Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

North ram 9.3 f12 trekt op achterhand

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: North ram 9.3 f12 trekt op achterhand

Bericht door WhiteofHeart » ma sep 17, 2018 8:41 am

Ik heb de ram in 7.8 gehad, mijn ervaring, down aantrekken tot voorbij (5cm) de max sticker en outhaul neutraal of negatief. Te veel druk op je achterste hand past bij te weinig downhaul, omdat je dan meer "dicht" zeiloppervlak achterin hebt. Dit geld ook voor weinig wind. Verder zou je nog ietsmet spacertjes kunnen doen voor de rotatie. Verder vind ik je lines wat ver uit elkaar staan, dat geeft mij zeker met licht weer altijd een log gevoel. De ram is gemaakt voor minder wind dan de warp, maar het blijft best wel en highend focussed zeil. Voor de echte lichtweer performance wil je aan de S-type. Natuurlijk is er met goede trim wel een hoop te halen! De north masten uit die tijd neigen meer naar HT dan naar flextop, dus dat zou positief moeten zijn. Even langs de shop is sowieso geen slecht idee natuurlijk, lekker koffie drinken en babbelen met jack ;). Mijn ervaring is dat surfcenter een eerlijke shop is met goed advies. Als je er niet uit komt met de trim/het gevoel wat je wilt met weinig wind weet ik zeker dat ze met je mee zullen denken!

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma sep 17, 2018 10:39 am

Als de cambers rond de giek niet goed omslaat, geld bij bijna alle full-slalom zeilen: iets meer downhaul.

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » di sep 18, 2018 9:42 am

Zondag nog ff naar het zeil gekeken met een andere shop eigenaar uit de omgeving. We vonden allebei dat de downhaul al flink doorgetrokken stond. Ruim voorbij de min marker. Nog verder kan...maar lijkt me bizar en bovendien ten koste van de low end gaan.

Verder gedroeg het zeil zoals je zou verwachten en heb ik echt een fijne dag gehad. Twijfel wel een beetje of ik niet ook had kunnen planeren met mn cosmic maar dat doet er minder toe. Zou meer latten spaning op de bovenste twee cambers kunnen helpen? De latten hoesen hadden beide een redelijke kreuk.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di sep 18, 2018 7:13 pm

... op basis van wat ik zie nog een vraag. Zitten er nog spacers bij de cambers? Zo ja, haal die er eens uit. Zo niet, dan denk ik dat je 520 mast ter hoogte van de bovenste 2 cambers dikker is dan een 490 (north) mast.

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » wo sep 19, 2018 12:51 pm

Goya schreef:
di sep 18, 2018 9:42 am
Zondag nog ff naar het zeil gekeken met een andere shop eigenaar uit de omgeving. We vonden allebei dat de downhaul al flink doorgetrokken stond. Ruim voorbij de min marker. Nog verder kan...maar lijkt me bizar en bovendien ten koste van de low end gaan.

Verder gedroeg het zeil zoals je zou verwachten en heb ik echt een fijne dag gehad. Twijfel wel een beetje of ik niet ook had kunnen planeren met mn cosmic maar dat doet er minder toe. Zou meer latten spaning op de bovenste twee cambers kunnen helpen? De latten hoesen hadden beide een redelijke kreuk.
Lattenspanning en camberdruk op de mast staan los van elkaar. De lat zit in een lattenzak die in de camber steekt. Lattenspanning verhogen resulteert niet in meer camberdruk op de mast. Camberdruk kun je aanpassen door spacers te plaatsen of weg te halen.
Klopt het dat je op de bovenste 4 latten ook redelijk wat spanning hebt staan? Kan ook een reden zijn voor meer kracht op je achterhand of druk op je achterste voet. Probeer eens te varen met alle spanning van de bovenste 4 latten af, zeil loost dan de wind veel beter.
Gr. Peter

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo sep 19, 2018 1:26 pm

Goya schreef:
di sep 18, 2018 9:42 am
We vonden allebei dat de downhaul al flink doorgetrokken stond. Ruim voorbij de min marker. Nog verder kan...
Ik en anderen bij mij in de buurt, maar ook op de productvideos als je goed kijkt, doen ruim voorbij de MAX sticker. Valt wel mee hoeveel low end je inlevert, mastvoet naar achteren / giek omhoog en vooral lekker bol zetten met negatieve outhaul doet wonderen. De Ram dood je echt als je er te veel outhaul op zet, downhaul kan bijna onbeperkt.

Ook: tackstrap goed hard aansnoeren en giek op het bovenste oog.

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » zo okt 21, 2018 1:29 pm

In steendam bij de dokter geweest voor een consult. Gezellig middagje met een bakkie koffie. De cambers zijn ietsjes bewerkt en lijken nu beter om te klappen. Afwachten hoe het vaart!

Plaats reactie