Pagina 1 van 1

Low end Warp of S_Type

Geplaatst: wo mei 20, 2020 9:03 pm
door da lorch
Vermoed dat de S_Type 8.3 low end beter is dan Warp 8.4 of maakt dat eigenlijk niet heel veel uit. Warp is nl meer verkrijgbaar op de 2de hands markt en ben ik met een 490 mast (gebruikt) zelfde geld kwijt als S-Type nieuw en bruikbaar met huidige 460 mast. Zoek dus iets voor 500 euro boven mijn 7.8 SB op een 114/72 board. Ja ja duivels dilemma ;)

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: wo mei 20, 2020 10:03 pm
door JP-T1surfer
inderdaad, dilemma's.

Uw vermoeden is denk ik correct: de S-type zal sneller aanplaneren bij low-wind dan eenzelfde maat full-slalom Warp (maar aangezien de pro's dan gewoon 1 a 1,5 m² groter nemen dan wij én de windlimiet voor competitie voor hen hoger ligt én zij ook zwaar overpowered controle willen..verkiezen zij altijd een Warp).
Mijn ervaring: het verschil tussen een 7.8 en 8.3 is gewoon te klein om makkelijker (passief) aan te planeren en door windgaten in plané te blijven. Ga dus gerust zeker 1 m² groter (als dat nog doenbaar is op een 114/72!?) en zoek een goede lichtweervin of....beter nog...investeer op termijn in een breder board (en langere vinnen) waar bvb een S-Type 9.0 op past.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: wo mei 20, 2020 10:21 pm
door da lorch
JP-T1surfer schreef:
wo mei 20, 2020 10:03 pm
inderdaad, dilemma's.

Uw vermoeden is denk ik correct: de S-type zal sneller aanplaneren bij low-wind dan eenzelfde maat full-slalom Warp (maar aangezien de pro's dan gewoon 1 a 1,5 m² groter nemen dan wij én de windlimiet voor competitie voor hen hoger ligt én zij ook zwaar overpowered controle willen..verkiezen zij altijd een Warp).
Mijn ervaring: het verschil tussen een 7.8 en 8.3 is gewoon te klein om makkelijker (passief) aan te planeren en door windgaten in plané te blijven. Ga dus gerust zeker 1 m² groter (als dat nog doenbaar is op een 114/72!?) en zoek een goede lichtweervin of....beter nog...investeer op termijn in een breder board (en langere vinnen) waar bvb een S-Type 9.0 op past.
Helaas is mijn vermoeden juist...dank voor de bevestiging dat wordt dan 8.8 en een 490 mast en een 125/77 board ongeveer. Nou lekker dan ;)

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: do mei 21, 2020 10:41 am
door agr64
Heb lang geleden S_type 9.3 gehad en werkt beter op de combi 460+extender dan op een 490 en idd perfect voor weinig wind.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: do mei 21, 2020 11:02 am
door oossie71
8.5 en groter vaar je eigenlijk op 80-85cm breed in de slalom. De perfecte match.
44-46vin eronder.
Voor licht weer zou ik de s_type nemen... lichter qua handling en als het harder gaatvwaaien pak je de 7.8 en dat gaat op een 80-95cm breed ook nog steeds goed

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: do mei 21, 2020 3:14 pm
door Surfrider
Ik heb nu een S-Type 8.3, die planeerd ongeveer net zo vroeg als de Warp 9.0. Maar die Warp kan ik veel langer houden. Die S-Type voelt alsof je de helft gewicht in je handen hebt. Kost weinig kracht en je kunt toch planeren. De Warp is wel sneller.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: do mei 21, 2020 8:44 pm
door da lorch
Surfrider schreef:
do mei 21, 2020 3:14 pm
Ik heb nu een S-Type 8.3, die planeerd ongeveer net zo vroeg als de Warp 9.0. Maar die Warp kan ik veel langer houden. Die S-Type voelt alsof je de helft gewicht in je handen hebt. Kost weinig kracht en je kunt toch planeren. De Warp is wel sneller.
Dus dan is die 8.3 zo gek nog niet, hoef de race niet te winnen maar wil wel sneller planeren dan met de 7.8 en als het te gek wordt omtuigen naar kleiner. Thank you all.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: vr mei 22, 2020 6:28 pm
door Kapitein Rob
“Low end” en “Warp” dat is al jaren een slecht huwelijk.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: vr mei 22, 2020 8:32 pm
door Surfrider
Kapitein Rob schreef:
vr mei 22, 2020 6:28 pm
“Low end” en “Warp” dat is al jaren een slecht huwelijk.
Niet sinds 2015, maar ik denk dat bij elk merk de 2/3 cam freerace eerder planeerd.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: vr mei 22, 2020 8:59 pm
door tristan55555
Ja en een stuk lichter is/vaart.

Ik heb vorige maand mijn 7.8 3cam freerace zeil (switchblade) omgeruild voor een nieuwe racingblade 7.8 2020 omdat de racingblade 7.0 die ik ook heb zo lekker versnelde. Na 1 keer varen heb ik hem terug gebracht en weer een switchblade opgehaald.

Natuurlijk gaat zo een race zeil in ideale omstandigheden een heel klein beetje harder als je een hele goede surfer bent. Maar je levert er zoveel gemak voor in (zeker als je op diep water vaart)! Ik kreeg dat ding met mijn koortje niet eens uit het water :-). En het vaart gewoon veel lomper.

Enige echte voordeel van een racezeil vind ik zelf die acceleratie. Wat een power voel je! Dat is wel kicken. Maar daar geniet ik dan maar van bij de 7.0 en 6.3 racingblades die wel redelijk handelbaar zijn gezien de kleinere maat.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: za mei 23, 2020 9:38 pm
door Surfrider
Ja, die mening deel ik helemaal. De power en versnelling van een full-slalom ziel zeil wel erg tof, dikke kick. En ook de power die je hebt als je uit een gijp komt. Zeil is zwaarder, maar ik planeer makkelijk uit een gijp met een full-slalom. Met de Freerace eindig ik vaar de gijp zonder power, zeker in lichter weer.

Re: Low end Warp of S_Type

Geplaatst: zo mei 24, 2020 8:56 am
door Robke
ook helemaal mee eens :thumbup:

race- en pure slalsomzeilen varen heerlijk, de kick is enorm, zeker in overpowerde omstandigheden

ik heb nu ook bewust gekozen voor freerace in de grotere maten (7.8 en 8.6)
en ik heb bewust gekozen voor freerace zeilen met een redelijk star profiel, veel druk maar met een smallere slurf
en laten we wel wezen, er zijn inmiddels freeracezeilen die qua vaargevoel aardig in de buurt komen van full-on slalomzeilen

bij de gijp merk ik alleen een verschil in acceleratie na het uitkomen van de bocht
voor een gemiddelde recreant is dat in mijn ogen een verwaarloosbaar verschil
qua aanplaneren na een "mislukte" gijp lever ik niets in, blijft goed

het gewichtsvoordeel is enorm tov race maar ook het vaar- en optuiggemak wegen in mijn geval zwaar mee in het voordeel van freerace

maar ook duurzaamheid speelt voor mij een rol,
freeracezeilen zijn over het algemeen ook wat anders opgebouwd, iets meer nadruk op houdbaarheid
ik doe gemiddeld best lang met mijn zeilen en ik heb wat recente racezeilen gehad (oa Warp 2017) waarbij ik gerede twijfels heb bij de houdbaarheid van het monofilm op de langere termijn