Kleinste board

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
joost_aarts
Deur-surfer
Deur-surfer

Kleinste board

Bericht door joost_aarts » di sep 12, 2017 7:37 am

Hi Allemaal,

Nu er de laatste dagen wat meer wind is merk ik dat mijn kleinste board nogal groot aanvoelt. Mijn kleinste zeil ook maar dat is weer ander verhaal. Ik weeg 78 kilo.

Op dit moment heb ik:
- een Shark 135 welke ik met een 7.8 vaar
- een JP freestyle101l welke ik voornamelijk met 4.8 en 5.6 vaar.
- een Tabou 3S 106 welke ik met 4.8 en 5.6 vaar als het harder waait omdat hij al redelijk afgetrapt is.

Ik wil alle drie de boards behouden omdat mijn vriendin de 135 en 106 ook gebruikt. Ik ben opzoek naar een kleiner board wat ik zal gebruiken als het meer dan 20 knopen waait. Dus zeil range van 4.8 tot 3.7 Ik wil het voornamelijk gebruiken op schellinkhout, Pampus haven en vanaf binnenkort op zee. Het doel is om er beter mee te leren springen en wat te beginnen met golfrijden.

De eisen aan het board lijken me in deze situatie:
- veel controle
- Stevige constructie

Ik zat zelf aan een wave/freestyle waveboard te denken van rond de 86 liter.

Gezien ik verwacht dat het board in het begin niet zo netjes behandeld zal worden gezien het mijn highwind board wordt wil er eigenlijk niet meer dan 300 euro aan uitgeven.

Wat zouden jullie aanraden en wie heeft er nog wat moois liggen?

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Re: Kleinste board

Bericht door Surfrider » di sep 12, 2017 8:01 am

Ik weeg 88 kg en vaar als kleinste board een 75 liter, gewoon een oud ding met pin-tail uit 2000. Perfect voor overpowered storm overleven in 35+ knopen. Die vaar ik alleen met 3.7 en 4.2. Daar boven heb ik een Freestylewave 84. Super met 4.7 - 5.3 (daar vaar ik ook wel de 4.2 en 5.9 op) Maar is niet top voor controle in een storm.

Kijkend naar jouw andere boards zou ik beginnen met een 84 liter Freestylewave, heb je de kans om er een te kopen met Thrusters is dat top, werkt leuk op zee. Schroef die thrusters er niet onder op vlak water, dat is veel te saai en voegt helemaal niks toe, op vlakker water lekker met een single vin varen.

Andere optie:
Zoek je een board voor de dagen dat het echt stormt: Koop een waveboard van 15 jaar of ouder en 80 liter ofzo, niks fancy kort als een kort EVO/RealWorlWave achtig board, gewoon 255cm lang en smalle tail. Dat geef controle in een storm. Koop je voor 50 a 100 euro. JP Wave 255 uit 1999 die gele: top ding.

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, Patagonia

Bericht door Barbatruc » di sep 12, 2017 8:36 am

JP Wave 255 uit 1999 die gele: top ding.
Echt waar? Haha die heb ik toevallig liggen, zonder puntneus want die prikte zo in mn zeil, dus nu als "stubby"..

Door deze tip ga ik hem toch eena uitproberen de komende herfststormen op Pampushaven.. Al ie niet bevalt zet ik m alsnog op MP of hier voor wie m dan wil.

Ding komt wel oerdegelijk over trouwens!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di sep 12, 2017 9:18 am

Joost, Voor op zee is een Evo80/83 (heb je al vanaf 2004) of een F2 Guerilla/ Tabou Pocketwave een prima volgende stap.
FSW is leuk, maar ook snel en dat vraagt weer meer skils om te controleren en op zee gaat alles al harder sneller en hoger.

joost_aarts
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joost_aarts » di sep 12, 2017 4:13 pm

Dank voor alle tips. Ik ga een op Mp zoeken naar wat boards. Mocht iemand iets hebben liggen, laat ook maar even weten

joost_aarts
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joost_aarts » di sep 12, 2017 7:47 pm

@ jeroen een fanatic freewave 86 zou je dus niet aanraden?

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=30

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, Patagonia

Bericht door Barbatruc » di sep 12, 2017 7:58 pm

Hier staat je gouwe ouwe JP 255 :-)

http://link.marktplaats.nl/m1186377539

Plaats reactie