Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wave boom square tail

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
BasR eijmers
Deur-surfer
Deur-surfer

Wave boom square tail

Bericht door BasR eijmers » ma feb 12, 2018 2:13 pm

Middag

Weet iemand hoeveel cm breed de achterkant van north platium wave giek is en of van vergelijkbaar merk? En waarom is zo'n zo'n brede achterkant bij wavezeil beter?
Bijlagen
Capture+_2018-02-12-14-07-42.png

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, Gaastra Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4 en een hoop vinnen

Re: Wave boom square tail

Bericht door Ruben » ma feb 12, 2018 3:40 pm

Bij racezeilen is een brede achterkant nodig, omdat door de vele bolling in het zeil door de cambers het zeil anders niet in de giek past. Bij wavezeilen lijkt me dit wat minder nodig, omdat die toch wat vaker vlak getrokken worden. Ik kan me wel voorstellen dat het bij het pompen voordelen heeft, omdat het zeil dan niet tegen de giek aandrukt en dus beter zijn bedoelde vorm behoudt, maar dat zal vooral in lichtweer zijn als de outhaul niet strak getrokken is.

Edit:
Wat North zelf claimt is dat door de rechthoekige achterkant (4 cm breder dan normaal (maar wat is normaal? :roll: )). Je handen meer parallel aan het zeil staan (klint logisch) en je daardoor een meer gelijke kracht op beide handen voelt, wat dan er weer zou toe moeten leiden dat je minder moe wordt. Ik denk dat dat dan komt omdat beide handen dan exact gestrekt kunnen zijn als je 'close the gap' doet, in plaats van dat je voorste hand net iets gebogen is en je achterste gestrekt. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het zou moeten werken, maar ik weet niet hoe groot dat verschil in de praktijk is.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma feb 12, 2018 5:21 pm

Ruben schreef:
ma feb 12, 2018 3:40 pm
Wat North zelf claimt is dat door de rechthoekige achterkant (4 cm breder dan normaal (maar wat is normaal? :roll: )). Je handen meer parallel aan het zeil staan (klint logisch) en je daardoor een meer gelijke kracht op beide handen voelt, wat dan er weer zou toe moeten leiden dat je minder moe wordt.
Kan ik me niet veel bij voorstellen. Niemand heeft zijn giek vast bij de clew. 4cm extra breedte bij de clew zegt niets over de afstand trapeze tot giek op de plek waar je je handen hebt. Als he ze daarom gaat dan moeten we ze die afstand opgeven (en het verschil met 'normaal').
Bovendien, als je je gewicht goed in de trapeze hebt gaat er sowieso geen kracht door je handen bij gestrekte armen.
Die handen komen pas in actie bij manouvres.
Volgens mij is het gewoon cosmetisch. Persoonlijk vind ik het er bijzonder fraai uit zien.

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, Gaastra Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4 en een hoop vinnen

Bericht door Ruben » ma feb 12, 2018 6:36 pm

Ron Gijzen schreef:
ma feb 12, 2018 5:21 pm
Ruben schreef:
ma feb 12, 2018 3:40 pm
Wat North zelf claimt is dat door de rechthoekige achterkant (4 cm breder dan normaal (maar wat is normaal? :roll: )). Je handen meer parallel aan het zeil staan (klint logisch) en je daardoor een meer gelijke kracht op beide handen voelt, wat dan er weer zou toe moeten leiden dat je minder moe wordt.
Kan ik me niet veel bij voorstellen. Niemand heeft zijn giek vast bij de clew. 4cm extra breedte bij de clew zegt niets over de afstand trapeze tot giek op de plek waar je je handen hebt. Als he ze daarom gaat dan moeten we ze die afstand opgeven (en het verschil met 'normaal').
Bovendien, als je je gewicht goed in de trapeze hebt gaat er sowieso geen kracht door je handen bij gestrekte armen.
Die handen komen pas in actie bij manouvres.
Dat klopt, daarom dacht ik ook al dat het verschil marginaal zou zijn. Ze claimen dat het in het ducken van het zeil wel makkelijker zal gaan, dat zou kunnen, maar het verschil in de hoek van de giek is inderdaad maar een paar graden, dus het zal niets/niet veel uitmaken.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » ma feb 12, 2018 8:32 pm

Ik heb de 140-190 variant en vind het makkelijker ducken die parallele buizen/brede eindstuk, je grijpt wat moeilijker mis. Daarbij zijn mijn freestylezeilen minstens 20cm diep, die liggen met de brede tail ook over de hele lengte tegen de giek aan hoor, ook met 1-2cm positive outhaul als dat nodig is soms. Hetzelfde als ik wavezeilen vaar, ik doe niet vaak positieve outhaul, hou wel van de pull. De platinum wave boom is een paar CM breder dan de 190-250 slalomgiek. Volgensmij 15-20cm ofzo, weet het niet meer precies.

Wat ze zeggen over die parallele handen / armen weet ik niet, maar volgensmij zit dat hem meer in de abrubte hoek van de buizen voorin en dat ze verder recht zijn, niet in de brede tail prsee, idk.
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op di feb 13, 2018 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma feb 12, 2018 10:05 pm

Ik heb ermee gevaren en zag er als waver geen voordelen in tov normale morderne gieken als een Tecnolimits/AL360

Plaats reactie