Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Neilpryde mast of Unifiber alternatief

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
martindo
Deur-surfer
Deur-surfer

Neilpryde mast of Unifiber alternatief

Bericht door martindo » vr sep 21, 2018 2:47 pm

Ik heb onlangs een EVO 8 2e hands aangeschaft en de ideale mast daarbij is natuurlijk de 100% carbon van NP zelf.
Een alternatief zou zijn de Unifiber SDM flextop 80% mast waarbij ik me bewust ben van het feit dat het zeil daardoor iets minder goed uit de verf komt als met de NP mast.

Nu heb ik geinformeerd bij een surfwinkel en die zeggen weer dat het beter zou zijn om een SPX65 SDM te kopen dan een Unifiber SDM flextop 80% carbon omdat de Unifiber mast een "namaak / alternatief" is voor NP en je altijd maar moet afwachten of de Flextop van Unifiber wel dezelfde flextop eigenschappen heeft van NP. Met andere woorden, met de SPX65 zou je dus in principe safe zitten t.o.v. van de Unifiber flextop 80%, wetende dat je dus 15 % minder carbon hebt.
Overigens is de prijs van beide alternatieven nagenoeg hetzelfde zo rond de 400 euro. De SPX95 is mij qua prijs weer iets buiten budget.
Graag jullie mening

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Re: Neilpryde mast of Unifiber alternatief

Bericht door hawk108 » vr sep 21, 2018 4:07 pm

Hi Martin,

Mijn ervaring is gebaseerd op de combi h2racing x6 en unifiber c80. Dus niet vergelijkbaar met de EVO. Voor deze zeilen geld eigenlijk dat er maar een optimale combi is. Namelijk de top mast van Pryde.

De combi h2racing pryde x6 en unifiber c80 werkte voor mij prima. Geen verschil in buigcurve. Althans voor mij optisch en vaartechnisch niet waarneembaar.

Mij advies is, koop de top mast. Ga je voor een goedkoper alternatief dan is de unifiber geen verkeerde keus.

martindo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martindo » za sep 22, 2018 10:35 am

Met topmast bedoel je dus die van NP

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » za sep 22, 2018 12:37 pm

Gezien je beperkte budget zou ik voor een 100%mast gaan maar dan occasie. Alternatieven kunnen werken maar zou ik niet kopen zonder eerst getest te hebben.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » za sep 22, 2018 1:07 pm

Met een top mast bedoel ik de best mast van Pryde. Dus de tpx 100 en als alternatief de spx 95. Wanneer je daar onder gaat zitten is een unifiber c80 een prima keuze. De c100 van unifiber past nog beter.

Heb zelf een gun gsr met een x9 gevaren en dat gaat prima. Heb inmiddels een gun select en dat vaart net wat beter. Dat net wat beter, speelt bij slalom zeilen een hele grote rol.
Als je het maximale uit je set wil halen stop je bij voorkeur de originele mast in het zeil. Al het andere is een compromis. Jij bepaalt het compromis!

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » zo sep 23, 2018 3:25 pm

Ik denk persoonlijk dat Unifiber wel zorgt dat hun flextop masten wel op Neil pryde past, aangezien dat de grootste speler is voor die mast. Het voordeel van merk masten is wel dat ze verouderen, dus kan je ze soms overjarig halen wellicht? Ik zou denk ik voor een 80 of 100% van Neilpryde gaan of anders een 100% Unifiber.

Plaats reactie