Giek hoogte

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
SuVo2002
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tiki Pro 3.4. Mistral Malibu 110 (

Giek hoogte

Bericht door SuVo2002 » zo jun 18, 2017 10:13 pm

Kunnen jullie mij advies geven over hoe hoog ik mijn giek moet zetten? Moet hij tot je kin, voorhoofd of borst? Wat is de minimale en maximale hoogte?

Ik ben 14 jaar en 48 kilo en ik ben een beginner. Mijn zeil is de tiki pro 3.4k

MaxieWax
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: RE: Giek hoogte

Bericht door MaxieWax » zo jun 18, 2017 10:26 pm

SuVo2002 schreef:Kunnen jullie mij advies geven over hoe hoog ik mijn giek moet zetten? Moet hij tot je kin, voorhoofd of borst? Wat is de minimale en maximale hoogte?

Ik ben 14 jaar en 48 kilo en ik ben een beginner. Mijn zeil is de tiki pro 3.4k
Ik volg!

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Ray111, Rocket125, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Giek hoogte

Bericht door Kanarie » zo jun 18, 2017 10:49 pm

Over het algemeen is zo rond schouderhoogte de plek waar je wilt zijn. Ben je een beginner, dan kan net iets lager misschien prettiger zijn voor iets meer controle.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo jun 18, 2017 10:52 pm

In het begin zou ik hem niet al te hoog zetten (borst hoogte). Zo heb je veel veel bewegingsruimte en goede macht over je tuig. Zodra je wat verder bent en aan planneren toe bent zou ik hem wat hoger gaan zetten (schouderhoogte) zodat je makkelijker in plannee kunt komen. Met een hogere giek hang je meer in het zeil en heb je dus minder gewicht achter op het board. Ook blijft je board mooi vlak liggen hierdoor. Ik ben wel benieuwd naar de verdere reacties, zo zou ik het adviseren, maar ik ben geen instructeur :lol:

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL HW 88 :: Starboard isonic 97/117 :: VdB Wave :: Gaastra Vapor :: Chinook :: MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma jun 19, 2017 6:31 am

Giekhoogte is afhankelijk van je lengte (niet van je gewicht)
als beginner kies de hoogte die je prettig vind en je je zeil kunt controleren. Zodra je naar surfen met een trapeze overgaat, kun je giek op borsthoogte zetten.
Er is geen feitelijk geen vaste wet voor je giekhoogte. Zodra je beter kunt surfen speel eens met de hoogte en probeer de voor jou ideale hoogte te vinden (sweetspot) waarbij je het lekkerst vaart.
Eea is ook afhankelijk van de spot en windcondities, je speelt ermee (zoals alle settings van je materiaal) het komt vaak genoeg voor dat na 2-3rakjes ik mn giek aanpas in hoogte of andere parameters van het zeil (trim van outhaul, downhaul) maar dat is voor jouw voor later!

Leuk weer een jong gassie op het water erbij :) vooral veel varen, veel proberen, afkijken en vragen bij anderen. en had ik al gezegd: veeeeeeel varen :)

SuVo2002
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tiki Pro 3.4. Mistral Malibu 110 (

Bericht door SuVo2002 » ma jun 19, 2017 7:13 am

oossie71 schreef:
ma jun 19, 2017 6:31 am
Giekhoogte is afhankelijk van je lengte (niet van je gewicht)
als beginner kies de hoogte die je prettig vind en je je zeil kunt controleren. Zodra je naar surfen met een trapeze overgaat, kun je giek op borsthoogte zetten.
Er is geen feitelijk geen vaste wet voor je giekhoogte. Zodra je beter kunt surfen speel eens met de hoogte en probeer de voor jou ideale hoogte te vinden (sweetspot) waarbij je het lekkerst vaart.
Eea is ook afhankelijk van de spot en windcondities, je speelt ermee (zoals alle settings van je materiaal) het komt vaak genoeg voor dat na 2-3rakjes ik mn giek aanpas in hoogte of andere parameters van het zeil (trim van outhaul, downhaul) maar dat is voor jouw voor later!

Leuk weer een jong gassie op het water erbij :) vooral veel varen, veel proberen, afkijken en vragen bij anderen. en had ik al gezegd: veeeeeeel varen :)
Bedankt voor je antwoord! Veel varen dat zal ik vooral doen :razz:

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 (2013) Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0

Bericht door Ron Gijzen » ma jun 19, 2017 7:56 am

Ik zou beginnen met ongeveer oksel-hoogte, gemeten waar de giek aan de mast zit, met voet van de mast-extension op de grond (er komt dus nog 6-8cm bij als je de mast op de baseplate op je board zet.

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Bericht door Ruben » ma jun 19, 2017 8:53 pm

Ik vaar met de giek tussen de neus en borst (afhankelijk van de wind) Waait het heel hard, dan gaat ie op de borst en is het moeilijk in planee komen dan gaat hij wel eens op neushoogte (wel heel zelden, want het vaart niet altijd even fijn, maar het planeert wel sneller). Gelukkig is het tegenwoordig vrij simpel om je giek even terwijl je op een ondiep stuk staat te verstellen, dus ik zou er vrolijk mee experimenteren. Beginnen rond je schouder/oksel is ongeveer het "middelpunt" van waaruit je begint met spelen.

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » ma jun 19, 2017 10:44 pm

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » di jun 20, 2017 9:52 am

Ruben schreef:
ma jun 19, 2017 8:53 pm
Ik vaar met de giek tussen de neus en borst (afhankelijk van de wind) Waait het heel hard, dan gaat ie op de borst en is het moeilijk in planee komen dan gaat hij wel eens op neushoogte (wel heel zelden, want het vaart niet altijd even fijn, maar het planeert wel sneller). Gelukkig is het tegenwoordig vrij simpel om je giek even terwijl je op een ondiep stuk staat te verstellen, dus ik zou er vrolijk mee experimenteren. Beginnen rond je schouder/oksel is ongeveer het "middelpunt" van waaruit je begint met spelen.
Wanneer je de giek verplaatst kan het zijn dat er meer of minder spanning op je outhaul komt te staan. Dit kan de trim van je zeil behoorlijk veranderen. Denk hier ook aan.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » di jun 20, 2017 10:10 pm

klopt als een bus FroukeW!

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » di jun 20, 2017 11:17 pm

Mijn cursisten varen in het begin altijd met de giek tussen de borst en schouders, daaronder kan je niet meer op de goede (gezond voor je rug/lichaam) maneuvres maken en staan op je board. Daarboven wordt het zwaar. Succes met leren!

Plaats reactie