Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

boardbreedte of zeilgrote? wat is efficiëntst?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

boardbreedte of zeilgrote? wat is efficiëntst?

Bericht door Cosmic_henk » zo jan 14, 2018 6:01 am

Ik vaar nu 1,5 jaar een starboard futura 134l uit 2012, 76 cm breed. Daarvoor kwam ik van een starboard carve uit 2003 (63cm breed) waar ik op heb leren surfen. Nu vaart de futura prima, maar vind ik de lichtweer eigenschappen een beetje tegenvallen. Mijn max zeil is een 7,5 m2 en dat lijkt gewoon iets te weinig power te hebben voor het board met weinig wind. Ik heb zelf het idee dat ik met mijn vorige board net zo snel/ sneller in planee was. Als ik in minimale omstandigheden surf trekt het zeil wel in een vlaag maar lijkt het niet genoeg om het board in planee te trekken. Wel ga ik harder en loop ik makkelijker door de windgaten als ik eenmaal ga. Ook de controle bij hardere wind en chop / golven was het board beter dan verwacht!!!, maar de primaire eigenschap die ik zocht, lichte wind, valt het een beetje tegen. Ik weeg 75 kg, dus dit leek mij een prima lichtweerset. Ook omdat ik al gewend was met de 7,5 als een vd eerste te planeren, nu ook, maar echte winst heb ik niet. Nu vroeg ik mij af of het niet efficiënter is een smaller board te gebruiken met de max zeilmaat, dus richting overtuigd te gaan, of toch vasthouden aan een breder board maar niet met een 9.x m2 zeil te varen, dus een breed board met het midden van de aanbevolen zeilgrote. Was denken jullie dat het beste werkt???? Als ik met een 70cm breed board net zo snel planeer is de lichtweer gelijk, maar kan ik midwind weer wat winnen.

Daarnaast vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met de 'nieuwere' JP supersport met tuttlebox. Sinds 2016 is de shape aanzienlijk gewijzigd maar ik kan weinig onafhankelijke reviews vinden. Ik was benieuwd hoe dit board vaart en of een 70cm breed board nog goed te varen is met een 8,5 m2 freerace zeil (Gaastra phantom). Dus:

-breedte versus zeilgrote, wat is efficiënter?
-ervaring nieuwe JP supersport?
-70 cm freeraceboard met 8,5 m2 zeil, aangeven max/ideal is 8,2/7,7m2

THX alvast

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Re: boardbreedte of zeilgrote? wat is efficiëntst?

Bericht door PieterW » zo jan 14, 2018 8:40 am

Een breder board betekend meer hoogte lopen maar hangt van veel meer factoren af de vin is hier een hele belangrijke speler in wat voor vinnen vaar je mee?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » zo jan 14, 2018 9:17 am

Wat voor vin heb je eronder? Een vin kan het board maken of kraken ;). Vrienden van mij gebruiken de Sonntag SL-X icm de futura. Maten die werken 38-44 denk ik, 42 voor je 7.5 moet wel ongeveer goed zijn.

Daarnaast, misschien lullig om te zeggen, maar heb je het al in je techniek gezocht? De carve uit 2003 is relatief lang, dit maakt dat ie makkelijk aanplaneerd met een wat mindere /passieve techniek. Omdat de futura wat korter en breder is moet je hem even actief over dat "hobbeltje" heen helpen. Doe je dat??

Met je 76 board zou ik eigenlijk lekker die houden, kijken of je wat kan experimenteren met een vin die meer lift geeft en als dat nog niet helpt een groter zeil. Als je een 70br had gehad had ik gezegd groter board ;).

Naar mijn mening hebben boards koppels die goed werken. 70breed / 7.8 slalom, 85breed / 9.0 slalom etc. Voor vroeg planeren gaat bij mij eerst de boardmaat omhoog, en daarna pas de zeilmaat. Ik vaar dus sneller mijn 85br met 7.8 dan mijn 70 met 8.6 en ben met 85/7.8 ook eerder weg.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo jan 14, 2018 9:35 am

Zoek het in de vin 40-42cm bij jou gewicht moet te doen zijn. Met een 7,5 zou ik als recreant het tot 40cm doen, ben je zwaarde kun je voor elke 10kg meer gewicht 2cm toevoegen aan de lengte.
Ff kort pompen en je bent in plannee.

Wat voor zeil vaar je?

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » zo jan 14, 2018 9:40 am

2012 is toch een Futura 131 ? ... en dan is zoals de vorige post al aangaf de vin bij een Futura een zeer belangrijke factor voor het hoogte lopen. Geen idee welke vin je erbij hebt maar de standaard vin van de 2014 versie liep erg slecht hoogte, daarbij was altijd de 'truk' het board ruim in plané brengen en pas hoogte gaan lopen als het board al lekker op de vin liep.

Op mijn surfstek worden Futura 13x tot 9m2 gevaren en dan met een grote slalom vin.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo jan 14, 2018 9:40 am

@Cosmic_henk
Je vergeet een factor: De lengte.
Bij passief varen gaan langere boards veel makkelijker over van glijden naar planeren.
Brede boards varen super zodra je planeert maar vragen een actieve vaarstijl om inplanee te komen:, oftewel het board in planee pompen.
Het verschil tussen wel en niet pompen, kan zo een kleine meter schelen bij de benodigde wind om in planee te komen.

Er zijn surfers die niet willen of niet kunnen pompen, dieadviseer ik altijd langere boards. Denk dan aan een Lorch bijv of een oudere Tabou Rocket.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » zo jan 14, 2018 10:11 am

- Een breed board planeert sneller aan maar je moet een freeracer wel lekker ruim gooien en een paar pompjes geven. Met 14 knopen moet je weg komen. Als je met 12 knopen wil varen - wil je dat? - koop er dan een 8.5 bij als je er geld voor hebt. Een Phantom mag een 460 in voor als je die al hebt voor je 7.5. Let op: vanaf 2017 constant curve in plaats van hardtop en altijd minstens 75%.
Een goede vin helpt maar zoek het niet alleen daarin. Een SL-X is minstens € 250 en carbon is kwetsbaar. Maar goed, ik heb ze zelf ook en het klopt wat er gezegd wordt. Heerlijke vin dus als je het geld hebt: doen.
- De Super Sport ken ik niet.
- 70 breed met 8.5 kan veelal wel maar waarom zou je het doen als je al een topboard van 76 breed hebt? Dat is eerder weg en planeert beter door de windgaten. De eindsnelheid is wel lager maar wat maakt uit dat bij 15 knopen?
Laatst gewijzigd door TheoH op zo jan 14, 2018 2:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

peterr
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Isonic 117Wide, SB Futura 111, Fanatic FW 95. NP RS:Slalom 6.7-9.2, NP Combat/Alpha 4.0-5.8

Bericht door peterr » zo jan 14, 2018 1:48 pm

Ik heb een Futura Wood 141 uit 2012 gehad. Daarvoor had ik een Fanatic Shark HRS 145 uit 2008. Ik had ook dat het aanplaneren tegen viel vergeleken met de Fanatic Shark, terwijl de Futura breder is (80 t.o.v. 75) en een freeracer ipv freerider. Verder beviel de Futura mij prima. Ik had het idee dat ik niet goed pompte (de Futura is korter dan de Shark). Die Futura 141 woog met voetbanden bijna 10kg (klopt met de specs en de toegestane marge), dat was zwaarder dan de Shark.

Ik heb die Futura 141 vervangen door een Isonic 117W carbon uit hetzelfde jaar. De Isonic heeft dezelfde breedte en ik vaar die met dezelfde vinnen (Choco Fireblade) en met dezelfde zeilen (NP RSS) als de Futura 141. De Isonic krijg ik wel sneller in plane, terwijl die een stuk korter is. De Isonic weegt echter met voetbanden maar 6,8kg. Ik heb het idee dat dat erg veel uitmaakt. Als ik op de Futura ging pompen kwam ik in een soort van half plane, maar hij kwam vaak niet helemaal los en daardoor viel ik regelmatig weer stil. Bij de Isonic hoef ik hem maar net over de boeggolf heen te pompen en hij is weg.

Ik heb overigens ook nog een Futura Wood 111 uit 2013 en daar heb ik geen moeite mee om die in plane te krijgen. Die weegt ook niet zoveel, ergens tussen de 7 en 8 kg. Dus ik heb het idee dat gewicht veel uitmaakt voor het aanplaneren en dat de 2012 Futura Woods nogal zwaar zijn.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » zo jan 14, 2018 1:56 pm

Een 7,5m vind ik nu niet echt een lichtweerzeil. Die gaat er pas op bij 5bft.
Wil je eerder varen, zou ik een 8,5m erop zetten. Hanteerbaar en lekker vlot weg.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo jan 14, 2018 5:15 pm

Ik heb nagenoeg hetzelfde board , een futura 133 uit 2011, 76cm breed.
Daarvoor een 2006 carve, 72cm breed. Ik weeg 70 kg, dus heel vergelijkbaar allemaal.
Ik ben het wel eens met de eerdere reacties, maar wil vooral benadrukken dat 7.5 niet een erg groot zeil is voor de futura. Volgens mij geeft Starboard 6.0 tot 9.5 op voor dat board. Ik vaar hem meestal met een 9.2 freeracezeil met met 2 cambers en de standaard 44cm vin. Planeert vroeg aan, eerder dan de Carve, loopt ook veel langer door en beter hoogte. Alleen formule surfers zie ik op de plas eerder in plane komen. Ik zou er een groter zeil bij nemen. Minstens negen meter.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » zo jan 14, 2018 9:08 pm

Met 70kg voegt die 0,5 tov een 8.5 echt niet zo veel toe. Ik kan met 7.0 severne Unit (1cam) op een 85Br met 44 SL-X vanaf 12 knopen planeren met 86kg/192m, een 9.0 (4cam slalom) ben ik echt niet veel eerder mee weg, scheelt misschien 2 knopen, 3 op een goede dag. Heb met het grote tuig als ik dan ga wel meer power in de gaten en betere upwind.

Wel wil ik even onderschrijven wat @Peterr zegt. Ik heb op dit forum wel eens gelezen dat 1kg board ongeveel even veel uitmaakt als 10kg rider. Zou iets te maken hebben met bewegende vs statische delen, zelfde verhaal als lichte velgen onder een auto (?). Mijn board 85br/140L is 5.5Kg droog zonder voetbanden en dat merk je. De HRS Shark (zwaardere versie van het board) van een vriend is beduidend later in planee.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo jan 14, 2018 10:01 pm

Op zich scheelt gewicht best wat bij aanplaneren, maar er worden nu ook een aantal appelen met peren vergeleken:
Een freeride board als een Shark heeft vrijwel altijd meer rocker en rondere rails als een slalomboard, wat maakt OOK dat ze minder snel aanplaneren.
Daarnaast is dat gewicht ook namelijk vaak ook een onderdeel van verstevigingen die bijdragen aan een langere levensduur en dat ze iets beter tegen impact kunnen en geeft de rust in chop. Een board met meer glass is minder stijf en zwaarder als een full cabon maar absorbeerd daardoor meer wat een rustiger vaargevoel geeft.
lichtgewicht op zich is leuk, maar niet zaligmakend omdat het ten kostte gaat van een aantal andere zaken.

Hetzelfde geldt voor de vergelijking 1cam 8.5 vs 4cam 9m slalom...want ook dat is gewicht wat wordt meegesleept en zich lastigger in planee laat pompen.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo jan 14, 2018 11:21 pm

WhiteofHeart schreef:
zo jan 14, 2018 9:08 pm
ben ik echt niet veel eerder mee weg, scheelt misschien 2 knopen, 3 op een goede dag.
Ik vind 2 knopen een aanzienlijk verschil in windsterkte.

En zoals je zegt, eenmaal in plane kun je hoger, waardoor je het je dus ook meer kunt veroorloven ruim te gaan om opnieuw aan te planeren.

Natuurlijk is het een belangrijke vaardigheid om zo efficiënt mogelijk met je vierkante meters om te gaan, en onnodig groot varen kan je lui maken, maar 7.5 is gewoon vrij klein als 'grootste zeil' voor dat board, zeker aangezien de topic starter de wens heeft om met minder wind te kunnen planeren.

Persoonlijk merk ik een duidelijke afname van de wind-ondergrens als ik van 8.1turbo ombouw naar 9.2. Waar ik vaar, en op de dagen dat ik vaar, is dat typisch het verschil tussen 10% van de tijd planeren en 75% van de tijd. En dat zouden best wel eens die 2 knopen kunnen zijn idd.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » zo jan 14, 2018 11:24 pm

Bedankt voor het meedenken! Ik vaar met een select Vmax1.0 vin van 44 cm, dat is in het midden van de aanbevolen vinrange van 40-50 cm. De Sonntag vinnen oid vind ik nog te duur, zeker omdat ik nogal gauw de tip beschadig merk ik:). Op termijn wil ik wel een mooie vinrange aanschaffen maar eerst nog een goede mast, passende freerace zeilen, betere giek en ...... Welke maten hangt af van het board in de toekomst. Ik koop het meeste tegenwoordig op marktplaats dus kan voor weinig kosten een beetje experimenteren. Vind ik zelfs wel leuk telkens een nieuw speeltje:)

Qua techniek kan ik zeker nog bijleren! Ik stuur hem wel downwind en pomp (of maak pompende bewegingen;), maar het is een beetje zoals Peterr zegt: Het kost best wat moeite om over de planeerdrempel te raken. Je denkt dat het net moet lukken maar je zakt toch net weer terug en de vlaag is voorbij. Daardoor voelt het een beetje alsof het board wat extra power nodig heeft van een groter zeil om in die situaties het board los te krijgen. Ik heb het dan over een voorspelde wind van 12 knopen ofzo. Als hij loopt dat blijft ie dat zeer goed doen, ook in de windgaten. Maar hierdoor vroeg ik mij af of het niet makkelijker werkt als je een iets te groot zeil op een kleiner boardje zet, zodat je wat makkelijker los komt ipv de situatie nu, waarbij ik midden in de aanbevolen windrange van 6.0 tot 9.5 zit.

De Shark heb ik ook gevaren in het buitenland met minimale wind. Die hoef je maar beetje downwind te sturen en een windgolfje af te sturen en hij planeert al. Daarna is het wel wat saai en vind ik een freeracer veel fijner varen met je voeten op de rand. Een freeride board is denk ik ook meer geshaped om passief aan te planeren.

Ik vaar met een 7,5 m2 gaastra cosmic uit 2013. Die is redelijk vlak gesneden in vergelijking met de navolgende jaargangen. Met de Carve in Dram uitvoering was dit vaak genoeg, maar ik was gewoon een beetje teleurgesteld in de 'winst' van 10 cm extra breedte (maar wel 20 cm korter) en vraag me af of ik beter af ben met een groter zeil (8,5 m2) op dit board, of juist een wat smaller board en dan 7,8 m2 (of toch 8,5 m2) als grootste zeil aanhouden. Ook staan de JP's als wat levendiger bekend, en dat spreekt me wel aan als het toch niet te hard waait. Qua zeilmaat merk ik dat de 7,5 mijn meest gebruikte zeil is met slalom materiaal en ook een goede windrange heeft voor mij waardoor ik niet hoef om te tuigen. Het board wil ik varen van 12 tot 20 knopen. Minder mag altijd maar bij meer pak ik toch algauw mijn freestylewave.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma jan 15, 2018 9:46 am

2 knopen is idd een flink verschil. Ik ook 70 kg ga met 12 knopen niet, maar met 14 wel varen. Ik zie mijzelf echter niet zo snel met een 9.2 varen. Grootste is nu 7.5 en wie weet op termijn nog een 8.5 maar dat lijkt me dan ook echt wel de max van wat comfortabel is met mijn gewicht. Ik vind met een 7.5 waterstarten al een aardig karwei laat staan met een 9+. Ook uit het water trekken lijkt me geen pretje eerlijk gezegd.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma jan 15, 2018 10:58 am

@Cosmic_henk, de Vmax is een goede vin, hoef je echt geen andere voor te kopen. Daar ligt het dus niet aan. Vanaf 12/13 knopen aanplaneren is echt heel redelijk met een 7.5! Als je nog eerder wil planeren zou ik voor nog een cosmic gaan en geen phantom, want in de regel, hoe meer freeridy, hoe eerder je weg bent. Maatje 8.5 of 9.0 kan allebei, ik heb momenteel als grootste 8.6 en dat werkt prima, groter kan soms nadelig zijn omdat het zwaarder pompen ed is. (Ga wel weer een 9.0 kopen voor de foilwedstrijden, maar dat is meer omdat ik anders het gevoel heb dat ik mijn topboard een beetje tekort doe hehe)

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma jan 15, 2018 12:45 pm

Ik heb ook nog geen betere allround vin kunnen vinden dan vmax1. En die zijn voor 80 euro op te pikken. Ik heb de meeste merken wel onder.mij board geprobeerd, ook de dure carbon vinnen. Ik gebruik hem (47cm) met 80 breed board en 9.3 van 10/11 tot vlagen van 23 knopen en ik weeg 83 kg. Ben wel 1 keertje ermee de lucht in gevlogen in een hele harde vlaag. Maar toen had ik alleen kleiner moeten gaan.

Dus ik zou het geld eerder zoals hierboven ook gezegd in een fijn freeride/freerace zeil steken met een goede low end. Lof Switchblade, Severne turbo, Gaastra cosmic, etcetra. Of zonder cambers, loft oxygen.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma jan 15, 2018 12:58 pm

Persoonlijk vind ik grotere zeilen (8,5+) wel erg fijn met 3 cams.
Gewoon om een goed profiel te houden. Dit zal merk afhankelijk zijn, maar ik heb bijv de Gunsails Sunray 8.6m welke het prima doet op vlak water. Echter op de Grevelingen met redelijke chop, wil hij wat gaan flubberen door de vele bewegingen / klappen.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » ma jan 15, 2018 3:44 pm

Ik zoek het ook niet in de vin. Het gaat puur om de efficiëntie van het zeil t.o.v. het board: Of je met een relatief groot zeil bij een klein board hem sneller / gemakkelijk over de planneerdrempel trekt. Ik denk dat daarna breedte wel weer makkelijker door windgaten loopt?? Een kleiner board lijk je ook wat makkelijker uit het water te 'trappen', iets wat ik met de Futura en de 7,5 niet zo heb. Als je eenmaal planeert krijg je het meeste lift van je vin dus lijkt breedte mij alweer minder belangrijk? Dus gaat hem om een de ideale verhouding, zeilgrote / boardbreedte / poppetje om het efficiëntst te kunnen pompen. Die lijkt met mijn setup nu niet ideaal voor mij.
Ik heb eind oktober een 8,5 m2 (2015) en 7,8 m2 (2012) gaastra Phantom gehaald, maar nog niet kunnen testen met dit board. Beide voor een goede prijs op MP, ik ben alleen benieuwd hoe mijn HT-mast uit 2006 (55%) het gaat doen. In de tuin leek de 8,5 er goed op te staan. Hier ga ik een beetje mee testen en bepalen wat de beste maximale maat is voor mij en of ik er merkbare winst uit weet te halen met minder wind, hanteerbaarheid, windbereik enz.

Omdat ik gevoelsmatig niet echt veel winst ervaar bij dit board, speel ik met de gedachten een 70cm board in de plaats te nemen, die ik langer door kan varen en wellicht fijner vaart in de chop. De winst die ik nu heb is voor mijn gevoel namelijk minimaal in low-wind, bij minder moet ik dan echt aan formule of ultra light wind boards gaan denken en dat hoeft van mij niet. Bij meer wind is de Futura erg goed controleerbaar, maar voelt gewoon wel wat groot en log. Ik wil er qua zeilmaat van 6.0 tot 8,5 mee varen, met 7.8 als zwaartepunt en wellicht ook als grootste zeil. Het liefst vaar ik met 1 slalomboard, gezien het formaat van mijn auto:).

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door TheoH » ma jan 15, 2018 4:05 pm

De Phantom 7.8 vind ik een heel fijn zeil. Ik heb een hele reeks Phantoms, maar deze springt er uit. Samen met mijn Manta 71 een topcombinatie. Tot 20 knopen goed te varen. Let erop dat je voldoende loose leach geeft. Als het lekker waait (vanaf een knoop of 17), geef ik hem 3-4 cm meer dan de settings.
Ik ben heel benieuwd hoe jij de 8,5 i.c.m. een 70 breed board gaat ervaren. Wil je ons op de hoogte houden?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma jan 15, 2018 5:02 pm

Ik ken niemand die liever een groot zeil op een klein board vaart dan andersom, behalve voor spiet, of als het extreem choppy is. Ik ben met 7.8/140 eerder weg dan met 8.6/107, maar kan die tweede set denk ik langer/even lang houden. Daar staat wel tegenover dat die tweede set in de gijp een stuk sneller weg zakt, en ik misschien in mn leven daar nog maar 3x mee doorgeplaneerd heb, terwijl het grote board/7.8 practisch altijd goed gaat.
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op ma jan 15, 2018 5:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » ma jan 15, 2018 5:03 pm

Ja, zal ik doen theoH maar zoals je al aangaf heb ik nu een goed board, dus ik vermoed dat het nog wel even duurt voor het zover is.... De supersport spreekt me alleen ook wel aan, maar eerst even experimenteren met mijn nieuwe zeilen. Zoals jij al aangeeft vaar je lekker met een 7.8m2 zeil en dan een 71 cm breed board. Ik ben benieuwd of dat voor mij niet ook een betere combo is en dan met lichtweer eventueel een 8.5 erop. Als het dan nog niet werkt ga ik die dag iets anders doen:D

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » ma jan 15, 2018 5:05 pm

Als ik de test lees, komt de Phantom vooral tot zijn recht als hij flink gepowered is.
Bij minder wind zijn er andere freerace-zeilen die het beter doen.

Nogmaals, ik las het in een test. De ervaringen kunnen afwijken.
Voor mij was het een reden om voor de Vector te gaan. (ook de prijs)

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door TheoH » ma jan 15, 2018 5:32 pm

Dat sluit wel aan bij mijn ervaring. Dat komt omdat je ze lekker down haul kunt geven zonder dat het zeil nerveus wordt. De kleinere maten zijn nerveuzer. De 7.8 vaar ik in de range 17-20 knopen het fijnst. Lekker gepowerd dus. En de 9.2 kan ik ook tot 20 knopen goed houden. Vanaf 12 knopen ben ik daarmee weg. Met de 7.8 op 71 breed heb ik 15 knopen nodig, op 85 breed 13-14. Ik weeg 82 kilo.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » ma jan 15, 2018 10:56 pm

We gaan het mee maken. Ik heb deze winter een Phantom 8,5 (2014), een 9,2 (2016) en een Naish Gran Prix (2011) gekocht als vervangers van Gaastra Cosmic 8,5 en Naish Indy 7,6. Ervaringen worden gedeeld als het weer wat warmer wordt...

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » do jan 18, 2018 1:18 am

Veel plezier ermee Endewerf! Ik heb ook zin om de nieuwe speeltjes uit te laten. Heb een Phantom gehaald omdat ik al Gaastra heb en tevreden ermee ben. Nu als tweedehands kan ik ze mooi een aantal keer testen en zien wat goed bij mij past. Twijfel wel om over te stappen op loftsails op den duur. Verhalen klinken goed en het levensverhaal van Monty Spindler bevalt me ook wel. Ook het grote inzetbereik spreekt me wel aan. Maar nu eerst ff deze zeilen aan de tand voelen en kijken hoe het is om o.a. met een bredere mastslurf te varen. Daarna een een mooie set aanschaffen met juiste masten, wat hoger carbonpercentage en mooie reeks qua vierkante meters, ook goed passend bij de uiteindelijke breedte van het board, daar ben ik ook nog niet volledig uit. Volgens een artikel van Guy Cribb (geloof ik) pompen amateurs het beste met 7,5 m2 en is groter juist inefficiënter.... (vaart daarna wel beter door als je eenmaal gaat). Maar denk dat ik wellicht met een 70-72 breed en lichter board, 7,8 m2 zeil en mijn gewicht uiteindelijk sneller in planee ben dan mijn huidige set, omdat het dat meer in balans is. We zien het wel en als het zover is zal ik het hier posten. Dit weekend had ik mooi tijd gehad de Phantoms uit te laten maar ziet eruit dat het iets te koud is voor mij... Respect voor degene die wel gaan!

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » vr jan 19, 2018 11:25 am

Omdat je ook naar ervaringen over de JP Supersport vroeg.
Ik vaar elke jaar de laastse modellen van de PRO edition in Rhodos.

De 2017 113/70 voer ik vorig jaar met 7.2 en 7.7 NP V8.
Omdat het in Rhodos vrij choppy is vond ik de 7.7 al best groot voor het board. Eigenlijk vaart een 7.2 in de sweet spot.
De 8.2 V8 zou ik er nooit op varen. Komt ook een beetje omdat de V8 een power house is met enorm veel low end.
Met een Full slalom zeil op vlak water in "spiet" condities, zoals hierboven reeds gezegd, zou het waarschijnlijk beter gaan.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » vr jan 19, 2018 3:13 pm

De supersport voel wat racier aan door de nogal vlakke bodem, moet ze wat technischer varen maar dan gaan ze als de brandweer, ik ben een groot fan van de combi severne fox 120 met bv. de turbo , en dan kan de 8.5 prima.....succes

Plaats reactie