Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Iemand ervaring met de Fanatic Jag?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 en 7.9 en Swift 6.5

Re: Iemand ervaring met de Fanatic Jag?

Bericht door Ikkie » di sep 04, 2018 4:12 pm

Nog maar even een update van mijn uitdaging om de JAG te temmen.
Vrijdag de 24e nog kort het water op geweest. Ik kon helaas niet erg vroeg vanwege werk, dus tegen half 5 het water op.
De voorspellingen waren hetzelfde als de zondag ervoor, 15 knopen en afnemend richting avond. Ik wilde ervoor waken dat ik weer met een te klein zeil het water op ging, dus nu de 9.2 opgetuigd i.c.m. 40 cm wiervin. Ook had ik de mastvoet vrij ver naar voren gezet. Dit ging heel even prima, maar daarna trok de wind echt flink aan en was ik overpowerd. Vooral in de buurt van de vaargeul kwam de wind goed door en daar was de chop ook wat heftiger. Planeren was geen probleem, maar controle was niet optimaal. Wat ik merk bij flink overpowerde situaties, is dat ik te krampachtig op mijn armen vaar en daardoor af en toe ongewild de trapeze uithaak tijdens het varen. Ook had ik nog steeds last van een lichte spin out, wanneer ik het zeil over bakboord had. Na een paar rakken naar de kant gegaan om het zeil iets meer downhoul en outhoul te geven. De mastvoet heb ik toen een stuk naar achteren gezet en wat ik merkte is dat ik in overpowerde condities minder controle had op het board omdat die met de mastvoet naar voren vlakker op het water lag en minder de neiging had om te gaan stuiteren.
Op een gegeven moment kwam er een regenbui langs. Die bracht zoveel wind mee dat ik naar de kant ben gegaan om de vin te wisselen, maar toen ik weer het water op ging was de wind bijna helemaal weg. Als ik deze dag en de zondag ervoor had omgewisseld qua zeil, had ik waarschijnlijk twee prima sessies gehad, maar helaas heb ik precies de verkeerde keuze gemaakt. Maximum snelheid van de dag was ruim 49 km/h. Ik denk dat er meer in had gezeten wanneer ik meer controle had gehad.

In de loop van vorige week heb ik ook de achterste voetbanden naar buiten geplaatst om klaar te zijn voor de volgende sessie. Draai ik de laatste schroef aan, knapt die af…. :x Dus nu eerst langs Telstar voor een nieuwe schroef voordat ik weer kan varen.

@Mark en B52, bedankt voor de review en de link.

OuweFrank
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door OuweFrank » di sep 04, 2018 9:40 pm

kleine tip; RvS schroeven zijn kwetsbaar. Ik draai RvS altijd in met zuurvrije vaseline of beetje afwasmiddel. Gaan ze er zonder al teveel kracht in. En bedenk, vast is vast, dus nooit doordraaien.
Succes!

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » za okt 20, 2018 3:16 pm

Hallo Ikke :)
Ik heb net een Tabou Rocket Plus aangeschaft en jou ervaringen op de Jag lijken veel op die van mij op dit voor mij ook uitdagende board. Hoop dat er ooit nog een vergelijkende test kan worden gedaan ergens. De specs van de Jag lijken wel wat op die van de Rocket Plus.
Jag 135 /Volume135 l/Width 82 cm/Length 235 cm/ Weight 8.15 kg/ Fittings FOIL Tuttle Box / Choco Fins Black Pearl 46 cm/Recommended Sailsize Up to 10 m²/Recommended User WeightTBA

Rocket+ 133 LTD & CED FOIL READY/Volume 133l/ Length 237 cm/ Width 81 cm/ Weight(*)TBA/ Box Foil-Box/ Fin 1x FR 46 wet layup / high perform./Sail Range 7.0 – 10.0 m²

Ik vaar echter nooit met wier vinnen en merk al wel dat tuning en manier van varen echt wel weer een leercurve vergt.
Geluk met je Jag en wie weet komen we elkaar een keer tegen kunnen we ze even naast elkaar leggen. 8) :D

Grt Theo

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » zo okt 21, 2018 11:45 am

Die 46 moet precies perfect zijn voor 9.2 icm 82 breed board. Ik heb zelf in mijn PD Slalom 140/135 (85br) nooit groter gevaren dan 46 en in mijn Fanatic Falcon 135 (81br) nooit groter dan 44! 50/52cm is echt kneiter lang en vaar je in een 90+ breed lichtweerboard! Echt niet nodig om dat in je board te stoppen, ga je alleen maar langzaam van. Ik zou eerder een extra 43/44 zoeken voor gebruik met 8.0. Op je 82br zou ik ook niet kleiner dan 7.5 varen. Er staat in de specs "up to 10m2", maar die 6.5 swift van jou op de jag zou ik persoonlijk niet eens proberen. Misschien dat het vlakke water van horst het wat makkelijker maakt allemaal, maar met ook maar een beetje chop wordt dat wel flink klapperen.

Mijn tip: probeer het een keer op echt (lees groter/dieper/minder vlagerig en leuker) water of zee, waar je in ieder geval de bijgeleverde vin kan proberen. Wiervinnen heb ik altijd een hekel aan gehad en hebben mij nog nooit een echt goede sessie bezorgd. Ik denk dat je met de standaardvin veel meer plezier aan dit board beleefd!

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » ma okt 22, 2018 5:11 pm

Mee eens. 50cm voelt al snel als een bos wier bij boards rond de 80 cm is mijn ervaring. 47 select vmax deed het echter wel werelds onder de patrik frace 140 (80 breed) die ik had met 9.3. Snel en voelde niet als weerstand, maar planneerde ook heel vroeg aan.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op ma okt 22, 2018 5:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma okt 22, 2018 5:12 pm

O en dat was een vmax v1, die kun je voor 80 euro vinden met wat geluk.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 en 7.9 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie » ma jul 08, 2019 6:23 pm

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Even een update van mijn bevindingen van de Jag, na vorig jaar de sprong in het diepe te hebben gewaagd en een behoorlijke uitdaging om de Jag onder controle te krijgen.
Door tijdgebrek heb ik nog maar 4 sessies gehad dit jaar, maar het lijkt dit jaar veel beter te gaan. Actief aanplaneren is de sleutel tot succes. Wel erg vermoeiend overigens. Ik zou willen dat ik een betere conditie had, want na 1 á 2 uur surfen begin ik moe te worden en krijg ik de neiging om weer passief te planeren (wat met voldoende wind ook prima lukt).
Vorige week woensdag heb ik nog een avondsessie gehad en daarbij mijn hoogste 2sec. snelheid tot nu toe behaald. Met de 9.2 Phantom had ik 50,3 km/h op de GPS staan. Afgelopen zaterdag was ook wel een lekkere sessie, met een eindsnelheid van 47,6. Helaas moest ik zaterdag van het water voordat het echt begon te waaien rond 14.00uur. Hoewel de condities af en toe wel behoorlijk minimaal het lukte me een aantal keren om in een vlaag in plane te komen terwijl velen om mij heen stil bleven staan. Vorig jaar was dat bijna altijd andersom. Voor mijn gevoel maak ik enorme progressie en sta ik veelal met een enorme glimlach op het board. :cheer:
Een probleem blijft de vin met het 9,2M zeil. De 40cm project 11 wiervin geeft toch nog wat spin out gevoel. Meestal ga ik met deze vin het water op, maar ruil ik hem al snel voor de 38 cm Duo weed. Hoogte lopen vind ik met beide vinnen lastig. Of het aan de vinnen of mijn houding/techniek ligt weet ik niet, maar ik vaal veelal met een gebogen voorste been en een gestrekte achterste. Het lijkt me veel relaxter om beide benen te kunnen strekken om de druk te kunnen verdelen.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma jul 08, 2019 8:30 pm

Al eens overwogen om een normale rechte vin er onder te zetten ? Kan je beter mee hoogte lopen, makkelijker aanplaneren, minder spinouts en misschien ook een relaxtere houding.

B 52
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Fanatic-Duotone-Sonntag-Ion
Surf spul: Fanatic / Duotone / Ion / Sonntag
Contacteer:

Bericht door B 52 » ma jul 08, 2019 10:55 pm

hoi, een heel mooie uitleg, maar ik vind nergens terug welke maat? Aan de hand van je vin, denk ik dat het een 125 is?
Bij dit board is de standaard al een 42 Choco fins. Dus als je dan spreekt van een 9,2 dan is de 40 echt te klein. IK zou dan toch voor een 44/45 gaan, maar dat is dan ook de max op dit board. Ik zou toch niet kleiner gaan dan een 42 hoor, dat heeft dit board wel nodig.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 » di jul 09, 2019 6:25 am

Matig hoogte lopen , spinout en vreemde houding hebben waarschijnlijk te maken met je wiervinnen, dat vaart wat anders dan een rechte vin. Mastvoet naar achter en voetband positie misschien ook kan helpen, en juist voorste been strekken, achterste been buigen zodat je onderbeen recht boven board staat voorkomt spinout...

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » di jul 09, 2019 12:20 pm

Dank voor jullie snelle reacties!

@ Spike_B
Voor Strand Horst is een rechte vin geen optie. Te ondiep en bakken met wier. Helaas, want ik had graag met een rechte vin gevaren en zeker geen wiervin overwogen als dat niet echt noodzakelijk was….

@ B 52
Het is de Jag 135. Hier zit volgens mij standaard een 46 Choco fins bij, maar die kan ik helaas niet gebruiken op mijn spot. De beide vinnen die ik gebruik zijn wiervinnen van Lessacher, vandaar de kortere lengtes. De 40 CM is een Project 11 weed en de 38 CM is een Duo Weed. Ik heb zelf het gevoel dat de 40 CM te groot is voor de 9,2, gezien het vaargedrag. Volgens Wolfgang Lessacher zou hij wel moeten kunnen.

@ Frank-363
Mastvoet heb ik de laatste paar keer een stuk verder naar achteren gezet dan gebruikelijk en dat geeft al een stuk verbetering, ook met aanplaneren voor mijn gevoel. De voetbanden heb ik ook op verschillende plekken gehad en nu heb ik ze in de buitenste positie staan. De achterste voetbanden zouden nog iets naar achteren kunnen, maar ik weet niet of dat de oplossing is.
Jouw suggestie dat ik mijn achterste been moet buigen, is juist mijn probleem. Dat lukt me op een of andere manier niet…..

Vinnetjes
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat er voor t grijpen ligt....
Contacteer:

Bericht door Vinnetjes » di jul 09, 2019 1:54 pm

voor de geinteresseerden, klant van me heeft Jag 108 over.

@B52/@Ikkie zijn we nou geen appels en peren aan het vergelijken. Die 40 is een wiervin dus qua maat niet te vergelijken met originele vin of de lengte die je van Select/Hurri/Zfins of wat dan ook er onder zou schroeven. Board is 82 breed dus 38 a 40 weed vin moet genoeg zijn met vin met dik profiel zou het nog korter moeten kunnen. (40cm dik profiel vin onder JP Super Lightwind van 92 werkt ook dus..).

B 52
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door B 52 » wo jul 10, 2019 11:25 am

Idd, ik had niet in de gaten dat de 38 en 40 weed vinnen waren en dat vaart helemaal anders.
Heb weinig ervaring met weed vinnen maar weet wel dat het vaargedrag helemaal anders is

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » wo jul 10, 2019 1:53 pm

Ik ben geen die-hard slalommer/freerider en misschien een beetje appels met peren vergelijken, maar ik heb laatst op een 130ltr Fanatic Blast (de oude van B52) icm een 8.1 Severne Turbo GT en een 36cm Hurricane weed 53.4 km/h gehaald. Daar moet nog meer inzitten, want B52 heeft er al over de 60km/h mee gehaald.
Ik heb op Bonaire op een 125 Jag gevaren en vond dat board zoveel sneller dan m'n 130 Blast dus verwacht eigenlijk dat een 135 Jag dat ook is.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo jul 10, 2019 2:38 pm

Volgens mij moet elk Freerace board toch over de 60 kunnen? Kleinere maten nog sneller, F-Race 100, Speedster 108, Jag 108 kunnen allemaal tegen de 70.

Het is meer de juiste vlaag op het juiste moment op het mooie vlakke stukje water ;-)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo jul 10, 2019 3:01 pm

Vrijwel elke freerider en de meeste tri fi waveboards gaat redelijk makkelijk over de 60 als je een beetje okee omstandigheden hebt, en dat hoeft echt geen biljartlaken surfen te zijn. Het vraagt alleen wel wat techniek en wat woeiwapper.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » wo jul 10, 2019 5:35 pm

Hmm, 60 dat lijkt me ook wel wat :D Ik weet niet of ik dat ooit ga halen. Misschien in een downwind run, of wanneer mijn techniek verder verbetert. De 50,3 was op een halfwindse rak. Voor mijn gevoel zat er nog wel meer in, maar ik kreeg het er nog niet uit (het leek overigens harder te gaan en had gehoopt op 55 ofzo :shifty: )

B 52
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door B 52 » wo jul 10, 2019 6:03 pm

+50 met een 135 is al heel netjes, daar moet je niet verlegen om zijn hoor. Niet te veel focussen op de snelheid. Fun is het allerbelangrijkste, automatisch volgt de snelheid dan wel. Je hebt een tijd niet of minder gevaren, geef het de tijd, je komt er zeker en vast.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » do jul 11, 2019 7:14 am

Jeroensurf schreef:
wo jul 10, 2019 3:01 pm
gaat redelijk makkelijk over de 60
Ik niet hoor, ha ha. Mijn volgende doel is 55km/h.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do jul 11, 2019 2:39 pm

negen vd tien keer heeft het veel te maken met een juiste trim, stance en vervolgens de boel durven laten lopen, dus ga er gewoon voor!

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » vr aug 16, 2019 7:01 pm

Na een paar sessies post ik nog maar even een update.
Een paar weken geleden ben ik naar de Belterwijde geweest om het board met een rechte vin te varen. Kom ik daar aan, heeft iedereen een wiervin en krijg ik te horen dat dit wel erg wenselijk is….. Nou ja, dan maar weer een wiervin. Er lijkt een redelijk windje te staan, maar niet bijzonder hard. Dus 9.2 opgetuigd en het water op. Zwaar overpowerd, net als alle anderen. Binnen no time staat zo ongeveer iedereen een kleiner zeil op te tuigen. Daarna met 8.0 het water op. Uiteindelijk niet een lekker surfdag gehad. Wat een vlagerige wind, het leek wel of om de 5 meter een ander aantal knopen stond. Uiteindelijk denk ik dat ik best met een rechte vin had kunnen varen. Het was wel heerlijk weer (30+) en gezellig aan de kant overigens.
Na zo’n dag besef je je hoe verwend we worden op Horst qua snel weer opstappen na een mislukte gijp. Waterstarten is best wel vermoeiend. Uiteindelijk heb ik ook nog best vaak het zeil aan het koord opgetrokken. Wel goed voor het fanatiek oefenen van gijpen om in diep water beter uit de voeten te kunnen. :D

Na deze sessie op de Belter ben ik weer naar Horst gegaan en daar heb ik er ook weer 3 sessies opzitten, waarbij ik 2 keer m’n record heb gebroken. De eerste keer 51,3 en gisteren 52,6. Op naar de 55 8)
Gisteren was ik aan het eind van de middag op het water. Bij aankomst erg veel wind vanwege een bui en ook mijn eerste rak ging het erg hard. Meteen maar even naar de kant om de zonnebril in de auto te gooien. Daar had ik niet echt iets aan in de stromende regen. Na die rak was het ook gedaan met de wind. Nog een paar keer kunnen planeren in een vlaag tijdens een korte bui, maar ook erg veel staan dobberen. Begin van de avond kwam er een enorme stortbui over, zo hevig dat de overkant niet meer zichtbaar was en de surfers op het water alleen nog schimmen waren. Wel een mysterieus gezicht overigens.
Toen maar in een korte periode dat het droog was opgeruimd. Door mijn haast om weg te komen heb ik ook nog de schroevendraaier voor de vin in het gras laten liggen, dus op het record na, niet echt een toffe dag.

De laatste tijd ben ik nog wel een beetje met de zeilen aan het trimmen geweest. Iets meer of minder down- en outhaul, giek hoger of lager en de mastvoet verschuiven. Ik vind het lastig om de zeilen stabiel te krijgen in overpowerde situaties. Waar bij normale wind de zeilen zich rustig gedragen en ik relaxt in de trapeze kan varen zonder de armen te belasten, heb ik er bij overpowerde situaties nogal eens moeite om te ontspannen. De zeilen worden dan regelmatig “trekkerig” aan de mast of de zeilhand. Hoogte lopen gaat overigens wel steeds beter.
Verder heb ik de voetbanden iets krapper gezet, zodat ik meer op de rail van het board sta. Het zou me niets verbazen dat ik daardoor gisteren harder ben gegaan, soms leek het wel alsof er een gaspedaal op m’n board zat. Wellicht dat ik toch eens een keer downwind moet gaan in een lekkere vlaag, kijken wat dat doet met de snelheid. De 52,6 was in een halfwindse rak.

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: BIC, JP, Loft, Z-Fins, Unifiber
Contacteer:

Bericht door FonsvdHove » do aug 22, 2019 9:00 am

Beetje off topic, over 'stance' - de benen. Bij het aanplaneren sta ik voorbeeldig op het board met gestrekt voorste been en ik weet wel dat ik dat min of meer moet volhouden maar ook ik ga bij toegenomen snelheid steeds meer op mijn achterste been 'leunen' en heb beide benen dus gelijkwaardig gestrekt of gebogen. Ik zie dat veel amateurs dat doen, op Joetoep. Maar mooi en efficient is het niet. Hoe verbeter ik dat? Is er een trucje? Ik draai m'n heup al naar voren, kijk ook die kant op.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do aug 22, 2019 9:27 am

Los van je board en kijkend naar je surfspullen zie ik grote zeilen en een alu giek. Nu ken ik je gewicht niet maar als ik het onderstaande lees zou een carbon giek winst kunnen geven.
Ik vind het lastig om de zeilen stabiel te krijgen in overpowerde situaties. Waar bij normale wind de zeilen zich rustig gedragen en ik relaxt in de trapeze kan varen zonder de armen te belasten, heb ik er bij overpowerde situaties nogal eens moeite om te ontspannen. De zeilen worden dan regelmatig “trekkerig” aan de mast of de zeilhand
Los van materiaal denk ik dat er op trim en houding idd nog meer winst te halen is. Heb je een foto vanjezelf al varend?

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » do aug 22, 2019 7:19 pm

@ Nelis,

Dank voor je reactie.
Mijn gewicht ligt rond de 93 kg (excl. nat pak, schoentjes en rugzakje met Camalbak). Helaas heb ik geen foto van mezelf, behalve van heel ver weg en volgens mij ook tijdens het aanplaneren en niet in mijn planeerhouding. Ik ben wel bezig met houding, maar het is inderdaad lastig om te zien waar het misgaat zonder beeldmateriaal. Alle tips zijn welkom want ik ben erg gemotiveerd om van alles uit te proberen om beter te surfen :D

De giek die ik gebruik is een Aeron V-grip. Deze zal zeker niet zo stijf zijn als een carbon, maar is een redelijk budget alternatief. Carbon gieken vind ik wel bizar duur, en ik ben een beetje huiverig voor 2e hands carbon gieken. Daar zal ik dus nog een even over na moeten denken. De meeste winst zal ik daarom uit mijn houding moeten halen. Mijn volgende doel is eigenlijk om mijn 8 meter Matrix (freeride) een keer te verkopen en er een free racer voor terug te kopen, volgend jaar ofzo.

Met de trim ben ik iedere keer bezig. Outhaul, downhaul, giekhoogte, mastvoetpositie, voetbanden (die laat ik voorlopig maar staan op de buitenste positie). Ik ben inmiddels wel steeds tevredener over de afstelling, maar de laatste tijd is de wind wel erg vlagerig geweest en dan merk ik dat ingewikkeld is om dan een goede trim te vinden. Het ene moment sta je overpowerd en het volgende sta je te dobberen en dan is het lastig om te vergelijken welk effect de aanpassingen hebben op het vaargedrag.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di sep 17, 2019 9:04 am

Een groot deel van je houding is afhankelijk van de stand van je trapezelijntjes. Ik stel mijn downhaul vaak maar 1x, outhaul afhankelijk van de koers, maar mijn lijntjes zijn het eerste wat gaat schuiven als t ff niet lekker voelt! Je wilt de druk licht op je achterste hand. Daarmee bedoel ik, op vlak water wil je je zeil los kunnen laten en 3-4x kunnen klappen en dan moet t zeil naar voren willen vallen en niet naar achteren. Als je merkt dat je voorste hand niet tegen je trapeze lijntjes aan kan, of dat je die moet buigen als t "spannend" wordt moeten je lines naar voren. Heb je het gevoel dat je board gaat vliegen/klapperen en dat je geen druk kan zetten dan moeten je lines nog iets naar voren. Dan is het een kwestie van je voorste been strekken, als de druk niet op je voorste hand staat moet dat goed kunnen, je achterste been buig je afhankelijk van de druk (dus weinig power of upwind beide gestrekt), waar je ook je achterste hand naar achteren op de giek schuift. Let wel op, standaard positie van de handen op de giek is met je voorste hand tegen je lijntjes aan, je achterste hand op schouderbreedte erachter. Je handen breder op de giek en vooral je voorste hand verder naar voren is minder efficient! Het heeft hierbij niet heel veel zin naar pro's te kijken, want die zijn 1) altijd overpowered als ze slalom varen en dan gaan er iets andere regels op, of 2) voor bijvoorbeeld freestyle varen ze veelal met de druk juist op de voorste hand.

B 52
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door B 52 » di sep 17, 2019 9:18 am

@Ikkie heb je als eens gedacht aan een trimsysteem? Ik heb altijd voor de downhall altijd maar 1 trim, veel of weinig wind, daarentegen gebruik ik mijn vuthall costant. Voor het het gijp los ik deze, na de gijp terug aantrekken, als ik wat minder wind zie, lossen, neemt de wind toe aantrekken enz. Ik zou echt niet meer zonder kunnen.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di sep 17, 2019 12:01 pm

Wat @WhiteofHeart al schrijft, kan je met handen los varen?

Constatering; ik zie veel surfers met voorste hand bijna tegen de giekkop varen. als je lijnen goed staan kunnen je handen bijna naast je trapeze lijnen de giek pakken.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » wo sep 18, 2019 5:53 pm

Bedankt allen voor de input.

De trapezelijnen veranderen bij mij nog wel eens een klein beetje van plek. Gisteren was ik flink overpowerd met m’n nieuwe 7.9 free racer op Horst. Eerst had ik de outhoul op de aangegeven stand, maar na een paar rakken heb ik die 2 cm aangetrokken. Daarmee moesten de trapezelijnen ook een tikje naar voren. Volgende keer trouwens geen 2 cm meer maar 1. De handen kan ik dicht bij de trapezelijnen varen en ik kan wel 1 hand los laten (2 handen vind ik wel spannend om te moeten loslaten). Ik probeer ook zo veel mogelijk die positie te houden met m’n handen. Dat lukt niet altijd omdat hoogte houden niet altijd eenvoudig is. Op het moment dat ik hoogte verlies schuiven beide handen nog wel eens naar voren. Ik zal o.b.v. wat WhiteofHeart aangeeft eens proberen beide handen los te laten en kijken wat mijn zeil doet en de lijnen nog een tikkeltje naar voren zetten eventueel. Ik neem aan dat je dat loslaten in plane en in de voetbanden bedoelt?
Ik heb sowieso moeite om met beide benen of met het voorste been gestrekt te varen. Meestal is mijn achterste been gestrekt en de voorste gebogen….

Trimsysteem heb ik een paar weken geleden gekocht. Ik werd er helemaal gestoord van hoe vaak ik in het water stond om de outhaul te trimmen. Wat een verademing is een outhaulkit! Overigens verander ik de outhaul niet voor en na iedere gijp, maar wel regelmatig wanneer de wind iets aantrekt of afneemt.

Overigens gisteren wel een goede dag gehad. Gelukkig nam de wind aan het eind van de middag iets af en kon ik flinke rakken maken. Zelfs de zon kwam op een gegeven moment flink door en weerkaatste flink in het water. Nadat ik bijna een paar zwanen had aangevaren die ik pas op het laatste moment zag, ben ik eerst maar even de kant opgegaan om een zonnebril op te doen 8)
Mijn PR’s heb ik gisteren ook gebroken. Afstand 61,4 kilometer en max. snelheid 57,4 km/h. Op naar de 60.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo sep 18, 2019 8:08 pm

was jij dat met de 7.9 Phantom Blauw zeil?

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69, Angulo Release W, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Bericht door Endewerf » wo sep 18, 2019 9:42 pm

Wind die af nam? Na 15.30 kwam er juist wind bij! Ik vaarde met een Gaastra Phantom 7,8 (helemaal oranje) en Tabou Speedster 69 en het was toen echt overleven met die dikke windvlagen.

Plaats reactie