zeil valt naar achter

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou & Gaastra

zeil valt naar achter

Bericht door Lehcim » ma jun 19, 2017 12:33 pm

Afgelopen vrijdag gesurft op Horst met m'n Rocket 125 en 7.5 matrix. Eigenlijk constant kunnen planeren dus ging op zich wel lekker.

Een ding wat me wel tegenstond is dat m'n zeil vaak naar achter leek te 'vallen', dus richting de tail van het board. Dit koste me dan vervolgens een hoop kracht om het zeil in de wind te houden. Heb dit trouwens wel vaker, maar nooit echt wat aan proberen te doen. Nu wat last van m'n schouder dus wel geprobeerd het te verbeteren:

-Zeil had voldoende loose leach, dus verwacht daar geen problemen mee.
-Outhaul heb ik zowel iets strakker als losser geprobeerd, maar merkte geen verschil.
-Ook baseplate een cm naar voren en achter leek niets te doen.
-Giek iets omhoog/omlaag: geen verschil

Kortom, het zal wel aan het poppetje liggen.

Het leek voornamelijk te gebeuren als ik maar net planeerde. Als de wind lekker doortrok had ik er geen last meer van. Trapezetouwtjes stonden goed, want kon m'n handen van de giek laten.

Had er een 460 hardtop gaastra mast in. Recommended is een 490 (eerste keus) of 460. Zou het dan kunnen dat de mast iets te slap was waardoor het drukpunt bij meer wind verschuift? En dat bij te weinig wind (net planeren), m'n trapezekoortjes niet goed staan?

Of moet ik het heel ergens anders zoeken? Iemand ideeen?

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 (2013) Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0

Re: zeil valt naar achter

Bericht door Ron Gijzen » ma jun 19, 2017 1:21 pm

Als je zeil naar achteren wil vallen, dan zet je hem toch gewoon wat rechter op (richting neus board), totdat je evenwicht bereikt?
In een vlaag wordt het zeil meer naar voren geduwd dus zul je hem weer wat naar achteren moeten kantelen. Dat is een continu proces, vrij normaal lijkt me. Of begrijp ik je vraag niet?

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma jun 19, 2017 3:07 pm

Vrijdag stond er niet veel wind, denk dat je teveel downhaul er had staan.
Volgende keer 0,5cm eraf halen van wat je de vorige keer had, dan proberen of het werkt.
Gaat het niet goed, weer 0,5cm er af halen.

Echter kun je dit pas goed doen als je EXACT dezelfde downhaul gebruikt, weet je het niet meer zeker of moet je gokken, dan werkt het niet ;)

Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou & Gaastra

Bericht door Lehcim » ma jun 19, 2017 3:27 pm

Ron: het naar voren brengen van het zeil is inderdaad wat ik dan constant moet doen. Het lukt dan alleen niet om een comfortabel punt te vinden waarbij het geheel weer in evenwicht is. Het kost dus constant kracht vanuit de romp om het zeil rechtop te houden.

RaymondW: daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Het zal dan wel op gevoel moeten gaan ;-), maar zal volgende keer eens kijken wat het effect is van minder downhaul. Denk dat het bij Horst nog wel op het water te verstellen is met een trapeze, wat een hoop lopen scheelt.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » ma jun 19, 2017 5:39 pm

Kijk ook eens of je je zeil wel dicht genoeg trekt, dus meer je zeilhand aantrekken (de giek staat dan vrijwel parralel met je board). Meestal is de truc o je trapeze touwtjes wat naar achter te zetten, en bewust je voorste hand wat verder van de mast. Je hangt dan minder aan je zeil maar staat veel rechter op.

Guus
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Rocket 145LTD + 95, Starboard carve 111 en NP zeilen

Bericht door Guus » wo jun 21, 2017 3:16 pm

ik zie dat je het geprobeerd hebt maar in mijn theorie zou de mastvoet iets naar achteren moeten, per cm proberen.

suc6

Plaats reactie