven de Wide kiezen.
Die zal wat uitdagender zijn van hetgeen ik lees en aan de kant van het water hoor, al heb ik daar zelf nog niet op gevaren.
Misschien dat je daar nog wat mee kunt?

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » do dec 14, 2017 12:33 pm

Zeker voor de wide gaan!
De schape van de wide is een stuk moderner dan de rocket, ook in de chop vaart hij fantastisch relaxt.
ik vaar zelf al een paar jaar de Speedster 108 LTD naar grote tevredenheid.
Een stukje spannender dan de wide maar ook erg veel controle in de chop.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » vr dec 15, 2017 3:22 pm

Een stuk moderner?
Het is alleen een andere shape die ze toentertijd hebben gebaseerd op de Manta en de Rocket om ook met de wide hype mee te doen.
Gezien het feit de wide boards toch weer iets minder wide worden zie je dat ze met wide ook een beetje doorgeslagen waren...
Ook zie je dat de “normale boards” iets breder zijn geworden om wat van de eigenschappen mee te pakken.
Aan beide boards word door Tabou nog steeds tijd en aandacht besteed om ze te verbeteren en de karakter eigenschappen te behouden.
De Rocket is een paar jaar terug ook iets breder geworden en ik zie dat ze de 2018 shape ook weer iets breder hebben gemaakt.
Omdat ik zelf het merendeel van de tijd op het IJsselmeer en op het Amstelmeer vaar, heb ik toen voor de Rocket gekozen tov de Wide omdat die gewoon prettiger in de golven/onrustig water vaart.
Als je gewoon lekker op vlak water blijft varen dan zou ik het bij je huidige board en volume houden en als je minder vlak water wilt gaan opzoeken, dan is de Rocket te overwegen.
Je volume keuze..
Tja een kleiner boardje is natuurlijk altijd wat speelser dan het zelfde board met meer volume maar beperkt je ook weer.
Met je grootste zeil is dat stukje extra drijfvermogen toch wel erg lekker en je zal met minimale omstandigheden ook wat sneller weg zijn dan met minder volume(ondanks de breedte)
Elk goed en comfortabel varend board zou je saai kunnen noemen vanwege het gedrag maar dat is ook weer relatief want op het moment dat je de grens op gaat zoeken van wat je board kan hebben of tegen het overpowerde blijft doorvaren dan wordt het een heel ander spel.
Meestal zijn we allemaal al op een ander zeiltje of boardje gestapt voordat die grens is bereikt.
Ik herken het ook wel van de Rocket (wij hebben de 115 en de 125) maar op het moment dat je die grens op gaat zoeken dan wordt het echt wel spannend!

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » vr dec 15, 2017 4:32 pm

Willemsen980 schreef:
wo dec 13, 2017 8:27 pm
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik vaar de Wide 118 liter met zeilen van 6.5 tot 8.5. Vooral op strand Horst. Ergo, vlak water (en niet echt spannend). De Wide is een fijne, hele snelle plank. Goed gijpen is nog een uitdaging. Maar dat ligt aan mij en niet aan de plank.

Komend seizoen wil ik meer gaan surfen bij Almere centraal of Monnickedam. Ik woon namelijk in Amsterdam. Hopelijk is daar wat spannender water.

Ik neig nu naar een wide met 110 liter uit 2017. Die wordt in de Engelse test als heel goed getest. Ik lees vaak in test dat een Rocket wel heel makkelijk te varen is (zelfs een beetje saai). Aan de andere kant lees ik vaak dat de Rocket héérlijk gijpt.

Jullie chop argument is toch ook wel heel belangrijk. Misschien toch een Rocket? Makkelijk over de chop en makkelijk gijpen. Ergo, ik weet het nog niet!!!!!!!!! Keuzes, keuzes keuzes.
Ik vaar ook de RW 118 met 6.5 en 8.5. De eerste 2 sessies ging het gijpen niet lekker, totdat ik er achter kwam dat mijn gewicht tijdens de gijp verder naar voren moet. Je moet zelfs het gevoel hebben dat je naar voren duwt. Als je dat eenmaal snapt gijpt ie makkelijk en snel.
De chop is voor dit board geen probleem, 25 knoop wind met 6.5 over de Grevelingen gaat nog prima, op volle snelheid. Het board wiebelt dan wel een beetje op halve wind maar dit betekent niet dat je gedwongen langzamer moet. Als je de 110 kiest heb je helemaal een chop killer. Ik weet alleen niet of die goed paart met een 8.5. Tabou geeft aan t/m 8.4

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Willemsen980 » za dec 23, 2017 11:48 am

Hoi allemaal,

Het is uiteindelijk de Rocket Wide 110 liter uit 2017 geworden. Hij ziet er fantastisch uit! Hoe hij vaart moet ik ergens in maart gaan ontdekken. Op basis van alle soorten tests en jullie reacties heb ik de keuze gemaakt. Ik hoop snel met jullie te kunnen varen op bijvoorbeeld Strand Horst. Ik ben die vent met een grijns op zijn gezicht. Lol.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Kanarie » za dec 23, 2017 12:24 pm

Die grijns hebben we allemaal. Maar die Wide is wel een erg mooi ding.
Nu nog even wachten op betere temperaturen. :P

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » za dec 23, 2017 1:00 pm

gewoon morgen lekker gaan varen! 10 graden is prima te doen , zeker op ondiep water
en volgens mij staat het water op horst momenteel bijna op zomerpeil toch?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » za dec 23, 2017 6:52 pm

Ja was vandaag ook echt niet koud. Alleen de hoeveelheid wind viel wat tegen. Gewoon gaan!

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou, Gaastra

Bericht door TheoH » za dec 23, 2017 11:06 pm

Gefeliciteerd. Mooi board. Horst op -6 cm wat zomerpeil is.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo dec 24, 2017 9:04 am

Op schellinkhout gisteren met 34cm vin gevaren. Hoe kan die waterstand nu zo goed zijn? Is dat alleen de windrichting?

Plaats reactie