Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tabou Rocket Wide of Starboard Futura?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
ErikdeBier
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Bee 289 CDS, North Sails Trans Am 6.6, Pryde V8 8.4 2003

Tabou Rocket Wide of Starboard Futura?

Bericht door ErikdeBier » do mar 21, 2019 8:28 pm

Vorig jaar ben ik na ongeveer 10 jaar weer begonnen met windsurfen, weer helemaal enthousiast, en nu wil ik mijn oude Fanatic Bee 289 (289x65x137L) inruilen voor een modern (gebruikt) board. Ik heb veel gelezen en heb vooral interesse in een Tabou Rocket Wide 120 of een Starboard Futura 124.

Ik ben inmiddels 35, 1,88 en weeg 77kg. Ik wil het board gaan varen met een 6.6 no-cam freerace zeil (North Transam) en een 8.4 Neilpryde V8. Ik wil vooral op en neer knallen, vaar met trapeze en in de voetbanden maar kan nog niet gijpen of waterstarten. Dit wil ik wel gaan leren.

Op papier lijken beide boards op elkaar (zie https://www.windsurf.co.uk/test/starboa ... st-review/ en https://www.windsurf.co.uk/test/tabou-r ... st-review/). De Rocket is een snelle freerider met veel controle, de Futura en freeracer met veel controle. Qua afmeting ontlopen ze elkaar niet veel, de Futura is wel wat lichter (kwetsbaarder?) dan de Rocket (CED) en is uitgerust met een tuttlebox, wat me een voordeel lijkt.

Lijken deze boards inderdaad op elkaar of zit er toch meer verschil in dan ik denk? En welk board denken jullie dat er het beste bij mij als herintreder?

Alvast bedankt!

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Tabou Rocket Wide of Starboard Futura?

Bericht door JP-T1surfer » do mar 21, 2019 8:52 pm

Vorig jaar ben ik na ongeveer 10 jaar weer begonnen met windsurfen, weer helemaal enthousiast, en nu wil ik mijn oude Fanatic Bee 289 (289x65x137L) inruilen voor een modern (gebruikt) board. Ik heb veel gelezen en heb vooral interesse in een Tabou Rocket Wide 120 of een Starboard Futura 124.

Goede keuze denk ik. Vraag is hoever je vorig jaar bent gevorderd op de BEE 289?
Ik ben inmiddels 35, 1,88 en weeg 77kg. Ik wil het board gaan varen met een 6.6 no-cam freerace zeil (North Transam) en een 8.4 Neilpryde V8. Ik wil vooral op en neer knallen, vaar met trapeze en in de voetbanden maar kan nog niet gijpen of waterstarten. Dit wil ik wel gaan leren.

Die 2 laatste leer je bijna gelijktijdig want..in het begin ga je nog veel vallen in de gijp dus..heb je ook telkens de kans om je waterstart te oefenen hé. Maar toch best beide eerst in het ondiepe oefenen! En hier gaat je board-keuze ook een rol spelen: een freeracer Futura bvb zal bij het 'leren gijpen' zeker minder vergevingsgezind zijn. Anderzijds...meer volume dan de Rocket.
Op papier lijken beide boards op elkaar (zie https://www.windsurf.co.uk/test/starboa ... st-review/ en https://www.windsurf.co.uk/test/tabou-r ... st-review/). De Rocket is een snelle freerider met veel controle, de Futura en freeracer met veel controle. Qua afmeting ontlopen ze elkaar niet veel, de Futura is wel wat lichter dan de Rocket (CED) en is uitgerust met een tuttlebox, wat me een voordeel lijkt.
Een TB-vinkast is zeker later een groot voordeel, de CED-versie zal dan wat zwaarder maar minder kwetsbaar zijn dan een Ultracore.
Lijken deze boards inderdaad op elkaar of zit er toch meer verschil in dan ik denk? En welk board denken jullie dat er het beste bij mij als herintreder?
Als 'echte' herintreder kies je best voor een freeride maar...jij staat al verder dus...een freerace is eventueel wel een optie en zal later zeker een 'uitdagender' board blijven met dus mogelijkheden om verder te evolueren. Succes met je keuze.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » do mar 21, 2019 9:15 pm

We hebben als gezin met 4 surfers 5 boards waaronder een SB Futura 121 en een RW 118 (nu vervangen door een R+ 123 om te kunnen foilen). Deze boards zijn 4 resp. 6 jaar in gebruik geweest bij ons en beide boards zijn een supergoede keus voor jou. De boards die jij overweegt zijn iets nieuwere modellen maar ik denk qua karakter is er niet veel veranderd.
Jaren ervaring dus ik denk dat ik heel goed de (relatief) kleine verschillen heb leren kennen.

Bereik:
RW gevaren met zeilen van 4.7 tot 8.5 en dat gaat allemaal met 1 vin van 41 cm. Bijna niet te geloven maar in de voetbanden stappen gaat makkelijk met elk denkbaar zeil.
Futura gevaren van 5.5 tot 8.5. 8.5 blijkt te groot, 7.8 vind ik de max. Met 5.5 is het instappen in de achterste voetband wat lastig maar het gaat. Mogelijk dat het nieuwe model hier beter scoort (volgens de test in de link wel).

Snelheid:
Is vergelijkbaar, beide boards gepowered halve wind 50 km/u en ruim tot 60 km/u gevaren.

Chop:
Hier is de winnaar toch duidelijk de RW. Ondanks de grotere breedte. Deze is veel voorspelbaarder in de chop en ook als je helemaal los komt is de landing betrouwbaar. Daardoor durf je vol gas te blijven gaan en kun je meer op de vin varen. De Futura kan gaan kantelen als ie loskomt en als dan de rail hapt bij de landing...ouch. Daarentegen blijft de Futura heel lang aan het water plakken, zolang dat zo is voelt het heel gemakkelijk (zegt ook de test).
Door het verschil in gedrag op de chop en het varen op de vin vind ik eigenlijk de RW meer het etiket freerace waard dan de Futura. Kies je een wat kortere vin voor de RW dan zal ie wel echt een freeride karakter hebben.

Gijp:
Ook hier is de RW de winnaar. Houdt makkelijker de snelheid vast mits je je gewicht niet alleen op de achterkant zet. De Futura is wat technischer in de gijp. Alfa Futura 36 km/u, RW 40 km/u.

Sterkte:
De RW (en nu R+) heb ik in CED uitvoering en die is altijd onbeschadigd gebleven.
De Futura (Carbon) heeft diverse reparaties gehad, vooral voor de voetbanden.
Mijn andere SB (carve wood) heeft 2 neusreparaties gehad. Mijn andere Tabou boards (3s en pocket wave) zijn onbeschadigd gebleven.

Mijn voorkeur is de RW.
Voor mijn oudste zoon is het om het even. Die vaart tegenwoordig liever kleinere boards.
Mijn dochter pakt het liefst de Futura.

Enige echte minpunt van de RW is de powerbox maar dat heb je zelf ook al gezien. Het loont echt de moeite om er een goede slalomvin onder te zetten zodra je wat verder bent, en dan is een tuttlebox handiger. De nieuwere R+ heeft weer een tuttle gelukkig.

ErikdeBier
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Bee 289 CDS, North Sails Trans Am 6.6, Pryde V8 8.4 2003

Bericht door ErikdeBier » zo mar 24, 2019 9:08 pm

JP-T1surfer en Spike_B bedankt voor jullie advies! Mede door jullie input heb ik gister de knoop doorgehakt en ben voor de Tabou gegaan (in foil ready uitvoering met tuttlebox). Ben er superblij mee en kan niet wachten hem binnenkort uit te proberen op Oostvoorne.

Groet,
Erik

firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door firefly16 » ma mar 25, 2019 12:43 am

Kijk ook eens naar de Tabou Rocket plus. Dit is de opvolger van de Rocket Wide....

Ehhh :silent: ik zal beter naa de postings ijken idd voortaan. Beetje mostert.....etc. :lol:
Laatst gewijzigd door firefly16 op do apr 04, 2019 12:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma mar 25, 2019 7:59 pm

@firefly16 Mosterd na de maaltijd! 😜 Veel plezier met je aankoop!

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma mar 25, 2019 9:40 pm

@Erik veel plezier er mee, gaat goed komen

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » ma mar 25, 2019 10:37 pm

denk ik ook en..blij dat we konden helpen Erik.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » di mar 26, 2019 10:12 am

erg lekker board, ga je veel plezier op hebben...

Plaats reactie