Advies lichtweerzeil

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Thommen 305, Starboard S-Type 115, Naish Sprint 7.3, Simmer Spark 6.0 Rushwind 5.0

Advies lichtweerzeil

Bericht door iHans » ma jul 17, 2017 9:15 am

Hallo allemaal. Ik ben dit jaar begonnen met surfen. Nu in het bezit van 2 planken en 3 zeilen 5.0 6.0 en 7.3.
De 7.3 is een oude Naish Sprint en die vaar ik op een F2 Thommen 305. Met die combinatie heb ik iig veel plezier en kan ik al snel het water op alleen is het zeil wel aan vervanging toe. Wat betreft niveau; Ik wil nu beginnen met oefenen waterstart en gijpen. Krijg alleen dit zeil niet uit het water en ook optrekken kost erg veel moeite. Welke zeilen kunnen jullie me aanbevelen die wellicht iets lichter zijn om uit het water te tillen/trekken? Budget tot € 300

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Advies lichtweerzeil

Bericht door Broekie » ma jul 17, 2017 9:46 am

dit is een freeride no-cam zeil. Lijkt me al een zeiltje met een laag gewicht.
Ik denk niet dat je veel gewicht winst zal kunnen maken met een ander type/merk. Hooguit een kilo of 2(lijkt me al veel) en de vraag is dan of dat wel merkbaar is met waterstarten/ophalen van het zeil. Het meeste gewicht is gewoon water dat in je zeil ligt. Eens dat eruit is kan je zogoed als elk zeil eenvoudig waterstarten of ophalen (indien genoeg volume in het board)
Minder gewicht betekent ook meestal minder kwaliteit in de gebruikte materialen en dus sneller schade en/of minder stabiliteit.

Beste is dus even doorbijten en enkele uurtjes oefenen op het waterstarten. Is echt niet zo moeilijk, dat zeil uit het water halen is echt een kwestie van techniek en eens je dat kunt ga je nooit nog een zeil ophalen.

No-cam zeilen zijn echt niet zwaar en er ligt ook beduidend minder water in. Beste om met deze zeilen te starten. Eens je dat kan is de overstap naar cam-race zeilen echt niet zo moeilijk meer.

Voldoende filmpjes over waterstarten te vinden op youtube.
Mijn beste tips :
-drijfvestje maakt alles zoveel gemakelijker tijdens het oefenen
-niets forceren, rustig blijven en laat de wind voor jou het werk doen.

Leuk filmpje met goede tips

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 (2013) Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0

Bericht door Ron Gijzen » ma jul 17, 2017 10:30 am

Je zegt dat je het ophalen van de 7.3m Naish sprint erg zwaar vindt en eigenlijk een nog groter zeil wilt voor licht weer.
Ik ben het eens met Broekie; een 7.3 no-cam optrekken bij weinig wind mag geen probleem zijn. Als je dat nu wel zo ervaart kan het liggen aan:
1) te snel willen optrekken; zoals Broekie ook al zei, je moet het water de tijd geven er af te lopen, dus eerst een stukje optrekken, dan langzaam verder trekken
2) verkeerde houding bij trekken; kan dit niet zo goed uitleggen, probeer je rug recht te houden, rompspieren goed aan te spannen en je benen te gebruiken
3) erg zware giek en/of mast. Moderne 80% carbon mast van 4.6m weegt ca. 1.8-2.0kg. Oude glasfiber paal kan best 3.0 of meer zijn. Moderne alu giek ca. 3.5kg denk ik. Wat wegen jouw mast en giek? Zit er wel schuim oid in het bovenste mast-deel om het water eruit te houden?
4) er staat vrij veel wind die het zeil in water gedrukt houdt. In dat geval doet het gewicht van het zeil er nauwlijks toe, het enige dat echt helpt is waterstarten. In het algemeen: als er genoeg wind is om te planeren, is er ook genoeg om te waterstarten. Drijfvest kopen en oefenen!
5) of...je hebt betrekkelijk weinig kracht(vergeleken met een doorsnee volwassen man). Als je nu een 14-jarig meisje bent van 45kg wil ik wel geloven dat het optrekken van de 7.3 moeilijk gaat. Maar dan heb je in principe ook weer minder zeil nodig om te planeren.

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 127(80), 3s, 116/86

Bericht door jipsteenbrink » ma jul 17, 2017 11:13 am

Neem gewoon de tijd die 7.3 kan gewoon niet te zwaar zijn. Mijn vriendin van 65 kg trekt een 9.0 met een mastslurf waar je u tegen zegt er ook uit. Je zou dan zeggen dat 7.3 no-cam prima moet kunnen

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma jul 17, 2017 12:13 pm

Waterstarten/diepe beachstart blijft een kwestie van oefenen ipv een paar honderd gram meer of minder. Ik snap je probleem wel. Ik zit er zelf ook mee te stoeien. Ik heb ook (nog) veel meer moeite om mijn 7.5 en 6.6 zeilen uit het water te krijgen en houden, dan met mijn 5.8 met harde wind. Handigheid en snelheid in het zeil gereed maken voor het starten is iets wat je veel moet oefenen. Hoe je zeil en board ligt tov de wind wanneer je in het water dondert en hoe je deze dan zo snel mogelijk met zo min mogelijk kracht (hulp van de wind) in de goeie startpositie krijgt vergt inzicht en oefening. Gewoon elke keer wanneer je valt eerst proberen of het zonder touwtje trekken lukt. Lukt het je niet kun je altijd nog terug vallen op touwtje trekken. Ik merk zelf dat ik steeds minder touwtje hoef te trekken.

Kanarie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Falcon 140 + Rocket 125 + NP

Bericht door Kanarie » ma jul 17, 2017 6:02 pm

Wat ik ook zie, is dat mensen een zeil wat plat in het water ligt, direct willen optrekken.
Veel handiger is het zeil eerst iets naar de mastkant trekken met het trekkoord. Daarna het zeil tegengesteld trekken, zodat de giekkant als het ware juist onder water gedrukt wordt en dus je zeil verticaal in het water komt te liggen. Dan trek je hem makkelijker eruit en hoeft je niet zoveel watermassa te verplaatsen. Bij hardere wind vangt je zeil ook nog eens minder.

Ik heb nog nooit iemand zoiets horen roepen, maar het werkt altijd prima op deze manier.

Een ander zeil gaat je niet helpen denk ik. De mast en giek wegen net zo zwaar en het is de watermassa wat het zwaar maakt.

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Thommen 305, Starboard S-Type 115, Naish Sprint 7.3, Simmer Spark 6.0 Rushwind 5.0

Bericht door iHans » ma jul 17, 2017 7:40 pm

Ok dank voor de tips. Optrekken valt wel te verbeteren denk ik😁 Wat betreft het waterstarten worstel ik met het uiteinde van de giek. Door de breedte blijft daar veel water op staan dus was ik benieuwd of er zeilen zijn die iets smaller zijn in deze categorie. Surf op de Oosterschelde dus echt vlak is het doorgaans ook niet. Hoe dan ook het zeil is versleten dus hoor graag wat alternatieven voor dit zeil.

Kanarie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Falcon 140 + Rocket 125 + NP

Bericht door Kanarie » ma jul 17, 2017 9:44 pm

Waterstarten doe je vanaf de top van je mast en dan steeds lager pakken naar de giek.
Uiteindelijk komt je complete zeil vanzelf uit het water, ook als hij heel breed is.
Wel is een smaller/kleiner zeil daarin natuurlijk makkelijker.

We kijken allemaal stiekem snel naar het materiaal wat we hebben, terwijl het daar veelal niet aan ligt. :P

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jul 18, 2017 9:12 am

Goed waterstarten doe je met een 3.7. Wil je het ook met een 7.3 doen dan heb je wat meer beleid nodig. Inderdaad bij de top beginnen en de wind je zeil uit het water laten tillen. Niet duwen, de wind is je vriend, die tilt het zeil wel op voor je. In het ergste geval moet je aan de mast gaan hangen om te voorkomen dat het zeil achterover klapt.

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 127(80), 3s, 116/86

Bericht door jipsteenbrink » di jul 18, 2017 10:15 am

Bij wat vlakker water en meer wind (als het al wat beter lukt) kan je ook mits de mast parallel aan de wind ligt met het zeil aan de lij kant een keer trekken aan de kant van de giek die in het water ligt schuin omhoog naar de wind toe.

Plaats reactie