Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

surfschoenen vraag

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

surfschoenen vraag

Bericht door Robbie-79 » vr jul 14, 2017 7:20 pm

Ik heb mijn prolimit 6/5 surfschoenen afgelopen september gekocht en merk sinds een maandje dat het zachte materiaal op de zool ingezakt is. Ik vind dit best snel en vervelend, want ik vond dat zachte fijn aan mijn voet. De rest van de schoen incl. zool is nog prima, behalve het zachte materiaal (neopreen?) op de zool. Heeft iemand een oplossing om er een inlegzooltje/gelzooltje in te stoppen zonder dat dit gaat verschuiven of kan ik beter nieuwe kopen? Gebruikt iemand neopreen sokken in zijn schoenen en bevalt dat goed of niet? Welk merk/type schoenen gaan lang(er) mee of is een goed half jaar een normale levensduur?

surfingshrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: ja

Re: surfschoenen vraag

Bericht door surfingshrink » za jul 15, 2017 7:24 am

He Robbie,
Surfschoenen zijn vooral gemaakt om te surfen :crazy:
Ik zie veel mensen er ook vaak stukken mee lopen, bv door de duinen, ik deed dat ook, maar slijtage was daardoor groter, en dat ging best snel. Je creeert veel wrijving in het zachte neopreen. Sommige schoenen hebben daar minder last van.
Ik weet niet of jij er veel op loopt?
Verder: sokken kan, maar wordt wel snel warm. Ik draag in de winter wel eens neopreen sokken in wat dunnere schoenen, juist voor de warmte.

Als jij denkt dat de slijtage buitensporig snel en meer is dan je gewend bent, kan je ook altijd terug naar de shop gaan.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » za jul 15, 2017 12:58 pm

Ik weet niet of het buitensporig is. Het is mijn eerste paar, dus heb geen vergelijk. Ik loop er buiten het varen nauwelijks op. Zodra ik op de kant ben en aan de wandel wil trek ik m'n slippers aan. Ik wil best nieuwe kopen, maar omdat verder alles nog goed is vroeg ik me af of er nog creatieve oplossingen zijn om de levensduur in het kader van duurzaamheid nog wat te verlengen.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » za jul 15, 2017 8:30 pm

Ligt aan het aantal sessies
Met mijn 100 sessies per jaar gaat er minimaal 1 paar door.
Zodra het echt koud word trek ik nieuwe aan (Ion balistic 6/5)
In het voorjaar zijn ze al redelijk af, maar afgeknipt gebruik ik ze tot na de zomervakantie.
Maar dan ventileren ze extreem goed door de zool :mrgreen:

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robbie-79 » ma jul 17, 2017 7:14 am

RaymondW schreef:
za jul 15, 2017 8:30 pm
Ligt aan het aantal sessies
Met mijn 100 sessies per jaar gaat er minimaal 1 paar door.
Zodra het echt koud word trek ik nieuwe aan (Ion balistic 6/5)
In het voorjaar zijn ze al redelijk af, maar afgeknipt gebruik ik ze tot na de zomervakantie.
Maar dan ventileren ze extreem goed door de zool :mrgreen:
Heb je ook ervaring met de "gewone" plasma boots 6/5 van Ion? Heeft de balistic zool nog invloed op de levensduur of is dat puur bescherming tegen scherpe voorwerpen op de bodem? Dat laatste heb ik namelijk geen last van op het water waar ik vaar.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma jul 17, 2017 2:19 pm

Ik vaar ze altijd met de versteviging
qua kosten valt het wel mee en juist op plekken waar je het niet verwacht ligt er glas....

Ik heb als reserve wel gewone 3/2 boots, lijken ook stevig, maar die draag ik bijna nooit.
Zullen eerder door verdroging uit de bus gaan...

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » ma jul 17, 2017 7:41 pm

Ik vaar al bijna 40 jaar met schoentjes.
Mijn gevoel zegt, dat een stel schoentjes een seizoen mee gaan (tussen de 60 en 70 sessie's)
Ik vaar bij 15 graden met 3/2 Ion schoentjes met balistic zooltjes. Deze gaan nu het derde jaar in.
In 2015 winterschoentjes van PL gekocht. 15x mee gevaren en zool begint nu al slappe plekken te krijgen.
Dit was ook bij vorige versie het geval.

Mijn conclusie is dat schoentjes met een klevar zool bij mij langer mee gaan. Voorheen de kabouterschoentjes van Okespor, deze gingen ook altijd lang mee, echter deze zijn lastig te krijgen.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robbie-79 » di jul 18, 2017 12:44 pm

Thanks, ik ga die ion's eens proberen

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di jul 18, 2017 11:05 pm

Ik zou Atan ook in de overweging meenemen: meest soepele en zeer warme schoenen. Nu ook leverbaar met kevlar zool.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo jul 19, 2017 8:11 am

Boarderzone schreef:
di jul 18, 2017 11:05 pm
Ik zou Atan ook in de overweging meenemen: meest soepele en zeer warme schoenen. Nu ook leverbaar met kevlar zool.
Atan bij Boarderzone gekocht, nog geen beter schoentje gehad.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo jul 19, 2017 11:51 am

FroukeW schreef:
wo jul 19, 2017 8:11 am
Boarderzone schreef:
di jul 18, 2017 11:05 pm
Atan bij Boarderzone gekocht, nog geen beter schoentje gehad.
Ondertussen aan mijn 4e paar ATAN's. Voor mij de ideale surfschoen. Komt het dichtst in de buurt van blote voeten gevoel en het zijn ook nog eens heerlijk warme schoentjes. In de winter voldoet de 3 mm prima. Voor echt koud weer heb je nog de hot versie van 6 mm. Die zijn dan ook echt hot. Damp komt van je voeten als je die de hele dag aan hebt.

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » wo jul 19, 2017 10:25 pm

Wat betreft het "blote voeten gevoel", de pads op de boards worden steeds dikker voor extra comfort en waarom moeten de zooltjes dan zo dun mogelijk???
Ik ben op zoek naar surfschoentjes met wat dikkere zolen die ook schokdempend zijn, ik krijg soms last van mijn hiel, door het gestuiter over chop op mijn (freestyle)waveboard. Op mijn freerideboard waarbij ik meer met de voetholte op de rand sta heb ik hier geen last van.
Tips?

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » do jul 20, 2017 7:40 am

Ja die moeten zo dun mogelijk, want je draagt schoentjes niet voor demping, maar voor bescherming en warmte. Je wilt een zo goed mogelijk contact met het board hebben. Dan plak je maar extra footpads op je waveplankie :razz:

GJMeijer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135

Bericht door GJMeijer » zo okt 01, 2017 7:13 am

Heeft iemand nog tips voor Aan, maar vooral UITtrekken.???. Gaat om hoge prolimits. Ik duw eerst van boven naar beneden. Probeer dan stukje van de tenen vrij te krijgen. Met mijn hiel ga ik op het stukje van de tenen van de schoen staan en trek zo de schoen naar achteren. Heb er dan wel een kleedje onder of sta in het gras. Ik vraag me af hoe vaak de schoenen dit aankunnen. :crazy:

Eigenlijk heb ik dezelfde over het uittrekken van een pak, voor mij een jobe 5/4. Dat gaat ook erg stug en is een flink gewurg.

Tipsssss?

Groet,

Gert jan

JipST
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JipST » ma okt 02, 2017 8:29 am

de shaft deels oprollen/omvouwen en vervolgens bijde duimen langs weerskanten van de achillespees en naar beneden duwen totdat de hak vrij is de rest gaat van zelf. pak met backzip, gewoon openritsen en aan de voorkant van de hals van de borst wegtrekken armen 1 voor 1 volledig uit de mouw halen. als je het tegelijk doet komt je er uiteindelijk als een T-rex uit te zien :lol:

cetanya
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door cetanya » ma okt 09, 2017 2:25 pm

Als ik wat langer surf, krijg ik vaak zere tenen in mijn surfschoenen (alleen de grote tenen).
Zowel bij het merk Ion als Prolimit, beide met ronde neus.
Het is net of ze vaccuüm zuigen waardoor het zeer gaat doen.
Ze zijn niet te klein en niet te groot.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

e.r.
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: severne reflex r5 en r8 ,jp slalom , mxr weedspeed, ifins sonntag slx

Bericht door e.r. » ma okt 09, 2017 4:57 pm

Hoi , had eerder ripcurl 7mm , super comfortabel ,'maar ook supersnel kapot helaaas ,heb nu Neil pryde 7mm boots , ook erg fijn , al seizoen mee gevaren en nog geen slijtage aan te zien , the best So far

cetanya
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door cetanya » ma okt 09, 2017 5:34 pm

Wèèr nieuwe schoenen kopen, is geen optie......zo blijf ik kopen.
Maar nu weet mijn vriend wèl dat hij die Ripgirl 7 mm. dus beter niet
kan kopen......was hij namelijk wel van plan.
Dus ik heb zeker wel wat aan jouw reactie gehad, thanks!
Maar helaas nog geen oplossing voor MIJN probleem....

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » ma okt 09, 2017 5:50 pm

Maar... surfschoentjes zouden eigenlijk toch makkelijk 2 jaar mee moeten gaan. Zeker gezien dat de meeste onder ons, een set schoentjes voor de winter hebben en een zomer setje.
Stel je voor dat je dagelijkse schoenen het al naar 15x laten afweten, dan ga je toch ook terug.
Wie is er terug naar de winkel gegaan en kreeg te horen dat dit normaal was?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma okt 09, 2017 6:05 pm

Het zijn dingen die voor totaal verschillende doeleinden zijn ontworpen Rob.
Elk design heeft voordelen, maar ook compromissen.
Het voordeel van een surfschoen is de flexibiliteit waardoor je je board voelt en zijn isolerende waarde in waarde, het compromis is de duurzaamheid van de zool als je ermee loopt. Een nadeel van een dagelijkse schoen is dat hij weliswaar goed loopt maar ik er mijn plank niet mee voel, niet mee in de straps kom en de isolerende waarde in water nul is+ in no time uit elkaar valt door het zoute water. :z

Maar breng een surfschoen op de markt die warm, super-flexibel is, je board goed mee voelt ala ION, Oneill, Atan EN lang meegaat en je hebt winner die elke watersporter wel wil hebben.

Omdat de Atans op waren van de week maar eens Oneill gekocht om een winter te proberen. Wel fijn te lezen dat Boarderzone de Atans kan leveren! (is dat reclame maken toch nog ergens goed voor :wink: ).

Plaats reactie