Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Evolutie in shapes goed?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Evolutie in shapes goed?

Bericht door WhiteofHeart » zo jan 28, 2018 11:07 pm

Hey allen,

Ik heb tot nu toe altijd vrij moderne shapes gevaren en bedacht dat ik dat het lekkerst vond, beginnend bij een RRD Firemove 110, Shark 125, atomiq 125, tot Slalomboards van verscheidene merken in alle maten, waveboardjes van 69 tot 96 liter en freestyleboards in de 100L range. Momenteel maak ik de meeste meters op een PD Slalom AI140 en een PD F-style 99.

Nu heb ik vandaag een JP Freeride Carve 106L uit 2002 op zolder gevonden en die is uitgelaten en ik heb gewoon nog nooit zo'n lekker boardje gevaren. Vandaag met 7.0 Severne Unit gevaren en daarna met 5.2 Idol LTD en hij pakte beide zeilen heel goed. Boardje ging verrekte hard, voer speels, lekker springen, en als kers op de taart heb ik vandaag mijn eerste duckjibe geprobeerd.

Het gekke is dat ik gewoon midden in mn eerste gijp op dit board zo veel vertrouwen kreeg dat ik gewoon zoiets had van, joh, ik duck m gewoon "yolo". Waarna ik heel hard op mn bek ging omdat ik mn mast in het water legde. Daarna aan de overkant in de volle chop en wind het nog een keer gedaan en dat ging gewoon goed. Het leek wel alsof chop gewoon niet bestond. Op mn freestyleboard (die ik al vrij makkelijk vind) stuiter ik er daar in de chop nog regelmatig af.

Ook qua snelheid, het boardje ging heel gemakkelijk even hard als de gemiddelde "derpy" slalommer. En dat met alle vertrouwen over de chop door de "extreem" lange neus van 267cm

Mijn vraag dus, hoe kan het zijn dat een oud afgeragd board uit 2002 met 1 sessie mijn nieuwe favoriete boardje is geworden, terwijl we nu 15+ jaar verder zijn aan R&D en shapes en evolutie en ik een paar duizend euro aan veel nieuwer/ veel meer hightech materiaal heb liggen?? De RRD Firemove zou de moderne equivalent van dit board moeten zijn, en voor mijn gevoel doet de freeride carve alles wat het board zou moeten doen gewoon beter.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Re: Evolutie in shapes goed?

Bericht door FroukeW » ma jan 29, 2018 8:44 am

Waarom heb je eigenlijk een paar duizend euro aan nieuwer high tech materiaal gekocht?

Allemaal dankzij de grote marketing machine die prettig inspeelt op ons oer-brein.. :clap:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma jan 29, 2018 9:43 am

ja de evolutie is goed, maar niet alleen maar beter. Vaak is het vooral anders.

Een full -on slalomboard, maakt tov een freerideboard alleen het verschil als:
het poppetje dat erop staat daar vaartechnisch goed genoeg ervoor is,
juiste vin,
genoeg porrrrr in het lappie.
Mis een van die dingen en met een freerideboard kun je net zo hard tot harder.

Ik ben jaren geleden in Dahab geweest en had de grootste lol erin om met een freeridesetje de racers op te jagen.
Hoe meer we de chop en deining in gingen des te makkelijker dat werd.
Ik heb ook wel op het Uitgeestermeer een keer gevaren met Marcello en Leen.
Marcello had een 7.5 en breder board, Leen een 8.2 met een Falcon, maar met de geleende shark125 en mijn 5.9 wavezeil kwamen ze er niet voorbij.
Nou kan ik heel pochend roepen dat dat puur vaarnivo was, maar de chop, vlagerigheid en relatief korte rakken maakte de grotere sets nauwelijks effectiever als de freerider met een goed aanpompbare 5.9 waar ik elke vlaag maximaal mee kon benutten.

Hetzelfde met een freestyle plank: voorop gesteld dat ik er echt helemaal niks van kan, maakt een high-ed freestyleboard pas het verschil op het moment dat je er ingewikkelde geslide dingen mee wil doen. Juist in een bocht vaart houden zijn langere planken nog steeds geniaal waar een dik board met een brede tail er makkelijker uit stuiterd.

Ik heb zelf behoorlijk sjizeleritius maar geloof oprecht dat veel mensen met te ingewikkeld/te high-end materiaal varen.
Vaargemak wordt vaak ingelevert voor meer high-end waarbij ik mij met enige regelmaat afvraag of men het potentieel wel benut, en niet blijer zou worden en meer halen uit een makkelijker board.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma jan 29, 2018 11:38 pm

Ja maar wat ik ook niet begrijp is dat de moderne equivalenten aan dit board, volgensmij rrd firemove, starboard atomiq, fanatic hawk en gecko (en shark), voor mijn gevoel alle "design objectives" minder goed behalen. Behalve dat je misschien minder wiebelt als je je zeil op trekt.

@Jeroensurf ik deel je mening voor het grootste gedeelte trouwens! Ik vind de freerideboardjes ook gewoon veel lekkerder varen, en met de goede vin doen ze nauwelijks onder. Ik snap alleen gewoon niet hoe een board uit 2015 of 16 of 17 met DEZELFDE "design objectives" als een board uit 2002 gewoon minder goed kan zijn op practisch alle fronten, inclusief aanplaneren (actief), zeilrange (7.0 en vandaag 4.4 / kleiner had ook goed gekund) en vooral vaargemak.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di jan 30, 2018 6:02 am

Dat hangt dus heel erg af van waar je de prioriteit legt.
De morderne boards zijn stabieler EN zijn te varen in een groter windbereik, maar dat gaat zoals je merkt ten kostte van andere zaken als levendigheid en aanplaneren/doorglijden in de bochten.
Alleen maar beter bestaat dus ook niet. Soms worden er echt wel flinke sprongen gemaakt zoals met de Stubby,s, maar vaak gaat het vooral over beter aansluiten bij de vraag van de gemiddelde klant en tja als je dat niet bent.....

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di jan 30, 2018 6:58 am

.... laatste jaren vooral bij heel veel wind gezien dat de boardjes en zeiltjes van voor 2000 het heel goed doen! En ja ik ben afgelopen seizoen ook wel eens ingehaald door een f2 worldcup slalom met een camberzeil zonder loose leach :) en bij heel weinig wind de grootste moeite moeten doen om een 25 jaar oude deur (met respect!) op m'n moderne raceboard te kunnen inhalen. Daar lig ik niet wakker van het belangrijkste is dat we beide een prima surfdag hadden gehad.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » di jan 30, 2018 9:05 am

@ Jeroen
Dat van die levendigheid heb ik heel erg gemerkt bij onze Rockets.
We hadden een 2010 Rocket en dat ding was op dat gebied geweldig en gevoelsmatig leek die ook veel sneller te lopen dan de 2015 die we nu hebben.
Die 2015 planeerd wat mooier aan maar blijft heel rustig vlak liggen, bijna op het saaie af en dat haald de beleving van het varen wel wat naar beneden.
De 2016 125 Rocket heeft dat zelfde gedrag ook maar voeld wel weer minder lomp/groot aan dan zijn voorganger.
Je zou bijna zeggen dat ze bij de moderne shapes het specifieke randje/ karakter wat bepaalde boards hebben hebben weggehaald waardoor er een soort eenheidsworst is ontstaan.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di jan 30, 2018 12:57 pm

Herken ook het gevoel. Ik vaar op een CV1 old school shape, blinkt nergens in uit, echter gaat het waaien en komen er golven bij, dan is het een topper. (240+ en 62 breed)

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » wo jan 31, 2018 4:28 pm

Alles wat je inzet is altijd een compromis , doet het een beter als het ander.
Vinnen, zeilen en boards het beste afstemmen op de condities van de dag.

Eind van de dag, de surfer met het meeste plezier is dagwinnaar , uiteindelijk gaat het om lol maken.
Dus uiteindelijk, ook al is de wereld om je heen geëvalueerd en ben je zelf blijven hangen.... WTH.. Als je maar lol hebt

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo jan 31, 2018 5:23 pm

Ik had laatst op basis van mijn oude starboard Stype ongeveer dezelfde ervaring / vraag (zie ook topic daarover op dit forum). Al met al ben ik wel erg blij met de ontwikkelingen zo door de jaren heen, maar het is mooi om af en toe te merken dat er jaren geleden toch ook al wel erg prima spul gemaakt is.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » wo jan 31, 2018 6:23 pm

Ik heb zelf het gevoel dat ik de korte boards (2.30-2.35) wat sportiever vind aanvoelen tegenover de wat langere boards (ik heb onlangs diverse Lorch boards gehad van 2.42-2.50). Maar harder of beter gaat het allemaal niet, dat lijkt denk ik alleen maar zo door het korte neusje?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do feb 01, 2018 6:05 am

Korte neusje voelt wat spannender over de chop denk ik, maar omdat we graag zo'n kort neusje hebben gaan merken weer een hoop V in de boards stoppen om die neus/shoulders maar boven de golfjes te krijgen. Zijn ook wel zeker voordelen aan het kortere, past makkelijker in de auto, draait beter loopjes, ziet er gewoon beter uit vind ik zelf... Maar ik moet zeggen dat die extra lange neus wel echt heel veel vertrouwen gaf downwind, maar omdat het board gewoon plat is aan de onderkant vaart hij echt niet saai.

En idd, de surfer die de meeste lol heeft, heeft in mijn ogen ook gewonnen hahaha

Lav18
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jp & Loft Sails

Bericht door Lav18 » do feb 01, 2018 8:25 pm

Hypersonic 105 en Exo compact move 84
board setje voor alle Grevelingen omstandigheden.
En nu een kar vol :-?
En gaan we veel harder als toen. :eh:

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » do feb 01, 2018 10:29 pm

Lav18 schreef:
do feb 01, 2018 8:25 pm
Hypersonic 105
Ach wat was dat een fijn board zeg! Daar heb ik vaak en veel spijt van gehad dat ik ‘m weggedaan heb.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » vr feb 02, 2018 6:28 am

:( ....de 111.

Plaats reactie