Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Speed vs aan de wind

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Speed vs aan de wind

Bericht door _Dekker » ma sep 17, 2018 12:36 pm

Ik vind het leuk de laatste tijd wat meer speedruns op vlak water te doen.
Dat is uiteraard met ruime wind varen maar wat mij opvalt:
Als ik het board trim op lekker los lopen met halve wind en aan de wind, dan blijft hij naar mijn idee plakken in een speedrun.
Kortom het voelt wat geremd aan en ik heb het gevoel dat het echt wel harder kan.
Komt dit bekend voor?
Als ik het board nog losser trim dan wordt controle bij aan de wind terugvaren wel lastiger of is dat gewoon iets wat erbij hoort?
Afgelopen vrijdag op Oostvoorne met de Angulo Magnum 135 en Gun Vector 8.0 in een run ruim 53km/h maar dat moet toch echt harder kunnen. Vin was een Sonntag SLX 45cm. Wind was er genoeg naar mijn idee.

Laatst gewijzigd door _Dekker op ma sep 17, 2018 12:36 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Re: Speed vs aan de wind

Bericht door PieterW » ma sep 17, 2018 6:03 pm

Begin maar eens je mastvoet een halve centimeter naar voren te zetten zit het daar niet in dan de giek iets hoger ook kan het aan de downhal liggen kortom verschillende mogelijkheden maar een voor een proberen dan kom je er vanzelf wel uit. De vin SLX is dat een B6 of B9

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » ma sep 17, 2018 6:52 pm

Zeil is een Gun Vector.
Vin is de B6 layup.
Mastvoet verder naar voren had ik niet verwacht om het board ruimwinds losser te laten lopen? Hij staat nu ~1cm achter het midden
Giek hoger is voor mij niet echt een optie omdat ik dan een zwevend voorvoetje heb op andere koersen. Staat bij mij ~5cm onder het midden.
Misschien voetbanden verder naar achteren plaatsen, ze staan nu op de 1 na achterste gaatjes.
Ik weeg overigens 83kg.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » wo sep 19, 2018 10:05 am

Voor meer speed is voetbanden verder naar buiten en achter altijd een goed idee. Dan heb je ook weer iets minder last van een zwevend voorvoetje, waardoor je giek weer wat omhoog kan en dan je board wat losser loopt.

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus » do nov 08, 2018 10:50 am

Hoi Bert,

Mastvoet naar achteren is idd een beter idee

Het controle probleem zoals jij het noemt is het opbouwen van je run.
Als je halve wind er bijna "uitgegooid" wordt heb je genoeg energie in board zeil en vin verzameld om een mooie run te maken, en deze energie weer te lozen.
Als je halve wind "gewoon" kunt varen vaar je eigenlijk te klein om te speeden.

Upwind terugvaren is dan makkelijker met bijv. ophaalkoord vast pakken voor meer mastvoetdruk

Plaats reactie