Pagina 1 van 1

Het nut/lol van een groot zeil?

Geplaatst: zo jul 21, 2019 9:02 am
door Willemsen980
Goedemorgen allemaal,

Zoals iedereen wil ik graag meer tijd planerend op het water doorbrengen door een groter zeil aan te schaffen.

Mijn grootste zeil nu, is een Gaasta Matrix 8.5 gecombineerd met een Tabou Rocket Wide 135 liter (waarbij ik 90 kilo weeg). De Matrix vind ik oké vanwege zijn handeling maar niet spectaculair vanwege zijn beperkte low-end power. Nu wil ik aan mijn verzameling uitbreiden met een Gun Sail Sunray 9.6 of een Severne Turbo GT 9.2 die beiden 2 cambers hebben.

Nu heb ik 2 vragen;
    1) wat zijn jullie ervaringen zijn met het zeilen/aan planeren met zulke grote zeilen? Zijn ze nog een beetje te handelen? Heb je er nog lol aan of is het vooral hard werken? Met hoeveel knopen planeren jullie met zulke grote zeilen?
      2) in principe wil ik de Matrix wegdoen om alles een beetje betaalbaar te houden. Mijn zeil onder het aan te schaffen zeil is dan een Gaastra Cosmic 7.5. Vinden jullie een gat naar de Sunray van ongeveer 2m2 te groot of maakt het bij grote zeilen minder uit?

      Alvast bedankt voor jullie reactie.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: zo jul 21, 2019 10:44 am
      door Ron Gijzen
      Van 7.5 naar 9.2 kan nog wel.
      9.2 Turbo is prima te handelen, zeker voor iemand van 90kg.
      Ik denk dat je daarmee vanaf 13 knopen wel kan planeren, mits juiste mast, vin, stijve giek en actieve aanpompen.
      Sunray heb ik nooit gevaren. Is wel wat zwaarder dan de Turbo, maar ook een stuk goedkoper.
      Ik zou nadenken welke range zeilen je over een paar jaar wilt hebben (merk/type), en daar langzaam naartoe werken. Anders blijft het een samengeraapt zooitje.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: zo jul 21, 2019 10:58 am
      door heydude
      Ik heb ook een Rocket 135 en bij 13-15 knopen in plane met een Gaastra Cosmic 8.3 en 75% Gaastra mast en 48cm vin. Wel een beetje pompen. Weeg toevallig ook 90kg. Waarom niet een comic 9.0 aanschaffen als je toch al Gaastra hebt. Ik blijf het ook wel een workout vinden, vooral gijpen enzo is echt werken. Maar ja je wil toch planeren en kun je de sportschool weer even overslaan :lol:

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: zo jul 21, 2019 12:40 pm
      door Kanarie
      Persoonlijk vind ik dat alles boven de 8m begint wat lomp begint te worden.
      Dus ideaal is het niet, maar inderdaad, als je meer wilt planeren is een groot zeil wel erg prettig.
      Ik werk liever wat harder, dan stil te moeten staan. Praktijk is, dat 90% van de tijd in NL, je 8m of groter wilt varen.

      Zelf heb ik gekozen voor een Vector ipv Sunray, vooral omdat deze wat meer te trimmen is en daarmee langer door te varen.
      Ik heb een hekel aan overtuigen. Wel zal de Vector een stukje zwaarder aanvoelen,
      Met dit soort zeilen heb je vooral plezier als je wat langere rakken kan varen. Korte stukken (lees gijpen/draaien/vallen/opstaan) kost gewoon veel energie.

      Wat betreft het gat tussen 7.5 en 9.2/9.6 vind ik net wat te groot. Ik zou een halve meter bovenop die 7.5.
      En dan nog ergens een goedkope 7m in de schuur leggen.
      Let ook gelijk op de mastkeuze (lengte en curve). Het is wel prettig als je met een verlenger nog dezelfde mast kan gebruiken.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: zo jul 21, 2019 1:27 pm
      door heydude
      Kanarie schreef:
      zo jul 21, 2019 12:40 pm


      Zelf heb ik gekozen voor een Vector ipv Sunray, vooral omdat deze wat meer te trimmen is en daarmee langer door te varen.
      Ik heb een hekel aan overtuigen. Wel zal de Vector een stukje zwaarder aanvoelen,

      Vector vaart inderdaad langer door maar vaart beter bij meer power. Sunray zal wat eerder aanplaneren met zelfde grote, maar is minder stabiel bij te veel power. Als snel planeren je doel is dan ligt een sunray ( of osmic of Severne turbo) meer voor de hand. Vector heeft weer een hogere eindsnelheid.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: zo jul 21, 2019 9:24 pm
      door funride
      ik vraag me af of je met een groter zeil eerder gaat planeren dan met je matrix 8.5 die bekend staan om hun goede low-end. High-end is inderdaad wat minder maar volgens mij kan je dan al snel over naar je cosmic 7.5 (14knp?) die wel een betere high end speed heeft.

      Zelf vaar ik een NP ryde 7.5 en een NP wizard 6.5 maar toch pak ik meestal mijn 6.5 omdat ik daar bijna even snel mee kan planeren vanaf knoopje of 13. Mijn snelheid is dan niet heel hoog maar de handeling van de 6.5 is zo veel beter dan mijn 7.5

      Het is natuurlijk persoonlijk, wil je snel planeren en veel handeling houden zou ik je matrix 8.5 houden. Wil je snel planeren minder handeling maar wel hogere snelheid dan zou in een 9.5 camberzeiltje kopen.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: zo jul 21, 2019 11:34 pm
      door jipsteenbrink
      Ik heb zelf 3 Sunrays 6.5, 7.5 en 8.6 erg tevreden over! 80kg en ben vanaf ongeveer 12 knopen weg met isonic 115 (75br) Ik denk alleen wel dat je met groter dan 8.5 freeride zeil niet veel meer gaat winnen. Daarboven is naar mijn mening ook meer het domein van de slw, Forumula en Foils.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: ma jul 22, 2019 10:57 am
      door Ilja1974
      Hallo,

      Zelf gebruik ik een Vector 8.6 in combinatie met een Rocket 125l met weinig wind en weeg zelf 80kg.
      Mijn ervaring is juist dat ik met die combi juist heel lekker weg kom met weinig wind.
      Met dit zeil kan ik de boel echt mooi aanpompen indien nodig en heb al een aantal keer de situatie mee gemaakt dat ik als een van de weinig nog steeds voer terwijl de rest stilviel.
      Je pompt de boel aan en je gaat dan ook door in minimale omstandigheden en met windgaten blijft het ook lekker doorgaan.
      Die stap die jij wil maken tussen de twee zeilen lijkt mij ook wat aan de grote kant...
      Zelf heb ik onder de 8.6 een 7.2 Gun Rapid en daaronder een 6m Gaastra Cross en die stappen zijn voor mij heel goed te doen.

      Groet,
      Ilja

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: di jul 23, 2019 10:24 pm
      door Down the line
      Als de breedte van je board plus de vinmaat een groter zeil aankan en je kan de zeilmaat nog effectief aanpompen zeker doen als je wat eerder wil planeren

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: wo jul 24, 2019 9:16 am
      door Kapitein Rob
      En als je voor Gun kiest, waarom dan niet meteen de Bow? Dit zeil is voor lichtweer ontworpen.
      Anders zou ik inderdaad mooi bij het merk Gaastra blijven.
      Ik kan je helaas niet adviseren op dit gebied (mijn grootste maat is 7.5), maar ik zie heel veel mensen op het Amstelmeer varen met 135 ltr slalomboards met 8+ zeilen erop die erg snel kunnen varen en dit ook nog lang kunnen vol houden.
      Anders, wanneer je bij minimale wind wilt varen is het antwoord op dit moment foilen.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: wo jul 24, 2019 1:21 pm
      door WsurfMarc
      Alles is relatief.
      Ik ben nog niet lang thuis van een weekje Rhodos en alles boven 6.5 vind ik nu lomp.
      Als ik terug kom van Karpathos, vind ik alles boven 4.5 lomp.

      Na een paar weken wachten op deftige wind hier bij ons, besef ik steeds weer opnieuw dat ik ook een 7.7 en een 9.3 nodig heb want anders surf ik gewoon te weinig.
      Ik ga vanaf 11 knopen op het water. 87kg.

      Persoonlijk denk ik dat de stap van 8.5 naar 9.6 zou kunnen tegenvallen in die zin dat het geen groot verschil is. Je kan dan beter uitkijken naar een breder board met langere vin dan je Rocket 135.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: wo jul 24, 2019 2:52 pm
      door _Dekker
      +1
      Ik had een Vector 9.6 en vond dat wel erg groot (ook in de auto) op 85breed board. Ik vond het ook zonde om daar een extra mast voor te hebben.
      Nu een Bow 8.6 op hetzelfde board en in beide gevallen hou ik 11kn als minimum aan. 6.9 7.8 en 8.6 gaan op 1 mast dus minder gezeul.
      Als je perse boven de 9m wilt varen en zo vroeg mogelijk planeren zou ik eerder een lichter zeil nemen dan full race, dus met bv 2cambers, zoals de Sunray heeft. En een goede vin die aanplaneren makkelijk maakt.
      9.6 is makkelijk op te trekken als de bolle kant op het water ligt. Verder lig je er met het grote spul veel minder in het water (ik spring er meestal juist in om af te koelen) dus optrekken/waterstarten doe je minder dan met klein spul.
      De toegevoegde waarde van 9.6 t.o.v. 8.6 vind ik de investering niet waard, in low end scheelt het voor mij te weinig. Dan liever een foil, dat voegt tenminste serieus wat low-end toe.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: wo jul 24, 2019 4:03 pm
      door Marcel
      Gun Sails Bow vraagt een zeer specifieke mast toch, of zijn al je zeilen Bow ?

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: wo jul 24, 2019 4:23 pm
      door _Dekker
      Ja dat is een speciale mast die bij de Bow hoort. Ik heb 3 Bows idd.

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: wo jul 24, 2019 8:47 pm
      door Ilja85
      Ik heb alle zeilen boven de 7m weg gedaan en pak nu de foil set bij 10-12kts. Eigenlijk mag de 7m ook nog wel weg nu...
      Weeg ook 88-90kg en tuig tegenwoordig alleen nog maar 4.8 freek op met de XLW horue wing, en dan 110L 210cm foil boardje. Meestal zijn de andere surfers dan met 7.7 - 9.5 bezig...

      Re: Het nut/lol van een groot zeil?

      Geplaatst: do jul 25, 2019 9:04 pm
      door Ed
      Willemsen980 schreef:
      zo jul 21, 2019 9:02 am
      Goedemorgen allemaal,

      Zoals iedereen wil ik graag meer tijd planerend op het water doorbrengen door een groter zeil aan te schaffen.

      Mijn grootste zeil nu, is een Gaasta Matrix 8.5 gecombineerd met een Tabou Rocket Wide 135 liter (waarbij ik 90 kilo weeg). De Matrix vind ik oké vanwege zijn handeling maar niet spectaculair vanwege zijn beperkte low-end power. Nu wil ik aan mijn verzameling uitbreiden met een Gun Sail Sunray 9.6 of een Severne Turbo GT 9.2 die beiden 2 cambers hebben.

      Nu heb ik 2 vragen;
        1) wat zijn jullie ervaringen zijn met het zeilen/aan planeren met zulke grote zeilen? Zijn ze nog een beetje te handelen? Heb je er nog lol aan of is het vooral hard werken? Met hoeveel knopen planeren jullie met zulke grote zeilen?
          2) in principe wil ik de Matrix wegdoen om alles een beetje betaalbaar te houden. Mijn zeil onder het aan te schaffen zeil is dan een Gaastra Cosmic 7.5. Vinden jullie een gat naar de Sunray van ongeveer 2m2 te groot of maakt het bij grote zeilen minder uit?

          Alvast bedankt voor jullie reactie.
          Maarten,
          Concreet en kort.
          Wel heeeel veel plezier van 2 Hurricanes ,Loft FB 11 en SB HWR 8)
          Hebt ff wat tijd gekost ..nu wel soort van op orde :)
          Is het zwaar .....nee....is het hard werken....nee....fun en relax factor meer dan okay.
          Planeren en lekker varen vanaf knts op 9 tot 16 op schoon water lukt uitstekent , sluit eigenlijk prima an op 7.8 op 117 ltr.
          Mouwe opstropen en gaan , succes met aanschaf van groot materiaal en mogelijk efficiente tow

          Re: Het nut/lol van een groot zeil?

          Geplaatst: do aug 01, 2019 10:21 pm
          door Endewerf
          Dit jaar mijn Gaastra Phantom 8,5 en 9,2 weg gedaan en een Gaastra Cosmic 8,3 ervoor gekocht. Model 2018. Wat een topzeil: licht, super makkelijk gijpend en heel veel pull zodat ik met mijn 90 kilo met 11/12 knopen in plane ben... Voor de Phantoms had ik al een Cosmic 2013 maar de 2018 variant is een stuk beter. Zeil eronder is een 7,8 Phantom en dat is een prima combi. Vaar het zeil met Tabou Speedster 69 en 79. Als ik tijd en zin heb schrijf ik er nog een recensie over. Vooral omdat ik een 4,90 hardtop gebruik in plaats van 4,90 CC mast.

          Re: Het nut/lol van een groot zeil?

          Geplaatst: di aug 13, 2019 5:08 pm
          door california
          Cosmic 9.0 is een topzeil, super licht en goed met weinig wind, ik vaar dat op jp slw . Heb 3 jaar cosmic van 2015 gevaren, toen was ie echt op.
          nu eerste seizoen met de 2016 ook nog met hardtopmast.
          Goed om te weten dat de nieuwe cosmics ook met hardtop te varen zijn. Dan moet ik enkel nieuw zeil kopen als het versleten is?en gebruik ik de mast gewoon verder.