Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vervanger Gaastra Matrix 7.0

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North Sails Ice 5.7, Gaastra Matrix 7.0, North S-type 8.4, Fanatic gecko 133, F2 Stoke 117

Vervanger Gaastra Matrix 7.0

Bericht door jordypan » vr aug 23, 2019 1:45 pm

Na heel wat jaartjes plezier te hebben gehad, is de matrix toch echt wel toe aan vervanging. Ondertussen al twee grote plakkers erin...

Ik ben nu dus opzoek naar een vervanger van de matrix. Ik heb zelf al heel wat zitten zoeken, maar denk dat ik mij teveel focus op bepaalde zeilen. Namelijk een North S-type of E-type, ik heb zelf de S-type in 8.4 en vind dit echt een topzeil. Ondanks dat ie al wat op leeftijd is (2012) is hij nog heel mooi. Ik vaar deze op een 490 Point-7 mast, werkt niet 100%, maar voor mij goed genoeg. Deze mast is door de vorige eigenaar een keer ingekort, waardoor ik deze ook vaarde op mijn Matrix. Wat nog best goed werkte. Maar aangezien die aan vervanging toe is, wil ik een ander zeil kopen met gelijk een goed bijpassende mast. Ik heb veel zitten kijken naar north sails omdat ik dan een mast kan kopen die ook gelijk goed werkt in mijn 8.4. Maar dit is niet per se nodig.

Ik zal het zeil varen i.c.m. mijn Gecko 133 en mijn F2 stoke 117, ik neig daarom denk ik een beetje naar freerace zeilen met of zonder cambers. Qua budget wil ik een beetje rond de 500,- zitten voor de combinatie mast en zeil, dus kom ik uit op tweedehands. Qua niveau zit ik nu op waterstarten, met controle over het meer vliegen en gijpen 9/10 zonder te vallen. Wat ik van een zeil verwacht, is dat hij lang door te varen is met veel controle. Daarom zou ik meer richting de cambers neigen, maar ik kon mijn matrix zonder cambers ook heel lang doorvaren.

Ik heb al twee opties gezien, degene die mij het meest aantrekt (maar eigenlijk een beetje te duur wordt). Is bij de surfschool een Duotone S-type 7.3 te kopen en er een Duotone black series mast bij te kopen. Of wat ik op marktplaats gezien heb, een Neilpryde Ryde 7.0 uit 2017 inclusief x6 80% mast voor 425,-.

Ik twijfel zelf heel erg over de Ryde omdat dit wat meer Freemove zeil is met veel low end power, ik ben bang dat ik hier snel op uitgekeken ben. De S-type is juist wel weer een mooie stap denk ik. Zijn er nog meer opties waar ik naar kan kijken?

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Re: Vervanger Gaastra Matrix 7.0

Bericht door heydude » vr aug 23, 2019 5:00 pm

Een s-type is echt een goed zeil. Maar mast + zeil voor 500 zijn lastig. Alternatieven zij o.a. Gaastra Cosmic of Gunsails sunray. Voor no cam zeilen kan ik je ook de loft oxygen aanbevelen. Kopen bij een school zou ik niet zo snel doen. zeilen hebben vaak weken of maanden onder spanning gestaan. Een ouder zeil op marktplaats is een betere optie. Suc6!

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » vr aug 23, 2019 5:01 pm

Beste Jordy, focus je op een merk, zodat je dat later kan uitbouwen.
GA Matrix is nog steeds te koop. Sterker nog, de Matrix heeft in de loop de jaren een behoorlijke up-date gehad en met de juiste mast erin een super set. Volgens mij zit er tussen de Duo E-type en de S-type een behoorlijk verschil qua gebruik.
Wanneer je hiervoor gaat laat je eerst goed voorlichten of stuur een mail naar Norh.
Maar ook hier, met de juiste mast erin zijn het beide een top set. (Zo weet ik niet of de Black Label mast wel de juiste mast is die erin hoort)
Ook Point 7 (Black sheep) heeft hele mooie en snelle zeilen. Kijk eens op hun site of dit iets voor je is.

jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North Sails Ice 5.7, Gaastra Matrix 7.0, North S-type 8.4, Fanatic gecko 133, F2 Stoke 117

Bericht door jordypan » vr aug 23, 2019 7:43 pm

Heydude en Kapitein Rob, bedankt voor jullie reactie. Gunsails vindt ik ook erg mooie zeilen, tweedehands wat minder te krijgen. Maar nieuw ook niet super duur, dus daar ga ik wel over nadenken. Hetzelfde geldt voor de matrix. De cosmic weet ik niet of ik daar een fan van ben, heb tot kort een vandal mission gehad (in basis hetzelfde als cosmic dacht ik), maar vond het niet zo goed als de s-type die ik sinds kort heb.

Als ik voor de matrix of vector ga kan ik die met een 430 mast varen, die ik vervolgens ook weer kan gebruiken in een vector 6,0 of gaastra hybrid 6.0.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr aug 23, 2019 8:22 pm

Populaire maten die je bij de surfschool koopt hebben al veel water gezien. Die zijn misschien al meer buiten geweest dan je eigen zeil ;-)

Ik zou wat voorzichtig zijn om een Gaastra en en Gun op dezelfde mast te varen. De mast van de één buigt niet zoals de ander het graag heeft. Dan kun je het zeil heel vlak trekken zodat de latten nog roteren, maar heel blij word je dar niet van.
Als je met één mast door het leven wil kun je beter kiezen om een mast voor het kleinste zeil en die ook in de grootste steken, met een extra lange verlenger.
IK begon ooit met KA 5.3 en 6.4 begonnen, die gingen samen op een 430 mast dat werkte best heel goed. Maar ik zie mensen heel ongemakkelijk worden als ze Zeilmerk X op Mastmerk Y proberen.

jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordypan » vr aug 23, 2019 9:26 pm

Huug schreef:
vr aug 23, 2019 8:22 pm
Populaire maten die je bij de surfschool koopt hebben al veel water gezien. Die zijn misschien al meer buiten geweest dan je eigen zeil ;-)

Ik zou wat voorzichtig zijn om een Gaastra en en Gun op dezelfde mast te varen. De mast van de één buigt niet zoals de ander het graag heeft. Dan kun je het zeil heel vlak trekken zodat de latten nog roteren, maar heel blij word je dar niet van.
Als je met één mast door het leven wil kun je beter kiezen om een mast voor het kleinste zeil en die ook in de grootste steken, met een extra lange verlenger.
IK begon ooit met KA 5.3 en 6.4 begonnen, die gingen samen op een 430 mast dat werkte best heel goed. Maar ik zie mensen heel ongemakkelijk worden als ze Zeilmerk X op Mastmerk Y proberen.
Wat ik dan bedoelde is om een twee zeilen van 1 merk te kopen en die op 1 mast te varen van dat merk.

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » vr aug 23, 2019 10:59 pm

Als je na Gaastra gaat kijken, dan zou ik naar de nieuwere zeilen kijken. Gaastra is een paar jaar geleden geswitcht van hard top naar constant curve. Met de aanschaf van een hard top mast ga je je heel erg beperken tot oudere Gaastra zeilen. Ik weet eigenlijk niet welke merken nog meer hardtop gebruiken. Met een constant curve kun je veel meer merken varen. Natuurlijk is het het best op 1 merk zeilen te varen met masten van het zelfde merk. Maar als je wat meer op budget zit moet je wat meer concessies maken. Met een constant curve mast kun je veel meer kanten op. GUN zit altijd al op constant curve in principe moet het mixen dan niet een enorm probleem zijn. Loft Oxygen gaat ook perfect op een GUN mast bijvoorbeeld.

jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordypan » za aug 24, 2019 3:45 pm

Ik heb nu wel nog een loft switchblade gevonden, deze zou ik ook kunnen varen op een gun 70% mast?

jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordypan » za aug 24, 2019 5:43 pm

Ik denk dat die swithblade nog wel wat is, zie ook op marktplaats nog een caas rdm c75 mast staan. Kan ik die hierop gebruiken? Dan heb ik voor €400 een mooie set.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » za aug 24, 2019 5:56 pm

Pas op met het mixen van masten en zeilen van verschillende merken.

Zo heb ik mijn unifiber rdm een paar maanden geleden ingeruild voor een gun select 430. Nooit geweten welke buigingscurve die Unifiber had maar die leek mij eerder flex top. Dacht dat de gun (een “pure” constant curve) het beter ging doen in mijn Loft Lipwave.

Welnee, integendeel. Het zeil voelt sindsdien stugger, nerveuzer en minder vergevingsgezind aan.

Ik zeg niet dat een Caas of gun mast niet gaan werken in een switchblade. Heb er zelf twee en ik vind het fantastische zeilen. Maar een camberzeil luistert nog nauwer naar de juiste mast dan een nocam, dus bezint eer ge begint.

In elk geval het zeil eerst s optuigen voordat je überhaupt tot aankoop overgaat.

jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordypan » za aug 24, 2019 6:22 pm

Wisecoonie schreef:
za aug 24, 2019 5:56 pm
Pas op met het mixen van masten en zeilen van verschillende merken.

Zo heb ik mijn unifiber rdm een paar maanden geleden ingeruild voor een gun select 430. Nooit geweten welke buigingscurve die Unifiber had maar die leek mij eerder flex top. Dacht dat de gun (een “pure” constant curve) het beter ging doen in mijn Loft Lipwave.

Welnee, integendeel. Het zeil voelt sindsdien stugger, nerveuzer en minder vergevingsgezind aan.

Ik zeg niet dat een Caas of gun mast niet gaan werken in een switchblade. Heb er zelf twee en ik vind het fantastische zeilen. Maar een camberzeil luistert nog nauwer naar de juiste mast dan een nocam, dus bezint eer ge begint.

In elk geval het zeil eerst s optuigen voordat je überhaupt tot aankoop overgaat.
Ik was ook van plan om hem eerst op te tuigen dan. Ik dacht misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.

Wat voor mast heb jij zelf in je switchblade?

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » za aug 24, 2019 7:44 pm

Een Loft TE 460 in de 7,3 en een Loft Vision 75 in de 8,5. Allebei rdm.

Zoals ik al zei, als het op mn camzeilen aankomt, neem ik liever geen risico. Het zou overigens jammer zijn de performantie van dergelijke testwinnaars te breidelen door er lukraak een andere mast in te stoppen. Nu, dat is maar mijn mening. 8)

jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordypan » za aug 24, 2019 7:57 pm

Ik heb nog even met de verkoper gepraat over de mast, hij vaarde hem zelf met North sails rdm masten. Ik ga morgen heen en kan hem dan ook even opgetuigd zien.

jordypan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordypan » wo sep 18, 2019 8:33 pm

Om nog even terug te komen op mijn vraag. Het is een loft switchblade in combinatie met een north platinum mast geworden. Kon beide voor niet veel tweedehands krijgen, nog in erg goede staat.

Mijn eerste ervaringen met het zeil zijn ook super! Heel stabiel in de vlagen en vaart super lang door in overpowerde condities.

Bedankt voor jullie adviezen!

Plaats reactie